Ministr zemědělství České republiky
Bohumil Kubát odpověděl poslanci Vladimíru
Líbalovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 21. března
1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci
poslance Vladimíra Líbala, která zní:
"Usnesením vlády ČSR č. 336 ze
dne 12. 12. 1988 byl schválen územní plán
velkého územního celku Plzeňské
sídelní regionální aglomerace a územní
plán sídelního útvaru Plzeň,
avšak s neuzavřenou problematikou vedení trasy
dálnic. V závazné části ÚPD
je sice uvedeno územně chránit trasu severního
obchvatu, ale současně ověřit její
trasu novou územně technickou studií. V rámci
této studie byly zpracovány 4 varianty jižního
obchvatu. K žádosti investoru stavby Ředitelství
dálnic Praha pro posouzení předběžných
variant vyslovilo bývalé MZVž ČSR dne
17. 11. 1989 souhlas s jižní variantou v alternativě
A2.
Z hlediska rozsahu a kvality záboru zemědělské
půdy je úspornější severní
varianta, všechny další faktory však plně
svědčí ve prospěch jižní
varianty. Propojení vysoké dopravní frekvence
z jihu a jihozápadu od Plzně na dálnici v
severní variantě by způsobilo vznik jiných
požadavků na odnětí půdy, a tím
i změnu pohledu na relativní úsporu v severní
variantě.
V této souvislosti však konstatuji, že na základě
změny kompetenčního zákona jsou rozhodovací
činnost a související otázky v oblasti
ochrany zemědělského půdního
fondu přeneseny od 1. 8. 1990 plně na ministerstvo
životního prostředí ČR.
V současné době jsou na MŽP ČR
vyhodnocovány alternativy jižního obchvatu
z hlediska ekologických dopadů s cílem doporučit
k realizaci nejméně konfliktní alternativu
jižního obchvatu. V souvislosti s Vaší
interpelací, kterou jsme konzultovali s MŽP jsme upozornili
i na skutečnost, brát zřetel na nový
aspekt a sice na cenu půdy, která v jižních
lokalitách obchvatu představuje cca 80 tis. Kčs/ha.
Pokud jde o problém jižního obchvatu města
Rokycan, byl jsem ubezpečen, že realizací tohoto
úseku stavby, který končí v km 66
(lokalita polesí Čilina) trasy, není nijak
dotčena volba pro další pokračování
stavby ať v severní či jižní variantě.
Byl jsem též informován, že 28. 2. 1991
se uskutečnilo v Praze na ŘD jednání
o ekologické problematice přípravy výstavby
dálnice za účasti členů Ekologické
sekce OF města Plzeň a ostatních zainteresovaných
zástupců z Plzně. Na jednání
se účastníci dohodli, že je v současné
době nutné ponechat MŽP ČR prostor pro
posouzení ekologické problematiky.
Jsem přesvědčen, že MŽP posoudí
problematiku obchvatu města Plzně z hlediska ekologických
a ostatních aspektů a k realizaci doporučí
nejméně konfliktní řešení.
Vybrané variantní řešení bude
zapracováno ve změnách a doplňcích
územního plánu města Plzeň
a bude předloženo k projednání do vlády
ČR.
V Praze 21. března 1991 | Bohumil Kubát, v.r." |