Ministr spravedlnosti České republiky Leon Richter
odpověděl poslanci Jiřímu Honajzerovi
na jeho interpelaci dopisem ze dne 27. února 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra spravedlnosti České
republiky Leona Richtera na interpelaci poslance Jiřího
Honajzera, která zní:
"Podle všech zatím dostupných materiálů
byl Tomáš Baťa st. v roce 1931 jediným
akcionářem a tedy jediným vlastníkem
firmy Baťa. Po jeho smrti 12. 7. 1932 byla v jeho sejfu nalezena
listina, podle které prodal veškeré akcie firmy
Janu Antonínu Baťovi. Jde o smlouvu, podepsanou Tomášem
Baťou st., ke které Jan Antonín Baťa připojil
prohlášení z 13. 7. 1932, podle něhož
koupil akcie při ústním jednání.
V poslední vůli ze dne 19. 5. 1931 naložil
Tomáš Baťa st. se svým majetkem zcela
v souladu s touto kupní smlouvou.
Dědicové Tomáše Bati st., jeho syn Tomáš
Baťa ml. a manželka Marie Baťová platnost
kupní smlouvy výslovně v pozůstalostním
řízení uznali a později tak učinili
i vůči finančním úřadům
- na základě toho tyto úřady rovněž
vyměřily dědickou daň a poplatek za
převod majetku.
K dalšímu pohybu akcií došlo 14. 10. 1939,
kdy - mimo jiné - Jan Antonín Baťa převedl
25% akcií na Marii Baťovou. Akcie byly po vytištění
uloženy u Živnostenské banky v Praze. Jan Antonín
Baťa, Tomáš Baťa ml. i Marie Baťová
ještě v roce 1939 odešli do zahraničí.
Rozhodujícím pro řešení otázky
nároku Tomáše Bati ml. na akcie firmy Baťa
na území ČSFR je vydání dekretu
č. 95/1945 Sb. Podle jeho §16 totiž bylo povinností
vlastníka akcií uložit je do veřejné
úschovy a přihlásit je. Protože se tak
v tomto případě nestalo, propadly veškeré
nepřihlášené akcie podle §18 zmíněného
dekretu státu. Veškeré následující
spory mezi Janem Antonínem Baťou a Tomášem
Baťou ml. tedy nemohly nic změnit na vlastnictví
československého státu k akciím firmy
Baťa, týkajícím se podniků na
našem území. Není totiž rozhodující,
zda byl jejich vlastníkem Jan Antonín Baťa
nebo Tomáš Baťa ml., neboť ani jeden z nich
je neuložil do veřejné úschovy a nepřihlásil
ve stanovené lhůtě, takže podle §
18 dekretu č. 95/1945 Sb. propadly státu.
Tomáši Baťovi ml. ovšem zůstala teoretická
možnost uplatnit nárok na 25% akcií, převedených
v roce 1939 Janem Antonínem Baťou na Marii Baťovou.
Marie Baťová ovšem akciemi podle §68 odst.
1 bod 3 dekretu č. 134 ze dne 30. 9. 1946 zaplatila státu
dávky z majetku a majetkového přírůstku.
Uvedené závěry se netýkají
eventuálního jiného majetku Marie Baťové
resp. Tomáše Bati ml., ohledně něhož
došlo k dohodě mezi vládou ČSSR a vládou
Kanady o vypořádání finančních
otázek z 18. 4. 1973.
Po publikaci tohoto stanoviska v denním tisku se na ministerstvo
spravedlnosti České republiky obrátili dopisem
ze dne 18. ledna 1991 právní zástupci Tomáše
Bati, americká firma Sullivan a Cromwell s tím,
že Tomáš Baťa ml. a jeho matka Marie Baťová
se stali výlučnými vlastníky firmy
Baťa a. s. Zlín. Uvedené stanovisko právních
zástupců Tomáše Bati ml. je však
ve světle shora uvedeného vývoje vlastnických
vztahů k tomuto majetku v rozporu s údaji, které
mají k dispozici československé úřady.
Zejména jde o to, že podle obsahu spisu, v němž
proběhlo pozůstalostní řízení
po Tomáši Baťovi st., Tomáš Baťa
ml. i jeho matka Marie Baťová v tomto řízení
výslovně uznali platnost smlouvy, kterou předmětné
akcie získal Jan Antonín Baťa. Totéž
výslovně prohlásili i vůči
čs. finančním úřadům,
takže dědická daň byla vyměřena
z částky nižší než jaká
by byla, kdyby předmětem dědictví
byla i akciová společnost Baťa. Právní
zástupci fy Baťa byli o tomto stanovisku vyrozuměni
dopisem ministra spravedlnosti ze dne 18. ledna 1991. V závěru
tohoto vyrozumění ministr spravedlnosti ČR
výslovně upozornil, že úřad jím
řízený není nezávislým
soudním orgánem, který by mohl v kontradiktorním
řízení soudního typu zjišťovat
podrobnosti skutkového stavu věci a z těchto
zjištění dovodit závazné důsledky
i po právní stránce. Takovým úřadem
je jen příslušný čs. soud. Advokátní
organizace Sullivan a Cromwell pak zaslala další dopis
ze 30. 1. 1991, na nějž ministerstvo spravedlnosti
reagovalo stručným sdělením ze dne
12. 2. 1991 v tom smyslu, že nemá důvodu měnit
své dosavadní stanovisko. Zároveň
však zástupce pana Tomáše Bati informovalo,
že ve snaze vyvarovat se zbytečným nedorozuměním,
je ochotno se s nimi setkat a případné další
otázky, týkající se celé záležitosti
projednat, resp. stanovisko ministerstva spravedlnosti podrobněji
vysvětlit. Ani takové jednání však
nemůže překročit rámec běžné
právní konzultace, která bez ohledu na její
výsledek nijak neomezuje pana Tomáše Baťu
v možnosti obrátit se se svými nároky
na příslušný československý
soud.