ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

126 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Stanislava Zajíčka

ministrovi strojírenství a elektrotechniky České republiky Miroslavu Grégervi

ve věc i výběru motoru pro letoun L-610

Ministr strojírenství a elektrotechniky České republiky Miroslav Grégr odpověděl poslanci Stanislavu Zajíčkovi na jeho interpelaci dopisem ze dne 29. prosince 1990.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra strojírenství a elektrotechniky České republiky Miroslava Grégra na interpelaci poslance Stanislava Zajíčka, která zní:

"Stručný časový průběh dosavadních jednání:

V lednu 1990 byla podepsána předběžná dohoda (Memorandum of Understanding MOU) mezi Omnipolem (Aero) Let Kunovice a General Electric jako základ pro další jednání o motoru pro L-610.

V únoru až květnu přehodnotili technici v LETu Kunovice jednostranný výběr a pozvali k soutěži také Pratt Whitney. PW se dříve výrazněji neprosazoval z důvodu, že v koncernu United Technologies Co. (UTC) jehož je součástí, je mnohem větší podíl vojenské výroby.

V červnu byla podepsána předběžná dohoda (MOU) rovněž mezi PW a Letem/Omnipol. GE reagovalo propagační kampaní, výhrůžkami právních postihů z nerespektování MOU. Do této kampaně se podařilo GE zapojit i velvyslanectví USA.

V srpnu jsem ujistil prezidenta UTC, že čs. rozhodnutí bude učiněno pouze na základě technických a komerčních podmínek, bez politických vlivů.

V druhém pololetí letošního roku probíhalo několik jednání s firmou GE, z nichž poslední bylo 18. 12. 1990 a na něm bylo dohodnuto, že firma GE netrvá na podmínce, aby byla jediným dodavatelem motorů pro letoun L-610. Bylo potvrzeno, že tato firma bude dodávat motory pro L-610 po dobu 2 let od certifikace letounu a po této době bude možno dodávat letoun L-610 s motory podle přání zákazníka.

Příprava kontraktu s firmou GE bude pokračovat v lednu 1991.

Paralelně probíhají jednání mezi Motorletem Praha a firmou Pratt Whitney o spolupráci na vývoji a výrobě leteckých motorů.

Závěrem lze konstatovat, že jednání s oběma uvedenými firmami jsou vedena s cílem získat pro čs. letecký průmysl nejvýhodnější formy spolupráce jak po stránce technické úrovně, tak po stránce ekonomické efektivnosti.

V Praze dne 29. 12. 1990Miroslav Grégr, v. r.

V Praze dne 16. ledna 1991

Dagmar Burešová, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP