ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

188

INTERPELACE

poslance ČNR Vladimíra Líbala

na ministra životního prostředí ČR,

ministra zemědělství ČR Bohumila Kubáta,

ministra vnitra ČR Tomáše Sokola

a

ministra státní kontroly ČR Bohumila Tichého

ve věci stanovení trasy obchvatu města Plzně

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám v souladu s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR, poslancům České národní rady následující písemnou interpelaci poslance Vladimíra Líbala ministru životního prostředí, ministru zemědělství Bohumilu Kubátovi, ministru vnitra Tomáši Sokolovi a ministru státní kontroly České republiky Bohumilu Tichému:

"Na základě několika jednání se členy Ekologické sekce OF města Plzně a po seznámení se s materiály týkajících se úseku dálnice D-5 kolem Plzně, se obracím na výše jmenovaná ministerstva s touto interpelací.

Spor o to, zdali vést dálnici D-5 severním či jižním směrem okolo Plzně se vleče již velmi dlouho a je provázen četnou korespondencí a jednáními, které tím, že stále není rozhodnuto, vyvolávají řadu nejasností, pochyb a zasívají nedůvěru u značné části obyvatelstva v dotčených oblastech. Nejsem odborník v této oblasti a nemíním zde tudíž rozebírat argumenty zastánců té či oné varianty, faktem však je, a na to již rok Ekologická sekce OF v Plzni upozorňuje, že se doposud neprovedly žádné práce vedoucí ke komplexnímu posouzení obou variant. Orgány odpovědné za výstavbu dálnice se vehementně staví za některou z jižních tras, avšak domnívám se, že argumenty Ekologické sekce, které především z ekologických důvodů hovoří proti ní, jsou natolik závažné, že je není možné obejít. Zarážející je fakt, že dosud nebyly ani vytvořeny podklady pro porovnání a není tedy mezi čím srovnávat. Zatím je zpracováno několik jižních variant, severní trasa zůstává stále mimo pozornost. V současné době se celou situací zabývá Federální ministerstvo kontroly, které se zaměřuje na oprávněnost postupu projektanta a dodržování zákonnosti v této záležitosti. Dle sdělení FMK nemá toto ministerstvo v důsledku přerozdělení kompetencí možnost účinně spolupracovat s příslušným ministerstvem České republiky. Proto se obracím na ministra státní kontroly Ing. B. Tichého, abych tím umožnil případnou součinnost mezi těmito ministerstvy. Že není vše v pořádku, svědčí to, že ač doposud nebylo rozhodnuto o vedení obchvatu kolem Plzně, u Rokycan se již od listopadu pilně staví jeden úsek této dálnice a to právě jižním směrem. Mám to chápat jako argument podepřený již proinvestovanými finančními prostředky? Předpokládám, že by bylo vhodné tuto stavbu do doby konečného rozhodnutí prozatím zastavit.

Z těchto výše uvedených důvodů se tedy domnívám, že je nutné, aby jmenovaná ministerstva vydala konečně svá jasná a jednoznačná stanoviska z ekologických, ekonomických i dopravních aspektů s tím, že při posuzování by měla vycházet ze srovnání optimální severní trasy a optimální jižní trasy. Myslím si, že toto je cesta k uspokojivému výsledku. Věřím, že celá záležitost bude posouzena odpovědně tak, jak si to takováto stavba i následný provoz dálnice se závažným dopadem na obyvatelstvo, vyžaduje. Děkuji.

V Praze dne 15. února 1991
Vladimír Líbal, v.r."

V Praze dne 22. února 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP