Ministr strojírenství a elektrotechniky České
republiky Miroslav Grégr odpověděl poslanci
Petru Pospíšilovi na jeho interpelaci dopisem ze dne
29. prosince 1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra strojírenství
a elektrotechniky České republiky Miroslava Grégra
na interpelaci poslance Petra Pospíšila, která
zní:
"Uvedená interpelace se v podstatě týkala
dvou základních okruhů, a to jednání
se zahraničními firmami o spolupráci s a.
k. Škoda (kompetentnosti či nekompetentnosti současného
vedení a. k. Škoda k těmto jednáním)
a šetření federálního ministerstva
kontroly k anonymním stížnostem na nedostatky
v a. k. Škoda.
Domnívám se, že o první části
interpelace již není nutné diskutovat. Pro
informaci pouze zdůrazňuji, že dne 9. 12. 1990
vláda ČR na svém mimořádném
zasedání, na základě doporučení
své Hospodářské rady, souhlasila s
tím, aby partnerem, se kterým budou vypracovány
definitivní články dohody o spolupráci,
byla firma Volkswagen.
Celý postup přípravy včetně
výsledku závěrečných jednání
s oběma firmami Renault i Volkswagen byl hodnocen českou
vládou i premiérem p. Pithartem velmi kladně
a resortu i podniku bylo vysloveno poděkování
za odvedenou práci. Vrátím-li se tedy k této
části interpelace, pak uvedená jednání
mohli vést pouze lidé, jejichž odborné
znalosti dávaly předpoklad k úspěšnému
ukončení a splnění výběru
partnera pro a. k. Škoda tak, jak bylo uloženo usnesením
federální vlády i vlády České
republiky.
K dotazu, týkajícího se obsazování
funkcí představenstva a. s., musím konstatovat,
že je mimo kompetenci ministerstva zasahovat do řízení
společného podniku. Tento princip samostatného
řízení byl jedním ze základních
požadavků obou zahraničních firem a
tvoří i jeden ze článků dohody.
K části interpelace, ve které byly uvedeny
některé pasáže ze zprávy o výsledku
šetření anonymních oznámení
na nedostatky v a. k. Škoda, uvádím, že
zprávu jsem prostudoval a dne 22. 11. 1990 projednal za
účasti I. náměstka ministryně
kontroly ČSFR pana Dr. Rubína a přizvaného
ředitele a. k. Škoda Ing. Dědka, a to v následujících
okruzích:
a) Odměny za zvýšení plánovaného
zisku, vyplacené pracovnímu týmu, vedenému
Ing. Dvořákem. Především bylo
doloženo výkladem nám. ministra práce
a sociálních věcí ČSFR Ing.
Měchury k výnosu FMPSV, že organizace mohla
stanovit podmínky pro výplatu mimořádných
odměn. Ovšem následnou kontrolní činností
a ověřením zprávy FMK bylo zjištěno,
že do přínosu byly zahrnuty i výsledky
práce, které vyplývaly z normální
pracovní náplně tohoto týmu a nemohly
být proto součástí mimořádných
odměn.
V současné době Ing. Dvořák
již vedoucí funkci nevykonává a ekonomickým
náměstkem mu bylo uloženo kárné
opatření za nedodržení smluvních
podmínek výplaty odměn. Ekonomicky náměstek
a. k. Škoda Mladá Boleslav svým dodatkem k
protokolu dokládá, že dle výpočtu
na přínos podniku snížení cen
subdodávek pro automobil Škoda mělo být
dokonce vyplaceno o 8195,- Kčs více než bylo
původně vyplaceno. Ředitel Ing. Dědek
uložil kárné opatření proti ekonomickému
náměstkovi Ing. Beranovi za nedostatečnou
kontrolu podkladů pro výplatu odměn.
b) prémie vyplacené na prodejně po zkreslené
fakturaci a ukazateli zásob. Zde byly prémie vyplaceny
neoprávněně pro zkreslení fakturace
a obchodní náměstek podniku uložil odpovědným
pracovníkům Ing. Karlu Banýrovi a Karlu Hakenovi
3 měsíční odnětí odměn
jako kárné opatření.
c) Dovoz autorádií, video a audiokazet a služební
cesta obchodního náměstka do Singapuru. Zde
i pracovníky FMK bylo zjištěno, že nedošlo
k porušení předpisů, ale naopak k zhodnocení
deviz, se kterými podnik disponoval. Při jednání
dne 22. 11. 1990 ředitel Ing. Dědek dokazoval, že
nákup počítačů, který
byl předmětem kontroly v této části
zprávy a které byly zprávou hodnoceny jako
neefektivní a nekompatibilní s jinými počítači
v podniku, byly v podnikatelském záměru pronajaty
a jsou již zaplaceny a podniku vydělávají
další peníze. V této souvislosti nebyla
přijata žádná kárná opatření.
d) Přednostní zajišťování
prodeje Favoritů do JZD Jenišovice a jinam; - prodej
automobilů do JZD Jenišovice byl uskutečněn
před platností celostátních pravidel
při prodeji automobilů. Předseda JZD získal
vozidlo na poukaz FMHSE, tedy nikoliv v příčinné
souvislosti s činností ředitele Ing. Dědka.
- rozlišnosti v polemice o volném prodeji doložily
svým výkladem MOCR ČR i SR ve prospěch
protiargumentace a. k. Škoda Mladá Boleslav. Přesto
nedůslednou kontrolou v podniku a jeho vedoucích
pracovníků docházelo ke zkreslování
v pořadnících, a proto byly přijaty
ředitelem podniku závěry jako kárná
opatření, a to vůči obchodnímu
náměstkovi Dr. Ing. Luboši Kopeckému
v odnětí prémií na 3 měsíce
za nedůsledně prováděnou kontrolu
ve svém úseku, Janu Lexovi hlavnímu kontroloru
za nedostatečnou hloubku jeho činnosti, vedoucímu
prodejny v Hostivaři Luďkovi Matysovi k odnětí
3 měsíčních prémií (údajně
již v prodejně nepracuje) a z funkce byl odvolán
Václav Šobr, vedoucí závodu Hostivař,
za hrubé porušování základních
povinností, nedostatečnou kontrolní činnost
a nízkou úroveň řídící
práce.
e) Výstavba rodinného domku ředitele a. k.
Škoda Mladá Boleslav Ing. Dědka. Celá
záležitost byla šetřena KS SNB Ústí
nad Labem - zatím vráceno pro nenalezení
příčinných souvislostí s navrženou
aplikací příslušných paragrafů
trestního zákona.
Chtěl bych poznamenat, že v samém šetření
a zvláště při jeho závěrech
je nutné se držet pouze faktů a zákonů.
Je totiž nutné respektovat základní
princip našeho právního státu, a to
presumpci neviny. Porušování této zásady
jsem pocítil v roce 1970 na vlastní osobě,
a proto se domnívám, že naše demokratická
společnost se těchto chyb již nesmí
dopustit.
Z předcházejících rozborů a
jednání vyplývá, že ani v jednom
bodě nebylo prokázáno porušování
zákona. Jedná se o porušení předpisů,
a to ne u ředitele. Tam, kde došlo k porušení
předpisů, byla ředitelem přijata rázná
opatření ve smyslu Zákoníku práce
a nelze mu nic vytknout.
K osobě ředitele ještě dodávám,
že byl do funkce řádně zvolen, v několika
dalších jednáních i za účasti
občanských iniciativ znovu ve funkci potvrzen. Jednal
jsem i se zástupci odborů a. k. Škoda, kteří
považují postup vůči řediteli
za neobjektivní a zaujatý. Vzhledem k tomu, že
ani provedená šetření neshledala u ředitele
Ing. Dědka žádné závažné
důvody pro jeho odvolání z funkce, nemohu
ani já bezdůvodně žádosti poslance
Petra Pospíšila vyhovět. Znovu zdůrazňuji,
že bych považoval rovněž za krajně
nevhodné a netaktické, v závěrečných
fázích jednání se zahraničním
partnerem měnit osobu ředitele, který se
od samého počátku významně
podílel na těchto jednáních. Navíc
Ing. Dědek prohlásil, že se v nově vytvořené
a. s. s účastí zahraničního
kapitálu nebude ucházet o vedoucí místo.
Na druhé straně je nutné kladně hodnotit,
že se v inkriminované době maximálně
věnoval organizačně operativním otázkám
výroby vozidel Škoda Favorit, dosáhl rovnoměrnosti
v odvádění vozidel a mimořádnými
opatřeními postupného zvýšení
výroby z plánovaných cca 710 Ks/den až
na cca 960 ks/den.
Domnívám se, že můj názor není
v rozporu se závěrečnou zprávou federálního
ministerstva kontroly. Na základě interpelace a
požadavků pana poslance Pospíšila jsem
dohodl s ministrem kontroly ČR, že některé
body zprávy, které nejsou jednoznačně
formulovány, došetří, objektivně
vyhodnotí a podá zprávu vládě
ČR, která na základě těchto
objektivních zjištění vysloví
závěr. O provedených opatřeních
bude informována ČNR.
Chci pana poslance ujistit, že plně respektují
československý právní řád,
zásady demokratické společnosti s tím,
že nemohu vyhovět žádným tlakům,
které by těmto principům odporovaly.
V Praze dne 29. 12. 1990 | Miroslav Grégr, v. r. |