ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

181 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Josefa Kubiše

na ministra životního prostředí České republiky

ve věci tíživé ekologické situace v okresu Bruntál

Ministr životního prostředí České republiky Ivan Dejmal odpověděl poslanci Josefu Kubišovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 6. března 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra životního prostředí České republiky Ivana Dejmala na interpelaci poslance Josefa Kubiše, která zní:

"Vážený pane poslanče, pozorně jsem se seznámil s Vaší interpelací, avšak mohu Vám odpovědět jen na část vznesených dotazů a požadavků; totiž na ty, které jsou v mé kompetenci.

Souhlasím s Vámi, že problémů okresu Bruntál je mnoho, jsou velmi složité a vzájemně spolu souvisí. Úlohou ministerstva životního prostředí (MŽP ČR) je vytvořit a uvést do praxe takové zákonné podmínky a ekonomické nástroje, které by umožnily řešit problémy týkající se základních složek přírodního prostředí a vedly k celkovému ozdravění životního prostředí v ČR. Základní zákony a ekonomické nástroje se v současné době vytvářejí v rámci a v souladu s celkovou strategií státní ekologické politiky.

Vzhledem ke složitosti, hloubce a mnohaleté "zastaralosti" problémů to však bohužel bude dlouhodobý proces a zdaleka nebude spočívat tíha jeho řešení jen na MŽP. MŽP přispěje k řešení problémů komplexními dlouhodobými programy (výzkumnými i realizačními), pomůže s uplatněním zahraniční pomoci a bude se podílet na řešení klíčových regionálních problémů. Avšak vlastní tíha řešení problémů spojených s ozdravěním životního prostředí v konkrétních lokalitách bude spočívat na místních orgánech.

Typickým problémem okresu Bruntál jsou problémy vodohospodářské.

Nejprve bych však chtěl uvést na správnou míru Vaše informace o prudkém snížení průtokových poměrů v posledních 15 - 20 letech. Podle dlouhodobých měření se celkově odtoky v Povodí Odry nijak výrazně v posledních 15 - 20 letech nezměnily; zhoršila se však celková odtoková situace. Příčiny a důsledky, které uvádíte vcelku odpovídají reálné situaci.

Velkoplošné znečištění Moravice není problémem jen vlastní Moravice, ale téměř všech povodí v ČR včetně vodárenských. Na asanaci a ozdravění vodárenských povodí bude kladen největší důraz jak v samostatných regionálních programech, tak i v rámci komplexních projektů Labe, Moravy a Odry, kde I. etapa prací bude zaměřena na založení a zdokonalení monitorovacích systémů a na získávání údajů. Konkrétní opatření k zlepšení čistoty vody ve vodních tocích však budou muset zajišťovat místní orgány a organizace - především okresní úřady a znečišťovatelská sféra.

V případě Moravice nelze přehlédnout fakt, že místní orgány (KNV a nyní okresní úřad) nebyly a dosud nejsou schopny projednat a vyhlásil revidovaná pásma hygienické ochrany nádrže Kružberk (podle Směrnice MZdr. č. 51) pro vzájemné místní zájmové rozpory. Potom ovšem nelze v povodí vodárenské nádrže pravomocně požadovat potřebný režim hospodaření včetně účinné protierozní ochrany. Závěry studií Agroprojektu a nedokončené studie Stavoprojektu Ostrava zůstávají jen na papíře. Povodí vodárenské nádrže takového významu jako je Kružberk by si zřejmě v dnešní době zasloužilo komplexní syntetickou studii. Do budoucna je počítáno s tím, že v povodí vodárenských nádrží bude podporován rozvoj - zejména ze strany MŽP "ekologického" resp. "alternativního" zemědělství. Nedá se však počítat s tím, že to bude krátkodobá záležitost.

Problémy vlastní nádrže Kružberk mají poněkud jiný charakter než ve Vašem dopise uvádíte. Nádrž samozřejmě má jako každá nádrž v ČR spodní výpustě, které nádrž dokáží beze zbytku vypustit a odstranit i část nánosů v blízkosti hráze. Nánosy s obsahem nebezpečných látek se však nehromadí u hráze nádrže, ale u konce vzdutí na přítoku, kde se mění rychlost vody.

Jejich odstranění a případná dekontaminace je opravdu vážným problémem v celé ČR a zatím nebylo nalezeno spolehlivé a efektivní řešení. Tvorbu nánosů lze omezit (nikoli odstranit) vhodnými protierozními opatřeními v povodí - což lze nyní obtížně vymáhat - viz výše. Přesto na tyto úkoly budeme orientovat námi řízené organizace, tj. podniky Povodí. Kontaminace rtutí je důsledkem nedisciplinovanosti místních zemědělských podniků, které přes zákazy používaly po mnoho let tyto přípravky a mořená osiva v povodí vodárenské nádrže zřejmě i za tichého souhlasu místních orgánů. Přitom Bruntál je částečně zásobován pitnou vodou z Moravice.

Výstavba a provoz úpraven vody a městských čistíren odpadních vod (ČOV) je v současné době v kompetenci ministerstva zemědělství ČR. MŽP ČR výstavbou ČOV pouze stimuluje a usměrňuje pomocí finančních zdrojů (mimochodem velmi omezených) ze Státního fondu vodního hospodářství, není však jejich investorem.

Návrhy ke zlepšení naznačené v závěru Vašeho dopisu jsou součástí programu našeho ministerstva a pokud jejich řešení můžeme přímo ovlivnit, intenzivně na nich pracujeme. Některé problémy (chemizace zemědělství, kvalita potravin, zásobování čerstvou zeleninou a ovocem) mají však širší dosah a jejich řešení by měla zajistit nová vládní politika.

Závěrem bych Vám chtěl poděkovat za upozornění a náměty obsažené ve Vaší interpelaci a těším se na další spolupráci s Vámi. S pozdravem

V Praze dne 6. března 1991
Ivan Dejmal, v.r."

V Praze dne 21. března 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP