ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

VI. volební období

139

Vládní návrh

Zákon č. .......

České národní rady

ze dne .......... 1990

o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Tento zákon upravuje působnost ministerstva financí České republiky (dále jen "ministerstvo"), finančních ředitelství, okresních úřadů a obcí v oblasti cen, pokud podle zvláštních předpisů [Např. čl. 15 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů] nevykonávají tuto působnost orgány České a Slovenské Federativní Republiky.

§ 2

(1) Ministerstvo vykonává působnost při uplatňování, regulaci a kontrole cen, pokud tento zákon nestanoví jinak.

(2) Ministerstvo

a) se podílí na přípravě koncepce cenové politiky České a Slovenské Federativní Republiky, rozpracovává ji a zajišťuje její realizaci v odvětvích patřících do působnosti České republiky,

b) určuje uplatnění způsobů regulace cen a rozhoduje o zařazení zboží do seznamu zboží s regulovanými cenami,

c) stanovuje a mění úředně stanovené ceny, podmínky věcného a časového usměrňování cen zboží zařazeného do seznamu zboží s regulovanými cenami,

d) vydává obecně závazné právní předpisy k oceňování převodů a přechodů vlastnictví k nemovitostem včetně užívacích práv k nemovitostem,

e) vydává cenová rozhodnutí,

f) provádí cenovou kontrolu a ukládá za porušení cenových předpisů pokuty [§ 17 zákona č. .../1990 Sb., o cenách],

g) pověřuje okresní úřady a obce regulací cen a prováděním cenové kontroly, včetně ukládání pokut za porušení cenových předpisů [§ 17 zákona č. .../1990 Sb., o cenách],

h) analyzuje vývoj cen, působení cen a cenových regulačních opatření.

(1) Finanční ředitelství [Zákon České národní rady č. .../1990 Sb., o územních finančních orgánech] provádí cenovou kontrolu právnických a fyzických osob, které mají sídlo v obvodu jeho působnosti, pokud ministerstvo nestanoví jinak.

(2) Finanční ředitelství na základě cenových kontrol ukládá za porušení cenových předpisů pokuty [§ 17 zákona č. .../1990 Sb., o cenách].

§ 4

(1) Okresní úřady a obce stanovují maximální ceny nebo snižují maximální ceny stanovené cenovými orgány [§ 5 zákona č. .../1990 Sb.]. Dále provádějí cenovou kontrolu a ukládají za porušení cenových předpisů pokuty [§ 17 zákona č. .../1990 Sb., o cenách].

(2) Činnosti podle odst. 1 provádějí okresní úřady a obce v rozsahu pověření udělených ministerstvem (§ 2 odst. 2 písm. g).

§ 5

Pokuta uložená za porušení cenových předpisů, jakož i majetkový prospěch získaný v souvislosti s porušením cenových předpisů [§ 18 zákona č. .../1990 Sb.] se stávají

a) příjmem rozpočtu obce, pokud došlo k porušení cenové regulace stanovené obcí,

b) v ostatních případech příjmem rozpočtu republiky.

§ 6

Zrušují se

1. zákon České národní rady č. 134/1973 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti cen, ve znění zákona České národní rady č. 39/1983 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti cen, a zákona České národní rady č. 209/1988 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti cen,

2. nařízení vlády České socialistické republiky č. 117/1985 Sb., o provádění dodatkových odvodů národními výbory a rozpočtovými a příspěvkovými organizacemi řízenými ústředními orgány České socialistické republiky a národními výbory v oblasti cen.

§ 7

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1991.

Důvodová zpráva

I. Obecná část

V souladu s postupem prací k zajištění ekonomické reformy a s novým řešením dělby kompetencí mezi federální orgány a republikové orgány byl zpracován a Federálnímu shromáždění předložen návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci. Dne 27. 11. 1990 byl Federálním shromážděním přijat zákon o cenách.

Uvedené právní normy tvoří základ nového systému státní regulace v oblasti cen a současně vymezují rámec působnosti a způsoby regulace pro další činnost republikových ústředních a místních orgánů státní správy, případně obcí.

K vymezení vnitřní republikové struktury orgánů pověřených regulací a kontrolou cen byl zpracován předkládaný návrh zákona, kterým se nahrazuje dosud platný zákon ČNR č. 134/1973 Sb., o působnosti orgánů České socialistické republiky v oblasti cen, ve znění zákona č. 39/1983 Sb. a 209/1988 Sb. Účinnost celého nového systému cenové regulace a cenové kontroly se předpokládá k 1. 1. 1991.

Návrh zákona nemá dopad na příjmy a výdaje státního rozpočtu.

II. Zvláštní část

K § 1

V úvodním ustanovení zákona České národní rady o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen jsou taxativně vyjmenovány orgány, které mohou vykonávat regulaci a kontrolu cen v České republice.

Působnost České republiky v oblasti cen je vymezena negativním způsobem v návaznosti na působnost federace v oblasti cen. Rozsah působnosti České a Slovenské Federativní Republiky v oblasti cen vyplývá z navrženého znění ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, a z přijatého zákona o cenách.

Navrhovanou změnou čl. 15 ústavního zákona by do oblasti cenové působnosti České a Slovenské Federativní Republiky patřilo

a) určovat koncepci cenové politiky a vyhlašovat zásadní cenová regulační opatření,

b) zákonná úprava v oblasti cen.

Současně z přijatého znění zákona o cenách (§ 20) vyplývá, že existuje společná působnost federace a republik ve vydávání obecně závazných právních předpisů a rozhodnutí podle zákona o cenách.

K § 2

Tímto ustanovením se specifikuje činnost ministerstva financí České republiky při regulaci a kontrole cen. V textu se neuvádějí oprávnění, která úzce souvisí s výkonem působnosti v oblasti cen, avšak jejichž výkon umožňují jiné právní normy. Jedná se např. o koordinaci a metodické řízení finančních ředitelství, okresních úřadů a obcí při výkonu cenové kontroly, o společné vydávání právních předpisů Federálním ministerstvem financí a s ministerstvem financí Slovenské republiky k provedení zákona o cenách, o spolupráci na přípravě cenového moratoria apod.

K § 3

V § 3 se navrhuje přímo zákonem o působnosti orgánů v oblasti cen svěřit výkon cenové kontroly finančním ředitelstvím, která vzniknou jako finanční orgány v územním rozsahu dosavadních krajů. Předpokládá se, že tuto zákonem danou působnost k výkonu cenové kontroly bude možno omezit rozhodnutím ministerstva financí ČR. V odůvodněných případech provede cenovou kontrolu samo ministerstvo financí ČR nebo pověří ve smyslu § 2 odst. 2, písm. g) výkonem cenové kontroly obce, případně okresní úřady. Toto pověření se uplatní zejména v případech, kdy budou tyto orgány regulovat ceny.

K § 4

Tímto ustanovením se vymezují oprávnění okresních úřadů a obcí v případě, že budou v určitém rozsahu ministerstvem financí ČR pověřeny výkonem regulace cen a cenové kontroly. Vyhovuje se tak požadavkům některých územních orgánů a současně se umožňuje specifikovat rozsah jejich působnosti rozhodnutím ministerstva financí ČR v návaznosti na rozvoj tržní ekonomiky a okamžitý vývoj lokálních tržních vztahů.

K § 5

Zákon Federálního shromáždění o cenách umožňuje ukládání pokut a odvodů neoprávněného majetkového prospěchu v důsledku porušení cenových předpisů. Federální zákon o cenách však neřeší, do kterého rozpočtu budou tyto prostředky odváděny.

V ustanovení § 5 tohoto návrhu zákona ČNR se proto určuje, že příjem z pokut a neoprávněně získaného majetkového prospěchu, které budou uloženy v souvislosti s cenovou kontrolou, bude v zásadě příjmem rozpočtu republiky. Pouze v případech, kdy dojde k porušení cenové regulace stanovené pověřeným orgánem obce, půjde příjem z pokut a neoprávněně získaného majetkového prospěchu do rozpočtu této obce.

K § 6

Kromě zákona č. 134/1973 Sb., kterým byla až dosud upravena působnost státních orgánů v oblasti cen, se zrušuje také nařízení vlády ČSR č. 117/1985 Sb. Toto nařízení vlády ČSR upravovalo v návaznosti na nařízení vlády ČSSR č. 112/1985 Sb., o státním řízení cen, cenové odvody rozpočtových a příspěvkových organizací ČSR včetně národních výborů.

V Praze dne 9. prosince 1990
JUDr. Petr Pithart v.r.
předseda vlády
České republiky
ing. Karel Špaček v.r.
ministr financí
České republiky




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP