37. § 40 zní:
Obec v samostatné působnosti
a/ působí k překonávání
nepříznivé životní situace občanů,
kteří potřebují zvláštní
pomoc,
b/ poskytuje občanům, kteří potřebují
zvláštní pomoc, zejména dětem
a mládeži, systematickou výchovnou a poradenskou
péči v zařízeních sociální
péče, která spravuje.".
38. Za § 40 se vkládá nový § 40a,
který zní:
Pověřený obecní úřad
[§ 60 písm. c/ zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích
/obecní zřízení/. Nařízení
vlády České republiky č. 475/1990
Sb., kterým se určují pověřené
obecní úřady.] dále
rozhoduje
a/ o poskytování příspěvků
a věcné pomoci občanům, jejichž
životní potřeby nejsou zabezpečeny příjmy
z výdělečné činnosti nebo jinými
příjmy, popřípadě dávkami
a příslušný orgán jim nemůže
zajistit vhodné zaměstnání,
b/ o poskytování příspěvků
a věcné pomoci občanům, kteří
se přechodně ocitli v mimořádně
obtížných poměrech, nebo v nich žijí,
a nemohou je překonat vlastním přičiněním.".
39. § 41 včetně nadpisu zní:
Okresní úřad
a/ rozhoduje o poskytování bezúročných
půjček občanům, kteří
potřebují zvláštní pomoc,
b/ poskytuje občanům výchovnou a poradenskou
péči při řešení jejich
sociálních problémů.".
40. § 42 včetně nadpisu zní:
Obec v samostatné působnosti
a/ poskytuje občanům společensky nepřizpůsobeným
pomoc při překonávání jejich
obtížných životních poměrů,
b/ poskytuje občanům společensky nepřizpůsobeným
ubytování popřípadě další
péči v zařízeních sociální
péče, která spravuje.".
41. § 43 včetně nadpisu zní:
Okresní úřad
a/ rozhoduje
1. o poskytování peněžitých a
věcných dávek,
2. o poskytování bezúročných
půjček,
b/ poskytuje
1. výchovnou a poradenskou péči,
2. ubytování popřípadě další
péči v zařízeních sociální
péče, která spravuje,
c/ koordinuje péči o občany společensky
nepřizpůsobené.".
42. § 44 se vypouští.
43. V § 45 se slova "zřizují národní
výbory" nahrazují slovy "se zřizují".
44. § 46 zní:
/1/ Zřizování zařízení
sociální péče uvedených v §
45, s výjimkou zařízení sociální
péče uvedených v § 2 odst. 1 písm.
f/, náleží do působnosti obcí
[§ 14 odst. 2 písm. b/
zákona České národní rady č.
367/1990 Sb.] a okresních úřadů
[§ 67 zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb.].
/2/ Zařízení sociální péče
uvedená v § 45 písm. a/, c/, e/ až i/
mohou orgány, které je zřizují, slučovat
ve společném zařízení za předpokladu,
že dojde k účelnému poskytování
služeb sociální péče.".
45. § 47 zní:
Obce [§ 14 odst. 2 písm.
b/ zákona České národní rady
č. 367/1990 Sb.] a okresní úřady
[§ 67 zákona České
národní rady č. 367/1990 Sb.] mohou pro
zabezpečování některých služeb
sociální péče zřídit
ústav sociálních služeb.".
46. § 48 zní:
Zařízení sociální péče
uvedená v § 45 písm. a/ až g/ mohou být
zrušena a jejich objekty odňaty svému účelu
jen se souhlasem ministerstva; to neplatí, jde-li o zařízení
sociální péče zřízená
obcemi.".
47. § 49 a § 50 se vypouštějí.
48. § 51 zní:
O přijetí do zařízení sociální
péče uvedených v § 2 odst. 1 písm.
f/, o přemístění do jiného
zařízení, o ukončení pobytu
a o úhradě za služby v nich poskytované
rozhoduje vedoucí zařízení.".
49. Za § 51 se vkládá nový díl,
jehož označení zní:
"Díl desátý".
50. Pod označení "Díl desátý"
se vkládá nový § 51a, který zní:
/1/ V hlavním městě Praze dále
a/ magistrátní úřad [§ 22
odst. 1 zákona České národní
rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě
Praze]
1. vykonává působnost pověřeného
obecního úřadu a okresního úřadu,
2. organizuje náhradní rodinnou péči,
3. může zřizovat a spravovat zařízení
sociální péče a ústavy sociální
péče, které vykonávají diagnostickou
službu,
b/ rada zastupitelstva [§ 22 odst. 1 zákona České
národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním
městě Praze] zřizuje jako zvláštní
orgán komisi péče o rodinu a děti
[§ 9 odst. 2 zákona České národní
rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících].
/2/ Hlavní město Praha může stanovit
ve Statutu [§ 8 odst. 4 a § 20 zákona České
národní rady č. 418/1990 Sb.]
a/ které městské části mohou
zřizovat jako zvláštní orgán
komisi péče o rodinu a děti,
b/ které úkoly v přenesené působnosti
podle tohoto zákona budou vykonávat městské
části.
/3/ Ke schválení Statutu nebo jeho změny
v části podle odstavce 2 písm. b/ je třeba
předchozí souhlas vlády.".
51. V § 52 odst. 2 se slova "Okresní národní
výbory" nahrazují slovy "Okresní
úřady" a slova "národních
výborů" se nahrazují slovy "okresních
úřadů".
52. V § 53 se slova "místní národní
výbor" nahrazují slovem "obec".
53. § 54 zní:
/1/ Obecné předpisy o správním řízení
se nevztahují na řízení
a/ o odstraňování tvrdostí, které
by se vyskytly při provádění sociálního
zabezpečení,
b/ o poskytování lázeňské péče
podle předpisů o sociálním zabezpečení,
c/ o dávkách nemocenského pojištění
a rodičovském příspěvku, s
výjimkou případů uvedených
v § 8 písm. a/ č. 3, 4 a 6,
d/ o poskytování jednorázových peněžitých
a věcných dávek podle § 33 písm.
a/, § 38 písm. a/, § 40a písm. a/ a b/,
§ 43 písm. a/ č. 1 a o příspěvku
na společné stravování podle §
32 odst. 2 písm. a/ a § 37 odst. 2 písm. a/,
jakož i o úkonech pečovatelské služby
zajišťujících nezbytné životní
potřeby, které jsou poskytovány bezplatně,
pokud řízení o těchto dávkách
a službách bylo zahájeno z podnětu orgánu
sociálního zabezpečení, nebo jestliže
řízení zahájené na návrh
skončí přiznáním dávky
nebo služby v požadovaném nebo v právním
předpise vymezeném rozsahu,
e/ o poskytnutí jednorázového peněžitého
příspěvku podle § 14 odst. 2 a příspěvku
poskytovaného organizacím a občanům
na úhradu nákladů za sociální
služby podle § 14 odst. 3.
/2/ Zjistí-li orgán sociálního zabezpečení
v řízení podle odstavce 1 písm. d/
zahájeném na návrh, že dávku
nebo službu nemůže přiznat vůbec
nebo v požadovaném rozsahu, nebo že by přiznáním
dávky nebo služby mohly vzniknout právní
povinnosti občanu, kterému má být
dávka nebo služba přiznána, nebo jinému
občanu, postupuje se podle obecných předpisů
o správním řízení.
/3/ V případech uvedených v odstavci 1 písm.
a/ a b/ se žádost podává u okresní
správy sociálního zabezpečení
příslušné podle místa trvalého
pobytu žadatele, s výjimkou řízení
podle odstavce 1 písm. a/, kdy se v případech,
že se jedná o dávky nemocenského pojištění
řídí místem útvaru organizace
/závodu, malého závodu, zemědělského
družstva/, ve kterém je vedena evidence mezd. V případech
uvedených v odstavci 1 písm. c/ se žádost
podává u příslušné okresní
správy sociálního zabezpečení
/§ 9/. Uchazeči o zaměstnání
podávají žádost vždy u okresní
správy sociálního zabezpečení
příslušné podle místa jejich
trvalého pobytu.
/4/ V případech uvedených v odstavci 1 písm.
d/ a e/ se místní příslušnost
obcí a okresních úřadů řídí
místem trvalého pobytu občana.
/5/ V řízení podle odstavce 1 písm.
a/, c/ a d/ se přiměřeně použijí
ustanovení § 49 a § 50 správního
řádu [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení /správní řád/]
o lhůtách.".
54. § 55 zní:
Odkladný účinek nemá odvolání
proti rozhodnutí, které okresní úřad
předběžně učiní ve prospěch
nezletilého dítěte podle § 19 písm.
a/ č. 1 a proti rozhodnutí, jímž byla
dávka nemocenského pojištění
a sociální péče odňata nebo
snížena, nebo jímž byla zastavena její
výplata anebo jímž byla dávka přiznána
v menším než požadovaném nebo v právním
předpise vymezeném rozsahu.".
55. § 56 odst. 1 písm. b/ zní:
"b/ místem útvaru organizace /závodu,
malého závodu, zemědělského
družstva/, ve kterém je vedena evidence mezd, jestliže
rozhoduje o dávkách nemocenského pojištění,
s výjimkou rozhodování o dávkách
nemocenského pojištění občanů
se změněnou pracovní schopností připravujících
se pro pracovní uplatnění,"
56. V § 56 odst. 1 písm. c/ se slova "školy
pro mládež vyžadující zvláštní
péči" nahrazují slovy "speciální
školy".
57. § 56 odst. 2 a 3 zní:
"/2/ Odchylně od obecných předpisů
o správním řízení se místní
příslušnost obcí a okresních
úřadů ve věcech sociální
péče řídí
a/ místem obce nebo okresního úřadu,
který spravuje ústav nebo jiné zařízení
sociální péče, do kterého má
být občan přijat,
b/ místem obce nebo okresního úřadu,
v jehož obvodu se zdržuje nezletilé dítě,
jestliže řešení otázek jeho výchovy
a výživy nesnese odkladu.
/3/ Ve věcech, ve kterých podle tohoto zákona
rozhoduje nebo činí opatření obec,
se žádost o dávku nebo službu sociální
péče podává obecnímu úřadu.
V ostatních případech, ve kterých
rozhoduje nebo činí opatření pověřený
obecní úřad nebo okresní úřad,
se žádost podává tomuto orgánu.".
58. Za § 56 se vkládá nový § 56a,
který zní:
Rozhoduje-li orgán sociálního zabezpečení
na základě posudku posudkové komise okresní
správy sociálního zabezpečení
nebo ministerstva, kterým byl zjištěn dlouhodobě
nepříznivý zdravotní stav účastníka
řízení, vyznačí na rozhodnutí
dobu jeho platnosti; to neplatí, jde-li o důchody
podmíněné dlouhodobě nepříznivým
zdravotním stavem a zvýšení důchodu
pro bezmocnost.".
59. Dosavadní § 56a se označuje jako §
56b.
60. V § 58 se vypouštějí písmena
a/ až c/; dosavadní písmena d/ až k/ se
označují jako písmena a/ až h/.
61. V § 58 písm. a/ se vypouštějí
slova "příspěvku na výživu
dítěte".
62. § 58 písm. b/ zní:
"b/ postup orgánů sociálního
zabezpečení při poskytování
lázeňské péče podle předpisů
o sociálním zabezpečení,".
63. V § 58 písm. c/ se vypouštějí
slova "s výjimkou úhrady za péči
poskytovanou v ústavech sociální péče".
64. V § 58 se doplňuje nové písmeno
ch/, které zní:
"ch/ podrobnosti k provozování sociálních
služeb organizacemi a občany.".
1. V řízení o poskytování dávek,
které se podle předpisů o nemocenském
pojištění zaměstnanců poskytují
uchazečům o zaměstnání a v
řízení o poskytování dávek
nemocenského pojištění občanů
se změněnou pracovní schopností připravujících
se pro pracovní uplatnění, které není
ke dni účinnosti tohoto zákona pravomocně
skončeno, pokračují orgány, jejichž
příslušnost stanoví tento zákon.
Tyto orgány rovněž zařizují výplatu
dávek nemocenského pojištění
přiznaných před dnem účinnosti
tohoto zákona.
2. Působnost národních výborů
při rozhodování o přerušení
zaměstnání /pojištění/
z vážných důvodů a o skončení
zaměstnání I. nebo II. pracovní kategorie
ze zdravotních a jiných vážných
důvodů pro posuzování nároků
podle předpisů platných před 1. říjnem
1988 přechází na okresní správy
sociálního zabezpečení.
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
České národní rady č. 114/1988
Sb., o působnosti orgánů České
socialistické republiky v sociálním zabezpečení,
jak vyplývá ze zákonů jej měnících
a doplňujících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Předložený návrh zákona ČNR
upravuje působnost jednotlivých orgánů
státní správy a působnost obcí
na úseku sociálního zabezpečení
v návaznosti na zákon ČNR č. 367/1990
Sb., o obcích /obecní zřízení/,
zákon ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících a zákon ČNR
č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.
Místo dosavadních orgánů sociálního
zabezpečení - národních výborů
- nastupují v souladu s cit. zákony okresní
úřady. Působnost v sociálním
zabezpečení vykonávají též
obce. /Čl. I, bod 1 a 2 návrhu zákona/.
Ustanovení zákona upravující působnost
ministerstva práce a sociálních věcí
České republiky se doplňuje o působnosti,
které na ministerstvo přešly podle přílohy
č. IV zákona o okresních úřadech,
v souvislosti se zrušením krajských národních
výborů /Čl. I, bod 3/.
Komise péče o rodinu a děti, která
do dne účinnosti zákona o okresních
úřadech byla správní komisí
národního výboru, je v souladu s cit. zákonem
zřizována jako zvláštní orgán
okresního úřadu /Čl. I, bod 7/.
V Čl. I, bodech 9 až 14 se mění některá
ustanovení týkající se působnosti
okresních správ sociálního zabezpečení.
Cílem těchto úprav je upřesnění
jejich působnosti na úseku nemocenského pojištění,
které se ukázalo potřebné po zkušenostech
od 1. 9. 1990, kdy byly okresní správy sociálního
zabezpečení zřízeny.
V Čl. I, bodu 16 se zakládá působnost
okresních úřadů a obcí k poskytování
příspěvku nestátním organizacím
a občanům poskytujícím sociální
služby /§ 73a zákona o sociálním
zabezpečení/ na částečnou úhradu
nákladů vynaložených na tyto služby.
Okresní úřady a obce budou též
dozírat, zda jsou finanční prostředky
využívány v souladu s účelem,
na který byly poskytnuty.
Na úseku sociální péče budou
obce vykonávat působnost dřívějších
místních národních výborů
a městských národních výborů
III. kategorie. Tato působnost se navrhovaným zákonem
rozšiřuje o rozhodování o poskytování
pečovatelské služby, pokud ji budou zabezpečovat
a o rozhodování o přijetí do některých
zařízení sociální péče,
jejichž zřizovateli se obce staly nebo stanou. V souladu
se zákonem o obecním zřízení
se přitom rozlišuje úsek samostatné
působnosti a úsek výkonu státní
správy v přenesené působnosti /Čl.
I, body 18, 28, 33, 37 a 40/.
Na pověřené obecní úřady
přechází působnost dřívějších
okresních národních výborů
pokud jde o rozhodování o poskytování
převážné většiny peněžitých
a věcných dávek /Čl. I, body 19, 29,
34 a 38/.
Okresním úřadům je svěřena
působnost, která je s ohledem na jejich postavení
v okrese, význam úkonů a jejich finanční
dopad nezbytná. Jde především o sociálně
právní ochranu dětí, jejich zastupování
a o poskytování některých účelových
dávek sociální péče. Souběžně
s obcemi byla okresním úřadům ponechána
působnost k rozhodování o poskytování
pečovatelské služby, a to s ohledem na současný
stav pečovatelské služby a její výkon
v rámci okresních ústavů sociálních
služeb. Předpokládá se však u této
služby sociální péče postupný
přechod do působnosti obcí /Čl. I,
body 22, 24, 30, 35, 39 a 41/.
Pravomoc zřizovat a spravovat zařízení
sociální péče náleží
do samostatné působnosti obcí. V souladu
s § 67 zákona o obecním zřízení
se umožňuje, aby tato zařízení
spravovaly po přechodnou dobu okresní úřady.
Podle cit. ustanovení zákona o obecním zřízení,
na dobu nejdéle do 31. 12. 1992 se tyto úřady
stávají zřizovatelem zařízení,
která spravovaly ke dni účinnosti zákona
o obecním zřízení krajské a
okresní národní výbory. Postupně
bude správa zařízení sociální
péče převáděna na obce /Čl.
I, body 44 až 46/.
V Čl. I, bodu 48 se nově navrhuje založit oprávnění
vedoucího zařízení sociální
péče, zřízeného a spravovaného
ministerstvem, k přijímání občanů
do těchto zařízení.
Dále se v Čl. I, bodu 47 navrhuje vypustit ustanovení
§ 50 upravující působnost ministerstva
zřizovat a spravovat zařízení sociální
péče se zvláštním zaměřením.
Působnost ministerstva ke zřizování
zařízení sociální péče
je upravena již v § 2 /Čl. I, bod 3/.
Zvlášť se upravuje působnost hlavního
města Prahy na úseku sociální péče.
Podle zákona o hlavním městě Praze
je Praha obcí, její působnost je však
třeba vymezit šířeji /Čl. I,
bod 50/.
V příslušných ustanovením o správním
řízení dochází k některým
změnám, které mají přispět
ke snížení administrativní náročnosti.
Nově se navrhuje časově omezit platnost rozhodnutí
orgánu sociálního zabezpečení
vydaného na základě posudku posudkové
komise okresní správy sociálního zabezpečení
nebo ministerstva, kterým byl zjištěn dlouhodobě
nepříznivý zdravotní stav účastníka
řízení, s výjimkou rozhodnutí
o přiznání důchodů podmíněných
dlouhodobě nepříznivým zdravotním
stavem a zvýšení důchodu pro bezmocnost.
Důvodem je, že zdravotní stav podléhá
změnám a není racionální na
jeho podkladě rozhodovat vždy natrvalo. V praxi se
stává, že jednou vydané rozhodnutí
může být zneužito, účastník
řízení se jím může vykazovat
i tehdy, bylo-li vydáno rozhodnutí nové,
původní rozhodnutí zrušující
/Čl. I, body 53 až 58/.
Zmocňovací ustanovení se rozšiřuje
o zmocnění pro ministerstvo práce a sociálních
věcí k vydání vyhlášky,
kterou budou upraveny podrobnosti k provozování
sociálních služeb nestátními
subjekty /Čl. I, bod 64/.
Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti dnem
vyhlášení.
Navrhovaná právní úprava si nevyžádá
zvýšené nároky na státní
rozpočet ani počet pracovníků.