Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Tento zákon upravuje působnost ministerstva financí
České republiky (dále jen "ministerstvo"),
finančních ředitelství, okresních
úřadů a obcí v oblasti cen, pokud
podle zvláštních předpisů [Např.
čl. 15 ústavního zákona č.
143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů]
nevykonávají tuto působnost orgány
České a Slovenské Federativní Republiky.
(1) Ministerstvo vykonává působnost při
uplatňování, regulaci a kontrole cen, pokud
tento zákon nestanoví jinak.
(2) Ministerstvo
a) se podílí na přípravě koncepce
cenové politiky České a Slovenské
Federativní Republiky, rozpracovává ji a
zajišťuje její realizaci v odvětvích
patřících do působnosti České
republiky,
b) určuje uplatnění způsobů
regulace cen a rozhoduje o zařazení zboží
do seznamu zboží s regulovanými cenami,
c) stanovuje a mění úředně
stanovené ceny, podmínky věcného a
časového usměrňování
cen zboží zařazeného do seznamu zboží
s regulovanými cenami,
d) vydává obecně závazné právní
předpisy k oceňování převodů
a přechodů vlastnictví k nemovitostem včetně
užívacích práv k nemovitostem,
e) vydává cenová rozhodnutí,
f) provádí cenovou kontrolu a ukládá
za porušení cenových předpisů
pokuty [§ 17 zákona č.
.../1990 Sb., o cenách],
g) pověřuje okresní úřady a
obce regulací cen a prováděním cenové
kontroly, včetně ukládání pokut
za porušení cenových předpisů
[§ 17 zákona č.
.../1990 Sb., o cenách],
h) analyzuje vývoj cen, působení cen a cenových
regulačních opatření.
(1) Finanční ředitelství [Zákon
České národní rady č. .../1990
Sb., o územních finančních orgánech]
provádí cenovou kontrolu právnických
a fyzických osob, které mají sídlo
v obvodu jeho působnosti, pokud ministerstvo nestanoví
jinak.
(2) Finanční ředitelství na základě
cenových kontrol ukládá za porušení
cenových předpisů pokuty [§
17 zákona č. .../1990 Sb., o cenách].
(1) Okresní úřady a obce stanovují
maximální ceny nebo snižují maximální
ceny stanovené cenovými orgány [§
5 zákona č. .../1990 Sb.]. Dále provádějí
cenovou kontrolu a ukládají za porušení
cenových předpisů pokuty [§
17 zákona č. .../1990 Sb., o cenách].
(2) Činnosti podle odst. 1 provádějí
okresní úřady a obce v rozsahu pověření
udělených ministerstvem (§ 2 odst. 2 písm.
g).
Pokuta uložená za porušení cenových
předpisů, jakož i majetkový prospěch
získaný v souvislosti s porušením cenových
předpisů [§ 18 zákona č. .../1990
Sb.] se stávají
a) příjmem rozpočtu obce, pokud došlo
k porušení cenové regulace stanovené
obcí,
b) v ostatních případech příjmem
rozpočtu republiky.
Zrušují se
1. zákon České národní rady
č. 134/1973 Sb., o působnosti orgánů
České socialistické republiky v oblasti cen,
ve znění zákona České národní
rady č. 39/1983 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon České národní
rady o působnosti orgánů České
socialistické republiky v oblasti cen, a zákona
České národní rady č. 209/1988
Sb., kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady o působnosti
orgánů České socialistické
republiky v oblasti cen,
2. nařízení vlády České
socialistické republiky č. 117/1985 Sb., o provádění
dodatkových odvodů národními výbory
a rozpočtovými a příspěvkovými
organizacemi řízenými ústředními
orgány České socialistické republiky
a národními výbory v oblasti cen.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1991.
I. Obecná část
V souladu s postupem prací k zajištění
ekonomické reformy a s novým řešením
dělby kompetencí mezi federální orgány
a republikové orgány byl zpracován a Federálnímu
shromáždění předložen návrh
ústavního zákona, kterým se mění
ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci. Dne 27. 11. 1990 byl Federálním shromážděním
přijat zákon o cenách.
Uvedené právní normy tvoří
základ nového systému státní
regulace v oblasti cen a současně vymezují
rámec působnosti a způsoby regulace pro další
činnost republikových ústředních
a místních orgánů státní
správy, případně obcí.
K vymezení vnitřní republikové struktury
orgánů pověřených regulací
a kontrolou cen byl zpracován předkládaný
návrh zákona, kterým se nahrazuje dosud platný
zákon ČNR č. 134/1973 Sb., o působnosti
orgánů České socialistické
republiky v oblasti cen, ve znění zákona
č. 39/1983 Sb. a 209/1988 Sb. Účinnost celého
nového systému cenové regulace a cenové
kontroly se předpokládá k 1. 1. 1991.
Návrh zákona nemá dopad na příjmy
a výdaje státního rozpočtu.
II. Zvláštní část
K § 1
V úvodním ustanovení zákona České
národní rady o působnosti orgánů
České republiky v oblasti cen jsou taxativně
vyjmenovány orgány, které mohou vykonávat
regulaci a kontrolu cen v České republice.
Působnost České republiky v oblasti cen je
vymezena negativním způsobem v návaznosti
na působnost federace v oblasti cen. Rozsah působnosti
České a Slovenské Federativní Republiky
v oblasti cen vyplývá z navrženého znění
ústavního zákona, kterým se mění
ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, a z přijatého zákona o cenách.
Navrhovanou změnou čl. 15 ústavního
zákona by do oblasti cenové působnosti České
a Slovenské Federativní Republiky patřilo
a) určovat koncepci cenové politiky a vyhlašovat
zásadní cenová regulační opatření,
b) zákonná úprava v oblasti cen.
Současně z přijatého znění
zákona o cenách (§ 20) vyplývá,
že existuje společná působnost federace
a republik ve vydávání obecně závazných
právních předpisů a rozhodnutí
podle zákona o cenách.
K § 2
Tímto ustanovením se specifikuje činnost
ministerstva financí České republiky při
regulaci a kontrole cen. V textu se neuvádějí
oprávnění, která úzce souvisí
s výkonem působnosti v oblasti cen, avšak jejichž
výkon umožňují jiné právní
normy. Jedná se např. o koordinaci a metodické
řízení finančních ředitelství,
okresních úřadů a obcí při
výkonu cenové kontroly, o společné
vydávání právních předpisů
Federálním ministerstvem financí a s ministerstvem
financí Slovenské republiky k provedení zákona
o cenách, o spolupráci na přípravě
cenového moratoria apod.
K § 3
V § 3 se navrhuje přímo zákonem o působnosti
orgánů v oblasti cen svěřit výkon
cenové kontroly finančním ředitelstvím,
která vzniknou jako finanční orgány
v územním rozsahu dosavadních krajů.
Předpokládá se, že tuto zákonem
danou působnost k výkonu cenové kontroly
bude možno omezit rozhodnutím ministerstva financí
ČR. V odůvodněných případech
provede cenovou kontrolu samo ministerstvo financí ČR
nebo pověří ve smyslu § 2 odst. 2, písm.
g) výkonem cenové kontroly obce, případně
okresní úřady. Toto pověření
se uplatní zejména v případech, kdy
budou tyto orgány regulovat ceny.
K § 4
Tímto ustanovením se vymezují oprávnění
okresních úřadů a obcí v případě,
že budou v určitém rozsahu ministerstvem financí
ČR pověřeny výkonem regulace cen a
cenové kontroly. Vyhovuje se tak požadavkům
některých územních orgánů
a současně se umožňuje specifikovat
rozsah jejich působnosti rozhodnutím ministerstva
financí ČR v návaznosti na rozvoj tržní
ekonomiky a okamžitý vývoj lokálních
tržních vztahů.
K § 5
Zákon Federálního shromáždění
o cenách umožňuje ukládání
pokut a odvodů neoprávněného majetkového
prospěchu v důsledku porušení cenových
předpisů. Federální zákon o
cenách však neřeší, do kterého
rozpočtu budou tyto prostředky odváděny.
V ustanovení § 5 tohoto návrhu zákona
ČNR se proto určuje, že příjem
z pokut a neoprávněně získaného
majetkového prospěchu, které budou uloženy
v souvislosti s cenovou kontrolou, bude v zásadě
příjmem rozpočtu republiky. Pouze v případech,
kdy dojde k porušení cenové regulace stanovené
pověřeným orgánem obce, půjde
příjem z pokut a neoprávněně
získaného majetkového prospěchu do
rozpočtu této obce.
K § 6
Kromě zákona č. 134/1973 Sb., kterým
byla až dosud upravena působnost státních
orgánů v oblasti cen, se zrušuje také
nařízení vlády ČSR č.
117/1985 Sb. Toto nařízení vlády ČSR
upravovalo v návaznosti na nařízení
vlády ČSSR č. 112/1985 Sb., o státním
řízení cen, cenové odvody rozpočtových
a příspěvkových organizací
ČSR včetně národních výborů.