ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

193 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně Anny Váchalové

ministrovi práce a sociálních věcí České republiky Milanu Horálkovi a ministrovi průmyslu České republiky Janu Vrbovi

ve věci řešení problémů zdravotně postižených občanů

Ministr průmyslu České republiky Jan Vrba odpověděl poslankyni Anně Váchalové dopisem ze dne 19. března 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra průmyslu České republiky Jana Vrby na interpelaci poslankyně Anny Váchalové, která zní:

"Otázky, související s řešením vybraných okruhů problémů zdravotně postižených občanů, zejména se zaměřením na dostupnost osobních automobilů pro tyto občany, s Vámi podrobně projednal vrchní ředitel všeobecného strojírenství MP ČR p. Zdeněk Kadlec dne 12. 3. 1991.

Stanovisko. k jednotlivým bodům Vaší interpelace ze dne 19. 2. 1991 je následující?

K bodu a/

Zda by bylo možno zabezpečit tuzemskou výrobu cenově přijatelných osobních aut pro těžce zdravotně postižené.

Stanovisko:

Současná cena osobního automobilu Škoda Favorit je nepřiměřeně vysoká pro převážnou část obyvatel ČSFR, tím spíše pro občany zdravotně postižené.

Z tohoto důvodu již bylo přikročeno ke snížení daně z obratu z dřívějších 40% na 32%. V návaznosti na vývoj nabídky a poptávky na vnitřním trhu je zvažována možnost uplatnění dalšího snížení až na úroveň cca 20%, čímž by se tato daň přiblížila evropskému standartu.

Konečnou prodejní cenu automobilu Favorit podstatně ovlivňuje její nákladová složka, a to jak u finálního výrobce, tak u jednotlivých subdodavatelů. Z tohoto důvodu ověřuje MP ČR v současné době u těchto výrobních organizací oprávněnost zvýšení cen, ke kterému došlo k 1. 1. 1991 v důsledku cenové liberalizace.

Dosavadní jednání s výrobci prokazují reálnou možnost snížení těchto nákladů.

Snížením daně z obratu na 32% a snížením nákladové složky ceny automobilu Favorit lze předpokládat maloobchodní cenu tohoto automobilu ve výši cca 135 000 Kčs. Z provedených rozborů však vyplývá, že oživení prodeje tohoto vozu na vnitřním trhu by bylo dosaženo při cenové relaci ve výši cca 120 000 Kčs. Pro dosažení tohoto cíle by bylo nezbytné přistoupit k výše uvedenému snížení daně z obratu.

K bodu b/

Zda by bylo možno zabezpečit dovoz cenově přijatelného osobního automobilu pro zdravotně postižené občany.

Stanovisko

Tento požadavek nelze považovat za reálný. Nákupní cena automobilu v zahraniční měně, zvýšená přepočtem příslušného kursu k této měně, určuje výchozí základnu pro výpočet maloobchodní ceny na tuzemském trhu. Tato základní cena zvýšená o dovozní clo je pak značně vyšší než cena automobilu Favorit.

K bodu c/

Umožnit, aby cena osobního automobilu, zakoupeného zdravotně postiženým občanem, byla zcela osvobozena od daně z obratu.

Stanovisko

Realizaci tohoto požadavku považuji za výraz humánního vztahu společnosti k zdravotně postižené části obyvatel. Naše ministerstvo tento záměr podporuje. V návaznosti na Vaši interpelaci se proto obracím dopisem na federálního ministra financí se žádostí, aby se Federální ministerstvo financí řešením celé záležitosti zabývalo.

Podotýkám rovněž, že Váš požadavek se týká cca 2 000 občanů ročně, což vyplývá z úrovně dodávek osobních automobilů pro těžce zdravotně postižené občany, které byly realizovány na základě poukazů, vystavovaných Svazem invalidů v minulých letech.

V Praze dne 19. března 1991 Jan Vrba, v.r."

V Praze dne 22. března 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP