ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

VI. volební období

127

Vládní návrh

zásad zákona

ČESKÉ NÁRODNÍ RADY

o ochraně přírody

Zásady

zákona České národní rady o ochraně přírody

Zásada č. 1 - Účel zákona

Účelem zamýšlené právní úpravy na ochranu přírody je přispět k zachování a obnově přírodní rovnováhy, chránit bohatství forem života, přírodní hodnoty a krásy území, spolupůsobit při racionálním a šetrném hospodaření s přírodními zdroji a tím přispět k ochraně a zlepšení životního prostředí člověka.

Ochranou přírody se podle tohoto zákona rozumí dále vymezená péče státu, občanů i organizací o volně žijící živočichy, planě rostoucí rostliny a jejich společenstva, o vzhled krajiny, geologický podklad a jeho tvary, o nerosty a zkameněliny. Realizuje se jako obecná a zvláštní ochrana přírody.

Odůvodnění:

Příroda je základním předpokladem existence jednotlivce a společnosti. Ochrana přírody je jednou z podmínek trvale udržitelného rozvoje. Cílem zákona o ochraně přírody není a nemůže být poskytnutí "komplexní" právní úpravy celé problematiky péče o přírodu a přírodní zdroje, neboť to je předmětem mnoha dalších právních norem (zákon o lesích, vodní zákon, zákon o ochraně ovzduší atd.). U pojmu "ochrana přírody" je dobré zůstat z tradičních důvodů, i když je zřejmé, že se tím - vzhledem k vymezení tohoto pojmu pro účely zákona - nezakládá zcela nový druh právní regulace chránící v jednom právním předpise přírodu jako celek. Ochrana přírody jako celku pak musí vyplynout ze souhrnu všech dílčích právních předpisů, které problematiku přírodních zdrojů a znečištění přírodního prostředí upravují.

Přesto je velmi žádoucí, aby i takto pojímaný zákon urychleně nabyl účinnosti. Dosavadní právní úprava je stará téměř 35 let (zákon č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody), je velmi útržkovitá, neúplná a dnes již po všech stránkách zcela nedostatečná.

Zásada č. 2 - Naplňování účelu a cílů zákona

Naplnění účelu zákona a dosažení cílů ochrany přírody se zajišťuje zejména:

a) ochranou a obnovou územního systému ekologické stability krajiny,

b) všeobecnou ochranou druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin a zvláštní ochranou těch druhů, které jsou vzácné či ohrožené, pozitivním ovlivňováním jejich vývoje v přírodě a zabezpečením - případně i za použití zvláštních odchovných zařízení - předpokladů pro jejich zachování,

c) ochranou nalezišť nerostů, zkamenělin a geomorfologických a geologických jevů i zvláštní ochranou vybraných druhů minerálů a zkamenělin,

d) ochranou dřevin rostoucích mimo les,

e) vytvářením sítě zvláště chráněných území a diferencovanou regulací jejich přírodního vývoje,

f) podílem na tvorbě lesních hospodářských plánů s cílem zajistit ekologicky vhodné lesní hospodaření zejména ve zvláště chráněných územích a významných krajinných prvcích,

g) spoluúčastí v procesu územního plánování a stavebního řízení s cílem prosazovat vytváření ekologicky vyvážené a esteticky hodnotné krajiny,

h) ovlivňováním zemědělského hospodaření v krajině zejména při pozemkových úpravách a rekultivacích s cílem udržení a obnovy územního systému ekologické stability,

ch) ovlivňováním vodního hospodaření v krajině s cílem zajistit vhodné životní prostředí volně žijících živočišných a rostlinných organismů vázaných na vodu a zachovat i obnovit typický, přírodě blízký vzhled vodních toků a ploch,

i) ochranou celků přirozené i kulturní krajiny pro vhodné formy odpočinku a rekreace obyvatel.

Odůvodnění:

Bližší vymezení zásadních cílů a úkolů ochrany přírody v tomto zákoně je nezbytné. Nejde přitom o výčet taxativní, ale pouze demonstrativní. Tato zásada zároveň upravuje vazby na územní plánování, lesní a vodní hospodářství v nejdůležitějších směrech. Její naplnění provádějí jednotlivá ustanovení návrhu zásad (obecná i zvláštní ochrana přírody). Pokud jde o ochranu přírodních zdrojů podle jiných předpisů (zákon o zdraví lidu apod.), bude zajištěna příslušnými odkazy přímo v návrhu paragrafovaného znění zákona.

Zásada č. 3 - Základní pojmy

Pro účely tohoto zákona se vymezují některé základní pojmy:

1. Územní systém ekologické stability (dále jen "systém stability") je vzájemně propojený soubor přirozených i pozměněných, avšak přírodě blízkých ekosystémů, který přispívá k udržení přírodní rovnováhy. Rozlišuje se místní, regionální a nadregionální systém stability.

2. Významný krajinný prvek je ekologicky nebo esteticky hodnotná přírodní část krajiny, která utváří její typický vzhled či přispívá k udržení její rovnováhy. Za těchto podmínek jím může být les, mokřad, rašeliniště, přirozený či přírodě blízký vodní tok, rybník, jezero, údolní niva, remíz, mez, trvalá travní plocha, skalní výchoz či suchopár.

3. Volně žijícím živočichem (dále jen "živočich") je jedinec živočišného druhu, který není domestikován, a to i v případě je-li chován v zajetí, nestanoví-li tento zákon jinak.

4. Planě rostoucí rostlinou (dále jen "rostlina") je jedinec těch rostlinných druhů (včetně hub), jejichž populace se udržují v přírodě samovolně po několik generací, pokud nejsou záměrně pěstovány v kultuře. Rostlinou jsou všechny její podzemní i nadzemní části. Z této definice jsou vyjmuty dřeviny rostoucí mimo les (viz bod 6).

5. Zvláště chráněná část přírody je velmi významná nebo jedinečná část živé či neživé přírody (část krajiny, geologický útvar, strom, živočich, rostlina, minerál, zkamenělina), vyhlášená státním orgánem ochrany přírody podle tohoto zákona.

6. Dřevina rostoucí mimo les (dále jen "dřevina") je strom či keř rostoucí jednotlivě i ve skupinách ve volné krajině i v sídelních útvarech na pozemcích mimo lesní půdní fond.

7. Živočišným nebo rostlinným druhem se rozumí rovněž systematická jednotka nižšího řádu.

Odůvodnění:

Nejzákladnější pojmy dále v zákoně používané je nutno vymezit již v úvodu zákona. Toto zajišťuje výše uvedená zásada. Podrobnější vysvětlení jiných pojmů potřebných v textu zákona je vždy spojeno s příslušnou částí návrhu.

Velmi důležitý pojem - systém stability - je nutno odůvodnit blíže. Představuje propojenou síť biocenter a biokoridorů. Biocentrum je přírodní část krajiny tvořená různorodým sledem stabilních a své okolí stabilizujících ekosystémů. Biokoridor je krajinný prvek protáhlého půdorysu, který zprostředkuje trvalé propojení nebo alespoň periodické kontakty mezi populacemi rostlin a živočichů dvou biocenter.

Nadregionální systém stability je pak takovou sítí biocenter a biokoridorů, v níž jednotlivé nadregionální biocentrum zaujímá rozlohu větší než 50 ha, šíře jednotlivého nadregionálního biokoridoru je 60 až 100 m. Velikost regionálního biocentra je 20 až 50 ha, šíře regionálního biokoridoru 25 až 60 m, místní biocentra a biokoridory jsou menší než tyto hodnoty. Významné krajinné prvky se určí jednak přímo ze zákona (les, rašeliniště, mokřad, přirozený vodní tok, rybník, jezero, údolní niva), jednak registrací u orgánů státní ochrany přírody, který o provedené registraci vyrozumí majitele a uživatele pozemku i příslušný stavební úřad.

Zásada č. 4 - Orgány státní ochrany přírody

Státní správu ochrany přírody vykonávají:

a) ministerstvo životního prostředí České republiky (dále jen "ministerstvo"), jako ústřední orgán státní správy,

b) obecné regionální orgány státní ochrany přírody, kterými jsou územně příslušné okresní úřady. Jejich působnost se nevztahuje na ty části území okresu, které jsou vyhlášeny za národní parky a chráněné krajinné oblasti,

c) zvláštní regionální orgány státní ochrany přírody, kterými jsou správy chráněných krajinných oblastí a národních parků působící jen na území vyhlášených chráněných krajinných oblastí a národních parků,

d) Český ústav ochrany přírody - pro výkon státní správy při ochraně národních přírodních rezervací a nejsložitějších problémech druhové ochrany ve smyslu tohoto zákona - jako prvoinstanční orgán,

e) místní orgány státní ochrany přírody - orgány obce pověřené výkonem státní správy - povolování kácení dřevin rostoucích mimo les a vyjadřování k zásahům do přírody a formám její ochrany. obvodu jejich územní působnosti.

Obecné a zvláštní regionální orgány státní ochrany přírody jsou prvoinstančním orgánem státní správy ochrany přírody, kterou vykonávají, pokud není svěřena Českému ústavu ochrany přírody či příslušnému místnímu orgánu. Pracovníci uvedených orgánů (organizací) smí používat při výkonu služby stejnokroje.

Odůvodnění:

Většina prvoinstanční působnosti podle hmotně-právních ustanovení zákona je svěřena regionálním orgánům ochrany přírody, které se člení na obecné, t. j. okresní úřady - a zvláštní - správy národních parků a správy chráněných krajinných oblastí. Pravomoc správ chráněných krajinných oblastí i národních parků dosud neexistovala. Přestože mají tyto orgány působnost nejméně pro 20% území České republiky a mají rovněž velmi dobrý přehled a znalosti o ochraně přírody svěřeného regionu, nebyly podle dosavadních pravidel ani dotčenými orgány ve správním řízení. Vzhledem k tomu, že působnosti správ národních parků budou předmětem samostatného zákona, je třeba považovat vymezení působnosti dle tohoto zákona jen za základní. Zákon o národních parcích České republiky ji může rozšířit i na jiné oblasti přírodního prostředí (voda, lesy, ovzduší apod.).

Úloha Českého ústavu ochrany přírody ve státní správě ochrany přírody je omezena pouze na nejsložitější případy v rozhodovací činnosti. Český ústav ochrany přírody jinak plní odborné úkoly v ochraně přírody.

Zásada č. 5 - Státní dozor ochrany přírody

Vrchní státní dozor v ochraně přírody vykonává ministerstvo. Státní dozor v ochraně přírody vykonávají regionální orgány státní ochrany přírody a Český ústav ochrany přírody.

Odůvodnění:

Vrchní státní dozor bude zaměřen zejména na plnění povinností vyplývajících z tohoto zákona, zpracování a dodržování plánů péče o chráněná území a dodržování podmínek ochrany v národních parcích, chráněných krajinných oblastech a národních přírodních rezervacích.

Zásada č. 6 - Obecná ochrana přírody

Obecná ochrana přírody se opírá o stanovení základních povinností při využívání přírody, která může být využívána jen tak, aby zůstala zachována její ekologická stabilita, estetická hodnota a zdravotně rekreační a produkční potenciál.

Územní systém ekologické stability musí být udržován, chráněn a obnovován. K rekonstrukci zaniklého či poškozeného systému územní stability jsou navrhovány a realizovány plány, projekty a opatření obnovy územního systému stability. Obnova systému stability je veřejným zájmem, na němž se podílejí vlastníci pozemků, stát i obce.

Významné krajinné prvky jsou chráněny před poškozováním a ničením. Hospodářsky je lze využívat jen tak, aby nebyla narušena jejich přirozená obnova a nedošlo k nežádoucím změnám jejich vzhledu a složení. K zásahům, které by mohly poškodit nebo zničit významný krajinný prvek, je nezbytné závazné stanovisko orgánu státní ochrany přírody.

Odůvodnění:

Zásada formuluje základní nástroje obecné ochrany přírody v péči o krajinu. Významný posun v nové právní úpravě je formulace omezující využívání přírody na podmínky zajištění její ekologické stability a udržení estetické hodnoty. Velmi významnou povinností obecné ochrany přírody je péče o územní systém ekologické stability krajiny, který rozhodujícím způsobem musí přispět k uchování a reprodukci přírodního bohatství a tím vytvořit základ pro mnohostranné využívání krajiny. Záměrná rekonstrukce systému stability prostřednictvím plánů, projektů a opatření k jeho obnově je zcela nezbytným nástrojem, který musí mít v našem právním řádu svůj podklad. Většina krajiny České republiky je ekologicky destabilizována, místy rozvrácena. Plány, projekty a opatření k její stabilizaci mohou být realizovány prostřednictvím jiných právních institutů (pozemkových úprav, rekultivací) nebo samostatně.

Zásada č. 7 - Obecná ochrana živočichů a rostlin

Živočichové a rostliny jsou chráněni. Umožňuje se takové jejich využívání a nakládání s nimi, které nevede k ohrožení příslušného druhu na bytí, degeneraci jejich rozmnožovacích schopností nebo zničení ekosystému, jehož jsou součástí. Ochrana se nevztahuje na zásahy při hubení živočichů a rostlin upravené zvláštními, zejména rostlinolékařskými, veterinárními, hygienickými, mysliveckými a rybářskými předpisy.

Fyzické a právnické osoby jsou povinny při provádění zemědělských a lesnických pracích, při vodohospodářských úpravách a v dopravě postupovat tak, aby v co nejmenší míře docházelo k úhynu živočichů a rostlin.

Záměrné šíření, resp. křížení a následné šíření geograficky nepůvodních druhů živočichů a rostlin do volné přírody je vázáno na souhlas Českého ústavu ochrany přírody.

Odůvodnění:

Zakotvení zásady všeobecné ochrany živočichů a rostlin je nepochybně výrazným kvalitativním posunem v právní úpravě ochrany přírody. Neznamená ovšem "absolutní nedotknutelnost" jedinců jednotlivých druhů, naopak jejich hubení z výslovně stanovených důvodů a na základě zvláštních předpisů je přípustné a nezbytné. Hubení je možné i bez těchto výslovně stanovených důvodů plynoucích ze zvláštních právních předpisů, pokud ovšem neznamená určité překročení hranice, které vede k zařazení rostlinného nebo živočišného druhu mezi ohrožené, neznamená-li zničení ekosystému, či degeneraci reprodukčních schopností populace.

Geograficky nepůvodní druh živočicha nebo rostliny je druhem, který není součástí přirozených společenstev určitého regionu a s ostatními druhy není schopen koexistence ve vyvážených vztazích (hrozí expanzivním rozšířením nebo narušením přirozených společenstev či ohrožuje genetické vlastnosti druhů původních).

Zásada č. 8 - Dřeviny rostoucí mimo les

Dřeviny - stromy a keře - rostoucí mimo les jsou chráněny před poškozováním a ničením. K jejich kácení je zásadně nezbytné povolení místního orgánu státní ochrany přírody, pokud nejde o výkon práva podle zvláštních předpisů (např.vodní zákon, plynárenský zákon, elektrizační zákon) nebo o stav krajní nouze. Regionální orgány státní ochrany přírody si mohou rozhodování vyhradit. Povolení není též třeba, jde-li o dřeviny na pozemcích ve vlastnictví či osobním užívání občanů do stanoveného rozsahu nebo zásah v zájmu údržby zeleně - ten však musí být orgánu povolujícímu kácení předem oznámen. Rozsah, t. j. velikost, obvod případně výměru zeleně k jejímuž kácení není třeba povolení, stanoví prováděcí předpis. Příslušný orgán státní ochrany přírody může v rozhodnutí o povolení kácení uložit přiměřenou náhradní výsadbu nebo uložit následnou péči o dřeviny nejdéle po dobu tří let.

Odůvodnění:

Zvláštní ochrana je poskytována dřevinám rostoucím mimo les. Zásahem v zájmu údržby zeleně se rozumí plánovitá péče o porosty, jejich probírka, obnova koruny stromů, ořezávání suchých větví apod.

Zásada č. 9 - Zvláště chráněné části přírody

Zvláště chráněné části přírody se vyhlašují způsobem stanoveným v tomto zákoně.

Za zvláště chráněná území lze vyhlásit:

- národní parky,

- chráněné krajinné oblasti,

- národní přírodní rezervace,

- přírodní rezervace,

- přírodní památky.

Za zvláště chráněné lze vyhlásit ohrožené nebo vzácně se vyskytující planě rostoucí rostliny a volně žijící živočichy. Bližší podmínky jejich ochrany stanoví obecně závazný právní předpis ministerstva.

Mimořádně hodnotné dřeviny, či jejich skupiny mohou být vyhlášeny za památné stromy.

Vybrané minerály a zkameněliny lze vyhlásit za zvlášť chráněné.

K zabezpečení zvláště chráněných území, přírodních památek a památných stromů před rušivými vlivy lze vyhlásit ochranná pásma. Základní ochranné pásmo ze zákona pro národní přírodní rezervace, přírodní rezervace a přírodní památky činí 50 m od jejich hranic. V ochranném pásmu není dovoleno umisťovat stavby, provádět terénní a vodohospodářské úpravy či používat chemikálií v lesním a zemědělském hospodaření bez souhlasu příslušného orgánu státní ochrany přírody. K zajištění dočasné ochrany lokalit s neočekávaným či novým výskytem zvláště chráněných druhů lze vyhlásit přechodně chráněné plochy.

Národní parky se vyhlašují zákonem České národní rady. Ministerstvo životního prostředí ČR vyhlašuje obecně závazným právním předpisem chráněné krajinné oblasti, národní přírodní rezervace a zvláště chráněné druhy rostlin, živočichů, nerostů a zkamenělin. Přírodní památky se vyhlašují obecně závazným právním nařízením obecního zastupitelstva, přechodně chráněné plochy rozhodnutím regionálního orgánu státní ochrany přírody, přírodní rezervace obecně závazným nařízením regionálního orgánu státní ochrany přírody. Přírodní rezervace, přírodní památky, přechodně chráněné plochy a památné stromy, včetně jejich ochranných pásem mohou být vyhlašovány též na základě písemné dohody o ochranných podmínkách uzavřené mezi orgánem určeným k jejich vyhlašování a vlastníkem pozemku za předpokladu, že takto zřízená ochrana bude k pozemku vázána trvale - formou věcného břemene.

Odůvodnění:

Při vyhlašování zvláštní ochrany se jedná o nejvíce zachované části přírody. Celkově se předpokládá snížení počtu kategorií a odstupňování podle rozlohy, charakteru a významu.

Zásada č. 10 - Podmínky ochrany živočichů a rostlin zvláště chráněných

Zvláště chráněné rostliny a živočichové se z hlediska stupně jejich ohrožení zařazují mezi kriticky ohrožené, silně ohrožené a ohrožené. V závislosti na takto odstupňované kategorizaci budou stanoveny podmínky jejich ochrany, působnost orgánů udělovat z ní výjimky a rovněž sankce za porušení podmínek ochrany. Přemisťování zvláště chráněných rostlin a živočichů je přípustné pouze z důvodů vědeckých a záchranných. Vývoz zvláště chráněných živočichů a rostlin, jakož i minerálů a zkamenělin vyžaduje souhlas ministerstva. Každý je povinen prokázat původ zvláště chráněných rostlin a živočichů, které drží u sebe.

Odůvodnění:

V druhové ochraně se předpokládá značné rozšíření seznamů zvlášť chráněných druhů rostlin a živočichů. Navrhuje se kategorizace podle stupně ohrožení na kriticky ohrožené, silně ohrožené a ohrožené. Seznam zvláště chráněných druhů bude tvořit přílohu prováděcí vyhlášky k tomuto zákonu.

Zásada č. 11 - Postup při vyhlašování vybraných zvláště chráněných částí přírody

Vyhlašování zvláště chráněných částí přírody budou provádět státní orgány formou stanovenou zákonem (viz zásada č. 9). Návrh či podnět k vyhlášení může dát kdokoliv, bližší podmínky a postup vyhlašování upraví zákon, který zejména určí orgán příslušný k odbornému posouzení návrhu, rozsah subjektů, které musí být o záměru na vyhlášení informovány a upraví podávání námitek proti vyhlášení podmínek zvláštní ochrany. Záměr vyhlášení zvláště chráněných území se projedná s ústředními orgány státní správy dotčenými podle zvláštních předpisů. Zvláště chráněná území a památné stromy a přírodní památky jsou evidovány ve státních seznamech ochrany přírody, který vede Český ústav ochrany přírody. Seznamy jsou veřejné.

Odůvodnění:

Postup vyhlašování zvláště chráněných částí přírody nebyl dosud právně upraven. Zásada předpokládá zvláštní postup od záměru (návrhu) vyhlášení až do konečného rozhodnutí. Vlastník či uživatel pozemků dotčených zamýšlenou zvláštní ochranou bude mít možnost podat do stanovené lhůty námitky k vyhlášení. Vybrané zvláště chráněné části přírody se evidují ve státním seznamu ochrany přírody, určeném k úplné informovanosti odborné i laické veřejnosti.

Zásada č. 12 - Výjimky ze zvláštní ochrany

Pokud není zákonem či jiným obecně závazným právním předpisem stanoveno výslovně jinak, je zakázáno ničit, poškozovat, měnit, rušit nebo ohrožovat dochovaný stav zvláště chráněných částí přírody. Výjimky lze udělit pouze z vědeckých důvodů, zájmů obrany státu nebo převáží-li veřejný prospěch z udělené výjimky výrazně nad zájmem ochrany přírody. V případě chráněných krajinných oblastí a národních parků rovněž na základě schváleného územního plánu.

Odůvodnění:

Tato zásada v obecné poloze zakotvuje zdržení se všech zásahů, které by ničivým způsobem zasahovaly do zvláště chráněných částí přírody. Předpokládá se, že udělování výjimek bude značně omezeno a bude-li to nezbytné i zastaveno.

Zásada č. 13 - Plány péče o zvláště chráněná území a záchranné programy živočichů a rostlin

Řízení vývoje přírodních poměrů v národních přírodních rezervacích, přírodních rezervacích a přírodních památkách a jejich ochranných pásmech se provádí podle plánů péče, které obsahují směrné pokyny pro regulaci jejich přirozeného vývoje i lidských aktivit v nich. Tyto plány zpracovávají příslušné regionální orgány státní ochrany přírody, plány pak schvaluje Český ústav ochrany přírody. Slouží pro plánování a provádění praktických zásahů v chráněných územích a jako podklad pro jiné druhy plánovacích dokumentů (lesní hospodářské plány, územně plánovací dokumentace apod.). K záchraně zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin zpracovávají orgány státní ochrany přírody záchranné programy.

Odůvodnění:

Jedním z nedostatků předcházející právní úpravy bylo i to, že právně nebyla upravena povinnost a způsoby nezbytné péče o chráněná území. Proto se zavádí institut plánů péče o vybraná chráněná území jako směrné pokyny pro realizaci praktické péče o tato území. Obdobný účel sledují i záchranné programy živočišných a rostlinných druhů.

Zásada č. 14 - Zrušení a upuštění od zvláštní ochrany přírody

Orgán, který vyhlašuje část přírody za zvláště chráněnou, smí zrušit její ochranu jen v případě, kdy lze udělit výjimku podle zásady č. 12. Od zvláštní ochrany se ze zákona upustí, dojde-li k fyzickému zániku takto zvláště chráněné části přírody, pokud není výslovně stanoveno jinak.

Odůvodnění:

Zrušení či upuštění od zvláštní ochrany je důležitým právním institutem, který předchozí právní úprava postrádala. Návrh plně odpovídá potřebám praktické ochrany přírody.

Zásada č. 15 - Výzkum zvláště chráněných částí přírody

Výzkumy zvláště chráněných částí přírody mohou vykonávat pouze fyzické nebo právnické osoby mající k jejich provádění kvalifikační a materiální předpoklady a na základě povolení orgánu státní ochrany přírody, kterému jsou povinny na jeho vyžádání výsledky výzkumu předat.

Odůvodnění:

Výzkumnou činnost je nezbytné sledovat a připouštět ve všech případech, kdy neohrožuje dochovaný stav zvláště chráněných částí přírody, její výsledky je žádoucí též předat orgánům ochrany přírody.

Zásada č. 16 - Základní omezení při ochraně přírody

Každý je povinen strpět omezení při užívání přírody vyplývající z tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho provedení.

Odůvodnění:

Navrhovaná právní úprava musí být natolik striktní, že z ní bude vyplývat omezení plynoucí pro každého. Jde o zcela principiální, právně vyjádřený požadavek, který má zajistit naplnění ustanovení tohoto zákona a garantovat dodržování ochranných podmínek.

Zásada č. 17 - Vyvlastnění nemovitostí

Vyvlastnění nemovitostí či práv k nim za účelem zajištění podmínek ochrany zvláště chráněných území, památných stromů a jejich ochranných pásem, není-li možno zajistit ochranné podmínky jiným způsobem, se provádí za náhradu a dle zvláštních předpisů o vyvlastnění. Ze stejných důvodů a pro shodně vymezený okruh zvláště chráněných částí přírody musí být převedeno právo hospodaření na určené orgány státní ochrany přírody, jde-li o nemovitosti ve státním vlastnictví. Náhrada se v tomto případě poskytne jen pokud organizace převádějící právo hospodaření nabyla převáděný objekt úplatně, v ostatních případech je převod bezúplatný.

Odůvodnění:

Zákon musí obsahovat ustanovení a zajištění ochrany nejvýznamnějších zvláště chráněných částí přírody i prostřednictvím institutu vyvlastnění a obligatorního převodu nemovitého národního majetku, nejde-li zajistit ochranné podmínky jinak. Zájem na zvláštní ochraně přírody je natolik významným státním zájmem, zejména v etapě nynější ekologické krize a rozpadu ekologické stability krajiny, že je nepochybně oprávněné, aby ve výjimečných případech při respektování předpisů o vyvlastnění bylo tohoto krajního prostředku zajištění práv k nemovitostem použito. I současná právní úprava (zákon č. 50/1976 Sb.) zná institut vyvlastnění nemovitostí v chráněných územích. Orgány oprávněnými ke stanovení obligatorního převodu práva hospodaření jsou regionální orgány státní ochrany přírody, popř. Český stav ochrany přírody.

Zásada č. 18 - Přístup do krajiny

Ke zřizování nebo rušení veřejně přístupných účelových komunikací a místních komunikací mimo zastavěné území obce se vyžaduje souhlas místního a regionálního orgánu státní ochrany přírody. Místní orgány ochrany přírody jsou povinny vést seznam těchto veřejně přístupných komunikací v územním obvodu. V případech nadměrné návštěvnosti ve zvláště chráněných územích, kdy hrozí poškozování zájmů ochrany přírody, může regionální orgán státní ochrany přírody přístup omezit nebo zcela zakázat.

Odůvodnění:

Jedná se o úpravu přístupu do krajiny, která se dotýká otázek obecné přístupnosti účelových komunikací, stezek a pěšin i místních komunikací vně obcí, kdy bude nutný souhlas k jejich zřizování a rušení územně příslušným regionálním orgánem státní ochrany přírody a orgánem místní správy. V těchto případech nejde o restrikci vstupu do území, ale naopak ochranu a zachování sítě komunikací (polní a lesní cesty), které byly často bez jakéhokoliv projednání rušeny. V některých částech se tak vytvořil zcela neúnosný stav "neprůchodnosti" jinak velmi hodnotné a esteticky zajímavé krajiny. Ve velmi omezených případech zvláště chráněných území (zejména v národních parcích a národních přírodních rezervacích) se někdy musí též omezit či regulovat návštěvnost turistů.

Zásada č. 19 - Povinný průzkum a biologické hodnocení dopadů investic v krajině

Investor plánující zásahy, které se mohou dotknout zájmů chráněných tímto zákonem, je povinen zajistit na svůj náklad přírodovědný výzkum pozemků dotčených zamýšlenou investicí včetně biologického zhodnocení investičních dopadů, pokud o jeho nezbytnosti rozhodne orgán státní ochrany přírody. Orgán státní ochrany přírody je oprávněn uložit investorovi provést na vlastní náklad přiměřené náhradní opatření k ochraně přírody, vyplyne-li jeho potřeba z výsledků přírodovědného výzkumu nebo přímo podle tohoto zákona.

Činnost, která může nepříznivě změnit stav obecně nebo zvláště chráněných částí přírody, je orgán ochrany přírody oprávněn zakázat, popř. stanovit podmínky pro její výkon.

Odůvodnění:

Tato zásada upravuje důležitá oprávnění státních orgánů přírody vůči investorům plánujícím zásahy do přírody a vůči subjektům provozujícím činnost, která může nepříznivě změnit stav obecně či zvláště chráněných částí přírody. Náhradní opatření investorů mohou spočívat ve vybudování technických zábran, v přemístění živočichů nebo rostlin na jiné lokality, provedení výsadby stromů apod.

Zásada č. 20 - Dohoda správních orgánů, účast zájmových sdružení

Rozhodnutí, jimiž mohou být dotčeny zájmy chráněné tímto zákonem, vydávají orgány státní správy jen v dohodě s příslušným orgánem státní ochrany přírody a po projednání s místně příslušnými zájmovými sdruženími, která se zabývají ochranou přírody.

Odůvodnění:

Rozhodování orgánů státní správy ve správním řízení i řízení, na něž se správní řád nevztahuje, musí být ovlivnitelné orgány státní ochrany přírody, pokud se dotýká zájmů chráněných tímto zákonem. Dosavadní právní úprava této problematiky je nedostatečná, neboť se opírá pouze o účast orgánů státní ochrany přírody podle § 126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, nezahrnuje tedy v potřebné míře účast orgánů státní ochrany přírody na těch druzích řízení, na něž se působnost zákona č. 50/1976 Sb. nevztahuje.

Účast organizací zaměřených na ochranu přírody je neodmyslitelnou součástí zásady podílu veřejnosti na rozhodovacích procesech v ochraně přírody a musí být právně vyjádřena.

Zásada č. 21 - Dohody o zlepšování přírodního prostředí a finanční příspěvky

Orgány státní ochrany přírody mohou v zájmu zlepšování stavu přírodního a krajinného prostředí uzavírat s vlastníky nebo uživateli pozemků smlouvy o péči o toto prostředí, kterou budou vlastníci nebo uživatelé pozemků vykonávat nad rámec svých povinností stanovených obecně závaznými právními předpisy. K zajištění cílů této péče je možno poskytnout finanční příspěvek podle prováděcích nebo zvláštních předpisů.

Odůvodnění:

Provádění praktických pozitivních zásahů ke zlepšování přírodních poměrů je jedním ze stěžejních zájmů orgánů ochrany přírody, které k němu vedou rovněž vlastníky a uživatele pozemků s významnými krajinnými prvky nebo zvláště chráněnými částmi přírody. Činí tak zejména výchovou, odbornou pomocí, konzultační činností i realizací praktických zásahů. Pokud jsou opatření ke zlepšování přírodního prostředí prováděna nad rámec omezení, která musí vlastník nebo uživatel pozemku strpět v rámci ochranných podmínek, mohou orgány státní orgány přírody poskytovat na taková opatření finanční příspěvek po uzavření písemné dohody s vlastníkem nebo uživatelem. Příspěvek bude ze svého rozpočtu moci přiznat regionálně příslušný orgán státní ochrany přírody, nebo Český ústav ochrany přírody případně obec na základě písemně uzavřené dohody. Toto řešení neklade velké nároky na poskytnutí dalších financí, ale vhodným způsobem motivuje drobné a nepříliš náročné opatření, např. k rozšiřování hnízdění některých kriticky a silně ohrožených druhů živočichů, kosení vstavačovitých luk z ryze ochranářských důvodů apod.

Zásada č. 22 - Účast obcí a občanů na ochraně přírody

Ochrana přírody se realizuje za přímé účasti občanů prostřednictvím jejich zájmových sdružení, dobrovolných sborů či aktivů při orgánech a organizacích státní ochrany přírody. Obce se zejména prostřednictvím svých samosprávných orgánů zapojují do projednávání všech otázek ochrany přírody ve svých územních obvodech. Samosprávné orgány obcí a měst se budou obligatorně vyjadřovat ke zřizování a rušení zvláště chráněných území a jejich ochranných pásem, mít možnost organizovat veřejné diskuse, svolávat veřejná shromáždění a předkládat příslušným orgánům své vlastní požadavky k problémům ochrany přírody.

Odůvodnění:

Účast občanů, obcí a měst i zájmových sdružení na naplňování jednotlivých ustanovení zákona je nutno považovat za významný pokrok, který v současné době na tomto úseku ochrany přírody existuje. Zákon upraví zásadní formy účasti obcí a měst, zájmových sdružení i občanů na jeho naplňování.

Zásada č. 23 - Stráž přírody

Regionální orgány státní ochrany přírody ustanovují z řad občanů stráž přírody. Členem stráže přírody může být pouze československý občan, občansky bezúhonný a starší 18 let. Stráž přírody bude působit k ochraně přírody podle tohoto zákona při obecných a zvláštních regionálních orgánech přírody. Při plnění úkolů v ochraně přírody mohou členové Stráže přírody vstupovat na cizí pozemky, není-li však k tomu třeba oprávnění podle zvláštních předpisů, zjišťovat totožnost osob porušujících předpisy na ochranu přírody, ukládat a vybírat blokové pokuty za přestupky na úseku ochrany přírody. Stráž přírody se člení na strážce a zpravodaje. Strážce může v případě bezprostředního ohrožení zájmů chráněných tímto zákonem vydat opatření k pozastavení rušivé činnosti, o němž však musí do 15 dnů rozhodnout příslušný orgán státní ochrany přírody.

Odůvodnění:

Stráž přírody je konstituována na obdobném základě jako lesní, vodní, rybářská a myslivecká stráž. Půjde o složku neozbrojenou, vybavenou srovnatelnými kompetencemi s ostatními uváděnými druhy stráží v čs. právním řádu. Oprávnění k pozastavení činnosti má charakter předběžného opatření, které má operativně řešit případy negativních zásahů do přírody in situ. Vychází se přitom z toho, že obdobné oprávnění přísluší podle dosud platného zákona č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody konzervátorovi.

Zásada č. 24 - Správní řízení v ochraně přírody

Řízení ve věcech státní ochrany přírody se provádí podle zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), pokud zákon o ochraně přírody výslovně nestanoví případy, na které se správní řád nevztahuje. Oznamování o zahájení správního řízení veřejnou vyhláškou je možné tehdy, pokud se řízení týká územních obvodů několika obcí. Individuální vyrozumění k nařízenému ústnímu jednání je nutno doručit buď třicet nebo osm dnů před dnem ústního jednání v závislosti na složitosti projednávané věci. Lhůta pro vydání rozhodnutí je 60 dnů, v jednoduchých případech však bude rozhodnuto bezodkladně, ve zvláště složitých případech je lhůta pro rozhodnutí 90 dnů.

Odůvodnění:

Správní řízení v ochraně přírody je důležitým institutem, který tato zásada upravuje. Odchylky od správního řádu, který je ostatně subsidiárním předpisem pro správní řízení, jsou přípustné s ohledem na specifičnost otázek ochrany přírody (analogie s vodním zákonem).

Zásada č. 25 - Mezinárodní spolupráce v ochraně přírody

Orgány státní ochrany přírody se aktivně podílejí na mezinárodní spolupráci při ochraně přírody. Orgány státní ochrany přírody zajišťují závazky vyplývající z mezinárodních smluv v oblasti ochrany přírody.

Odůvodnění:

Zákon se musí nezbytně zabývat mezinárodní spoluprácí při ochraně přírody. Zejména se jedná o závazky vyplývající z mezinárodních dohod. Navrhované ustanovení směřuje rovněž k problematice ochrany přírody ve vztahu k sousedním státům.

Zásada č. 26 - Náprava neoprávněných zásahů do přírody

Kdo neoprávněně zasáhne do části přírody chráněné podle tohoto zákona, je povinen, je-li to možné nebo účelné, zajistit uvedení do původního stavu, není-li to možné a účelné, může mu orgán státní ochrany přírody uložit náhradní kompenzační opatření. Nezajistí-li povinný uvedení do původního stavu nebo splnění náhradního kompenzačního opatření, může je orgán státní ochrany přírody zajistit na náklady povinného sám nebo prostřednictvím jiného. Obecné předpisy o náhradě škody nejsou tímto ustanovením dotčeny.

Odůvodnění:

Jedná se o velmi důležitou problematiku ekologické a právní odpovědnosti při ochraně přírody. Jednoznačně se umožňuje a preferuje náprava vzniklé újmy na přírodě uvedením do původního stavu, je-li to možné nebo účelné, či alespoň provedení vhodných opatřeních k nápravě (ekologická kompenzace). Jako příklad lze uvést vybudování náhradního umělého ptačího hnízda za zničené, nebo ekologická rekultivace nedovoleně zdevastované plochy či provedení náhradní výsadby apod. Vzhledem k tomu, že se ve většině případů bude jednat o zastupitelná plnění, neměl by být problém s vynucením těchto rozhodnutí. Uložením povinnosti k uvedení do původního stavu či uložením náhradního kompenzačního opatření není dotčena možnost postihu za přestupek nebo trestný čin.

Zásada č. 27 - Přestupky a protiprávní jednání

Za přestupek na úseku ochrany přírody lze občanovi uložit pokutu až do tří, pěti a dvaceti tisíc Kčs v závislosti na závažnosti jeho protiprávního jednání. Skutkové podstaty přestupků se podle závažnosti dělí do tří skupin.

Za protiprávní jednání právnické osoby se udělí pokuta až do 250 nebo 500 tisíc Kčs v závislosti na jeho závažnosti. Skutkové podstaty protiprávních jednání se člení podle závažnosti do dvou skupin.

Za přestupky nebo protiprávní jednání způsobené ve zvláště chráněných územích, na vybraných zvláště chráněných živočiších a rostlinách nebo v souvislosti s výdělečnou činností lze uložit pokutu až do dvojnásobné výše.

Odůvodnění:

Dosavadní úprava sankcí na úseku ochrany přírody bude rozšířena o některé nové skutkové podstaty přestupků i protiprávních jednání organizací v souladu s novými hmotně právními ustanoveními zákona. Zvyšuje se i horní hranice pokut za přestupky z nynějších maximálně pěti tisíc korun i pokut organizacím z nynějších maximálně dvousetpadesáti tisíc korun.

Zásada č. 28 - Zmocnění k vydání prováděcího předpisu

Nový zákon o ochraně přírody zavádí rovněž nové kategorie jednotlivých zvláště chráněných částí přírody. Převedení dosavadních kategorií zvláštní ochrany přírody do kategorií navržených tímto zákonem stanoví závěrečná ustanovení tohoto zákona. Ministerstvo je zmocněno k vydání obecně závazného právního předpisu provádějící ustanovení zákona o ochraně přírody. Jedná se o:

- plány, projekty a opatření obnovy systému stability,

- povolení k vývozu a dovozu zvláště chráněných živočichů a rostlin,

- vymezování zón chráněných krajinných oblastí a jejich režim,

- podrobnosti o podmínkách ochrany dřevin a o povolování jejich kácení,

- určení zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů a jejich kategorizace,

- podrobnosti zřizování přírodních rezervací, přírodních památek a památných stromů na základě dohody s vlastníky pozemků,

- podrobnosti ochrany zvláště chráněných druhů rostlin,

- podrobnosti ochrany zvláště chráněných druhů živočichů,

- podrobnosti oznámení záměru vyhlášení národních parků a chráněných krajinných oblastí,

- označování zvláště chráněných částí přírody,

- vedení státních seznamů zvláště chráněných částí přírody,

- obligatorní převod práva hospodaření,

- podmínky poskytování finančního příspěvku,

- organizace, úkoly a předpoklady pro výkon Stráže přírody,

- náležitosti plánů péče o chráněná území,

- podrobnosti o evidenci zvláště chráněných částí přírody,

- způsob užívání stejnokroje a označení pracovníků státní ochrany přírody.

Zásada č. 29 - Zrušovací ustanovení a účinnost zákona

Zrušují se

1. zákon č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody ve znění pozdějších předpisů,

2. vyhláška č. 80/1965 Sb., o ochraně volně žijících živočichů,

3. vyhláška č. 142/1980 Sb., o ochraně stromů rostoucích mimo les,

4. vyhláška č. 131/1957 Ú. l., o dobrovolných pracovnících státní ochrany přírody,

5. vyhláška č. 54/1958 Ú. l., kterou se určují chráněné druhy rostlin a podmínky jejich ochrany,

6. vyhláška č. 228/1959 Ú. l., o evidenci chráněných částí přírody,

7. § 2 odst. 1 písm. f) zákona ČNR č. 68 /1990 Sb., o užívání státního znaku a státní vlajky České republiky.

Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti nejpozději do 1. července 1991.

Odůvodnění:

Dosud platné předpisy k ochraně přírody, zejména zákon č. 40/1956 Sb. poskytují ochranu územím, která budou chráněna i nadále. K tomu je nezbytné zajistit jejich převedení do nových kategorií podle tohoto zákona, což provedou závěrečná ustanovení. Podrobnosti zákona o ochraně přírody provede obecně závazný předpis - vyhláška ministerstva životního prostředí České republiky.

V Praze dne 14. listopadu 1990

předseda vlády České republiky

JUDr. Petr Pithart v. r.

ministr životního prostředí České republiky

RNDr. Bedřich Moldan, CSc. v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP