Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon České národní rady č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, ve znění zákonného
opatření předsednictva České
národní rady č. 249/1990 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. V § 29 se doplňuje bod 5., který zní:
"5. vyšetřovací komise České
národní rady".
2. Za § 55 se vkládá § 55a, který
zní:
(1) Česká národní rada může
zřizovat pro objasnění závažných
skutečností veřejného zájmu,
které patří do působnosti České
národní rady, vyšetřovací komise.
(2) Vyšetřovací komise může vyslýchat
svědky. Pokud jde o povinnost svědčit, o
předvolání a předvedení, zákaz
výslechu, právo odepřít výpověď
a o nárok na svědečné, postupuje se
přiměřeně podle ustanovení
trestního řádu [Zákon
č. 140/1962 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), ve znění
pozdějších předpisů].
(3) Vyšetřovací komise může k objasnění
skutečností důležitých pro její
činnost přibrat znalce nebo tlumočníka.
Pokud jde o přibrání znalce nebo tlumočníka
a jejich práva a povinnosti, postupuje se přiměřeně
podle ustanovení trestního řádu [Zákon
č. 140/1962 Sb., o trestním řízení
soudním (trestní řád), ve znění
pozdějších předpisů].
(4) Zápisy o výslechu svědka nebo znalce
pořizuje člen vyšetřovací komise
nebo pracovník Kanceláře České
národní rady, kterého předseda komise
pověří.
(5) Jednání vyšetřovací komise
mohou být přítomni pouze její členové,
pokud vyšetřovací komise nerozhodne jinak.
(6) Členové vyšetřovací komise
jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech,
o nichž se dozvědí při výkonu
své funkce. Tato povinnost trvá i po skončení
výkonu funkce.
(7) Vyšetřovací komise předkládá
svá zjištění s příslušným
návrhem k projednání a k zaujetí stanoviska
České národní radě.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Podle platného jednacího řádu České
národní rady předsednictvo České
národní rady a výbory mohou zřizovat
své stálé nebo dočasné komise.
Jednací řád však neumožňuje
zřídit k objasnění závažných
skutečností veřejného zájmu
vyšetřovací komisi, vybavenou pravomocemi,
které by jí dovolovaly provádět výslech
svědků a znalců pod sankcí křivé
výpovědi.
V současné době se to jeví jako velmi
potřebné, zejména v souvislosti s činností
komise předsednictva České národní
rady pro otázky lustrací. Obdobné ustanovení
obsahoval jednací řád poslanecké sněmovny
Národního shromáždění.
V tomto smyslu byl změněn a dopěn jednací
řád Federálního shromáždění,
a to zákonem č. 457/1990 Sb. ze dne 30. října
1990.
Upravit zřizování vyšetřovacích
komisí České národní rady,
jednání před vyšetřovací
komisí a její pravomoce je plně v kompetenci
České národní rady. Umožňuje
to zákon č. 457/1990 Sb., kterým se mění
trestní zákon č. 140/1961 Sb. a jeho ustanovení
§ 175 odst. 1, podle něhož se dopustí
trestného činu křivé výpovědi
mimo jiné ten, kdo jako svědek, znalec nebo tlumočník
před vyšetřovací komisí zákonodárného
sboru uvede nepravdu o okolnosti, která má podstatný
význam pro rozhodnutí, nebo takovou okolnost zamlčí.
Zákon č. 383/1990 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně
státního tajemství, umožnil, aby o zproštění
mlčenlivosti o skutečnostech tvořících
předmět státního tajemství
rozhodlo předsednictvo zákonodárných
sborů, pokud jde o věc, kterou projednávají
orgány zákonodárných sborů,
v tomto případě vyšetřovací
komise.
K Čl. I
1. Ustanovení § 29 jednacího řádu
ČNR stanoví orgány České národní
rady. Protože je nutné, aby vyšetřovací
komise byla orgánem České národní
rady, je třeba v tomto smyslu doplnit ustanovení
§ 29.
2. Za dosavadní § 55 jednacího řádu
ČNR se vkládá nový § 55a, který
upravuje zřizování vyšetřovací
komise, její pravomoce, způsob jednání
této komise, povinnosti členů vyšetřovací
komise. V odstavci 2 a 3 byl zvolen legislativně úsporný
postup, a to odkazem na některá pravidla, která
upravuje trestní řád, pokud jde o povinnost
svědčit, o předvolání a předvedení,
zákaz výslechu, právo odepřít
výpověď a o nárok na svědečné
a dále pokud jde o přibrání znalce
a tlumočníka a jejich práva a povinnosti.
Tento postup je v souladu s rozdělením kompetencí
mezi federaci a republiky, neboť se pouze odkazuje na obdobná
pravidla obsažená ve federálním zákonu,
což neznamená, že by při jednání
vyšetřovací komise ČNR platila ustanovení
trestního řádu. Tento legislativně
úsporný postup byl mimo jiné použit
i v § 28 zákona č. 325/1920 o jednacím
řádu poslanecké sněmovny Národního
shromáždění a v § 30 zákona
č. 140/1947 o jednacím řádu ústavodárného
Národního shromáždění.
K Čl. II
Účinnost zákona se stanoví dnem vyhlášení,
protože jde o naléhavou právní úpravu.
Jan Kasal v.r.
Ivan Mašek v.r.
Hana Marvanová v.r.