Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance Ladislava Krčmy předsedovi
vlády České republiky:
"Základním úkolem ČSA je zabezpečování
obrany ČSFR jako demokratického, suverenního
státu, bez nadřazování internacionálních
cílů, s respektováním geografických
zvláštností, hospodářských
možností a federativního uspořádání
státu.
Zatímco zabezpečení suverenity státu
je předmětem činnosti vedoucích státních
činitelů, tak zajišťování
bezpečnosti by mělo být záležitostí
převážně většiny obyvatel.
Pro náš demokratický stát by to mělo
platit dvojnásob a to jak pro zajištění
suverenity, tak i bezpečnosti vnější
a vnitřní.
Chci k této problematice říci několik
poznámek, vzhledem k současné vojensko-politické
situaci a taky událostem posledních týdnů
u našich východních sousedů.
Je pravdou, že vojenská, jakož i výstavba
a exploatace ČSA /včetně záloh/ je
v kompetenci federálních orgánů. Parlament
ČR /ČNR/ však by měl vládu ČSFR
na některé problémy důrazně
upozornit.
Za prvé - z hlediska nové vojenské doktriny
ČSFR a s tím související redislokace
vojsk hrozí nebezpečí, že celá
severní hranice Moravy a Slezska /od Králíků,
přes Šumperk, Bruntál, Krnov až po Ostravu/
nebude vojensky téměř - nebo nedostatečně
zabezpečena.
Celá historie Moravy a Slezska potvrzuje účast
armády na utváření a obraně
tohoto regionu, ať to bylo v letech 1918, kdy se nová
republika zrodila, nebo v letech 1939 při jejím
ohrožení a taky v roce 1945 při osvobození.
Za druhé - je až s podivem, jaká averze vůči
armádě je dnes u značné části
našich obyvatel a zejména samosprávy a státních
orgánů - včetně magistrátů
měst a okresních úřadů. Je
pravdou, že tato averze se vytvořila za dvě
desetiletí vůči sovětským vojskům,
která byla na severu Moravy velmi početná
a v husté koncentraci.
Proč na tyto skutečnosti upozorňuji a proč
sdílím určité obavy?
Jsou to vojenské a nevojenské aspekty. Z vojenských
jde o všeobecnou a rychlou a efektivní obranu území
severní Moravy poté, když bude rozpuštěna
vojenská část Varšavské smlouvy
a systém kolektivní bezpečnosti v Evropě
není dosud vytvořen. A Severoatlantický pakt
/NATO/ není Rada Evropy, abychom tam mohli najednou vstoupit
a tím naši obranu v rámci jednotné Evropy
zabezpečit.
Je tu však i nevojenský aspekt. V posledních
měsících necelá stovka sovětských
turistů i nás požádala o udělení
statutu uprchlíka a čekají v táborech.
Je pravděpodobné, že většina z
nich má namířeno dál na západ
a my jsme pro ně pouze tranzitní zemí. Je
však otázkou, nakolik se jim i utečencům
z dalších zemí tato přání
splní.
Západní cílové země přijímají
uprchlíky stále opatrněji. Příklad:
Rakousko stanovilo např. roční kvótu
jen 20 000 osob.
Francie vyhověla údajně každé
třetí žádosti. Chci upozornit, že
na východním Slovensku kromě trvalých
útvarů je dnes dislokován pluk Pohraniční
stráže asi 500 mužů.
Hranice celé severní Moravy dnes střeží
asi 27 pohraničníků a celní služby.
Co když stovky či tisíce uprchlíků
využijí nestřežených polsko-sovětských
hranic a přes Polsko budou pronikat k nám? Co potom?
Pokud je mi známo, máme v našich utečeneckých
táborech něco přes 3 000 míst. Z nich
je již okolo 1 100 obsazeno.
Jsem toho názoru, že jestli za první republiky
byla na severní Moravě naše armáda v
každém okresním městě, pak by
alespoň v některém z těchto měst
severní Moravy, měl být umístěn
útvar ČSA /Jeseník, Bruntál, Krnov/.
Zvýšila by se bezpečnost severní Moravy
a Slezska i pocit bezpečí zdejších občanů.
K tomuto by se mělo přihlížet při
realizaci naší obranné doktriny a redislokace
vojsk a útvarů ČSA.
K naplnění tohoto úkolu a zvýšení
pocitu bezpečnosti našich občanů by
však měly přispět i státní
správy a samosprávy, které mnohdy své
postoje vůči armádě vidí úzce
resortně a nedomyšleně.
Domnívám se, že i demokracie má své
určité meze a hranice. Prostřednictvím
Rady obrany federace by měl být rigorózně
řešen rozpor mezi skupinovými a celospolečenskými
zájmy ve prospěch celospolečenských.
Vyžadovalo by to však i objasňování
těchto cílů obrany regionu mezi občany.
Většina z nich je ochotna absolvovat jakékoli
opatření, jestliže je přesvědčena
o jeho správnosti, o jeho oprávněnosti. A
opatření přijatá a uskutečněná
ve prospěch bezpečnosti občanů jsou
opodstatněna a oprávněna.
V Praze dne 20. února 1991 | Ladislav Krčma, v.r." |