ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

VI. volební období

153

INTERPELACE

poslanců Michala Krause a Jaroslava Sourala

předsedovi vlády České republiky Petru Pithartovi

ve věci vážných problémů s. p. OKD

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám v souladu s §89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu ČNR, poslancům České národní rady následující písemnou interpelaci poslanců ČNR Michala Krause a Jaroslava Sourala předsedovi vlády České republiky Petru Pithartovi:

"Vážený pane premiére, obracíme se na Vás s interpelací, která si klade za cíl upozornit na vážné problémy ve státním podniku OKD, jež nelze často řešit bez pomoci centrálních orgánů.

V roce 1991 považujeme za klíčové otázky:

1. Zabezpečení pracovních sil

Situace v této oblasti se vyostří zejména v důsledku působení následujících faktorů:

- předčasný odchod pracovníků splňujících podmínky důchodu horníků v 50 letech;

- pokračující přeřazování horníků pro dosažení nejvyšší přípustné expozice a pro chorobu z povolání;

- omezení zdrojových možností v důsledku zákazu práce v podzemí do 21 let (zrušení výuky učňů důlních učebních oborů, zrušení dlouhodobých odkladů branců-horníků a zrušení náboru v armádě);

- zrušení organizovaného náboru a výhod s tím souvisejících, které nebudeme schopni adekvátně nahradit.

Průzkum trhu práce jednoznačně ukazuje, že deficitní bilanci pracovních sil v kategorii důlních dělníků nepokryje ani nábor, a to i při očekávané vysoké nezaměstnanosti.

Důvody spočívají mimo jiné také v nevhodné struktuře volných zdrojů pracovních sil (vysoký podíl žen, THP a pracovníků mimo vhodné věkové složení pro doly, tj. od 21 - 40 let), vysokých nárocích na zdravotní stav a výrazném snížení zájmu o práci v hornictví.

Řešení této problematiky spatřujeme v těchto oblastech:

a) poskytování odlučného a cestovních náhrad k návštěvě rodiny u nově přijímaných důlních dělníků v rámci připravované novelizace vyhl. č. 33/84 Sb. o cestovních náhradách. Podle materiálu FMPSV čj. 22-20295-5104 o zásadách poskytování cestovních náhrad, který je připraven pro schůzi vlády ČSFR, lze odlučné a cestovní výdaje poskytovat podle čl. III/4 pouze v rozpočtových a příspěvkových organizacích, nikoliv v organizacích provozujících podnikatelskou činnost;

b) poskytování náborových příspěvků novým pracovníkům důlních profesí, kteří se zaváží odpracovat v podzemí určitou dobu, a to až Kčs 2.400,- při závazku na 1 rok, resp. až Kčs 10.000,- při závazku na 3 roky. V případě, že by nebylo možné náborové příspěvky hradit jako dosud z provozních nákladů, ale ze mzdových nákladů, pak takto vyplacené náborové příspěvky tolerovat při stanovení nezdaňovaného objemu mzdových a ostatních nákladů v systému ekonomické regulace mezd v r. 1991;

c) vzhledem k předpokládaným problémům při zabezpečování pracovních sil uvažovat o zaměstnávání zahraničních pracovníků, zejména z PLR. K tomu je nutné povolení úřadů práce;

d) jedna z perspektivních možností krytí potřeb pracovních sil je využití civilní vojenské služby pro hornictví, kterou upravuje zákon č. 73 z 14. 3. 1990, a to formou novely tohoto zákona. Rámcově lze charakterizovat potřebu právní úpravy tak, že výjimečně lze vykonat civilní vojenskou službu prací v podzemí hlubinných dolů na základě osobní žádosti brance. Z hlediska potřeb armády lze počty případně omezit stanoveným limitem. Vzhledem k charakteru a náročnosti práce by bylo nutné upravit zákon tak, aby pracovník absolvující civilní službu v hornictví mohl být odměňován podle platných mzdových předpisů.

2. Uplatnění osob se zdravotním poškozením

Řešení reprodukce pracovních sil ve s. p. OKD je charakterizováno problémy s uplatněním pracovníků převáděných ze zdravotních důvodů při dosažení nejvyšší přípustné expozice (NPE), resp. pro chorobu z povolání (CHP).

3. Hmotné zabezpečení pracovníků uvolňovaných z důvodů organizačních či racionalizačních opatření v organizaci

Pro řešení tohoto problému považujeme za nezbytné koncipovat v nové právní úpravě (na místo dosavadní vyhlášky č. 195/89 Sb. v platném znění) hmotné zabezpečení ve formě odstupného tak, aby zejména motivovalo pracovníky ke skončení pracovního poměru a současně mělo za charakter "dávky kompenzující nepříznivé dopady v příjmové oblasti pracovníka" z důvodu "vynucené" změny zaměstnání. Maximální výše odstupného (pětinásobek) se s ohledem na důchodovou situaci organizací a možnosti dalšího uplatnění v současné době jeví jako dostačující.

Obligatorně odstupné stanovit ve výši pětinásobku měsíčního průměrného hrubého výdělku v případech rozvázání pracovního poměru dohodou z důvodů uvedených v § 46 odst. 1 písm. a - c ZP.

Ve výši dvouměsíčního průměrného výdělku povinně stanovit odstupné při výpovědi ze strany organizace pro důvody uvedené v § 46 odst. 1 písm. a) a b) ZP s fakultativním zvýšením o další tříměsíční průměrný výdělek (kritéria v kolektivní smlouvě, např. věk pracovníka, délka pracovního poměru apod.).

Ve výši tříměsíčního průměrného výdělku povinně při výpovědi podle § 46 odst. 1 písm. c) ZP, a to ve vazbě na očekávané změny délky výpovědní doby, s fakultativním zvýšením o další jednoměsíční průměrný výdělek.

Fakultativně ve výši až pětinásobku průměrného výdělku v případech změny prac. činnosti (dohody o změně pracovní smlouvy) pokud dochází ke snížení základní mzdy, a to za podmínek stanovených v KS.

Realizace předložených námětů by mohla značně usnadnit potřeby efektivní zaměstnanosti a reprodukce pracovních sil ve s. p. OKD.

Z naší návštěvy v OKD vyplynula pro ústřední orgány celá řada dalších námětů a připomínek. Dovolujeme si Vás na ně upozornit a současně požádat o případné stanovisko. Jedná se o následující připomínky a náměty:

- hornickou veřejností je očekávána novelizace vyhlášky 102/1987 Sb., s účinností od 1. 1. 1991. Podle poslední informace z FMPSV má dojít k posunutí účinnosti od 1. 2. 1991. Jelikož tato úprava má zvýšit dávky odstupného ze šestinásobku na desetinásobek průměrného výdělku, budou uměle drženi pracovníci v dole až do účinnosti této právní úpravy;

- s. p. OKD požadoval na řešení zdravotní situace dotaci ve výši 400 mil. Kčs, dosud byla s. p. OKD poskytnuta pouze půjčka ve výši 150 mil. Kčs, která nepokryje veškeré náklady spojené s vyřazováním horníků;

- poněvadž došlo ke zrušení účelového fondu a není jasná koncepce fondu kulturních a sociálních potřeb do budoucna, je nutno dořešit urychleně záležitost FKSP, aby bylo možno i do budoucna zajišťovat např. nákup zdravotechniky pro závodní zdravotnická zařízení, jakož i pro specializovaná zdravotnická střediska, která jsou nedostatečně vybavena speciální zdravotní technikou;

- z hlediska orgánů posudkové služby, které rozhodují o přiznávání plných invalidních důchodů, je nutno změnit legislativu, pokud jde o posuzování další umístitelnosti pracovníků, kteří jsou vyřazováni ze zdravotních důvodů směrem k lokálním podmínkám;

- jako problém se jeví podávání ochranných nápojů a polévek horníkům, poněvadž tato agenda není zahrnuta údajně v návrhu nového vládního nařízení ve věci závodního stravování;

- od 1. 1. 1991 vstoupí v platnost nové zvýšení cen potravin, což zákonitě povede k nutnosti dalšího zvýšení finančního limitu jídel, ke zvýšení cen stravenek i zvýšení limitu spotřeby surovin na výrobu hornických svačin, polévek, a ochranných nápojů;

- nedořešenou otázkou zůstává i nadále výše limitu hodnoty surovin spotřebovaných na přípravu jídla a nápojů při celodenním stravování a rekondičních pobytech horníků.

x x x

Vážený pane premiére,

po nedávné pracovní návštěvě na Ostravsku jste tuto oblast označil za "sud prachu". Dospěli jsme ke stejnému závěru. Slíbili jsme proto v OKD, že se koncem ledna znova setkáme a předložíme konkrétní stanoviska k otázkám, které obsahuje naše interpelace. Jsme si současně vědomi, že řada zmíněných problémů zasahuje do kompetencí federální vlády. Vycházíme však z předpokladu, že se nejedná o nepřekonatelnou překážku.

Žádáme Vás proto o stanovisko vlády ČR, jak hodlá, zřejmě ve spolupráci s vládou federální, problémy které jsou předmětem naší interpelace, řešit.

V Praze, dne 18. prosince 1990
Michal Kraus, v.r.
Jaroslav Soural, v.r."

V Praze, dne 10. ledna 1991

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP