Rozpočtový a kontrolní výbor České
národní rady na své 10. schůzi dne
3. 10. 1990 za účasti zpravodajů ostatních
výborů ČNR projednal SZÚ České
republiky za r. 1989, včetně všech jeho kapitol.
Ze strany ostatních výborů nebyly vzneseny
žádné připomínky.
SZÚ za r. 1989 je bilancí vývoje rozpočtové
sféry České republiky, předurčeného
státním rozpočtem, jež byl sestaven
před více než dvěma lety ve zcela odlišných
politických, hospodářských a sociálních
podmínkách.
Prohlubující se rozklad systému se promítl
do celkově nízké informační
hodnoty jak SZÚ, tak již rozpočtu:
a) státní rozpočet byl sestaven jako výdajový,
tedy finační toky kopírovaly toky hmotné;
finanční disproporce byly vyrovnány dotacemi
či odvody;
b) během rozpočtového roku 1989 se měnila
struktura příjmů i výdajů,
např. v důsledku změn velkoobchodních
a nákupních cen, převodu výnosů
zemědělské daně ze zisku i odvodu
z mezd v zemědělství přímo
státnímu rozpočtu; naopak výnos daně
ze mzdy byl převeden národním výborům.
Za hlavní věcné příčiny
průběžné nerovnováhy mezi rozpočtem
a závěrečným účtem lez
označit:
a) podhodnocení dynamiky sociálních výdajů
(o 0,6 mld Kčs),
b) vyšší globální dotace ve prospěch
národních výborů,
c) vyšší účelové dotace
na komplexní i individuální bytovou výstavbu
(zejména státní příspěvek
individuální bytové výstavbě
působil značným inflačním tlakem),
d) příznivé klimatické podmínky,
e) konjunkturní oživení v některých
oblastech zahraničního obchodu.
S ohledem na působení vyjmenovaných faktorů
lze dosažení nižšího schodku rozpočtu
(1,247 mld. Kčs) než plánovaného (3,95
mld Kčs) označit za přijatelný výsledek
a to i při vědomí toho, že jej bylo
dosaženo zčásti formálními postupy,
jak naznačeno. Výrazným kladem je, že
nemusela být mobilizována státní finační
aktiva.
Po projednání za účasti zástupců
všech výborů rozpočtový a kontrolní
výbor ČNR doporučuje České
národní radě přijmout vládní
návrh usnesení o státním závěrečném
účtu za rok 198 podle přiloženého
návrhu.