Ministr průmyslu České republiky Jan Vrba
odpověděl poslankyni Anně Váchalové
dopisem ze dne 19. března 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra průmyslu České
republiky Jana Vrby na interpelaci poslankyně Anny Váchalové,
která zní:
"Otázky, související s řešením
vybraných okruhů problémů zdravotně
postižených občanů, zejména se
zaměřením na dostupnost osobních automobilů
pro tyto občany, s Vámi podrobně projednal
vrchní ředitel všeobecného strojírenství
MP ČR p. Zdeněk Kadlec dne 12. 3. 1991.
Stanovisko. k jednotlivým bodům Vaší
interpelace ze dne 19. 2. 1991 je následující?
K bodu a/
Zda by bylo možno zabezpečit tuzemskou výrobu
cenově přijatelných osobních aut pro
těžce zdravotně postižené.
Stanovisko:
Současná cena osobního automobilu Škoda
Favorit je nepřiměřeně vysoká
pro převážnou část obyvatel ČSFR,
tím spíše pro občany zdravotně
postižené.
Z tohoto důvodu již bylo přikročeno
ke snížení daně z obratu z dřívějších
40% na 32%. V návaznosti na vývoj nabídky
a poptávky na vnitřním trhu je zvažována
možnost uplatnění dalšího snížení
až na úroveň cca 20%, čímž
by se tato daň přiblížila evropskému
standartu.
Konečnou prodejní cenu automobilu Favorit podstatně
ovlivňuje její nákladová složka,
a to jak u finálního výrobce, tak u jednotlivých
subdodavatelů. Z tohoto důvodu ověřuje
MP ČR v současné době u těchto
výrobních organizací oprávněnost
zvýšení cen, ke kterému došlo k
1. 1. 1991 v důsledku cenové liberalizace.
Dosavadní jednání s výrobci prokazují
reálnou možnost snížení těchto
nákladů.
Snížením daně z obratu na 32% a snížením
nákladové složky ceny automobilu Favorit lze
předpokládat maloobchodní cenu tohoto automobilu
ve výši cca 135 000 Kčs. Z provedených
rozborů však vyplývá, že oživení
prodeje tohoto vozu na vnitřním trhu by bylo dosaženo
při cenové relaci ve výši cca 120 000
Kčs. Pro dosažení tohoto cíle by bylo
nezbytné přistoupit k výše uvedenému
snížení daně z obratu.
K bodu b/
Zda by bylo možno zabezpečit dovoz cenově přijatelného
osobního automobilu pro zdravotně postižené
občany.
Stanovisko
Tento požadavek nelze považovat za reálný.
Nákupní cena automobilu v zahraniční
měně, zvýšená přepočtem
příslušného kursu k této měně,
určuje výchozí základnu pro výpočet
maloobchodní ceny na tuzemském trhu. Tato základní
cena zvýšená o dovozní clo je pak značně
vyšší než cena automobilu Favorit.
K bodu c/
Umožnit, aby cena osobního automobilu, zakoupeného
zdravotně postiženým občanem, byla zcela
osvobozena od daně z obratu.
Stanovisko
Realizaci tohoto požadavku považuji za výraz
humánního vztahu společnosti k zdravotně
postižené části obyvatel. Naše
ministerstvo tento záměr podporuje. V návaznosti
na Vaši interpelaci se proto obracím dopisem na federálního
ministra financí se žádostí, aby se
Federální ministerstvo financí řešením
celé záležitosti zabývalo.
Podotýkám rovněž, že Váš
požadavek se týká cca 2 000 občanů
ročně, což vyplývá z úrovně
dodávek osobních automobilů pro těžce
zdravotně postižené občany, které
byly realizovány na základě poukazů,
vystavovaných Svazem invalidů v minulých
letech.
V Praze dne 19. března 1991 | Jan Vrba, v.r." |