Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance Zbyška Stodůlky
na vládu České republiky ve věci odstranění
negativních dopadů způsobených v pohraničním
území mezistátní dopravou osob a zboží:
"V Severomoravském kraji, který bezprostředně
sousedí s Polskou republikou, je mezistátní
styk, doprava zboží i osob soustředěna
převážně do ekologicky nejzatíženějšího
okresu, do okresu Karviná, kde funguje dálkový
silniční přechod Český Těšín
- Cieszyn, Starý Bohumín - Chalupki a dálkový
železniční přechod Petrovice - Zebrzydowice.
Přitom s rozšiřujícím se cestovním
ruchem, ať již hospodářským nebo
soukromým, kdy naše území slouží
jako tranzitní pro mezinárodní kamionovou
a železniční přepravu i soukromou přepravu
osob, nejsou tyto přechody postačující.
V současné době činí čekací
doby kamionů TIR v Českém Těšíně
30 - 50 hodin a v Bohumíně 3 - 5 hodin. V obou případech
jsou hraniční přechody umístěny
přímo ve městě a již před
účinností zákona o obcích byly
tehdejší národní výbory nuceny
učinit organizačně technická opatření
zřízením záchytných parkovišť
mimo hustě zastavěné části
měst a organizací odesílání
skupin automobilů přímo na hranici. K tomu,
aby občané nebyli rušeni nepřetržitým
hlukem popojíždějících vozidel
a jejich výfukovými zplodinami.
Situace je o to kritičtější, že
v obou případech se jedná o běžnou
městskou zástavbu s úzkými ulicemi
až k hraničnímu přechodu. Tato opatření
jsou však provizorní, řešící
pouze částečně důsledky a neodstraňující
oprávněnou nespokojenost občanů, která
je zvyšována zprávami o opakovaných
proraženích hranice a útocích cestujících
na orgány dohlížející na pořádek
a bezpečnost.
Hraniční přechod Český Těšín
slouží především pro kamiony TIR,
které jsou odtud podnikem HARTWIG umístěným
v budově polské celnice distribuovány do
celého Polska. Dle poznatků získaných
poslaneckým průzkumem právě tato firma,
jejíž pracovníci nestačí zvládnout
nával práce, způsobuje největší
zdržení kamionů. Dalším problémem
je to, že polská strana provádí vyclívání
kamionů i vybírání obratové
daně přímo na hraniční čáře,
tedy před vstupem do Polska, ačkoliv se jedná
o činnost, kterou by mohla vykonávat vnitrostátní
celnice, neboť kamiony jsou plombovány celní
uzávěrou. Stejně tak jedině v městě
Cieszyne je umístěna fytopatologie, tj. orgán
polské státní správy, který
povoluje, zda kamiony s nákladem ovoce, zeleniny, popř.
rostlin budou vůbec vpuštěny na území
Polska. V této souvislosti chceme upozornit na dvě
věci.
1/ Kamiony s rychle se kazícím ovocem nebo zeleninou
jedou přes území České republiky,
aniž by musely být vpuštěny na polské
území a přes naše území
se pak musí vrátit zpět.
2/ Totéž platí o různých chemikáliích
zdraví škodlivých, které polská
nebo jiná strana odmítne na své území
přijmout (viz případ Vojtanov). Konec konců
obdobný případ vagónů naložených
barely s neznámými látkami proběhl
již dříve našimi sdělovacími
prostředky.
Situaci podle mého názoru dostatečně
nevyřeší ani otevření hraničního
přechodu Chotěbuz ani přislíbené
odbavování polských kamionů na polském
území. Proto je do té doby nutno uvažovat
o rozptýlení kamionů na další
hraniční přechody, z nichž jako nejoptimálnější
se jeví přechod Krnov - Pietrovie, což v současné
době naráží na nedostatek pracovníků
celní správy Polské republiky. To však
vyžaduje, aby při vstupu do ČSFR bylo řidičům
kamionů určeno, kterým hraničním
přechodem jsou povinni území ČSFR
opustit. Tím bude umožněno kamiony, vzhledem
k místu určení dodávky, rozptýlit
na více hraničních přechodů.
Orgány VB přes veškerou snahu Krajského
a Okresního velitelství VB pro vytížení
úkoly v odhalování trestné činnosti
a prevenci nejsou schopny zajistit úkoly plynoucí
z regulace dopravy v pohraniční oblasti. Pro informaci
uvádím údaje o zatíženosti příslušníků
VB v okresech Karviná a jiných okresech Severomoravského
kraje ve srovnání s průměrem ČR
dle údajů z SVB v Ostravě.
Počet napadlých trest. činů v r.
1990 na 1 příslušníka:
1. Praha | 11,21 | 1. Karviná | 16,38 | |
2. Sm kraj | 11,20 | 2. Ostrava | 15,25 | |
3. Střč kraj | 9,26 | 3. Bruntál | 9,23 | |
4. Sč kraj | 9,25 | |||
5. Jm kraj | 6,93 | |||
prům. republiky | 8,29 | prům. kraje | 11,20 |
Dotyčné obce situaci řešily tím,
že organizaci regulovaného provozu zajišťovali
pracovníci placení NV z rozpočtových
prostředků a pracovníci technických
služeb. V současné době se však
občané těchto obcí oprávněně
ptají, proč mají doplácet na to, že
jsou místem, v němž je umístěn
hraniční přechod, neboť tyto obce nejsou
nijak zvýhodněny a naopak jsou v nich poškozovány
komunikace a životní prostředí.
Upozorňuji rovněž na skutečnost, že
při vstupu na území České republiky
není měřen tlak náprav kamionů,
ač v sousedních zemích, vzhledem k notoricky
přetěžovaným kamionům toto činí
nezanedbatelnou část státního rozpočtu.
V neposlední řadě chci poukázat na
různost podřízenosti orgánů
hraniční služby a z toho vyplývajících
platových, sociálních i pracovních
podmínek. Tak např. příslušníci
celní správy zařazení v pohraniční
službě nemají stejné pracovní,
platové a sociální podmínky jako příslušníci
ministerstva vnitra (věk odchodu do důchodu, platové
a postupové podmínky).
Proto žádám, aby vláda České
republiky uložila ministrům odpovědným
za příslušné resorty ve spolupráci
s federální vládou urychleně řešit
nastalou situaci tak, aby nebyly poškozovány zájmy
občanů. Ve věcech, v nichž jsou příslušné
orgány ČSFR, je současně podávána
interpelace poslancem Federálního shromáždění.