Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance Jaromíra Kapusty ministrovi
životního prostředí ČR Bedřichu
Moldánovi a ministrovi zemědělství
České republiky Bohumilu Kubátovi:
"ad a) Jedním ze závažných problémů,
které jsou již několik let marně řešeny
v podmínkách mnoha okresů ČR je tracheomykozní
(houbové) onemocnění jilmů a dalších
dřevin. Jde o masový výskyt této choroby
v rámci celé ČR, nejde tedy jen o okres Nový
Jičín, kde je situace alarmující.
Záležitost je o to závažnější,
že postupně dochází k napadení
u dalších 12 druhů listnatých dřevin
(javor, dub, buk, lípa, jasan, bříza apod.).
Onemocnění se šíří značnou
rychlostí a téměř všechny napadené
stromy odumírají.
Původcem onemocnění listnatých stromů
jsou mikroskopické houby přenášené
některými druhy kůrovců: houby parazitují
v cévním systému stromů a postupně
ucpávají vodivá pletiva, tím dochází
k narušení až znemožnění přívodu
vody a živin do koruny stromů. Vážnost
situace dokládám konkrétním příkladem
z Fulnecka, kde v 16-ti kat. územích bylo zjištěno
1335 jilmů, z nichž v době evidence pouze 4
nebyly napadeny. Onemocnění zde bylo také
zjištěno na větším počtu
dubů, dále na javorech, lípách a jírovcích.
Nejúčinnější se jeví rychlé
odstraňování a zpracování napadených
stromů. Asanace napadených stromů probíhá
však v podstatě neorganizovaně, zdlouhavě,
podle možností majitelů pozemků, přičemž
některé zemědělské či
lesní podniky zcela odmítají spolupráci
při řešení této závažné
situace.
Obecní i okresní úřady nemají
oporu v účinných právních opatřeních
a nemají vytvořeny dostatečné materiální,
finanční a personální předpoklady
pro boj proti této smrtelné nákaze našich
stromů.
Účinný zásad proti tomuto nebezpečí,
které přímo ohrožuje jilm jako rostlinný
druh, je možný pouze v rámci velkých
územních celků ČR, a to přímo
spoluprácí resortu ministerstev ŽP a zemědělství
ČR.
Žádám ministra zemědělství
ČR, aby zvážil možnost vytvoření
specializovaných čet, které by působily
nejen při asanaci takto napadených stromů
na lesním půdním fondu, ale zajišťovaly
by i likvidaci těchto stromů i mimo les.
Ministra ŽP žádám, aby v rámci
působnosti jeho resortu ve státním dozoru
v lesích a státní správě ochrany
přírody vyvíjel tlak vč. koordinace
urychleného a účinného zásahu
proti dalšímu šíření tohoto
nebezpečného onemocnění, za současného
zabezpečení výsadby odolných klanů
dřevin.
ad b)
Dále se na výše uvedené ministry obracím
s interpelací k problému vyhlášení
chráněné krajinné oblasti Poodří
v okrese Nový Jičín mezi obcemi Mankovice,
Vražné, Jeseník n. O., Kunín, Hukovice,
Bartošovice, Studénka, Jistebník n. O., Albrechtičky,
Polanka, Stará Bělá a Košatka. Návrh
na vyhlášení této krajinné oblasti
byl Vlastivědným ústavem v N. Jičíně
vypracován a podán v květnu 1975, kdy značně
komplikované vyhlašovací řízení
probíhá již více než 15 let. Tato
skutečnost je terčem kritiky jak odborné,
tak i široké laické veřejnosti. Toto
území tvořící článek
mezi zachovalými ekosystémy jižní a
střední Moravy a Pobaltím je nesmírně
hodnotné přírodovědně, ekologicky
a krajinářsky a během těchto let samozřejmě
značně utrpělo a degradace ekosystému
varovně pokračuje.
Bez legislativní ochrany zmíněného
území ve smyslu zákona o státní
ochraně přírody a optimalizace hospodaření
zemědělskými podniky v údolní
nivě řeky Odry nemohou příslušné
okresní orgány a organizace zabezpečit rozvoj
a posílení biologického a ekologického
potenciálu této údolní nivy s řadou
celostátních přírodních jedinečností
s významem daleko přesahujícím hranice
nejen tohoto okresu, ale i celého státu.
Ukazuje se možnost nápravy doposud způsobených
škod na krajinném a přírodním
prostředí (rozorání asi 500 ha luk
během 10 let vč. odvodnění pozemků
apod.) obnovou tradičního způsobu hospodaření
v údolní nivě Odry, tj. lukaření.
Výnosy např. dosahují na pozemcích
školního zemědělského podniku
Nový Jičín - VŠV Brno až 80 q z
ha.
Mám za to, že jsme velmi dlužni vytvoření
odpovídající legislativy na úseku
životního prostředí, především
pak komplexního zákona o životním prostředí,
zákona o státní ochraně přírody
a krajiny, zákona o odpadech a novele zákona o ochraně
ovzduší.