Ministryně obchodu a cestovního ruchu České
republiky Vlasta Štěpová odpověděla
poslancům Františku Homolovi a Kamilu Procházkovi
na jejich interpelaci dopisem ze dne 27. prosince 1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministryně obchodu a cestovního
ruchu České republiky Vlasty Štěpové
na interpelaci poslanců Františka Homoly a Kamila
Procházky, která zní:
"Vážení pánové poslanci,
souhlasím s Vámi, že zásobování
uhelnými palivy se ve druhé polovině letošního
roku stalo velmi napjaté nejen v Jihomoravském kraji,
ale i v dalších oblastech ČR. Útlum
prodeje v I. čtvrtletí a úvěrový
tlak banky na snížení vysokých stavů
provozních zásob obchodu vedl uhelné sklady
k tomu, aby v I. čtvrtletí snížily své
požadavky na dodávky paliv. V té době
bylo s ohledem na celkově nižší potřeby
uhlí pro národní hospodářství
a v souladu se strategickými záměry i s požadavky
na ozdravění životního prostředí
ve vládě ČSFR rozhodnuto snížit
letošní těžbu hnědého i
černého uhlí.
Koncem března podnítily informace o připravovaném
zvýšení cen paliv a energií prudce zájem
obyvatelstva o nákup uhlí a briket. Přes
naléhavé požadavky obchodu palivy nebylo však
již možné zvýšit dodávky především
tříděného hnědého uhlí.
To se podílí zhruba pouze 20% na celkovém
objemu těžby hnědého uhlí a pro
zbývajících 80% není letos v našem
národním hospodářství, zejména
v elektrárnách a průmyslových podnicích,
užití. V souvislosti se sjednocením Německa
se omezil i dovoz briket z bývalé NDR a pro nutné
opravy technologického zařízení byla
rovněž dočasně omezena výroba
briket v Sokolovském revíru. Zásoby paliv
v uhelných skladech se proto začaly snižovat
a postupně se zásobování obyvatelstva
stalo zcela závislé na dodávkách uhlí,
briket a koksu z výroby. Dodávky paliv však
zaostávají za současnou potřebou.
Ve většině krajů bylo proto nutné
ve spolupráci s národními výbory přikročit
k usměrňování prodeje, v Jihomoravském
kraji se tak stalo začátkem 4. čtvrtletí.
V zájmu uspokojení maximálního počtu
rodin je zde zásobování řešeno
dílčími dodávkami po 2,5 - 3 t paliva.
Město Brno a okres Brno-venkov zásobuje palivy jeden
závod, a to závod Brno státního podniku
Jihomoravské uhelné sklady. Podle mých informací
tento závod evidoval k 10.12. t. r. na 7 200 dosud nevyřízených
objednávek domácností na palivo, a při
současném vývoji dodávek vyřídí
závod do konce roku ještě 2 500 - 3 000 objednávek.
Pro uspokojení požadavků obyvatelstva chybí
letos závodu Brno asi 10 - 15 tis. t briket, a proto jsou
zbývající požadavky vykrývány
hnědým tříděným uhlím.
Určité problémy jsou však i s uspokojováním
potřeb bytového hospodářství,
které závod řeší sice operativně,
avšak s obtížemi. Mimo jiné budou po celé
vánoční svátky zajištěny
ve všech výdejních skladech služby, aby
dodávky paliv spotřebitelům i obyvatelstvu
mohly pokračovat bez přerušení.
Pokud jde o příští rok, podniky obchodu
palivy své požadavky na dodávky u jednotlivých
dodavatelů uplatnily, v současné době
však nemám spolehlivé informace o jejich zajištění,
neboť hospodářské smlouvy se budou uzavírat
až počátkem příštího
roku.
Nakonec mi dovolte vyslovit přesvědčení,
že podniku Jihomoravské uhelné sklady se v
závěru roku podaří zajistit zásobování
obyvatelstva, bytového hospodářství
i ostatních organizací bez vážných
poruch. Současně Vás musím upozornit,
že obchod palivy nespadá do přímé
působnosti MOCR ČR, neboť kromě několika
soukromých prodejců jde o státní podniky,
jejichž zakladateli byly příslušné
národní výbory a v současné
době přechází řídící
pravomoc na okresní úřady.