Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance Leonarda Danneberga předsedovi
vlády České republiky:
"Dne 2. listopadu 1990 vydala vláda ČR usnesení
č. 287 k programu ozdravění životního
prostředí v Severočeském kraji na
léta 1991 až 1995 s výhledem do roku 2000,
které v příloze obsahuje "soubor opatření".
Tento soubor opatření, dle mých informací,
obsahuje v bodu
I. A. 3. úkol zvýhodnit dočasně maloodběratele
elektřiny a plynu v postižených oblastech s
cílem podpořit likvidaci lokálních
zdrojů emisí ze spalování hnědého
uhlí a jejich náhradu čistšími
zdroji. Tímto ovlivnit stupeň znečištění
v přízemní vrstvě atmosféry;
III. 1. úkol stimulovat obyvatele SHP k upřednostňování
využití čistších druhů energie
oproti získávání energie spalováním
uhlí (cenové zvýhodnění čistších
druhů energie v SHP).
Dopisem, který jsem obdržel po vydání
cit. usnesení vlády, ujistil mě nám.
ministra financí ČR Ing. Grubner, že po 1.
1. 1991 nelze počítat s poskytováním
dotací ze státního rozpočtu ČR
na úhradu nákladů na vytápění
a teplou vodu z tepelných zařízení
v okrese Teplice, byť i orientovaných na ušlechtilá
paliva.
Považoval bych za nespravedlivé, aby vláda
poskytla zvýhodnění, uvedená shora,
obyvatelům SHP pouze tehdy, využijí-li možnosti
dané cit. usnesením vlády až po jeho
vydání a nikoli těm jeho obyvatelům,
kteří tak učinili již dříve,
ze stejných ekologických důvodů, ovšem
na popud některé z předchozích vlád
totalitního režimu. K problému uvádím
na vysvětlenou:
K žádosti SčKNV Ústí n. L. povolil
Federální cenový úřad v roce
1973 výjimku z účtování jednotné
ceny tepla a teplé vody pro obyvatele sídliště
v Teplicích a Oseku v okr. Teplice z kotelen na ušlechtilá
paliva o výkonu nižším nežli 5 Gcal,
vzhledem k silnému postižení silnou koncentrací
škodlivin v ovzduší. Stalo se tak přesto,
že v rámci normalizace bylo přísně
zakázáno zmiňovat se v hromadných
sdělovacích prostředcích o ekologických
problémech SHP a veškeré ekologické
aktivity občanů byly tvrdě potlačeny.
V létě 1975 stanovilo pak na základě
toho ministerstvo financí ČR /tehdy ČSR/,
že zvýšené náklady takto vzniklé
budou kryty zvýšením dotace na úhradu
ztráty organizací bytového hospodářství
národních výborů. Tato úprava
byla vztažena také na sídliště
Chlumec v okr. Ústí n. L.
V září 1975 provedlo ministerstvo financí
ČSR novou úpravu účtování
úplat za ústřední vytápění
a ohřev teplé vody s účinností
od 1. října 1975, platnou pro celý okres
Teplice a část okresu Ústí n. L. /v
okr. Most a Chomutov byl problém řešen parovody/.
Úprava se vztahovala na dodávku tepla a teplé
vody z kotelen na plynná a kapalná paliva a akumulační
elektrické vytápění s tím,
že úhrada placená obyvateli bude vypočtena
ve výši průměru úplaty za dodávku
tepla ze všech kotelen na tuhá paliva v dané
lokalitě. Rozdíl byl u státních bytů
hrazen zvýšením dotace na úhradu ztrát,
bytovým družstvům hradil rozdíl ONV
Teplice, příp. Ústí n. L.
Počátkem roku 1990 oznámil Okresní
bytový podnik všem uživatelům bytů,
vytápěných z kotelen na ušlechtilá
paliva nebo s akumulačním elektrickým vytápěním,
že tímto rokem končí jakékoli
dotace z titulu užívání ušlechtilých
paliv a požadoval od uživatelů radikální
zvýšení záloh na topení a teplou
vodu. Na konci minulého volebního období
obrátil se tehdejší poslanec ČNR Kordiak
na ministra financí ČR s dotazem v této věci.
V červnu 1990 odpověděl mu náměstek
MF ČR Ing. Grubner, že jde o chybu SčKNV Ústí
n. L., který nevznesl pro rok 1990 požadavek na řešení
problematiky úplat, a musí tedy situaci sám
vyřešit. V září 1990 uložilo
ministerstvo vnitra ČR Severočeskému národnímu
výboru v Ústí n. L., aby v rámci svých
kompetencí případ vyřešil, jelikož
rozhodnutí FCÚ a MF ČR z r. 1975 jsou dosud
v platnosti. Na základě následné dohody
mezi SčKNV, ONV a MěstNV byla pak situace pro rok
1990 vyřešena ve prospěch uživatelů
bytů.
Situace pro rok 1991 a další je však nejasná
a vyvolává značné znepokojení
u občanů, jichž se tato úprava úplat
za topení a ohřev teplé vody dotýká.
Žádám proto pana předsedu vlády
Petra Pitharta, aby jménem své vlády ČR
zajistil výklad shora cit. čl. I. A. 3 a III. 1.
přílohy usnesení vlády ČR č.
287 ze dne 2. listopadu 1990 v tom smyslu, že se tyto články
vztahují i na případy, které byly
předmětem úpravy úplaty za ústřední
vytápění a ohřev teplé vody
z tepelných zařízení orientovaných
na ušlechtilá paliva rozhodnutím FCÚ
a MF ČR čj. 14 637/1975 ze dne 26. září
1975, v době po 1. lednu 1991.