ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

163 C

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jaromíra Kapusty

vládě České republiky

ve věci záměru umístit letecký stíhací útvar na civilní letiště Ostrava-Mošnov

Předseda vlády České republiky Petr Pithart odpověděl poslanci Jaromíru Kapustovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 4. března 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď předsedy vlády České republiky Petra Pitharta na interpelaci poslance Jaromíra Kapusty, která zní:

"Vážený pane poslanče, k Vaší interpelaci ve věci záměru umístit letecký stíhací útvar na civilní letiště Ostrava-Mošnov Vám sděluji, že se danou problematikou Rada obrany státu několikráte zabývala.

Návrh koncepce využít letištní sítě ČSFR na základě přijatých Vídeňských dohod a připravované vojenské doktríny byl Radou obrany státu řešen již dne 12. listopadu 1990. Kontingent stanovený pro naši armádu Vídeňskými dohodami je 345 bojových letounů a 75 bojových vrtulníků. S ohledem na návrh ministra obrany ČSFR iniciativně snížit i tento stanovený limit, se Rada obrany státu vrátila k projednání dalšího využití letištní sítě znovu na své schůzi dne 13. února 1991.

Při rozhodování o využití letiště Mošnov stíhacím letectvem protivzdušné obrany státu byla brána v úvahu vedle ryze vojenských hledisek i hlediska ekologická a sociální. S ohledem na ukončení činnosti bojového leteckého pluku v Brně a výrazné omezení činnosti v Přerově však musí být na letišti Mošnov alespoň snížená činnost zachována. Z ekologických a sociálních důvodů bylo proto rozhodnuto, že na letišti bude zachována pouze jedna samostatná letka, intenzita leteckého provozu nepřesáhne 3 letové dny v týdnu s maximální letovou dobou 5 - 7 hodin.

Československým vojenským letectvem byla přijata opatření ke snížení hlučnosti. Byl upraven letištní řád letiště s ohledem na snížení hluku nad sídlišti, létání nad městy je omezeno výškou 500 metrů, pracovní prostory pro výcvik pilotů jsou voleny mimo obytné a rekreační oblasti. K zabránění kontaminace vodních zdrojů ropnými látkami byly již v roce 1974 vybudovány nákladem 75 mil. Kčs v prostoru letiště podzemní jílocementové stěny.

Skutečnost, že letiště Mošnov spadá do kompetence FMO je pro město Ostravu výhodná, protože armáda na sebe přebírá povinnosti spojené s údržbou a střežením, což příznivě ovlivňuje ekonomiku civilního provozu. Společný vojenský a civilní provoz je realizován na řadě letišť i v jiných evropských státech ke spokojenosti obou uživatelů.

Závěrem mně dovolte vyjádřit přesvědčení, že pochopíte závažnost důvodů, které Radu obrany státu vedly k rozhodnutí zachovat vojenský provoz na letišti Mošnov. S pozdravem

V Praze dne 4. března 1991
Petr Pithart, v.r."

V Praze dne 14. března 1991

Dagmar Burešová v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP