Předsednictvo České národní
rady se usneslo podle čl. 121 odst. 3) Ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, na tomto zákonném opatření:
Zákon o myslivosti č. 23/1962 Sb. se doplňuje
takto:
Za § 16 se vkládá nový § 16a),
který zní:
(1) Platnost smluv o postoupení výkonu práva
myslivosti, s výjimkou jejich ustanovení o výši
úplaty za toto postoupení, uzavřených
před účinností tohoto zákonného
opatření, se prodlužuje do 31. 12. 1993.
Toto zákonné opatření nabývá
účinnosti dnem vyhlášení.
Josef Bezděk, v. r. | František Matějka, v. r. |
Vladimír Řezáč, v. r. | Josef Veselý, v. r. |
Odůvodnění:
navrhované zákonné opatření
reaguje jednak na změny společenskoekonomických
poměrů v naší společnosti, které
již nastaly po 17. listopadu 1989, ale na druhé straně
se snaží reagovat na další změny,
které nastanou při realizaci ekonomické reformy,
zejména jejích privatizačních aspektů.
A. Množí se jednostranné výpovědi
smluv o postoupení výkonu práva myslivosti
organizacemi státních statků, státních
lesů nebo i JZD. Tyto organizace potom, když už
vykonávají právo myslivosti ve vlastní
režii, se snaží v co nekratší době
dosáhnout maximálních zisků, zejména
z oblastí konvertibilních měn. Způsobů
je několik - buďto kontrahováním poplatkových
lovů, nebo vývozem zvěřiny či
živé zvěře. Tyto organizace přitom
nemají ani personální, ani jiné možnosti
udržet myslivost se všemi jejími aspekty (především
zušlechťování, chov a ochrana zvěře)
na takové úrovni, jaká byla předtím
dosahována v mysliveckých sdruženích,
která měla honitby pronajaty. Při takovémto
hospodaření by stavy zvěře a její
kvalita v několika nejbližších letech
doznaly s největší pravděpodobností
devastace. Je přitom faktem, že úroveň
naší myslivosti (vzato celoplošně, tedy
na území celé ČSFR) tak, jak byla
dosud vykonávána, byla vysoko ceněna i v
zahraničí. Tam, pokud není myslivost vykonávána
v privatizovaných, státních nebo jiných
(vyhrazených) honitbách jsou stavy zvěře
zpravidla decimovány v krátké době
po zahájení odstřelu.
B. Objevují se i nové, resp. obnovené smlouvy
o postoupení výkonu práva myslivosti, kde
si většinou státní zemědělské
organizace vyhrazují monopol na výkup zvěřiny
i na poplatkové lovy. Zneužívají tak
svého postavení, daného jim stávající
právní úpravou v zákonu o myslivosti
(je na jejich úvaze, zda výkon práva myslivosti
postoupí, nebo budou myslivost vykonávat ve vlastní
režii).
C. Projevily se i snahy, např. v oblastech jižní
Moravy za dumpingové ceny honitby pronajmout zahraničním
zájemcům. Na nebezpečí, které
by hrozilo z takových "pronájmů"
stávajícím ekofondům naší
zvěře upozornil i zástupce nadnárodní
myslivecké organizace (CIC).
D. V nejbližším období dojde podle schváleného
harmonogramu postupu ekonomické reformy, k vrácení
zemědělské a lesní půdy jejím
původním vlastníkům. Je to jeden z
instrumentů privatizace jakožto dílčího
komponentu společenskoekonomických změn,
ke kterým se Český myslivecký svaz
přihlásil a podporoval je v hnutí OF.
Tento postup, poprvé uzákoněny v zák.
č. 114/1990 Sb., však nemůže znamenat,
že by staronoví vlastníci ještě
předtím, než bude vydán nový
zákon o myslivosti, využívali svého
vlastnictví k půdě i k výkonu práva
myslivosti. Jednak jim to nedovoluje stávající
zákonná úprava, protože nejnižší
výměra honitby je 500 ha, jednak podle § 11
zákona o myslivosti přísluší
její výkon jen organizacím, nikoli jednotlivým
fyzickým osobám. Plné využití
všech atributů vlastnického práva, podle
klasické římskoprávní definice
(ilus utendi et fruendi, ius possisendi a ius disponendi) by však
znamenalo rozpor ve dvou normách stejného stupně
právní síly - zákona o myslivosti
a např. tohoto zákona č. 114/1990 Sb. o navrácení
půdy vlastníkům k jejímu využívání.
Navrhované zákonné opatření
proto do doby, než bude myslivost v nových intencích
upravena zákonem, překlenuje toto období
jistým omezením vlastníků v jejich
vlastnickém právu k půdě, tj. tím,
že myslivost mohou vykonávat jen jako členové
mysliveckých sdružení.
E. Noví vlastníci půdy však nesmí
být omezeni finančně. Úplata za postoupení
výkonu práva myslivosti (dále jen "nájemné")
je dnes řešena ve vyhl. č. 20/1988 Sb., tedy
v podzákonném předpisu. Nájemné
je jím stanoveno ve výši, která vyjadřuje
dřívější situaci, kdy půda
byla prakticky bezcenná a je max. 30 hal. za 1 ha. Ministerstvu
zemědělství ČR, které řídí
myslivost na území ČR, navrhneme konstrukci
stanovení ceny za nájem tak, aby vyjadřovala
skutečnou mysliveckou hodnotu zemědělské
nebo lesní půdy, tj. podle produkce zvěřiny
v přepočtu na 1 ha, docílené v uplynulém
kalendářním roce. Tím bude jednak
vyjádřena sezónnost v mysliveckém
hospodaření, které je značně
závislé na počasí (mírná
či tuhá zima, počasí v jarním
období při kladení mláďat apod.
navrhujeme, aby nájemné činilo 25% z hodnoty
výkupní ceny průměrné produkce
zvěřiny/1 ha, což např. při produkci
1 kg/1 ha a průměrné výkupní
ceně 20 Kčs), 1 kg zvěřiny bude činit
5 Kčs nájemného/ 1 ha. Procentní sazba
potom spravedlivě vyjádří rozdíly
mezi jednotlivými oblastmi. Zbylých 75% je potom
dílem, kterým je nutno přispět na
náklady mysliveckého hospodaření a
hodnotu práce, která je do něho vložena,
a která je nemalá. K uvedeným číslům
jsme dospěli po vyhodnocení reprezentativního
souboru mysliveckého hospodaření ze všech
typických honiteb v rámci ČR.
F. navrhovaným zákonným opatřením
není rušena možnost zrušení smlouvy
o postoupení výkonu práva myslivosti okresním
národním výborem (okresním úřadem)
v případě, kdy uživatel honitby porušuje
hrubě nebo opětovně zákon o myslivosti
nebo zásady mysliveckého hospodaření
a ve stanovené lhůtě nesjedná nápravu
(§ 16 odst. 4 e) zákona).
Současná situace počínající
ekonomické reformy nedovoluje pro napjatost a nedostatek
prostoru v legislativě, která primárně
zabezpečuje tvorbu ekonomických norem, věnovat
se vydání novely zákona o myslivosti. Dnes
také není ještě zcela zřejmé,
jak se budou utvářet právní, vlastnické
i ekonomické formy a vztahy např. v souvislosti
s právy měst a obcí. Proto se jeví
překlenutí tohoto přechodného období
navrhovaným zákonným opatřením,
jako optimální.