ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

177

INTERPELACE

poslankyně ČNR Milady Vorlové

ministru životního prostředí České republiky

ve věci spalovny tuhého komunálního odpadu v Praze-Malešicích

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám v souladu s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR, poslancům České národní rady následující písemnou interpelaci poslankyně Milady Vorlové ministru životního prostředí České republiky:

"Vážený pane ministře, k prostudování problému malešické spalovny tuhého komunálního odpadu /TKO/ jsem měla k dispozici kromě ústních podání občanů plný šanon písemností, systematicky utříděných podle časového sledu i věcné souvislosti. Rozhodnutí, odvolání, vyjádření, usnesení, sdělení, zamítnutí, vše v hojném množství. Zdá se, že všechno nebo téměř všechno je po právně správní stránce v pořádku. A přece předpokládaný výsledek, tedy to, co má být výstavbou malešické spalovny uskutečněno, nepotěší nikoho, komu leží na srdci otázky životního prostředí. Není to lhostejné ani lidem v okruhu spalovny, jichž se budou důsledky likvidace TKO dotýkat bezprostředně, ale nemůže se to netýkat především lidí, kteří mají na problematiku komplexnější pohled, ať už to plyne z popisu jejich práce nebo z prostého ekologického uvědomění.

Při omezených finančních prostředcích se v mnoha oborech místo rychlé zacílené cesty užívá k dosažení žádoucí věci drobných kroků, které ne vždycky jdou přímočaře k cíli. Používají se náhradní řešení za ta ideální, na něž však v dané chvíli není. Mnohdy to jinak nejde a ve svých důsledcích to pak snad leckdy ani nevadí, nebo si to aspoň neuvědomujeme. Čím víc se však řešení určitého problému dotýká ekologie, ba je-li to dokonce stavba označovaná jako ekologická, tím větší je odpovědnost těch, kteří rozhodují: aby si problém správně vyjasnili, vytyčili cíl, zvážili dopady všech možných řešení a hlavně těch, která budou použita jako náhradní za ta optimální.

Co když je zvolené konkrétní řešení výsledkem mnoha kompromisů, které postupně posunuly cíl do jiné, nepřijatelné polohy? Postup, při němž se respektují všechny správní předpisy a uplatňují se zákony, nezaručuje vždy správnost výsledku! Při vší úctě k nám zákonodárcům bývají zákony nedokonalé a není divu, co se znovu rodí, má daleko od dokonalosti, a ekologické uvědomění lidí v Československu, jichž je parlament jakýmsi vzorkem, je velmi nízké. Vzpomeňme jen na nedávno projednávanou Listinu lidských práv v ČNR i ve FS, jak marná byla snaha odlepit se od úzkého antropocentristického pohledu na ochranu života na Zemi! A že lze zákonů využívat k obhajobě protichůdných věcí, dokazují spory u soudů a arbitráží - a svědčí to zase o přítomnosti lidského prvku a neexaktnosti tohoto oboru. Zákony a předpisy jsou tedy jenom děravé - mantinely, a co se mezi nimi odehrává, je ovlivněno prvky nahodilosti a nepředvídatelnosti, lidského selhání i záblesků výjimečné schopnosti, propletencem osobních ctižádostí a zájmů.

Důležité věci nelze proto svěřit pouhému úřednickému stroji, nad tím vším děním musí být někdo vědoucí, odpovědný a schopný. Člověk s širokým rozhledem, chápající globální souvislosti, člověk odpovědný v čase a prostoru aspoň o dva řády dál než mu káže pracovní povinnost, který dovede nepřihlížet k současné zdánlivé výhodnosti, dovede překonat touhu zbavit se snadno problému, člověk schopný reagovat správným směrem na změněné podmínky a schopný prosazovat své přesvědčení i s osobními obětmi.

Případ malešické spalovny je podle ústního sdělení ministra Moldana věcí pražské radnice. Domníváme se však, že vzhledem k finančním nákladům na tuto stavbu /jen letošní dotace na ni představuje 340 mil. Kčs/, vzhledem k tomu, že je to pravděpodobně nejkapacitnější zařízení toho druhu v České republice, a také proto, že by jí byl vytvořen nepřijatelný precedens /"proč my bychom si měli lámat hlavu s řešením, když naše hlavní město si to vyřešilo nejschůdnější cestou"/, nemůže se ministerstvo životního prostředí ČR zříkat vší účasti při uvedení věci do správných kolejí. A nenajde-li oporu v současném právu, může to být i tou dírou v zákoně, kterou nutno zalepit, aby se nemuselo postupovat ilegálně! Zákon o odpadech už máme na stole, co potom se zařízením, které zákonu zásadně nevyhoví?

Nebudu vyjmenovávat všechna jednání kolem malešické spalovny a jejich časová sled. Pravděpodobně je o nich na MŽP přehled, i z podání občanů, které se dostala až tam. /Kdyby bylo něco třeba, mohu to pomoci ve zmíněném šanonu vyhledat/. Omezím se jen na věcné vyjmenování problémů a žádoucích změn:

- Projekt spalovny nevyplývá z variantního koncepčního řešení s výběrem optimální varianty systému odpadového hospodářství v Praze, naopak jednoznačným rozhodnutím celou koncepci předurčuje. Je to pochopitelné z hlediska původce odpadu - obce - odpovědného za jeho likvidaci, pro ně je to cesta nejschůdnější. Jeho realizace však zabraňuje rozvoji jiných druhů likvidace TKO, protože jejich zavedení a pravděpodobně i provoz budou spojeny se značnými náklady /a dotace již budou zatím proinvestovány .../

- Spalováním TKO se zbytečně maří druhotné suroviny a energie v nich obsažené /pro r. 1995 se počítá pouze s 12,6% využitím surovin!/

- Spalováním TKO nastává další a zbytečně velké zhoršování životního prostředí.

- Stanovením maximální velikosti spalovny je zatížena celá spádová oblast neekonomickým svozem, který sám o sobě je dalším prvkem zatěžujícím Prahu.

- Pro stanovení její potřebné kapacity 310 kt/rok /4 spalovací linky/ nebyly jednoznačně určeny vstupní parametry /pro rok 1995 se odhadovalo pro Prahu rozmezí 350 až 430 kt/rok/.

- Projekt spalovny počítá s nízkou teplotou spalování, z toho vyplývá toxicita tuhých zbytků, kterých pak nelze dále využít /např. ve stavebnictví/.

- Není vyjasněno skládkování zbytků ze spálení ve spalovně.

- Spalovna této kapacity by zřejmě byla bez třídírny, neboť při množství 310 kt/rok je třídírna prakticky nemožná. Dalším důvodem, proč není možno odpad po svozu u nás třídit, jsou KUKA vozy, v nichž je odpad promísen a stlačen.

- Je uvažováno pouze s 2. stupněm čištění spalin.

- V sousedství spalovny je výrobna medicínských plynů, v blízkém okolí jsou obytné čtvrti a potravinářský komplex /Laktos, pekárny, Malko/.

Bylo by třeba:

- Komplexně přehodnotit rozhodnutí o takovém způsobu likvidace odpadu, v němž má spalování naprosto dominantní postavení:

- zaměřit se na urychlené zavedení třídění či předtřídění TKO v místě vzniku odpadu, ne pouze "experimentálně" na několika málo místech v Praze /cílená osvěta, ovlivnění legislativními a technickými opatřeními/,

- urychlit výstavbu zpracovatelských závodů druhotných surovin vytříděných z odpadů,

- zřídit co největší množství malých kompostáren, přičemž kritériem jejich rozmístění by nemělo být plánovatelské uplatnění jednoho typu kompostárny, ale především vhodnost místa, minimalizace svozových vzdáleností a využití kompostu v místě,

- tříděním odpadu umožnit snížení kapacity spalovny přibližně na polovinu. Ušetřené peníze použít na zřízení 3. stupně čistění spalin,

- zavést spalování za vyšší teploty, aby produkt po spálení byl zbaven toxických látek a mohl být dále využit.

Aby bylo lépe pochopitelné, proč můj úvod k problému byl tak široce obecný, dovolím si na závěr citovat z dopisu ministerstva Radě MNV Dolní Počernice Praha 9 z 21. 11. 1990, s nímž podle mého názoru lze těžko souhlasit. "Z citovaného zákona /tj. zákona č. 71/1967 Sb./ rovněž vyplývá, že ne každé nezákonné rozhodnutí musí být zrušeno nebo změněno, což je výrazem jednoho z cílů správního řádu, tj. co nejvíce zabezpečit stabilitu rozhodnutí a posílit právní jistotu". Dále se dopis zmiňuje o možnosti uvést stavbu do prozatímního užívání, ke zkušebního provozu atd. - bude-li věc dovedena až tam, není už přece návratu!

Vážený pane ministře, apeluji na Vás s prosbou, abyste se pokusil ve věci malešické spalovny udělat něco, co bude v souladu s Vaším ekologickým svědomím.

V Praze dne 30. ledna 1991
Milada Vorlová, v.r."

V Praze dne 31. ledna 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP