Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance Vladimíra Líbala
ministru životního prostředí, ministru
zemědělství Bohumilu Kubátovi, ministru
vnitra Tomáši Sokolovi a ministru státní
kontroly České republiky Bohumilu Tichému:
"Na základě několika jednání
se členy Ekologické sekce OF města Plzně
a po seznámení se s materiály týkajících
se úseku dálnice D-5 kolem Plzně, se obracím
na výše jmenovaná ministerstva s touto interpelací.
Spor o to, zdali vést dálnici D-5 severním
či jižním směrem okolo Plzně
se vleče již velmi dlouho a je provázen četnou
korespondencí a jednáními, které tím,
že stále není rozhodnuto, vyvolávají
řadu nejasností, pochyb a zasívají
nedůvěru u značné části
obyvatelstva v dotčených oblastech. Nejsem odborník
v této oblasti a nemíním zde tudíž
rozebírat argumenty zastánců té či
oné varianty, faktem však je, a na to již rok
Ekologická sekce OF v Plzni upozorňuje, že
se doposud neprovedly žádné práce vedoucí
ke komplexnímu posouzení obou variant. Orgány
odpovědné za výstavbu dálnice se vehementně
staví za některou z jižních tras, avšak
domnívám se, že argumenty Ekologické
sekce, které především z ekologických
důvodů hovoří proti ní, jsou
natolik závažné, že je není možné
obejít. Zarážející je fakt, že
dosud nebyly ani vytvořeny podklady pro porovnání
a není tedy mezi čím srovnávat. Zatím
je zpracováno několik jižních variant,
severní trasa zůstává stále
mimo pozornost. V současné době se celou
situací zabývá Federální ministerstvo
kontroly, které se zaměřuje na oprávněnost
postupu projektanta a dodržování zákonnosti
v této záležitosti. Dle sdělení
FMK nemá toto ministerstvo v důsledku přerozdělení
kompetencí možnost účinně spolupracovat
s příslušným ministerstvem České
republiky. Proto se obracím na ministra státní
kontroly Ing. B. Tichého, abych tím umožnil
případnou součinnost mezi těmito ministerstvy.
Že není vše v pořádku, svědčí
to, že ač doposud nebylo rozhodnuto o vedení
obchvatu kolem Plzně, u Rokycan se již od listopadu
pilně staví jeden úsek této dálnice
a to právě jižním směrem. Mám
to chápat jako argument podepřený již
proinvestovanými finančními prostředky?
Předpokládám, že by bylo vhodné
tuto stavbu do doby konečného rozhodnutí
prozatím zastavit.
Z těchto výše uvedených důvodů
se tedy domnívám, že je nutné, aby jmenovaná
ministerstva vydala konečně svá jasná
a jednoznačná stanoviska z ekologických,
ekonomických i dopravních aspektů s tím,
že při posuzování by měla vycházet
ze srovnání optimální severní
trasy a optimální jižní trasy. Myslím
si, že toto je cesta k uspokojivému výsledku.
Věřím, že celá záležitost
bude posouzena odpovědně tak, jak si to takováto
stavba i následný provoz dálnice se závažným
dopadem na obyvatelstvo, vyžaduje. Děkuji.