Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslankyně Anny Váchalové
na ministra práce a sociálních věcí
České republiky Milana Horálka a ministra
průmyslu České republiky Jana Vrbu:
"Odvolávám se na programové prohlášení
vlády ČR, ve kterém se konstatuje, že
"Považujeme za jednu z nejdůležitějších
povinností vlády ochránit před tvrdostí
systému ty, kdo by se v podmínkách soutěže
ocitli, bez vlastní viny v nevýhodě oproti
ostatním. Jde především o důchodce,
občany se sníženou pracovní schopností
a o mladé rodiny s malými dětmi. I v těžkém
období přechodu bude vláda dbát, aby
se dodržovaly zásady sociální spravedlnosti".
Jsme si plně vědomi, že ekonomickou reformu,
tak jak se realizuje, nemůžeme uskutečňovat
bez sociálních otřesů, jak jsme na
začátku slíbili sobě, ale i těm
nejtíže postiženým. Samozřejmě,
že i oni jsou ochotni si na přechodnou dobu mnohé
odepřít. Jsou však nezbytné životní
kompenzace, doposud poskytované státní sociální
péčí, bez nichž by právě
ti nejtíže postižení byli zcela vyřazováni
z běžného, normálního života.
- Obracím se proto na Ministerstvo práce a sociálních
věcí v ČR - p. ministra Horálka:
a/- aby se k novelizaci vyhlášky 152/1988 Sb. přistoupilo
již bezodkladně. Aby se v ní velmi citlivě
řešily problémy těch nejtíže
trvale zdravotně postižených, tj. zejména
velmi těžce vnitřně postižených,
nevidomých, neslyšících i imobilních.
Vzhledem k současné liberalizaci cen, je již
situace neúnosná;
b/- naprosto neřešitelnou situací se stává
pro imobilní občany zakoupení osobního
auta, které je pro ně naprosto nezbytnou kompenzační
pomůckou, kterou používají denně
na cesty do zaměstnání, k nákupům,
k lékaři - prostě pomáhá jim
žít a alespoň částečně
překonávat nesmírně těžký
životní úděl. Skutečnost je nyní
taková:
Při ceně auta 150 000,- Kčs - může
soc. ref. Okresního úřadu poskytnout maximálně
30 000,- Kčs. Česká státní
spořitelna poskytuje půjčku na 16% úrok.
Žádný postižení si z platu, či
z invalidního důchodu nemůže za takových
okolností auto koupit.
c/- Pokud se týká pohonných hmot, s rozvojem
tržní ekonomiky dochází a bude docházet
ke kolísání jejich cen, bohužel většinou
směrem nahoru. V mnoha případech, ani při
maximální úspornosti jízd, nejsou
vozíčkáři schopni provoz auta finančně
zvládnout. Týká se to příspěvku
na provoz motorového vozidla.
- Zároveň se obracím na Ministerstvo průmyslu
v ČR - pana ministra Vrbu s dotazem, zda by bylo možno
zabezpečit:
a/- tuzemskou výrobu cenově přijatelných
osobních aut pro těžce zdravotně postižené
b/- nebo dovoz cenově přijatelného osobního
auta pro tyto postižené
c/- v případě, že těžce
zdravotně postiženému bude přiznán
příspěvek na zakoupení motorového
vozidla, umožnit, aby cena tohoto auta byla zproštěna
40% daně, a za takto upravenou cenu zajistit postiženému
nákup auta přímo z Mototechny. /Odpadly by
nepříjemné problémy s přidělováním
aut těžce zdravotně postiženým/.
Musíme si položit otázku, zda chceme, nebo
nechceme tento složitý problém pro naše
imobilní spoluobčany reálně řešit.
Pokud říkáme že chceme, pak k tomu také
musíme urychleně vytvořit podmínky.
Poznámka - pokud další řízení
některých problémů spadá pod
federální ministerstva - žádám
o předání na tuto úroveň.
V Praze dne 19. února 1991 | Anna Váchalová, v.r." |