Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky Karel Dyba odpověděl skupině poslanců
ČNR na jejich interpelaci dopisem ze dne 12. února
1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na
interpelaci skupiny poslanců, která zní:
"Privatizaci státního sektoru musí předcházet
"technická" fáze odstátnění,
tzn. přeměna státních podniků
na tzv. privatizovatelnou formu - takovou formou je především
akciová společnost. Legislativní podporu
celému tomuto procesu by mělo poskytnou přijetí
tzv. transformačního zákona, který
stanoví podmínky a postupy odstátnění
státních podniků a jejich následné
privatizace.
V poslední době však začaly narůstat
požadavky na zakládání akciových
společností ze státních podniků
ještě před přijetím transformačního
zákona. Žadatelé své požadavky
zdůvodňují především potřebou
proces odstátnění urychlit a podniky organizačně
stabilizovat, což by mělo pomoci založit jistotu
podnikových kolektivů a řídících
struktur i jistotu zahraničních partnerů
při jednání o vzájemné spolupráci.
Vláda shledala tyto požadavky v zásadě
oprávněnými a využila možnosti,
které jí k zakládání akciových
společností ze státních podniků
do 31. prosince minulého roku poskytoval § 32 zákona
č. 111/1990 Sb., o státním podniku. Všechny
případy založení nových akciových
společností ze státních podniků
byly důsledně prověřeny odvětvovými
privatizačními komisemi z hlediska předpokladů
následné privatizace. Bylo též prověřováno,
zda některé části deetatizovaných
státních podniků nejsou vhodné pro
malou privatizaci, a pokud tomu tak bylo, byly tyto části
ze státních podniků vyjmuty a přihlášeny
k malé privatizaci. Značná pozornost byla
věnována původu majetku, který měl
být převeden na akciovou společnost s cílem
vyhnout se případným problémům
s předpokládanými majetkovými restitucemi.
Případů přímého vstupu
zahraničního kapitálu do nově zakládaných
akciových společností bylo však zatím
jen několik a vláda přípravu těchto
případů prostřednictvím svých
orgánů neustále kontrolovala a usměrňovala.
Záměrem vlády bylo a bude i nadále
získat při jednáních o vstupu zahraničního
kapitálu do akciových společností
takové podmínky, které nebudou národní
kapitál vkládaný do společných
podniků znehodnocovat nebo diskriminovat. Poslancům
jsou známa např. složitá jednání
okolo vzniku akciové společnosti ŠKODA Mladá
Boleslav o získání co nejvýhodnějších
podmínek pro společné podnikání;
důsledným sledováním národních
zájmů bylo např. dosaženo zvýšení
původní hodnoty našeho vkladu o několik
desítek miliónů dolarů v případě
společného podniku Technoplyn - Linden.
Avšak ani u již založených akciových
společností, kdy je v naprosté většině
zatím jediným akcionářem Česká
republika zastoupená svými ústředními
orgány státní správy, nehrozí
ztráta kontroly nad privatizací státního
majetku. Návrh tzv. transformačního zákona
předpokládá nejen privatizaci majetku, s
nímž dosud hospodaří státní
podnik, ale i majetku státních účastí
na podnikání, tzn. i nově zakládaných
akciových společností. Budou zpracovány
projekty privatizace těchto akciových společností
a součástí těchto projektů
může být i návrh na snížení
základního kapitálu akciové společnosti
a zařazení části majetku akciové
společnosti do malé privatizace.