Ministr vnitra České republiky Tomáš
Sokol odpověděl poslanci Petru Lomovi na jeho interpelaci
dopisem ze dne 28. února 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra vnitra České
republiky Tomáše Sokola na interpelaci poslance Petra
Loma, která zní:
"Vážený pane poslanče, na 14. schůzi
České národní rady dne 6. - 8. února
1991 jste vznesl interpelaci v záležitosti počtu
policistů.
K předmětné otázce Vám sděluji,
že ministerstvo vnitra České republiky je rozpočtovou
organizací. To ve svých důsledcích
znamená, že zabezpečení jeho činnosti
je limitováno finančními prostředky,
které vláda na jeho činnost vyčlení.
Zvlášť výrazně to platí
v oblasti mzdových prostředků a na to navazujících
početních stavů příslušníků.
Správné je odvolání na pana poslance
Lise v tom, že policii chybí 8 000 policistů
a že je třeba zvýšit početní
stavy policie.
V první polovině roku 1990 byla na ministerstvu
vnitra ČR zpracována prognoza zvýšení
početních stavů. Prognoza byla zpracována
podle potřeb jednotlivých služeb ke krytí
těch úkolů, které jsou na jednotlivé
služby kladeny. Potřeba nárůstu plánovaných
stavů byla rozložena do 5 let následovně:
Uvedený návrh byl předložen vládě
České republiky, kde bylo rozhodnuto, že bude
realizován podle ekonomických možností
rozpočtů České republiky za jednotlivé
roky.
Z výše uvedeného požadavku na nárůst
početních stavů MV ČR mohlo realizovat
v roce 1990 od 1. 10. nárůst 1 000 příslušníků.
Přitom tento nárůst nebyl zohledněn
v rozpočtu resortu a byl kryt z nevyčerpaných
mzdových prostředků v důsledku nenaplněných
početních stavů ze 3. čtvrtletí
roku 1990 u některých útvarů, zejména
v Praze.
V letošním roce byl resortu stanoven rozpočet
globální a po jeho rozložení na jednotlivé
potřeby bylo rozhodnuto od 1. 3. 1991 zvýšit
početní stavy útvarů VB cca o 1 118
míst příslušníků.
Z resortu FMV nám bylo v roce 1990 převedeno cca
2 025 tabulkových míst, z nich cca 60 - 70% bylo
i s příslušníky. Jednalo se především
o převedení míst i se studenty z VŠ
SNB, převedení resortní školské
soustavy do působnosti MV ČR rovněž
s příslušníky.
Ostatní volná místa příslušníků
na FMV si tento resort ponechal pro své potřeby.
Proto nelze slučovat nepříznivý vývoj
veřejno-bezpečnostní situace s volnými
místy na FMV.
Jak již bylo v úvodu řečeno, resort
MV ČR je výrazně limitován přídělovými
finančními prostředky.
Rozpočet resortu byl ve srovnání s minulým
rokem sice zvýšen. Toto navýšení
ve svém objemu odpovídá limitu projednanému
ve vládě a zahrnuje zejména cenové
vlivy v oblasti PHM, potravin, dopady změn trestního
zákona a trestního řádu, úpravy
důchodů a náklady na úpravu mezd zdravotníků.
K tomu byly přičleněny účelové
směrované dotace na posílení automobilní
služby, běžné údržby nemovitostí,
posílení počtu policistů o 1 000 míst
(z minulého roku) a materiálně technického
vybavení nově přijímaných příslušníků.
Přitom již v etapě projednávání
návrhu rozpočtu bylo jasné, že původní
záměr vlády nelze v plném rozsahu
zajistit, neboť bude nutné z této částky
pokrýt dopady úpravy tarifů funkčních
platů u vybraných výkonných funkcí
VB, náklady na proplácení přesčasové
práce příslušníků a určitého
nutného zvýšení početních
stavů občanských pracovníků.
Situaci však zkomplikovala skutečnost, že resortu
nebyla uvolněna přislíbená rezerva
MF ČR směrovaná do oblasti mzdových
prostředků pro posílení počtu
policistů o cca 4 500 míst. Rezervu bude MF ČR
údajně uvolňovat až ve vazbě
na skutečné čerpání oficiálního
rozepsaného limitu. Touto rezervou bude možno mzdově
krýt nárůst ve výši pouze cca
1 100 příslušníků.
V oblasti materiálně technického zabezpečení
tento rozpočet znamená, že nebude možno
krýt všechny požadavky. Z uvedených důvodů
budou přednostně kryty v roce 1991 především
potřeby přímého výkonu služby.
Především zajištění mobilnosti
útvarů, vybavení zdravotnickými materiály
a osobními ochran. materiály.
Prakticky celá vládní dotace do oblasti automobilní
služby bude použita na eliminaci cenových vlivů
a to jak u PHM, tak i nakupovaných vozidel. Přitom
ke zlepšení úrovně vybavení útvarů
touto technikou nedojde.
V oblasti výstroje a výzbroje příslušníků
není možno zabezpečit vybavení technikou
pro zásahové jednotky, některé prostředky
pro pyrotechniky, dostatek neprůstřelných
vest, kancelářské techniky, pracovních
obleků pro příslušníky.
Nižší finanční limity se také
negativně projeví ve stavebně ubytovací
službě. Přidělená částka
postačí k nejnutnějšímu zajištění
obměny označení objektů státními
znaky. Nebude možno zabezpečit v plném rozsahu
nutnou obměnu vnitřního zařízení
a zajištění nábytku pro rozšiřované
počty příslušníků VB.
Výrazně je nutno redukovat požadavky v oblasti
výpočetní techniky. Z plánovaných
záměrů zůstanou nepokryty v oblasti
kriminální a dopravní služby, útvary
vyšetřování.
V oblasti přijímání nových
příslušníků VB to znamená,
že resort nemá dostatek finančních prostředků
k pokrývání plateb za vyučení,
které je povinno hradit ve smyslu § 43 zákoníku
práce. Částka vyčleněná
na toto krytí stačí tak na zaplacení
této náhrady za odvedence přijaté
do SOŠ SNB MV ČR Praha. Na územních
útvarech pak již nebude možno přijímat
ty uchazeče, kteří mají závazek
za vyučení. Tedy uchazeče hlásící
se po skončení vojenské základní
služby. Jejich přijetí bude nutno odložit
až na dobu po skončení závazku.
Doplňování početních stavů
je prováděno dvěma způsoby:
a) přijímání příslušníků
do přímého výkonu služby (běžný
výběr),
b) přijímání odvedenců do Střední
odborné školy SNB ministerstva vnitra České
republiky Praha.
Do přímého výkonu služby jsou
přijímáni všichni uchazeči, tj.
s vysokoškolským, úplným středním
a středním (základním) vzděláním,
kteří po přijetí jsou zařazeni
na konkrétní funkci u útvaru. Následně
pak v nejbližším nástupním termínu
jsou vysláni k doplnění odborného
vzdělání. Uchazeči se základním
vzděláním však musí být
vyučeni v některém oboru, aby mohli být
podle vyhlášky MŠ ČSR č. 124/1984
Sb. vysláni k získání úplného
středního vzdělání. Tato vyhláška
nebyla novelou školského zákona dotčena.
Do SOŠ SNB MV ČR Praha jsou vybíráni
odvedenci s úplným středním nebo středním
vzděláním, kteří jsou podle
našich seznamů určeni krajskou vojenskou správou
k výkonu náhradní vojenské služby
v trvání 5 měsíců. Přijímání
absolventů vysokých škol není FMO povoleno.
Tuto vykonávají výhradně u VÚ
MV 9844 Frýdek-Místek. Po jejím skončení
jsou přijati do služebního poměru a
zařazeni na 13 měsíců do SOŠ
SNB MV ČR. Zde získají odborné vzdělání.
Po skončení SOŠ SNB MV ČR jsou zařazeni
zpět k útvaru, který je do SOŠ vyslal.
Tato forma doplňování je početně
omezena. Do konce roku 1990 bylo možno vybrat 800 odvedenců
+ dohodnutou rezervou 80 odvedenců na případnou
fluktuaci. Od 1. 1. 1991 bylo směrné číslo
zvýšeno na 1 000 odvedenců. Jejich nástup
je organizován ve dvou termínech a to:
k 1. 4. - 540 odvedenců,
k 1.10. - 540 odvedenců.
Územní vojenské správy nečiní
při vysílání vybraných odvedenců
žádné potíže. Podle seznamů
vybraných odvedenců zpracovaných na správách
VB určují všechny vybrané k náhradní
vojenské službě. Pozitivní přístup
federálního ministerstva obrany ČSFR se projevil
i ve vyhovění požadavku na výše
uvedené zvýšení směrného
čísla odvedenců.
Nenaplnění směrného čísla
odvedenců v roce 1990 na SVB hl. m. Prahy, Jihočeského,
Jihomoravského a Severomoravského kraje lze spatřovat
v tom, že řada branců své žádosti
odvolala a nebo projevila nezájem o tuto službu v
důsledku úvah se zkrácením vojenské
základní služby, větším
rozšířením možnosti v poskytování
náhradní vojenské služby u civilních
podniků a umožněním civilní služby.
Jednotlivým S VB je pak stanoveno následující
roční směrné číslo:
S VB hl. m. Prahy | 132 |
S VB Středočeského kraje | 180 |
S VB Jihočeského kraje | 92 |
S VB Západočeského kraje | 134 |
S VB Severočeského kraje | 146 |
S VB Východočeského kraje | 134 |
S VB Jihomoravského kraje | 134 |
S VB Severomoravského kraje | 128 |
Celkem | 1 080 |
Obě formy doplňování jsou rovnocenné
a jejich podíl na doplňování početních
stavů je přibližně stejný.
Zdrojem výběru nových příslušníků
v obou formách jsou jednak občané, kteří
sami požádají o přijetí, ale
větší měrou je třeba vhodné
uchazeče vyhledávat a ke službě v SNB
přesvědčovat. V roce 1990 byli velkým
zdrojem i bývalí příslušníci
SNB, kteří žádali o znovupřijetí
a byli přednostně přijímáni
do služebního poměru.
Ministerstvo vnitra České republiky i územní
útvary VB mají zájem na přijímání
nových, po všech stránkách schopných
příslušníků VB, kteří
mají předpoklady úspěšně
zvládnout toto náročné povolání.
Kteří mají fyzické, psychické
a morální předpoklady úspěšně
zvládnout úkoly spojené s ochranou a bezpečností
osob a jejich majetku.
Zákonné podmínky přijetí
do služebního poměru příslušníka
VB (§ 3 zák. č. 100/1970 Sb. ve znění
pozdějších zákonů)
- uchazeč musí být starší 18
let,
- o přijetí musí požádat,
- být občanem ČSFR,
- mít vykonanou vojenskou základní nebo náhradní
službu,
- být tělesně (zdravotně) způsobilý
pro výkon služby - zdravotní způsobilost
je posuzována služebními lékaři,
na základě celkového vyšetření
uchazeče v civilní nebo vojenské nemocnici.
Pro posuzování zdravotní schopnosti slouží
služební předpis N MV ČSSR č.
30/1981 (MV-zdrav I-2) - seznam nemocí, úrazů
a vad. Posuzování je prováděno v lékařské
poradní komisi zdravotnického ústavu příslušné
správy VB. Náročnost tohoto předpisu
spočívá v tom, že se předpokládá
přijetí uchazeče do celoživotního
povolání, které je fyzicky a duševně
velmi náročné. Jednotlivé ustanovení
odpovídají požadavkům odborných
útvarů VB kladeným na příslušníka
VB, např. aby přečetl na vzdálenost
20 m SPZ vozidla apod. Uvedená náročnost
je podstatně vyšší než zdravotní
vojenské předpisy, které stanovují
nároky na zdravotní stav branců, kteří
jsou posuzováni pouze pro potřeby 18 měsíční
základní vojenské služby,
- být duševně (psychicky) způsobilý
pro výkon služby, rovněž zde je způsobilost
posuzována služebními psychology. Tito k vyšetření
používají všeobecně platných
metod, standartizovaných na československou populaci.
Při vyšetření jsou zkoumány osobnostní
vlastnosti uchazeče, psychická a pracovní
způsobilost podle potřeb služby. Zkoumají
se předpoklady v těchto oblastech:
- aktuální intelektová kapacita (předpoklady
další vzdělavatelnosti)
- charakterové, morální a jiné osobnostní
vlastnosti
- sociální sféra
- výkonová kapacita,
- je bezúhonný, včetně blízkých
příbuzných uchazeče, žijících
s ním ve společné domácnosti nebo
jednom místě (městě, obci). Za bezúhonného
je například považován uchazeč,
který nebyl pravomocným rozsudkem odsouzen za úmyslný
trestný čin, nenarušuje občanské
soužití, nepožívá nadměrně
alkoholických nápojů apod.,
- dosáhl požadovaného stupně vzdělání
- přijímáni jsou uchazeči, kteří
minimálně úspěšně ukončili
povinnou školní docházku a vyučili se
v některém oboru. Vyučení v oboru
je vyžadováno vyhláškou MŠ ČSR
č. 124/1984 Sb. pro ty, kterým má být
umožněno dvouleté studium při zaměstnání,
ukončené maturitou.
Výše uvedené zákonem stanovené
podmínky byly dále upřesněny Prozatímními
pokyny náčelníka personální
a školské správy MV ČR, schválené
ministrem vnitra ČR dne 8. listopadu 1990;
- jedná se především o stanovení
minimální tělesné výšky
170 cm pro příslušníky přijímané
do bezprostředního výkonu bezpečnostní
služby,
- stanovení horní věkové hranice pro
přijímání výše uvedených
příslušníků na 35 let věku,
- protože předmětem výběru uchazečů
není jen ověření formálních
dokladů o dosaženém stupni vzdělání,
ale i aktuálního stavu vědomostí,
znalostí a dovedností požadovaných pro
výkon služby, včetně posouzení
předpokladů dalšího vzdělávání
uchazeče, stanoví se přímo vyřazovat
uchazeče, kteří měli na závěrečném
vysvědčení ze základní školy
více jak dvě dostatečné, případně
nedostatečnou z hlavních předmětů
(např. český jazyk, matematika, fyzika),
- stanovení, že závěr psychologického
vyšetření, který uchazeče doporučuje
nebo nedoporučuje k přijetí, je závazné.
To znamená, že pokud je uchazeč nedoporučen
k přijetí, nelze jej do služebního poměru
přijmout.
Několikaleté sledování úspěšnosti
příslušníků, kteří
byli přijati s nedoporučujícím stanoviskem
psychologa, ukázalo vysokou problémovost těchto
příslušníků, zejména pak
jejich výslednost v odborných školách,
v přímém výkonu služby, kázeňské
problémy a zvýšená fluktuace.
Tento pokyn na druhé straně umožňuje
přijímat do služebního poměru
více uchazečů z řad absolventů
vysokých škol, kteří podepíší
prohlášení, že netrvají na zařazení
do funkce s požadovaným vysokoškolským
vzděláním. Toto prohlášení
má pouze protifluktuační charakter a má
zamezit pozdějšímu podávání
žádostí o uvolnění ze služebního
poměru pro nevyužívání kvalifikace
(není však právně závazný,
má spíše morální charakter).
MV ČR má stanoven vysokoškolský požadavek
jen na omezeném počtu funkcí a převážně
je vyžadováno právní zaměření.
Přesto se uvažuje v budoucnu počet těchto
funkcí ještě dále omezit (snížit).
Z uvedených důvodů by nebylo možno vysokoškoláky
přijímat a nebo jen ve velmi malých počtech.
Na připojených tabulkách jsou uvedeny výsledky
dosažené ve výběru nových příslušníků
za posledních 5 let.
Skutečností však zůstává,
že pro přechodné období (únor
listopad 1990) byla podobná doplňující
kritéria zrušena. Proto se mohlo stát, že
se o přijetí hlásila řada uchazečů,
kteří byli později zamítnuti např.
u psychologa. Což lze dokumentovat na jednoduchém
příkladě. Dříve nebyl uchazeč,
který měl na vysvědčení ze
ZDŠ více jak dvě dostatečné,
rozpracováván. Po dobu zrušení tohoto
opatření tito uchazeči pak byli rozpracováni,
ale došlo k tomu, že byli zamítáni psychologem
pro své špatné, zejména intelektové
schopnosti. S pozdravem
Přijato k MV ČR na jednotlivých S VB:
Útvar | 1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 |
Praha a Středočeský kraj | 139 | 174 | 217 | 173 | 332 |
Č. Budějovice | 34 | 50 | 42 | 45 | 85 |
Plzeň | 16 | 46 | 76 | 79 | 105 |
Ústí nad Labem | 76 | 74 | 87 | 95 | 217 |
Hradec Králové | 9 | 34 | 79 | 54 | 80 |
Brno | 116 | 151 | 136 | 150 | 93 |
Ostrava | 101 | 164 | 198 | 124 | 344 |
SOŠ SNB | 830 | 818 | 836 | 844 | 750 |
Centrála | 13 | 19 | 16 | 11 | 46 |
Celkem | 1334 | 1530 | 1687 | 1575 | 2052 |
Naplněnost početních stavů vždy
k 31. 12.
Útvar | ||||||||||
Praha | - | 85 | - | 254 | - | 183 | - | 251 | - | 152 |
České Budějovice | - | 25 | - | 7 | + | 24 | + | 26 | + | 62 |
Plzeň | - | 41 | - | 13 | - | 22 | + | 16 | - | 40 |
Ústí nad Labem | - | 37 | - | 64 | - | 47 | - | 53 | - | 104 |
Hradec Králové | - | 14 | - | 21 | + | 16 | + | 5 | + | 18 |
Brno | - | 25 | - | 10 | + | 28 | + | 21 | + | 150 |
Ostrava | - | 28 | + | 26 | + | 75 | + | 11 | + | 49 |
Centrála | - | 52 | - | 63 | - | 147 | - | 48 | - | 343 |
Celkem | - | 307 | - | 406 | - | 256 | - | 273 | - | 749 |
Uvolněno, propuštěno:
rok | |||||
počet |
Celkový počet psychologicky vyšetřených
posluchačů:
1986 | 12,99 | ||
1987 | 12,96 | ||
1988 | 15,19 | ||
1989 | 16,6 | ||
1990 | 19,77 | ||
Celkem | 15,87 |
Současný stav k 31. 1. 1991
kraj | ||||||
Praha | - | 278 | ||||
Středočeský | - | 118 | ||||
Jihočeský | + | 81 | přijímání omezeno | |||
Západočeský | - | 15 | ||||
Severočeský | - | 83 | ||||
Východočeský | + | 32 | přijímání omezeno | |||
Jihomoravský | + | 144 | přijímání omezeno | |||
Severomoravský | + | 79 | přijímání omezeno | |||
Centrála | - | 606 | reorganizace | |||
Celkem | - | 764 |
Důvody zamítnutí žádosti
o přijetí:
Důvod | |||||||||||
Získáno posluchačů | 4 701 | 100,0 | 5 062 | 100,0 | 5 267 | 100,0 | 4 949 | 100,0 | 6 531 | 100,0 | |
Přijato [k MV ČR a FMV] | 1 479 | 31,5 | 1 767 | 34,9 | 1 937 | 36,8 | 1 869 | 37,8 | 2 085 | 32,0 | |
Důvod zamítnutí | personální | 694 | 14,8 | 622 | 12,3 | 678 | 12,9 | 581 | 11,7 | 452 | 6,9 |
zdravotní | 765 | 16,3 | 698 | 13,8 | 741 | 14,1 | 703 | 14,2 | 780 | 11,9 | |
jiné důvody | 306 | 6,5 | 309 | 6,1 | 314 | 6,0 | 350 | 7,1 | 588 | 9,0 | |
Žádost odvolalo | 453 | 9,6 | 440 | 8,7 | 332 | 6,3 | 411 | 8,3 | 494 | 7,6 | |
Zůstává v rozpracování | 1 004 | 21,3 | 1226 | 24,2 | 1258 | 23,9 | 1 035 | 20,9 | 2 132 | 32,6 |