ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

138 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

skupiny poslanců ČNR

vládě České republiky

ve věci Usnesení vlády ČR č. 315 a 317 ze dne 21. 11. 1990

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karel Dyba odpověděl skupině poslanců ČNR na jejich interpelaci dopisem ze dne 12. února 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na interpelaci skupiny poslanců, která zní:

"Privatizaci státního sektoru musí předcházet "technická" fáze odstátnění, tzn. přeměna státních podniků na tzv. privatizovatelnou formu - takovou formou je především akciová společnost. Legislativní podporu celému tomuto procesu by mělo poskytnou přijetí tzv. transformačního zákona, který stanoví podmínky a postupy odstátnění státních podniků a jejich následné privatizace.

V poslední době však začaly narůstat požadavky na zakládání akciových společností ze státních podniků ještě před přijetím transformačního zákona. Žadatelé své požadavky zdůvodňují především potřebou proces odstátnění urychlit a podniky organizačně stabilizovat, což by mělo pomoci založit jistotu podnikových kolektivů a řídících struktur i jistotu zahraničních partnerů při jednání o vzájemné spolupráci.

Vláda shledala tyto požadavky v zásadě oprávněnými a využila možnosti, které jí k zakládání akciových společností ze státních podniků do 31. prosince minulého roku poskytoval § 32 zákona č. 111/1990 Sb., o státním podniku. Všechny případy založení nových akciových společností ze státních podniků byly důsledně prověřeny odvětvovými privatizačními komisemi z hlediska předpokladů následné privatizace. Bylo též prověřováno, zda některé části deetatizovaných státních podniků nejsou vhodné pro malou privatizaci, a pokud tomu tak bylo, byly tyto části ze státních podniků vyjmuty a přihlášeny k malé privatizaci. Značná pozornost byla věnována původu majetku, který měl být převeden na akciovou společnost s cílem vyhnout se případným problémům s předpokládanými majetkovými restitucemi.

Případů přímého vstupu zahraničního kapitálu do nově zakládaných akciových společností bylo však zatím jen několik a vláda přípravu těchto případů prostřednictvím svých orgánů neustále kontrolovala a usměrňovala. Záměrem vlády bylo a bude i nadále získat při jednáních o vstupu zahraničního kapitálu do akciových společností takové podmínky, které nebudou národní kapitál vkládaný do společných podniků znehodnocovat nebo diskriminovat. Poslancům jsou známa např. složitá jednání okolo vzniku akciové společnosti ŠKODA Mladá Boleslav o získání co nejvýhodnějších podmínek pro společné podnikání; důsledným sledováním národních zájmů bylo např. dosaženo zvýšení původní hodnoty našeho vkladu o několik desítek miliónů dolarů v případě společného podniku Technoplyn - Linden.

Avšak ani u již založených akciových společností, kdy je v naprosté většině zatím jediným akcionářem Česká republika zastoupená svými ústředními orgány státní správy, nehrozí ztráta kontroly nad privatizací státního majetku. Návrh tzv. transformačního zákona předpokládá nejen privatizaci majetku, s nímž dosud hospodaří státní podnik, ale i majetku státních účastí na podnikání, tzn. i nově zakládaných akciových společností. Budou zpracovány projekty privatizace těchto akciových společností a součástí těchto projektů může být i návrh na snížení základního kapitálu akciové společnosti a zařazení části majetku akciové společnosti do malé privatizace.

V Praze dne 12. února 1991
Karel Dyba, v.r."

V Praze dne 22. února 1991

Dagmar Burešová, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP