Ministr vnitra České republiky Tomáš
Sokol odpověděl poslanci Zbyšku Stodůlkovi
na jeho interpelaci dopisem ze dne 15. dubna 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra vnitra České
republiky Tomáše Sokola na interpelaci poslance Zbyška
Stodůlky, která zní:
"Vážený pane poslanče, po obdržení
Vaší interpelace jsem nechal prověřit
stav, který popisujete na hraničních přechodech
v Českém Těšíně a Bohumíně.
Je skutečně pravdou, že v rámci Severomoravského
kraje je vysoký nápad trestné činnosti
a systemizované stavy příslušníků
neodpovídají potřebám řešení
tohoto negativního stavu a problematice související
s řešením bezpečnosti a plynulosti silničního
provozu.
Z těchto důvodů jsem požadoval jak při
zasedání vlády, tak při jednáni
ČNR posílit početní stavy příslušníků
VB v ČR.
K nárůstu pracovních míst došlo
jak v roce 1990, tak v roce 1991. Přes uvedený nárůst
však nedošlo k uspokojivému vykrytí požadavků
jednotlivých krajů v ČR. Z těchto
důvodů došlo k rozdělení systemizačních
míst úměrně k bezpečnostní
problematice.
Pro Vaši informaci došlo k posílení počtu
příslušníků v Severomoravském
kraji v roce 1991 o 140 funkčních míst. Bylo
ponecháno v kompetenci velitele Severomoravského
kraje kam a na které služby bude nárůst
sil systemizován. Je pravdou, že nárůst
kriminality si vyžádal posílit především
kriminální a pořádkovou službu
v přímém výkonu služby.
K výraznému posílení dopravní
služby z výše uvedených důvodů
proto nedošlo. Při dalším nárůstu
počtu příslušníků dojde
rovněž k adekvátnímu posílení
funkčních míst po linii dopravní služby
i v Severomoravském kraji, což jistě přispěje
k řešení Vámi uváděných
problémů na hraničních přechodech.
Současně uvádím, že dopravní
provoz lze především regulovat v pohybu. Stojící
vozidla, která nelze umístit na parkovištích
zejména mimo obce a města jsou problémem,
který nelze regulačními opatřeními
dořešit.
Jako další problém, který se dotýká
Veřejné bezpečností uvádíte,
že není prováděno vážení
(měření) tlaku na nápravách
nákladních vozidel při jejich vstupu na území
ČR. S tímto názorem se rovněž
ztotožňuji, ale upozorňuji, že je nemůže
VB vyřešit, neboť v prostoru hraničního
přechodu mají kompetence a pravomoce především
orgány celní a pasové kontroly. Na tyto i
další skutečnosti byly výše uvedené
orgány MV ČR již upozorněny.
Závěrem bych chtěl uvést, že
Vámi uvedené problémy, které se dotýkají
činností Veřejné bezpečnosti,
jsou předmětem jednání na všech
stupních řízení VB s cílem
operativně reagovat na zhoršující se
vývoj bezpečnosti a plynulosti silničního
provozu, ale je nutné tuto otázku prioritně
řešit i v ostatních resortech, zejména
na ministerstvu pro hospodářskou politiku a rozvoj
ČR, které má v kompetenci výstavbu
silnic na území ČR a usměrňování
kamionové dopravy. S pozdravem
V Praze dne 15. dubna 1991 | Tomáš Sokol, v.r." |