ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

185 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Petra Loma

na ministra vnitra České republiky Tomáše Sokola

ve věci počtu policistů

Ministr vnitra České republiky Tomáš Sokol odpověděl poslanci Petru Lomovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 28. února 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra vnitra České republiky Tomáše Sokola na interpelaci poslance Petra Loma, která zní:

"Vážený pane poslanče, na 14. schůzi České národní rady dne 6. - 8. února 1991 jste vznesl interpelaci v záležitosti počtu policistů.

K předmětné otázce Vám sděluji, že ministerstvo vnitra České republiky je rozpočtovou organizací. To ve svých důsledcích znamená, že zabezpečení jeho činnosti je limitováno finančními prostředky, které vláda na jeho činnost vyčlení. Zvlášť výrazně to platí v oblasti mzdových prostředků a na to navazujících početních stavů příslušníků.

Správné je odvolání na pana poslance Lise v tom, že policii chybí 8 000 policistů a že je třeba zvýšit početní stavy policie.

V první polovině roku 1990 byla na ministerstvu vnitra ČR zpracována prognoza zvýšení početních stavů. Prognoza byla zpracována podle potřeb jednotlivých služeb ke krytí těch úkolů, které jsou na jednotlivé služby kladeny. Potřeba nárůstu plánovaných stavů byla rozložena do 5 let následovně:

rok
1990
1991
1992
1993
1994
Celkem
počet
1424
3773
2561
484
255
8497

Uvedený návrh byl předložen vládě České republiky, kde bylo rozhodnuto, že bude realizován podle ekonomických možností rozpočtů České republiky za jednotlivé roky.

Z výše uvedeného požadavku na nárůst početních stavů MV ČR mohlo realizovat v roce 1990 od 1. 10. nárůst 1 000 příslušníků. Přitom tento nárůst nebyl zohledněn v rozpočtu resortu a byl kryt z nevyčerpaných mzdových prostředků v důsledku nenaplněných početních stavů ze 3. čtvrtletí roku 1990 u některých útvarů, zejména v Praze.

V letošním roce byl resortu stanoven rozpočet globální a po jeho rozložení na jednotlivé potřeby bylo rozhodnuto od 1. 3. 1991 zvýšit početní stavy útvarů VB cca o 1 118 míst příslušníků.

Z resortu FMV nám bylo v roce 1990 převedeno cca 2 025 tabulkových míst, z nich cca 60 - 70% bylo i s příslušníky. Jednalo se především o převedení míst i se studenty z VŠ SNB, převedení resortní školské soustavy do působnosti MV ČR rovněž s příslušníky.

Ostatní volná místa příslušníků na FMV si tento resort ponechal pro své potřeby. Proto nelze slučovat nepříznivý vývoj veřejno-bezpečnostní situace s volnými místy na FMV.

Jak již bylo v úvodu řečeno, resort MV ČR je výrazně limitován přídělovými finančními prostředky.

Rozpočet resortu byl ve srovnání s minulým rokem sice zvýšen. Toto navýšení ve svém objemu odpovídá limitu projednanému ve vládě a zahrnuje zejména cenové vlivy v oblasti PHM, potravin, dopady změn trestního zákona a trestního řádu, úpravy důchodů a náklady na úpravu mezd zdravotníků. K tomu byly přičleněny účelové směrované dotace na posílení automobilní služby, běžné údržby nemovitostí, posílení počtu policistů o 1 000 míst (z minulého roku) a materiálně technického vybavení nově přijímaných příslušníků.

Přitom již v etapě projednávání návrhu rozpočtu bylo jasné, že původní záměr vlády nelze v plném rozsahu zajistit, neboť bude nutné z této částky pokrýt dopady úpravy tarifů funkčních platů u vybraných výkonných funkcí VB, náklady na proplácení přesčasové práce příslušníků a určitého nutného zvýšení početních stavů občanských pracovníků.

Situaci však zkomplikovala skutečnost, že resortu nebyla uvolněna přislíbená rezerva MF ČR směrovaná do oblasti mzdových prostředků pro posílení počtu policistů o cca 4 500 míst. Rezervu bude MF ČR údajně uvolňovat až ve vazbě na skutečné čerpání oficiálního rozepsaného limitu. Touto rezervou bude možno mzdově krýt nárůst ve výši pouze cca 1 100 příslušníků.

V oblasti materiálně technického zabezpečení tento rozpočet znamená, že nebude možno krýt všechny požadavky. Z uvedených důvodů budou přednostně kryty v roce 1991 především potřeby přímého výkonu služby. Především zajištění mobilnosti útvarů, vybavení zdravotnickými materiály a osobními ochran. materiály.

Prakticky celá vládní dotace do oblasti automobilní služby bude použita na eliminaci cenových vlivů a to jak u PHM, tak i nakupovaných vozidel. Přitom ke zlepšení úrovně vybavení útvarů touto technikou nedojde.

V oblasti výstroje a výzbroje příslušníků není možno zabezpečit vybavení technikou pro zásahové jednotky, některé prostředky pro pyrotechniky, dostatek neprůstřelných vest, kancelářské techniky, pracovních obleků pro příslušníky.

Nižší finanční limity se také negativně projeví ve stavebně ubytovací službě. Přidělená částka postačí k nejnutnějšímu zajištění obměny označení objektů státními znaky. Nebude možno zabezpečit v plném rozsahu nutnou obměnu vnitřního zařízení a zajištění nábytku pro rozšiřované počty příslušníků VB.

Výrazně je nutno redukovat požadavky v oblasti výpočetní techniky. Z plánovaných záměrů zůstanou nepokryty v oblasti kriminální a dopravní služby, útvary vyšetřování.

V oblasti přijímání nových příslušníků VB to znamená, že resort nemá dostatek finančních prostředků k pokrývání plateb za vyučení, které je povinno hradit ve smyslu § 43 zákoníku práce. Částka vyčleněná na toto krytí stačí tak na zaplacení této náhrady za odvedence přijaté do SOŠ SNB MV ČR Praha. Na územních útvarech pak již nebude možno přijímat ty uchazeče, kteří mají závazek za vyučení. Tedy uchazeče hlásící se po skončení vojenské základní služby. Jejich přijetí bude nutno odložit až na dobu po skončení závazku.

Doplňování početních stavů je prováděno dvěma způsoby:

a) přijímání příslušníků do přímého výkonu služby (běžný výběr),

b) přijímání odvedenců do Střední odborné školy SNB ministerstva vnitra České republiky Praha.

Do přímého výkonu služby jsou přijímáni všichni uchazeči, tj. s vysokoškolským, úplným středním a středním (základním) vzděláním, kteří po přijetí jsou zařazeni na konkrétní funkci u útvaru. Následně pak v nejbližším nástupním termínu jsou vysláni k doplnění odborného vzdělání. Uchazeči se základním vzděláním však musí být vyučeni v některém oboru, aby mohli být podle vyhlášky MŠ ČSR č. 124/1984 Sb. vysláni k získání úplného středního vzdělání. Tato vyhláška nebyla novelou školského zákona dotčena.

Do SOŠ SNB MV ČR Praha jsou vybíráni odvedenci s úplným středním nebo středním vzděláním, kteří jsou podle našich seznamů určeni krajskou vojenskou správou k výkonu náhradní vojenské služby v trvání 5 měsíců. Přijímání absolventů vysokých škol není FMO povoleno. Tuto vykonávají výhradně u VÚ MV 9844 Frýdek-Místek. Po jejím skončení jsou přijati do služebního poměru a zařazeni na 13 měsíců do SOŠ SNB MV ČR. Zde získají odborné vzdělání. Po skončení SOŠ SNB MV ČR jsou zařazeni zpět k útvaru, který je do SOŠ vyslal.

Tato forma doplňování je početně omezena. Do konce roku 1990 bylo možno vybrat 800 odvedenců + dohodnutou rezervou 80 odvedenců na případnou fluktuaci. Od 1. 1. 1991 bylo směrné číslo zvýšeno na 1 000 odvedenců. Jejich nástup je organizován ve dvou termínech a to:

k 1. 4. - 540 odvedenců,

k 1.10. - 540 odvedenců.

Územní vojenské správy nečiní při vysílání vybraných odvedenců žádné potíže. Podle seznamů vybraných odvedenců zpracovaných na správách VB určují všechny vybrané k náhradní vojenské službě. Pozitivní přístup federálního ministerstva obrany ČSFR se projevil i ve vyhovění požadavku na výše uvedené zvýšení směrného čísla odvedenců.

Nenaplnění směrného čísla odvedenců v roce 1990 na SVB hl. m. Prahy, Jihočeského, Jihomoravského a Severomoravského kraje lze spatřovat v tom, že řada branců své žádosti odvolala a nebo projevila nezájem o tuto službu v důsledku úvah se zkrácením vojenské základní služby, větším rozšířením možnosti v poskytování náhradní vojenské služby u civilních podniků a umožněním civilní služby.

Jednotlivým S VB je pak stanoveno následující roční směrné číslo:

S VB hl. m. Prahy132
S VB Středočeského kraje 180
S VB Jihočeského kraje92
S VB Západočeského kraje 134
S VB Severočeského kraje 146
S VB Východočeského kraje 134
S VB Jihomoravského kraje134
S VB Severomoravského kraje128
Celkem1 080

Obě formy doplňování jsou rovnocenné a jejich podíl na doplňování početních stavů je přibližně stejný.

Zdrojem výběru nových příslušníků v obou formách jsou jednak občané, kteří sami požádají o přijetí, ale větší měrou je třeba vhodné uchazeče vyhledávat a ke službě v SNB přesvědčovat. V roce 1990 byli velkým zdrojem i bývalí příslušníci SNB, kteří žádali o znovupřijetí a byli přednostně přijímáni do služebního poměru.

Ministerstvo vnitra České republiky i územní útvary VB mají zájem na přijímání nových, po všech stránkách schopných příslušníků VB, kteří mají předpoklady úspěšně zvládnout toto náročné povolání. Kteří mají fyzické, psychické a morální předpoklady úspěšně zvládnout úkoly spojené s ochranou a bezpečností osob a jejich majetku.

Zákonné podmínky přijetí do služebního poměru příslušníka VB (§ 3 zák. č. 100/1970 Sb. ve znění pozdějších zákonů)

- uchazeč musí být starší 18 let,

- o přijetí musí požádat,

- být občanem ČSFR,

- mít vykonanou vojenskou základní nebo náhradní službu,

- být tělesně (zdravotně) způsobilý pro výkon služby - zdravotní způsobilost je posuzována služebními lékaři, na základě celkového vyšetření uchazeče v civilní nebo vojenské nemocnici. Pro posuzování zdravotní schopnosti slouží služební předpis N MV ČSSR č. 30/1981 (MV-zdrav I-2) - seznam nemocí, úrazů a vad. Posuzování je prováděno v lékařské poradní komisi zdravotnického ústavu příslušné správy VB. Náročnost tohoto předpisu spočívá v tom, že se předpokládá přijetí uchazeče do celoživotního povolání, které je fyzicky a duševně velmi náročné. Jednotlivé ustanovení odpovídají požadavkům odborných útvarů VB kladeným na příslušníka VB, např. aby přečetl na vzdálenost 20 m SPZ vozidla apod. Uvedená náročnost je podstatně vyšší než zdravotní vojenské předpisy, které stanovují nároky na zdravotní stav branců, kteří jsou posuzováni pouze pro potřeby 18 měsíční základní vojenské služby,

- být duševně (psychicky) způsobilý pro výkon služby, rovněž zde je způsobilost posuzována služebními psychology. Tito k vyšetření používají všeobecně platných metod, standartizovaných na československou populaci. Při vyšetření jsou zkoumány osobnostní vlastnosti uchazeče, psychická a pracovní způsobilost podle potřeb služby. Zkoumají se předpoklady v těchto oblastech:

- aktuální intelektová kapacita (předpoklady další vzdělavatelnosti)

- charakterové, morální a jiné osobnostní vlastnosti

- sociální sféra

- výkonová kapacita,

- je bezúhonný, včetně blízkých příbuzných uchazeče, žijících s ním ve společné domácnosti nebo jednom místě (městě, obci). Za bezúhonného je například považován uchazeč, který nebyl pravomocným rozsudkem odsouzen za úmyslný trestný čin, nenarušuje občanské soužití, nepožívá nadměrně alkoholických nápojů apod.,

- dosáhl požadovaného stupně vzdělání - přijímáni jsou uchazeči, kteří minimálně úspěšně ukončili povinnou školní docházku a vyučili se v některém oboru. Vyučení v oboru je vyžadováno vyhláškou MŠ ČSR č. 124/1984 Sb. pro ty, kterým má být umožněno dvouleté studium při zaměstnání, ukončené maturitou.

Výše uvedené zákonem stanovené podmínky byly dále upřesněny Prozatímními pokyny náčelníka personální a školské správy MV ČR, schválené ministrem vnitra ČR dne 8. listopadu 1990;

- jedná se především o stanovení minimální tělesné výšky 170 cm pro příslušníky přijímané do bezprostředního výkonu bezpečnostní služby,

- stanovení horní věkové hranice pro přijímání výše uvedených příslušníků na 35 let věku,

- protože předmětem výběru uchazečů není jen ověření formálních dokladů o dosaženém stupni vzdělání, ale i aktuálního stavu vědomostí, znalostí a dovedností požadovaných pro výkon služby, včetně posouzení předpokladů dalšího vzdělávání uchazeče, stanoví se přímo vyřazovat uchazeče, kteří měli na závěrečném vysvědčení ze základní školy více jak dvě dostatečné, případně nedostatečnou z hlavních předmětů (např. český jazyk, matematika, fyzika),

- stanovení, že závěr psychologického vyšetření, který uchazeče doporučuje nebo nedoporučuje k přijetí, je závazné. To znamená, že pokud je uchazeč nedoporučen k přijetí, nelze jej do služebního poměru přijmout.

Několikaleté sledování úspěšnosti příslušníků, kteří byli přijati s nedoporučujícím stanoviskem psychologa, ukázalo vysokou problémovost těchto příslušníků, zejména pak jejich výslednost v odborných školách, v přímém výkonu služby, kázeňské problémy a zvýšená fluktuace.

Tento pokyn na druhé straně umožňuje přijímat do služebního poměru více uchazečů z řad absolventů vysokých škol, kteří podepíší prohlášení, že netrvají na zařazení do funkce s požadovaným vysokoškolským vzděláním. Toto prohlášení má pouze protifluktuační charakter a má zamezit pozdějšímu podávání žádostí o uvolnění ze služebního poměru pro nevyužívání kvalifikace (není však právně závazný, má spíše morální charakter). MV ČR má stanoven vysokoškolský požadavek jen na omezeném počtu funkcí a převážně je vyžadováno právní zaměření. Přesto se uvažuje v budoucnu počet těchto funkcí ještě dále omezit (snížit). Z uvedených důvodů by nebylo možno vysokoškoláky přijímat a nebo jen ve velmi malých počtech.

Na připojených tabulkách jsou uvedeny výsledky dosažené ve výběru nových příslušníků za posledních 5 let.

Skutečností však zůstává, že pro přechodné období (únor listopad 1990) byla podobná doplňující kritéria zrušena. Proto se mohlo stát, že se o přijetí hlásila řada uchazečů, kteří byli později zamítnuti např. u psychologa. Což lze dokumentovat na jednoduchém příkladě. Dříve nebyl uchazeč, který měl na vysvědčení ze ZDŠ více jak dvě dostatečné, rozpracováván. Po dobu zrušení tohoto opatření tito uchazeči pak byli rozpracováni, ale došlo k tomu, že byli zamítáni psychologem pro své špatné, zejména intelektové schopnosti. S pozdravem

V Praze dne 28. února 1991
Tomáš Sokol, v.r."

V Praze dne 25. března 1991

Dagmar Burešová, v.r.

Přijato k MV ČR na jednotlivých S VB:

Útvar1986 19871988 19891990
Praha a Středočeský kraj 139174217 173332
Č. Budějovice34 504245 85
Plzeň1646 7679105
Ústí nad Labem76 748795 217
Hradec Králové9 347954 80
Brno116151 13615093
Ostrava101164 198124344
SOŠ SNB830818 836844750
Centrála1319 161146
Celkem13341530 168715752052


Naplněnost početních stavů vždy k 31. 12.

Útvar
1986
1987
1988
1989
1990
Praha-85 -254- 183-251 -152
České Budějovice- 25-7 +24+26 +62
Plzeň-41 -13- 22+16- 40
Ústí nad Labem- 37-64 -47-53 -104
Hradec Králové- 14-21 +16+5 +18
Brno-25 -10+ 28+21+ 150
Ostrava-28 +26+ 75+11+ 49
Centrála-52 -63- 147-48- 343
Celkem-307 -406- 256-273 -749


Uvolněno, propuštěno:

rok
1986
1987
1988
1989
1990
počet
1206
1152
1002
1289
1934


Celkový počet psychologicky vyšetřených posluchačů:

Celkem vyšetřeno
Z toho psychologem nedoporučeno
%
1986
 1963
 255
12,99
1987
 2516
 326
12,96
1988
 2357
 358
15,19
1989
 2681
 445
16,6
1990
 3250
 644
19,77
Celkem
12775
2028
15,87


Současný stav k 31. 1. 1991

kraj
stav
přijato nových př.
odešlo do civil.
v rozprac. je uchazečů
poznámka
Praha-278
 28
 4
 251
Středočeský- 118
  4
 8
-
Jihočeský+ 81
 24
 3
 103
přijímání omezeno
Západočeský- 15
 26
 4
 244
Severočeský- 83
 32
16
 217
Východočeský+ 32
 18
 8
 362
přijímání omezeno
Jihomoravský+ 144
 12
 6
 290
přijímání omezeno
Severomoravský+ 79
 53
 7
 477
přijímání omezeno
Centrála-606
  2
 9
    4
reorganizace
Celkem-764
199
65
1948


Důvody zamítnutí žádosti o přijetí:

Důvod
1986
1987
1988
1989
1990
počet
%
počet
%
počet
%
počet
%
počet
%
Získáno posluchačů 4 701100,05 062 100,05 267100,0 4 949100,06 531 100,0
Přijato [k MV ČR a FMV] 1 47931,51 767 34,91 93736,8 1 86937,82 085 32,0
Důvod zamítnutípersonální 69414,8622 12,367812,9 58111,7452 6,9
zdravotní765 16,369813,8 74114,1703 14,278011,9
jiné důvody 3066,5309 6,13146,0 3507,1588 9,0
Žádost odvolalo453 9,64408,7 3326,3411 8,34947,6
Zůstává v rozpracování 1 00421,31226 24,2125823,9 1 03520,92 132 32,6





Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP