37. § 40 zní:

"§ 40

Obec v samostatné působnosti

a/ působí k překonávání nepříznivé životní situace občanů, kteří potřebují zvláštní pomoc,

b/ poskytuje občanům, kteří potřebují zvláštní pomoc, zejména dětem a mládeži, systematickou výchovnou a poradenskou péči v zařízeních sociální péče, která spravuje.".

38. Za § 40 se vkládá nový § 40a, který zní:

"§ 40a

Pověřený obecní úřad [§ 60 písm. c/ zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/. Nařízení vlády České republiky č. 475/1990 Sb., kterým se určují pověřené obecní úřady.] dále rozhoduje

a/ o poskytování příspěvků a věcné pomoci občanům, jejichž životní potřeby nejsou zabezpečeny příjmy z výdělečné činnosti nebo jinými příjmy, popřípadě dávkami a příslušný orgán jim nemůže zajistit vhodné zaměstnání,

b/ o poskytování příspěvků a věcné pomoci občanům, kteří se přechodně ocitli v mimořádně obtížných poměrech, nebo v nich žijí, a nemohou je překonat vlastním přičiněním.".

39. § 41 včetně nadpisu zní:

"§ 41

Působnost okresních úřadů

Okresní úřad

a/ rozhoduje o poskytování bezúročných půjček občanům, kteří potřebují zvláštní pomoc,

b/ poskytuje občanům výchovnou a poradenskou péči při řešení jejich sociálních problémů.".

40. § 42 včetně nadpisu zní:

"§ 42

Působnost obcí

Obec v samostatné působnosti

a/ poskytuje občanům společensky nepřizpůsobeným pomoc při překonávání jejich obtížných životních poměrů,

b/ poskytuje občanům společensky nepřizpůsobeným ubytování popřípadě další péči v zařízeních sociální péče, která spravuje.".

41. § 43 včetně nadpisu zní:

"§ 43

Působnost okresních úřadů

Okresní úřad

a/ rozhoduje

1. o poskytování peněžitých a věcných dávek,

2. o poskytování bezúročných půjček,

b/ poskytuje

1. výchovnou a poradenskou péči,

2. ubytování popřípadě další péči v zařízeních sociální péče, která spravuje,

c/ koordinuje péči o občany společensky nepřizpůsobené.".

42. § 44 se vypouští.

43. V § 45 se slova "zřizují národní výbory" nahrazují slovy "se zřizují".

44. § 46 zní:

"§ 46

/1/ Zřizování zařízení sociální péče uvedených v § 45, s výjimkou zařízení sociální péče uvedených v § 2 odst. 1 písm. f/, náleží do působnosti obcí [§ 14 odst. 2 písm. b/ zákona České národní rady č. 367/1990 Sb.] a okresních úřadů [§ 67 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb.].

/2/ Zařízení sociální péče uvedená v § 45 písm. a/, c/, e/ až i/ mohou orgány, které je zřizují, slučovat ve společném zařízení za předpokladu, že dojde k účelnému poskytování služeb sociální péče.".

45. § 47 zní:

"§ 47

Obce [§ 14 odst. 2 písm. b/ zákona České národní rady č. 367/1990 Sb.] a okresní úřady [§ 67 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb.] mohou pro zabezpečování některých služeb sociální péče zřídit ústav sociálních služeb.".

46. § 48 zní:

"§ 48

Zařízení sociální péče uvedená v § 45 písm. a/ až g/ mohou být zrušena a jejich objekty odňaty svému účelu jen se souhlasem ministerstva; to neplatí, jde-li o zařízení sociální péče zřízená obcemi.".

47. § 49 a § 50 se vypouštějí.

48. § 51 zní:

"§ 51

O přijetí do zařízení sociální péče uvedených v § 2 odst. 1 písm. f/, o přemístění do jiného zařízení, o ukončení pobytu a o úhradě za služby v nich poskytované rozhoduje vedoucí zařízení.".

49. Za § 51 se vkládá nový díl, jehož označení zní:

"Díl desátý".

50. Pod označení "Díl desátý" se vkládá nový § 51a, který zní:

"§ 51a

/1/ V hlavním městě Praze dále

a/ magistrátní úřad [§ 22 odst. 1 zákona České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze]

1. vykonává působnost pověřeného obecního úřadu a okresního úřadu,

2. organizuje náhradní rodinnou péči,

3. může zřizovat a spravovat zařízení sociální péče a ústavy sociální péče, které vykonávají diagnostickou službu,

b/ rada zastupitelstva [§ 22 odst. 1 zákona České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze] zřizuje jako zvláštní orgán komisi péče o rodinu a děti [§ 9 odst. 2 zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících].

/2/ Hlavní město Praha může stanovit ve Statutu [§ 8 odst. 4 a § 20 zákona České národní rady č. 418/1990 Sb.]

a/ které městské části mohou zřizovat jako zvláštní orgán komisi péče o rodinu a děti,

b/ které úkoly v přenesené působnosti podle tohoto zákona budou vykonávat městské části.

/3/ Ke schválení Statutu nebo jeho změny v části podle odstavce 2 písm. b/ je třeba předchozí souhlas vlády.".

51. V § 52 odst. 2 se slova "Okresní národní výbory" nahrazují slovy "Okresní úřady" a slova "národních výborů" se nahrazují slovy "okresních úřadů".

52. V § 53 se slova "místní národní výbor" nahrazují slovem "obec".

53. § 54 zní:

"§ 54

/1/ Obecné předpisy o správním řízení se nevztahují na řízení

a/ o odstraňování tvrdostí, které by se vyskytly při provádění sociálního zabezpečení,

b/ o poskytování lázeňské péče podle předpisů o sociálním zabezpečení,

c/ o dávkách nemocenského pojištění a rodičovském příspěvku, s výjimkou případů uvedených v § 8 písm. a/ č. 3, 4 a 6,

d/ o poskytování jednorázových peněžitých a věcných dávek podle § 33 písm. a/, § 38 písm. a/, § 40a písm. a/ a b/, § 43 písm. a/ č. 1 a o příspěvku na společné stravování podle § 32 odst. 2 písm. a/ a § 37 odst. 2 písm. a/, jakož i o úkonech pečovatelské služby zajišťujících nezbytné životní potřeby, které jsou poskytovány bezplatně, pokud řízení o těchto dávkách a službách bylo zahájeno z podnětu orgánu sociálního zabezpečení, nebo jestliže řízení zahájené na návrh skončí přiznáním dávky nebo služby v požadovaném nebo v právním předpise vymezeném rozsahu,

e/ o poskytnutí jednorázového peněžitého příspěvku podle § 14 odst. 2 a příspěvku poskytovaného organizacím a občanům na úhradu nákladů za sociální služby podle § 14 odst. 3.

/2/ Zjistí-li orgán sociálního zabezpečení v řízení podle odstavce 1 písm. d/ zahájeném na návrh, že dávku nebo službu nemůže přiznat vůbec nebo v požadovaném rozsahu, nebo že by přiznáním dávky nebo služby mohly vzniknout právní povinnosti občanu, kterému má být dávka nebo služba přiznána, nebo jinému občanu, postupuje se podle obecných předpisů o správním řízení.

/3/ V případech uvedených v odstavci 1 písm. a/ a b/ se žádost podává u okresní správy sociálního zabezpečení příslušné podle místa trvalého pobytu žadatele, s výjimkou řízení podle odstavce 1 písm. a/, kdy se v případech, že se jedná o dávky nemocenského pojištění řídí místem útvaru organizace /závodu, malého závodu, zemědělského družstva/, ve kterém je vedena evidence mezd. V případech uvedených v odstavci 1 písm. c/ se žádost podává u příslušné okresní správy sociálního zabezpečení /§ 9/. Uchazeči o zaměstnání podávají žádost vždy u okresní správy sociálního zabezpečení příslušné podle místa jejich trvalého pobytu.

/4/ V případech uvedených v odstavci 1 písm. d/ a e/ se místní příslušnost obcí a okresních úřadů řídí místem trvalého pobytu občana.

/5/ V řízení podle odstavce 1 písm. a/, c/ a d/ se přiměřeně použijí ustanovení § 49 a § 50 správního řádu [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení /správní řád/] o lhůtách.".

54. § 55 zní:

"§ 55

Odkladný účinek nemá odvolání proti rozhodnutí, které okresní úřad předběžně učiní ve prospěch nezletilého dítěte podle § 19 písm. a/ č. 1 a proti rozhodnutí, jímž byla dávka nemocenského pojištění a sociální péče odňata nebo snížena, nebo jímž byla zastavena její výplata anebo jímž byla dávka přiznána v menším než požadovaném nebo v právním předpise vymezeném rozsahu.".

55. § 56 odst. 1 písm. b/ zní:

"b/ místem útvaru organizace /závodu, malého závodu, zemědělského družstva/, ve kterém je vedena evidence mezd, jestliže rozhoduje o dávkách nemocenského pojištění, s výjimkou rozhodování o dávkách nemocenského pojištění občanů se změněnou pracovní schopností připravujících se pro pracovní uplatnění,"

56. V § 56 odst. 1 písm. c/ se slova "školy pro mládež vyžadující zvláštní péči" nahrazují slovy "speciální školy".

57. § 56 odst. 2 a 3 zní:

"/2/ Odchylně od obecných předpisů o správním řízení se místní příslušnost obcí a okresních úřadů ve věcech sociální péče řídí

a/ místem obce nebo okresního úřadu, který spravuje ústav nebo jiné zařízení sociální péče, do kterého má být občan přijat,

b/ místem obce nebo okresního úřadu, v jehož obvodu se zdržuje nezletilé dítě, jestliže řešení otázek jeho výchovy a výživy nesnese odkladu.

/3/ Ve věcech, ve kterých podle tohoto zákona rozhoduje nebo činí opatření obec, se žádost o dávku nebo službu sociální péče podává obecnímu úřadu. V ostatních případech, ve kterých rozhoduje nebo činí opatření pověřený obecní úřad nebo okresní úřad, se žádost podává tomuto orgánu.".

58. Za § 56 se vkládá nový § 56a, který zní:

"§ 56a

Rozhoduje-li orgán sociálního zabezpečení na základě posudku posudkové komise okresní správy sociálního zabezpečení nebo ministerstva, kterým byl zjištěn dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav účastníka řízení, vyznačí na rozhodnutí dobu jeho platnosti; to neplatí, jde-li o důchody podmíněné dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem a zvýšení důchodu pro bezmocnost.".

59. Dosavadní § 56a se označuje jako § 56b.

60. V § 58 se vypouštějí písmena a/ až c/; dosavadní písmena d/ až k/ se označují jako písmena a/ až h/.

61. V § 58 písm. a/ se vypouštějí slova "příspěvku na výživu dítěte".

62. § 58 písm. b/ zní:

"b/ postup orgánů sociálního zabezpečení při poskytování lázeňské péče podle předpisů o sociálním zabezpečení,".

63. V § 58 písm. c/ se vypouštějí slova "s výjimkou úhrady za péči poskytovanou v ústavech sociální péče".

64. V § 58 se doplňuje nové písmeno ch/, které zní:

"ch/ podrobnosti k provozování sociálních služeb organizacemi a občany.".

Čl. II

1. V řízení o poskytování dávek, které se podle předpisů o nemocenském pojištění zaměstnanců poskytují uchazečům o zaměstnání a v řízení o poskytování dávek nemocenského pojištění občanů se změněnou pracovní schopností připravujících se pro pracovní uplatnění, které není ke dni účinnosti tohoto zákona pravomocně skončeno, pokračují orgány, jejichž příslušnost stanoví tento zákon. Tyto orgány rovněž zařizují výplatu dávek nemocenského pojištění přiznaných před dnem účinnosti tohoto zákona.

2. Působnost národních výborů při rozhodování o přerušení zaměstnání /pojištění/ z vážných důvodů a o skončení zaměstnání I. nebo II. pracovní kategorie ze zdravotních a jiných vážných důvodů pro posuzování nároků podle předpisů platných před 1. říjnem 1988 přechází na okresní správy sociálního zabezpečení.

Čl. III

Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona České národní rady č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v sociálním zabezpečení, jak vyplývá ze zákonů jej měnících a doplňujících.

Čl. IV

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Předložený návrh zákona ČNR upravuje působnost jednotlivých orgánů státní správy a působnost obcí na úseku sociálního zabezpečení v návaznosti na zákon ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích /obecní zřízení/, zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících a zákon ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.

Místo dosavadních orgánů sociálního zabezpečení - národních výborů - nastupují v souladu s cit. zákony okresní úřady. Působnost v sociálním zabezpečení vykonávají též obce. /Čl. I, bod 1 a 2 návrhu zákona/.

Ustanovení zákona upravující působnost ministerstva práce a sociálních věcí České republiky se doplňuje o působnosti, které na ministerstvo přešly podle přílohy č. IV zákona o okresních úřadech, v souvislosti se zrušením krajských národních výborů /Čl. I, bod 3/.

Komise péče o rodinu a děti, která do dne účinnosti zákona o okresních úřadech byla správní komisí národního výboru, je v souladu s cit. zákonem zřizována jako zvláštní orgán okresního úřadu /Čl. I, bod 7/.

V Čl. I, bodech 9 až 14 se mění některá ustanovení týkající se působnosti okresních správ sociálního zabezpečení. Cílem těchto úprav je upřesnění jejich působnosti na úseku nemocenského pojištění, které se ukázalo potřebné po zkušenostech od 1. 9. 1990, kdy byly okresní správy sociálního zabezpečení zřízeny.

V Čl. I, bodu 16 se zakládá působnost okresních úřadů a obcí k poskytování příspěvku nestátním organizacím a občanům poskytujícím sociální služby /§ 73a zákona o sociálním zabezpečení/ na částečnou úhradu nákladů vynaložených na tyto služby. Okresní úřady a obce budou též dozírat, zda jsou finanční prostředky využívány v souladu s účelem, na který byly poskytnuty.

Na úseku sociální péče budou obce vykonávat působnost dřívějších místních národních výborů a městských národních výborů III. kategorie. Tato působnost se navrhovaným zákonem rozšiřuje o rozhodování o poskytování pečovatelské služby, pokud ji budou zabezpečovat a o rozhodování o přijetí do některých zařízení sociální péče, jejichž zřizovateli se obce staly nebo stanou. V souladu se zákonem o obecním zřízení se přitom rozlišuje úsek samostatné působnosti a úsek výkonu státní správy v přenesené působnosti /Čl. I, body 18, 28, 33, 37 a 40/.

Na pověřené obecní úřady přechází působnost dřívějších okresních národních výborů pokud jde o rozhodování o poskytování převážné většiny peněžitých a věcných dávek /Čl. I, body 19, 29, 34 a 38/.

Okresním úřadům je svěřena působnost, která je s ohledem na jejich postavení v okrese, význam úkonů a jejich finanční dopad nezbytná. Jde především o sociálně právní ochranu dětí, jejich zastupování a o poskytování některých účelových dávek sociální péče. Souběžně s obcemi byla okresním úřadům ponechána působnost k rozhodování o poskytování pečovatelské služby, a to s ohledem na současný stav pečovatelské služby a její výkon v rámci okresních ústavů sociálních služeb. Předpokládá se však u této služby sociální péče postupný přechod do působnosti obcí /Čl. I, body 22, 24, 30, 35, 39 a 41/.

Pravomoc zřizovat a spravovat zařízení sociální péče náleží do samostatné působnosti obcí. V souladu s § 67 zákona o obecním zřízení se umožňuje, aby tato zařízení spravovaly po přechodnou dobu okresní úřady. Podle cit. ustanovení zákona o obecním zřízení, na dobu nejdéle do 31. 12. 1992 se tyto úřady stávají zřizovatelem zařízení, která spravovaly ke dni účinnosti zákona o obecním zřízení krajské a okresní národní výbory. Postupně bude správa zařízení sociální péče převáděna na obce /Čl. I, body 44 až 46/.

V Čl. I, bodu 48 se nově navrhuje založit oprávnění vedoucího zařízení sociální péče, zřízeného a spravovaného ministerstvem, k přijímání občanů do těchto zařízení.

Dále se v Čl. I, bodu 47 navrhuje vypustit ustanovení § 50 upravující působnost ministerstva zřizovat a spravovat zařízení sociální péče se zvláštním zaměřením. Působnost ministerstva ke zřizování zařízení sociální péče je upravena již v § 2 /Čl. I, bod 3/.

Zvlášť se upravuje působnost hlavního města Prahy na úseku sociální péče. Podle zákona o hlavním městě Praze je Praha obcí, její působnost je však třeba vymezit šířeji /Čl. I, bod 50/.

V příslušných ustanovením o správním řízení dochází k některým změnám, které mají přispět ke snížení administrativní náročnosti. Nově se navrhuje časově omezit platnost rozhodnutí orgánu sociálního zabezpečení vydaného na základě posudku posudkové komise okresní správy sociálního zabezpečení nebo ministerstva, kterým byl zjištěn dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav účastníka řízení, s výjimkou rozhodnutí o přiznání důchodů podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem a zvýšení důchodu pro bezmocnost. Důvodem je, že zdravotní stav podléhá změnám a není racionální na jeho podkladě rozhodovat vždy natrvalo. V praxi se stává, že jednou vydané rozhodnutí může být zneužito, účastník řízení se jím může vykazovat i tehdy, bylo-li vydáno rozhodnutí nové, původní rozhodnutí zrušující /Čl. I, body 53 až 58/.

Zmocňovací ustanovení se rozšiřuje o zmocnění pro ministerstvo práce a sociálních věcí k vydání vyhlášky, kterou budou upraveny podrobnosti k provozování sociálních služeb nestátními subjekty /Čl. I, bod 64/.

Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení.

Navrhovaná právní úprava si nevyžádá zvýšené nároky na státní rozpočet ani počet pracovníků.

30. ledna 1991

předseda vlády České republiky

ministr práce a sociálních věcí České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP