ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

193

INTERPELACE

poslankyně ČNR Anny Váchalové

na ministra práce a sociálních věc ČR Milana Horálka

a

ministra průmyslu ČR Jana Vrbu

ve věci řešení problémů zdravotně postižených občanů

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám v souladu s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR, poslancům České národní rady následující písemnou interpelaci poslankyně Anny Váchalové na ministra práce a sociálních věcí České republiky Milana Horálka a ministra průmyslu České republiky Jana Vrbu:

"Odvolávám se na programové prohlášení vlády ČR, ve kterém se konstatuje, že "Považujeme za jednu z nejdůležitějších povinností vlády ochránit před tvrdostí systému ty, kdo by se v podmínkách soutěže ocitli, bez vlastní viny v nevýhodě oproti ostatním. Jde především o důchodce, občany se sníženou pracovní schopností a o mladé rodiny s malými dětmi. I v těžkém období přechodu bude vláda dbát, aby se dodržovaly zásady sociální spravedlnosti".

Jsme si plně vědomi, že ekonomickou reformu, tak jak se realizuje, nemůžeme uskutečňovat bez sociálních otřesů, jak jsme na začátku slíbili sobě, ale i těm nejtíže postiženým. Samozřejmě, že i oni jsou ochotni si na přechodnou dobu mnohé odepřít. Jsou však nezbytné životní kompenzace, doposud poskytované státní sociální péčí, bez nichž by právě ti nejtíže postižení byli zcela vyřazováni z běžného, normálního života.

- Obracím se proto na Ministerstvo práce a sociálních věcí v ČR - p. ministra Horálka:

a/- aby se k novelizaci vyhlášky 152/1988 Sb. přistoupilo již bezodkladně. Aby se v ní velmi citlivě řešily problémy těch nejtíže trvale zdravotně postižených, tj. zejména velmi těžce vnitřně postižených, nevidomých, neslyšících i imobilních. Vzhledem k současné liberalizaci cen, je již situace neúnosná;

b/- naprosto neřešitelnou situací se stává pro imobilní občany zakoupení osobního auta, které je pro ně naprosto nezbytnou kompenzační pomůckou, kterou používají denně na cesty do zaměstnání, k nákupům, k lékaři - prostě pomáhá jim žít a alespoň částečně překonávat nesmírně těžký životní úděl. Skutečnost je nyní taková:

Při ceně auta 150 000,- Kčs - může soc. ref. Okresního úřadu poskytnout maximálně 30 000,- Kčs. Česká státní spořitelna poskytuje půjčku na 16% úrok. Žádný postižení si z platu, či z invalidního důchodu nemůže za takových okolností auto koupit.

c/- Pokud se týká pohonných hmot, s rozvojem tržní ekonomiky dochází a bude docházet ke kolísání jejich cen, bohužel většinou směrem nahoru. V mnoha případech, ani při maximální úspornosti jízd, nejsou vozíčkáři schopni provoz auta finančně zvládnout. Týká se to příspěvku na provoz motorového vozidla.

- Zároveň se obracím na Ministerstvo průmyslu v ČR - pana ministra Vrbu s dotazem, zda by bylo možno zabezpečit:

a/- tuzemskou výrobu cenově přijatelných osobních aut pro těžce zdravotně postižené

b/- nebo dovoz cenově přijatelného osobního auta pro tyto postižené

c/- v případě, že těžce zdravotně postiženému bude přiznán příspěvek na zakoupení motorového vozidla, umožnit, aby cena tohoto auta byla zproštěna 40% daně, a za takto upravenou cenu zajistit postiženému nákup auta přímo z Mototechny. /Odpadly by nepříjemné problémy s přidělováním aut těžce zdravotně postiženým/.

Musíme si položit otázku, zda chceme, nebo nechceme tento složitý problém pro naše imobilní spoluobčany reálně řešit. Pokud říkáme že chceme, pak k tomu také musíme urychleně vytvořit podmínky.

Poznámka - pokud další řízení některých problémů spadá pod federální ministerstva - žádám o předání na tuto úroveň.

V Praze dne 19. února 1991 Anna Váchalová, v.r."

V Praze dne 22. února 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP