Předseda vlády České republiky Petr
Pithart odpověděl poslanci Jaromíru Kapustovi
na jeho interpelaci dopisem ze dne 4. března 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď předsedy vlády České
republiky Petra Pitharta na interpelaci poslance Jaromíra
Kapusty, která zní:
"Vážený pane poslanče, k Vaší
interpelaci ve věci záměru umístit
letecký stíhací útvar na civilní
letiště Ostrava-Mošnov Vám sděluji,
že se danou problematikou Rada obrany státu několikráte
zabývala.
Návrh koncepce využít letištní
sítě ČSFR na základě přijatých
Vídeňských dohod a připravované
vojenské doktríny byl Radou obrany státu
řešen již dne 12. listopadu 1990. Kontingent
stanovený pro naši armádu Vídeňskými
dohodami je 345 bojových letounů a 75 bojových
vrtulníků. S ohledem na návrh ministra obrany
ČSFR iniciativně snížit i tento stanovený
limit, se Rada obrany státu vrátila k projednání
dalšího využití letištní sítě
znovu na své schůzi dne 13. února 1991.
Při rozhodování o využití letiště
Mošnov stíhacím letectvem protivzdušné
obrany státu byla brána v úvahu vedle ryze
vojenských hledisek i hlediska ekologická a sociální.
S ohledem na ukončení činnosti bojového
leteckého pluku v Brně a výrazné omezení
činnosti v Přerově však musí
být na letišti Mošnov alespoň snížená
činnost zachována. Z ekologických a sociálních
důvodů bylo proto rozhodnuto, že na letišti
bude zachována pouze jedna samostatná letka, intenzita
leteckého provozu nepřesáhne 3 letové
dny v týdnu s maximální letovou dobou 5 -
7 hodin.
Československým vojenským letectvem byla
přijata opatření ke snížení
hlučnosti. Byl upraven letištní řád
letiště s ohledem na snížení hluku
nad sídlišti, létání nad městy
je omezeno výškou 500 metrů, pracovní
prostory pro výcvik pilotů jsou voleny mimo obytné
a rekreační oblasti. K zabránění
kontaminace vodních zdrojů ropnými látkami
byly již v roce 1974 vybudovány nákladem 75
mil. Kčs v prostoru letiště podzemní
jílocementové stěny.
Skutečnost, že letiště Mošnov spadá
do kompetence FMO je pro město Ostravu výhodná,
protože armáda na sebe přebírá
povinnosti spojené s údržbou a střežením,
což příznivě ovlivňuje ekonomiku
civilního provozu. Společný vojenský
a civilní provoz je realizován na řadě
letišť i v jiných evropských státech
ke spokojenosti obou uživatelů.
Závěrem mně dovolte vyjádřit
přesvědčení, že pochopíte
závažnost důvodů, které Radu
obrany státu vedly k rozhodnutí zachovat vojenský
provoz na letišti Mošnov. S pozdravem