Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Obvody a sídla okresních soudů se shodují
s územím a sídlem okresů [§
4 až 10 zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu, ve znění
zákonného opatření předsednictva
ČNR č. 248/1990 Sb.].
(2) Obvody obvodních soudů v Praze se řídí
rozdělením území hlavního města
Prahy na obvody [§ 38 zákona ČNR č.
418/1990 Sb., o hlavním městě Praze].
Sídlem obvodních soudů v Praze je hlavní
město Praha.
(3) Obvod městského soudu v Brně se shoduje
s územím města Brna. Sídlem městského
soudu v Brně je město Brno.
(1) Obvody a sídla krajských soudů se shodují
s územím a sídlem krajů [§
3, body 1. až 7. zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu].
(2) Obvod městského soudu v Praze se shoduje s územím
hlavního města Prahy; sídlem městského
soudu je hlavní město Praha.
Ministerstvo spravedlnosti může obecně závažným
právním předpisem
a) zřídit v obvodu soudu jeho pobočku,
b) určit za sídlo soudu jiné místo,
než je sídlo příslušného
okresu.
Zrušuje se zákon České národní
rady č. 119/1975 Sb., o sídlech a obvodech okresních
a krajských soudů v České socialistické
republice, ve znění zákona České
národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
I. Obecná část
Podle § 33 odst. 3 zákona č. 36/1964 Sb., o
organizaci soudů a o volbách soudců ve znění
pozdějších předpisů sídla
a obvody okresních a krajských soudů určí
zákony národních rad.
Dosud platný zákon ČNR č. 119/1975
Sb., o sídlech a obvodech okresních a krajských
soudů v České socialistické republice,
vázal sídla a obvody okresních a krajských
soudů na sídla a obvody okresních a krajských
národních výborů. Tato vázanost
již nemůže existovat po zrušení národních
výborů, a proto je třeba provést novou
právní úpravu, která je z legislativně
technických hledisek vhodnější, než
novelizace dosud platného zákona.
Návrh zákona vychází ze zásady,
že reforma národních výborů se
nedotkne sídel, územní organizace, ani názvů
soudů, neboť v současné době
jiná úprava není potřebná.
II. Zvláštní část
K § 1:
Reforma národních výborů se v podstatě
nedotkla zákona č. 36/1960 Sb., o územním
členění státu, takže sídla
a obvody okresních soudů lze určit tak, že
se shodují s územím a sídlem okresů.
Pokud jde o obvody obvodních soudů v hlavním
městě Praze, podle § 38 zákona ČNR
č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze,
místní působnost orgánů státní
správy, jakož i ostatních státních
orgánů se řídí rozdělením
území hlavního města Prahy na obvody
(§ 2 zákona č. 36/1960 Sb.), pokud zvláštní
předpis nestanoví jinak. Z této zákonné
úpravy vyplývá, že v hl. m. Praze bude
nadále působit 10 obvodních soudů,
jejichž místní působnost bude beze změny.
Sídlem těchto obvodních soudů je hl.
m. Praha.
Obvod městského soudu v Brně je vymezen územím
města Brna a jeho sídlem je město Brno.
K § 2:
Obdobně jako v § 1 se vychází ze zásady,
že obvody a sídla krajských soudů se
shodují s územím a sídlem krajů.
Obvod městského soudu v Praze se shoduje s územím
hl. m. Prahy a tento soud má zde sídlo.
K § 3:
V podstatě beze změny se přejímá
dosavadní úprava.
K § 4:
Navrhuje se zrušit zákon ČNR č. 119/1975
Sb., ve znění zákona ČNR č.
425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých opatřeních
s tím souvisejících.
Navrhovaný zákon si nevyžádá
potřebu pracovních sil ani finančních
prostředků ze státního rozpočtu.