Ministr životního prostředí České
republiky Ivan Dejmal zaslal poslankyni Miladě Vorlové
odpověď na její interpelaci dopisem ze dne
1. března 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra životního
prostředí České republiky Ivana Dejmala
na interpelaci poslankyně Milady Vorlové, která
zní:
"Vážená paní poslankyně,
na základě Vaší interpelace, která
mi byla zaslána dopisem předsedkyně České
národní rady paní Dagmar Burešové
z 31. ledna 1991 jsem nechal v čase vymezeném mi
pro odpověď přešetřit a posoudit
současnou situaci v hospodaření s tuhými
domovními odpady v hlavním městě Praze
se zvláštním zaměřením
na pražskou spalovnu.
Úvodem musím bohužel konstatovat, že celková
situace v odpadovém hospodářství v
Praze není uspokojivá a hlavní město
České a Slovenské federativní republiky
nejde příkladem menším městům
v přístupu k řešení otázek
na tomto úseku. Lze však přitom v posledním
období přesto pozorovat, že se ukázalo
jako účelné posílení oddělení
odpadového hospodářství odboru životního
prostředí Magistrátního úřadu.
K Vašim námětům na zlepšení
situace mi dovolte, sdělit následující:
a/ s Vaším námětem na urychlené
zavedení třídění a předtřídění
plně souhlasím. S výsledky probíhajícího
pražského experimentálního odděleného
sběru některých komponent jsem průběžně
obeznámen.
Podchycení vhodných druhů odpadů v
místě jejich vzniku považuji za jednu ze základních
zásad odpadového hospodářství
a požadavek na její respektování je
obsažen ve všech programových dokumentech ministerstva
životního prostředí České
republiky;
b/ doporučujete také urychlit výstavbu
zpracovatelských závodů druhotných
surovin.
Rovněž toto doporučení je totožné
se záměry resortu životního prostředí.
S ohledem na omezené disponibilní finanční
zdroje ze státního rozpočtu zahrnula vláda
České republiky do seznamu ekologických staveb
pouze omezený rozsah nejnaléhavějších
investic /usnesení vlády České republiky
č. 118/1990/.
Při přímé podpoře státu
v rozvoji kapacit průmyslu zaměřeného
na zpracování druhotných surovin bude však
tato oblast záviset stále ve větším
rozsahu na bezprostředním působení
tržního mechanismu a bude výsledkem podnikatelských
aktivit a to i za účasti zahraničního
kapitálu.
Rovněž mezinárodní obchod s odpady a
druhotnými surovinami je značně rozšířen
a není důvod rozvoj tohoto obchodu omezovat.
Usměrnění všech těchto aktivit
cestou vytváření a postupného zavádění
odpovídající soustavy finančních
a ekonomických nástrojů je však předmětem
kompetence a působnosti několika dalších
resortů. Především ministerstva financí,
ministerstva průmyslu, ministerstva pro hospodářskou
politiku a rozvoj;
c/ s Vaším návrhem na zřízení
co největšího počtu malých kompostáren
se nemohu ztotožnit.
Jejich počet, kapacita i lokalizace souvisejí především
s celkovou efektivností jejich provozu a s trvalým
odbytem kompostu i zabezpečením procesu hospodaření
s odpady z těchto provozů. Kompostárenské
provozy by však také měly s ohledem na technologické
vlastnosti tuhých domovních odpadů vhodně
doplňovat celou soustavu městského odpadového
hospodářství a měly by také
umožňovat efektivní využití ostatních
vhodných, lehce rozložitelných organických
odpadních materiálů;
d/ doporučujete dále věnovat vyšší
pozornost třetímu stupni čištění.
Je i v zájmu působnosti resortu životního
prostředí, aby byla spalovna dovybavena tímto
zařízením, což bylo obsaženo v
našem stanovisku předneseném na plenárním
zasedání Národního výboru hl.
města Prahy dne 1. 6. 1990, které bylo věnováno
přípravě výstavby spalovny.
Jsem přesvědčen, že tato tendence je
v plném souladu s modernizací spaloven probíhající
v zahraničí např. i ve Spolkové republice
Německo i v dalších zemích. Považuji
však i nadále přitom za neúčelné,
aby byla u čs. spaloven instalována neověřená
technologická zařízení zahraničních
firem;
e/ Váš námět na zvýšení
spalovací teploty považuji rovněž
za obecně žádoucí.
Jsem si však také vědom, že technické
řešení tohoto námětu ve složitém
technologickém komplexu spaloven není jenom záležitostí
chtění, ale je dáno vztahem řady technických
a technologických parametrů. Dořešení
otázek vlastností produktů spalovacího
procesu je přitom skutečně záležitostí
investora zařízení, jehož výsledné
hodnoty musí být v souladu s platnými předpisy.
S ohledem na současný stav rozestavěnosti
pražské spalovny považuji však za účelné
soustředit pozornost všech dotčených
orgánů a organizací především
na dosažení všech ekologických a ekonomických
parametrů, které byly podmínkou pro zahájení
stavby na základě výnosu tehdy existujících
orgánů státní expertízy.
Podle platného právního řádu
náleží řešení převážné
části námětů, které
uvádíte ve své interpelaci do působnosti
Magistrátního úřadu hl. m. Prahy.
Ujišťuji Vás paní poslankyně, že
inspekční orgány ministerstva životního
prostředí budou věnovat i nadále pozornost
této stavbě tak, aby její provozní
parametry byly v souladu s platnými předpisy.
Věřím, že se podaří udržovat
v první polovině letošního roku potřebné
tempo legislativních prací na právních
předpisech upravujících odpadové hospodářství.
Jde především o zákon o odpadech, který
bude schvalován Federálním shromážděním
a zákon o státní správě v odpadovém
hospodářství, který bude schvalován
Českou národní radou. Jejich přijetí
by mohlo rozhodnou měrou napomoci k odstranění
hrubých závad v odpadovém hospodářství
ve městech a obcích, ale i u podniků, které
jsou producenty nebezpečných odpadů.
Věřím paní poslankyně, že
je v našem společném zájmu, aby finanční
prostředky vynakládané na výstavbu
pražské spalovny a podobně i dalších
obdobných mimopražských zařízení
byly účelně využity. Dovoluji si Vám
proto nabídnout uspořádání
společné prohlídky stavby spalovny, spojené
s pracovním jednáním s představiteli
Magistrátního úřadu i generálního
dodavatele stavby. Navrhuji uskutečnit tuto společnou
akci, která by jistě napomohla celkovému
řešení odpadového hospodářství
v Praze, v druhé polovině března. S úctou