Ministr životního prostředí České
republiky Ivan Dejmal odpověděl poslanci Josefu
Kubišovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 6. března
1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra životního
prostředí České republiky Ivana Dejmala
na interpelaci poslance Josefa Kubiše, která zní:
"Vážený pane poslanče, pozorně
jsem se seznámil s Vaší interpelací,
avšak mohu Vám odpovědět jen na část
vznesených dotazů a požadavků; totiž
na ty, které jsou v mé kompetenci.
Souhlasím s Vámi, že problémů
okresu Bruntál je mnoho, jsou velmi složité
a vzájemně spolu souvisí. Úlohou ministerstva
životního prostředí (MŽP ČR)
je vytvořit a uvést do praxe takové zákonné
podmínky a ekonomické nástroje, které
by umožnily řešit problémy týkající
se základních složek přírodního
prostředí a vedly k celkovému ozdravění
životního prostředí v ČR. Základní
zákony a ekonomické nástroje se v současné
době vytvářejí v rámci a v
souladu s celkovou strategií státní ekologické
politiky.
Vzhledem ke složitosti, hloubce a mnohaleté "zastaralosti"
problémů to však bohužel bude dlouhodobý
proces a zdaleka nebude spočívat tíha jeho
řešení jen na MŽP. MŽP přispěje
k řešení problémů komplexními
dlouhodobými programy (výzkumnými i realizačními),
pomůže s uplatněním zahraniční
pomoci a bude se podílet na řešení klíčových
regionálních problémů. Avšak
vlastní tíha řešení problémů
spojených s ozdravěním životního
prostředí v konkrétních lokalitách
bude spočívat na místních orgánech.
Typickým problémem okresu Bruntál jsou problémy
vodohospodářské.
Nejprve bych však chtěl uvést na správnou
míru Vaše informace o prudkém snížení
průtokových poměrů v posledních
15 - 20 letech. Podle dlouhodobých měření
se celkově odtoky v Povodí Odry nijak výrazně
v posledních 15 - 20 letech nezměnily; zhoršila
se však celková odtoková situace. Příčiny
a důsledky, které uvádíte vcelku odpovídají
reálné situaci.
Velkoplošné znečištění Moravice
není problémem jen vlastní Moravice, ale
téměř všech povodí v ČR
včetně vodárenských. Na asanaci a
ozdravění vodárenských povodí
bude kladen největší důraz jak v samostatných
regionálních programech, tak i v rámci komplexních
projektů Labe, Moravy a Odry, kde I. etapa prací
bude zaměřena na založení a zdokonalení
monitorovacích systémů a na získávání
údajů. Konkrétní opatření
k zlepšení čistoty vody ve vodních tocích
však budou muset zajišťovat místní
orgány a organizace - především okresní
úřady a znečišťovatelská
sféra.
V případě Moravice nelze přehlédnout
fakt, že místní orgány (KNV a nyní
okresní úřad) nebyly a dosud nejsou schopny
projednat a vyhlásil revidovaná pásma hygienické
ochrany nádrže Kružberk (podle Směrnice
MZdr. č. 51) pro vzájemné místní
zájmové rozpory. Potom ovšem nelze v povodí
vodárenské nádrže pravomocně
požadovat potřebný režim hospodaření
včetně účinné protierozní
ochrany. Závěry studií Agroprojektu a nedokončené
studie Stavoprojektu Ostrava zůstávají jen
na papíře. Povodí vodárenské
nádrže takového významu jako je Kružberk
by si zřejmě v dnešní době zasloužilo
komplexní syntetickou studii. Do budoucna je počítáno
s tím, že v povodí vodárenských
nádrží bude podporován rozvoj - zejména
ze strany MŽP "ekologického" resp. "alternativního"
zemědělství. Nedá se však počítat
s tím, že to bude krátkodobá záležitost.
Problémy vlastní nádrže Kružberk
mají poněkud jiný charakter než ve Vašem
dopise uvádíte. Nádrž samozřejmě
má jako každá nádrž v ČR
spodní výpustě, které nádrž
dokáží beze zbytku vypustit a odstranit i část
nánosů v blízkosti hráze. Nánosy
s obsahem nebezpečných látek se však
nehromadí u hráze nádrže, ale u konce
vzdutí na přítoku, kde se mění
rychlost vody.
Jejich odstranění a případná
dekontaminace je opravdu vážným problémem
v celé ČR a zatím nebylo nalezeno spolehlivé
a efektivní řešení. Tvorbu nánosů
lze omezit (nikoli odstranit) vhodnými protierozními
opatřeními v povodí - což lze nyní
obtížně vymáhat - viz výše.
Přesto na tyto úkoly budeme orientovat námi
řízené organizace, tj. podniky Povodí.
Kontaminace rtutí je důsledkem nedisciplinovanosti
místních zemědělských podniků,
které přes zákazy používaly po
mnoho let tyto přípravky a mořená
osiva v povodí vodárenské nádrže
zřejmě i za tichého souhlasu místních
orgánů. Přitom Bruntál je částečně
zásobován pitnou vodou z Moravice.
Výstavba a provoz úpraven vody a městských
čistíren odpadních vod (ČOV) je v
současné době v kompetenci ministerstva zemědělství
ČR. MŽP ČR výstavbou ČOV pouze
stimuluje a usměrňuje pomocí finančních
zdrojů (mimochodem velmi omezených) ze Státního
fondu vodního hospodářství, není
však jejich investorem.
Návrhy ke zlepšení naznačené
v závěru Vašeho dopisu jsou součástí
programu našeho ministerstva a pokud jejich řešení
můžeme přímo ovlivnit, intenzivně
na nich pracujeme. Některé problémy (chemizace
zemědělství, kvalita potravin, zásobování
čerstvou zeleninou a ovocem) mají však širší
dosah a jejich řešení by měla zajistit
nová vládní politika.
Závěrem bych Vám chtěl poděkovat
za upozornění a náměty obsažené
ve Vaší interpelaci a těším se
na další spolupráci s Vámi. S pozdravem