ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

VI. volební období

126

Ústní interpelace

přednesené

na 9. schůzi České národní rady

konané ve dnech 28. - 29. 11. 1990

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám poslancům České národní rady ústní interpelace přednesené na 5. schůzi České národní rady. V tomto přehledu nejsou uváděny interpelace, které byly podány písemně.

9.101 Interpelace poslance Petra Loma ministrovi vnitra ČR a vládě ČR ve věci odstranění pomníku se sovětským tankem na Smíchově.

Vážený pane předsedající, vážený český sněme, vážená vládo České republiky a vážení hosté. Chci vystoupit s jednou interpelací, která má jen zdánlivě pražský, tedy regionální charakter. Ve skutečnosti se domnívám, že tato interpelace má význam celostátní i význam pro bývalý komunistický východní blok. Obracím vaši pozornost k událostem z 5. května 1945. Snímáme z historie její falešnou maquillage a odstraňujeme historické lži, které i když každý věděl, že to lži jsou - se udržely v oficiální víře až do loňského listopadu. Prahu neosvobodila Rudá armáda. Praha se od německé Tousaintovy armády osvobodila sama, když německá armáda v odpoledních hodinách 8. 5. kapitulovala a během večera a noci Prahu opustila. Sovětská vojska vjela 9. května v ranních hodinách do Prahy, kterou německá armáda opustila. V Praze zlikvidovala jen několik záškodníků. O žádném bojování nemohla být řeč. Za tři až čtyři hodiny, od té doby, co čelo sovětské kolony míjelo Ruzyň, se už tančilo na ulicích v centru města. Tolik k mýtu osvobozování Prahy, který byl pečlivě jinde a jinde vyzkoušenou praktikou budován hned v prvních dnech.

A nyní se s vlastní interpelací obracím na ministra vnitra české vlády. Mýtus osvobození Prahy Rudou armádou měl být potvrzen do budoucna viditelným symbolem, který by stál na věčné časy na očích všech. A tak se nám narodil falešný a nepravdivý symbol osvobození Prahy, které se nekonalo. Komunistická moc nám na Smíchově postavila před oči sovětský tank na monstrózním podstavci. V roce 1968 dostal pohled na tento tank zlověstný lesk. V žádném případě se nechci dotknout památky všech prostých vojáků a důstojníků sovětské armády, kteří statečně zahájili svůj boj a bojoval ho až do vítězství. Skláním se před nimi v hluboké úctě stejně tak jako před na výsost statečnými a hrdinnými letci západní armády a všemi vojáky spojeneckých armád.

Žádám ministra vnitra a českou vládu, aby dala odstranit ten prázdný falešný symbol - komunistický, politický, vojenský folklór. Navrhuji, aby tank byl prodán za cenu šrotu a stržené peníz aby byly věnovány na účet zdravotně postižených dětí Jedličkova ústavu. Postavme třeba ústřední pomník našim vojákům, ale odstraňme ten, který nikoho v Praze neosvobodil.

9.102 Interpelace poslance Petra Pospíšila v záležitosti spolupráce koncernu Škoda Mladá Boleslav se zahraničními partnery

"Vážená paní předsedkyně, pane předsedající, dámy a pánové. Moje interpelace směřuje k několika členům české vlády, kteří nejsou bohužel přítomni. Žádám proto, aby jim byl text mojí interpelace předán.

Tento čas přináší stále nové problémy, které je nám dáno rešit a ty, které naše rozhodnutí přinesou, poví o našich schopnostech za dlouhé týdny, měsíce a roky. Již v těchto dnech však často hovoří o naší síle či slabosti, předvídavosti či naivitě způsob, jakým chceme tyto problémy řešit. Budu mluvit o způsobu řešení problému jménem Škoda Mladá Boleslav. Problému takřka modelového, v němž se střetávají zájmy celospolečenské a podnikové, oprávněné zájmy jednotlivců, jejich dovedněji či hůře skrývané osobní ambice.

Vláda České republiky a automobilový koncern Škoda Mladá Boleslav jednají o spolupráci se zahraničním partnerem již několik měsíců. Po celou dobu zůstávají ve vedení podniku lidi, pro jejichž setrvávání ve funkci hovoří jediný argument - snaha naruší jednání se zahraniční firmou a nezavdat jakoukoli příčinu k možnému snížení výše devizové nabídky. Přiznám se, že i já jsem byl ochoten nechat se těmito argumenty tvrdé měny přesvědčit. Tato argumentace má totiž svou logiku. Dnes mám však obavy, zda jednání nebude poškozeno spíše tím, když se jej bude účastnit ku příkladu ředitel podniku, který je podezřelý ze zneužívání svých pravomocí k osobním výhodám. Chci se zmínit o příčinách svých obav. 27. září 1990 navštívil automobilový koncern Škoda Mladá Boleslav pracovník ministerstva strojírenství k projednání opatření ministra strojírenství ČR z roku 1990 vydaného k realizaci známého zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění o rozšíření okruhu vedoucích funkcí. Stačilo, aby se ředitel a. k. Škoda vyjádřil, že nebude kandidovat na funkci předsedy správní rady připravované akciové společnosti, a předseda odborů podepsal bez jakéhokoliv projednání v odborech důvěru řediteli k řízení podniku.

Jsem o některých záležitostech zřejmě příliš málo informován. Ptám se proto:

K čemu se to vlastně pan ředitel svým vyjádřením, že nebude kandidovat na funkci předsedy správní rady, zavázal? Pokud vím, v části čtvrté zákona 104/1990 Sb. ze dne 18. dubna 1990, o akciových společnostech, který definuje organizaci akciové společnosti, se hovoří pouze o těchto orgánech: o valné hromadě, v § 50 - 54 o představenstvu, které volí ze svých řad předsedu, o dozorčí radě, o revizorech účtů a o akciové společnosti v jedné osobě. Nebo snad platí něco jiného?

Na mé připomínky ke způsobu realizace opatření mi pan ministr Grégr sdělil:

Jsem rozhodnut, pokud mi délka mého funkčního období dovolí, vrátit se znovu k námětům občanských iniciativ a pracovního kolektivu a spolu se závěry prověrky federálního ministerstva kontroly posoudit další pracovní zařazení ing. Dědka po vzniku akciové společnosti.

Dovolte mi citovat rovněž ze zmíněné zprávy o výsledcích zmiňované prověrky a z doporučení tohoto ministerstva:

"K dosažení účinné nápravy nedostatků bude nezbytné projednat výsledky šetření s ministrem strojírenství a elektrotechniky České republiky a požádat ho o přijetí opatření v jeho pravomoci, včetně odvolání z funkce ing. Dědka.... Vzhledem k závažnosti zjištění doporučuji projednat výsledky šetření s ministrem strojírenství a elektrotechniky ČR a požádat ho o přijetí opatření ve smyslu závěru zprávy".

K tomuto projednání se pan ministr Grégr sešel s náměstkem ministryně federálního ministerstva kontroly dne 22. 11. 1990. Ministerstvo strojírenství a elektrotechniky v podstatě zopakovalo své, již dříve vyslovené názory: "Předložené podklady neobsahují řádně a jednoznačně doložená nařčení ing. Dědka, která by vytvářela zákonný podklad pro jeho odvolání z funkce ředitele, respektive řada podnětů je dále v šetření orgánů činných v trestním řízení. Posouzení dostatečnosti či nedostatečnosti a adekvátnosti interních opatření, přijatých na základě výsledků prověrky vedení.

Škody, či jejich změna, přesahuje pravomoc ministerstva či ministra samého". Vedle toho bylo znovu zdůrazněno, že jakékoliv právně nepodložené a neoprávněné zásahy centra do pravomoci tohoto podniku mohou vážně ohrozit závěry a cíle zásadních jednání vedených se zahraničními partnery o budoucnosti a zaměření automobilového průmyslu.

Náměty ministerstva kontroly by se tedy ministerstvo strojírenství a elektrotechniky mělo zabývat až po důkladném uzavření všech šetření a po uzavření jednání se zahraničním partnerem. Federální ministerstvo kontroly znovu oponovalo, že nejde o žádná nařčení ing. Dědka, ale o zjištěná fakta, která jsou řádně doložena. Pravomoc k odvolání ředitele je jasně na zakladateli. Řešení se tedy odkládá, a nutně se naskýtá otázka, zda panu ministru Grégrovi délka jeho funkčního období dovolí patřičná řešení uskutečnit. Zdůrazňuji, že nemluvím o trestní odpovědnosti či případném trestním postihu kohokoliv, mluvím o způsobilosti a oprávněnosti jistých osob k zastávání řídících funkcí. Takže ing. Dědek se zavázal, že nebude kandidovat na funkci předsedy správní rady připravované akciové společnosti. Dále zůstává ve funkci ředitel státního podniku, který je hlavním akcionářem vznikající akciové společnosti a. k. Škoda, která se zřejmě od 15. prosince spojí se zahraniční firmou.

Ve funkcích zůstávají i další vedoucí pracovníci, jejichž činností se šetření federálního ministerstva kontroly rovněž zabývalo.

Zvolená strategie o potřebě setrvání vedoucích pracovníků ve funkcích způsobila, že tito lidé měli dost příležitostí k tomu, aby vzbudili u zahraničních partnerů dojem o svých kvalitách, nepostradatelnosti a - posléze a nejhůře - zásluh na tom, že smlouva bude podepsána právě s tím či oním. Je tedy pravděpodobné, že po spojení se zahraničním partnerem budou někteří vedoucí pracovníci - a snad i ti, kteří své vedoucí funkce museli v době nedávné opustit - vedením partnerské firmy požadováni do významných funkcí.

Tento předpoklad pokládají za celkem lehce uskutečnitelný mnozí pracovníci a. k. Škoda, mající s uvedenými funkcionáři či vedoucími pracovníky své letité zkušenosti.

Dovolte mi vyslovit požadavky na vládu České republiky, jejichž realizace - o její možnosti nechť rozhodne vláda sama - by výše uvedené obavy učinila bezpředmětnými, za což by byli mnozí škodováci a obyvatelé Mladé Boleslavi vděčni.

Žádám tedy vládu České republiky, především zřejmě premiéra Pitharta a ministra pověřeného řízením ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj Karla Dybu, aby se seznámili se zprávou o výsledku šetření anonymních oznámení na nehospodárnost, prodej automobilů a obohacování se vedoucích pracovníků a. k. Škoda Mladá Boleslav a ředitele ing. Dědka při výstavbě jeho rodinného domku. A rovněž se informovali u prokuratury k jakým zjištěním došla.

Domnívám se, že v souladu s těmito zjištěními - a pochopitelně podle vlastního uvážení - by měla vláda České republiky zamezit působení ředitele a dalších vedoucích pracovníků, o nichž se zpráva zmiňuje, na vedoucích místech v nové akciové společnosti, a zároveň by česká strana měla budoucímu partneru dát zcela jasně najevo, že náš stát, který do akciové společnosti vnese větší část kapitálu, nemá zájem na tom, aby zahraniční firma požadovala cosi obdobného.

Žádám ministra státní kontroly Bohumila Tichého, aby se v a. k. Škoda uskutečnilo nové šetření ministerstva kontroly, které by se mohlo týkat i některých starších záležitostí, ale především zřejmě záležitostí z doby po skončení posledního šetření, kupř. převádění majetku a. k. Škoda do nově vznikajících akciových společností, v jejichž správních radách zasedají lidé, o nichž se zpráva federálního ministerstva kontroly rovněž zmiňuje.

Žádám, aby vláda České republiky, samozřejmě po předchozím souhlasu prokuratury, zabezpečila ve spolupráci s federálním ministerstvem kontroly zveřejnění výsledků šetření.

Žádám o důsledné uskutečnění postupu navrhovaného federálním ministerstvem kontroly a podrobné informování o něm, včetně postupu prokuratury.

Žádám, aby ministr strojírenství a elektrotechniky pan Grégr informoval Českou národní radu, jaké kroky při řešení tohoto problému uskutečnil či ještě uskutečnit hodlá.

Dámy a pánové, mladoboleslavští občané a zaměstnanci Škodovky mají stále v živé paměti případ Zapadlo. Vědí, proč musel tento případ být zaretušován a komu to posloužilo. Obávám se, že dnešní mlčení o něčem podobném by neposloužilo nikomu. Děkuji za pozornost.

9.103 Interpelace poslankyně Ivany Janů vládě ČR ve věci postavení žen a rodiny v naší společnosti.

Pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovoluji si interpelovat celou českou vládu a zvláště paní ministryni Štěpovou, vzhledem k tomu, že se interpelace týká otázky žen a rodiny, aby byla tak laskavá a ve vládě tuto otázku sledovala.

Minulý týden jsme přijali návrh ústavního zákona, kterým chceme spolu se SNR iniciovat Federální shromáždění k přijetí "Listiny lidských práv a svobod" jako prvního kroku k znovuobnovení právního státu u nás. Právního státu, který chce uznat skutečnost, že existuje z vůle svobodných občanů a že je tu pro to, aby svými funkcemi přispíval k obecnému prospěchu občanské pospolitosti.

Na jednu takovou prospěšnou funkci a nutnost jejího zajištění chci upozornit. Jedná se o otázku institucionálního sledování specifické oblasti "Žen a rodiny", tak jak nám ukládají přijaté mezinárodní dokumenty podle jejichž plnění budeme též posuzováni při svém vstupu do Evropy.

Převzaté mezinárodní závazky jsou kromě Všeobecné deklarace lidských práv, obsaženy v těchto úmluvách OSN:

- Úmluva o odstranění všech forem diskriminace žen (1981) - Nairobská rozvojová strategie (1985)

- Úmluva o právech dítěte a další.

Otázkám života a práce žen byla zatím ze strany vlády jak federální, tak republikové věnována málo účinná pozornost. Chybí jakákoliv instituce, výzkumné pracoviště, či vládní orgán, který by se zmíněnou problematikou zabýval.

Na mezinárodní úrovni se problematikou žen systematicky zabývá Hospodářská a sociální rada OSN. Jedním z nejdůležitějších doporučení této komise je, aby v každém státě byl ustaven orgán pro sledování otázek žen a rodin a k prosazování jejich specifických zájmů do vládních programů.

Pro informaci uvádím několik statistických údajů:

- Ženy tvoří v ČSFR 50% populace, současně tvoří též polovinu obyvatelstva v produktivním věku. Z celkového počtu vysokoškolsky a středoškolsky vzdělaného obyvatelstva tvoří ženy 54%. Platy žen jsou v průměru o 600 Kčs nižší než mužů při stejném vzdělání.

- Zaměstnanost žen v produktivním věku patří k nejvyšší na světě - 90% (ve skupině 25 - 55 let).

- Rozvodovost je značná: na 199 sňatků připadá 30 a ve velkých městech až 50 rozvodů. Varující je úkaz, že návrhy na rozvod podávají z 63% ženy.

- Zastoupení v zákonodárných sborech je hluboko pod světovým průměrem: ČNR 2%, FS 10%, ve federální vládě je 1 žena, v české též, ve slovenské žádná.

- Doporučení komise OSN pro zastoupení žen zní na 30% v r. 1995 a 50% v r. 2000.

Vážená vládo, je mi známo, že návrh na zřízení Výboru pro otázky žen a rodiny byl zpracován federální vládou již v září t. r. Rovněž tak byl zpracován harmonogram úkolů v této oblasti.

Můj dotaz zní:

Proč dosud nebylo nic z tohoto návrhu realizováno ani na federální, ani republikové úrovni? Slovensko výbor má a vede ho žena. Ještě bych ráda zdůraznila, že mě k této interpelaci nevede žádný vypjatý feminismus, ale pouze pouhý pragmatismus a snaha předejít vyhrocení problému.

Celá naše morálně a duchovně nestabilizovaná společnost je na prahu něčeho zcela nového, co se hlásí ke slovu nejistě a váhavě. Velké procento žen, které nežije v uspořádaných rodinných poměrech, hledí do budoucnosti s velkou nejistotou, která je stupňována starostí jak to vše bude, až vypukne trh práce a ony jako první neuspějí. Jak to bude s výživným, které již teď mnohdy těžko páčí ze svých rozvedených manželů, a co až budou tito nezaměstnaní. Jedná se o velkou skupinu žen.

Nejsem si plně jista, zda vláda má přehled o tom, kolik ženských iniciativ u nás vzniklo a jaký mají program a cíl. Jsem přesvědčena, že by tyto otázky vládu měly zajímat, protože celkovou transformaci naší společnosti provedeme úspěšně jen tehdy, pokud nám z ní nevypadnou stranou ženy, protože jsou to právě ony, které rozhodujícím způsobem ovlivňují atmosféru v rodinách bez ohledu na to, zda jde o rodiny úplné či nikoli - ale ve všech vyrůstají děti!

9.104 Interpelace poslance Stanislava Zajíčka ministrovi strojírenství a elektrotechniky ČR ve věci výběru motoru pro letadlo L-610.

Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, před nedávném vznesla skupina poslanců na půdě tohoto váženého sněmu, jmenovitě poslanec Dobal, Honajzer, Mašek a já otázku na pana ministra Grégra. V rovině obecné se týkala rozvoje našeho leteckého průmyslu, v rovině konkrétní žádala informace o situaci kolem výběru motoru pro letadlo L-610. Toto letadlo je produkované významnou moravskou továrnou Let Kunovice. Jsme nuceni zabývat se touto otázkou znovu a dobře si uvědomujeme, že ji mnozí mohou chápat jako zavlékání problémů provinční úrovně, jejich řešitelnosti do institutu interpelace, za kterou tento text chceme považovat.

Pan ministr nám sice odpověděl ihned 31. října, ovšem mezitím jsme dospěli k novým poznatkům a navíc máme obavy, aby nedošlo k nebezpečí z prodlení. Proto vystupuji jménem svých kolegů i dnes.

Pan ministr ve své odpovědi ohledně výběru motorů uvedl: Pokud nabídky - rozumějme těchto motorů - nebudou rovnocenné, pak musí zvítězit nabídka po stránce technického řešení, obchodního neboť i oni doporučují projednání celé věci se zahraničními právníky.

Závěrem bych si dovolil poznamenat, že pan ministr není zřejmě zcela přesně informován, a proto se pokusím východiska pro jeho odpověď poněkud upřesnit. Nejprve otázka údajné pozdní nabídky firmy Pratt and Whitney vůči nabídce firmy General Electric.

Bývalý šéfkonstruktér závodů jednal s firmou Pratt and Whitney o dodávkách motorů pro L-610 již při zahájení konstrukčních prací. Napsal o tom dokonce i článek do časopisu Letectví a kosmonautika, vyšel v čísle 24 tohoto roku. Stalo se tak vzhledem k řadě motorů nabízejících výkon podle potřeby a zkušenostem s motory i spoluprací s firmou v letech 1967 - 1968, kdy motory tato firma dodávala pro letadla L-410. Dobrá spolupráce byla přerušena jako jeden z nesčetných důsledků agrese sovětských vojsk v roce 1968.

Dopisem z 5. října 1989 firma Pratt and Whitney zaslala nabídku a v krátké době následoval návrh memoranda obdobného memorandu General Electric. Během prosince byla nabídka několikrát upřesněna a doplněna. Dne 21. prosince 1989 zasílá faxem firma Pratt and Whitney podepsaný návrh memoranda, v němž jsou dokonce nižší ceny než nabízí firma General Electric. Tento dokument byl k dispozici tedy téměř měsíc před podpisem memoranda s General Electric a nám nezbývá než se ptát - i když nám je jasné, že jde o pláč na nesprávném hrobě - proč bylo podepsáno memorandum s touto firmou, navíc s dalšími doložkami - jak uvádí pan ministr, které vzbuzují nyní tolik obav ze závaznosti. Na základě technické expertízy odborníků LETu z května tohoto roku a požadavku ředitele bylo realizováno v červnu jednání s General Electric, na němž byli zástupci firmy informováni, že československá strana zvažuje další nabídku a koncem června došlo k jednání se zástupci firmy Pratt and Whitney, na němž bylo podepsáno obdobné memorandum jako s General Electric, jenomže za lepších ekonomických podmínek.

Na posledním jednání se zástupci General Electric, které proběhlo 16. listopadu, dokázali pracovníci LETu, Aera, Motorletu Jinonic a Omnipolu, že ani tzv. modifikovaný motor General Electric účelu nevyhovuje s ohledem na změněné podmínky vývoje letadla i mikro- a makroekonomické podmínky a nutnost zachování podmínek STOL.

Co se týče nároků General Electric na odškodnění z neuzavřeného kontraktu a údajné rezignace Pratt and Whitney na jejich náhradu - prošetřením jsme zjistili, že firma Pratt and Whitney nikdy neslibovala úhradu vzniklých nákladů, neboť to by pro ně okamžitě znamenalo nebezpečí nařčení z nekalé soutěže. Kromě toho nikdy nikdo žádnou částku nestanovil. Výhružky General Electric nelze brát zcela vážně již s ohledem na to stanovisko amerických právníků, o němž jsem se zmínil.

Na druhé straně je ovšem pravda, že Pratt and Whitney nabízí o jeden a půl miliónu amerických dolarů v hotovosti na instalační náklady více než General Electric, ačkoliv zástavba motoru je jednodušší. Tato částka se na instalaci nemusí celá vyčerpat. Mohla by se v nejhorším případě její část použít na náhradu za vrácení makety a některé další prokazatelné a nutné výlohy General Electric. Své stanovisko k celé věci poskytli i pracovníci Motorletu Jinonice a jasně z něj vyplývá jejich obava po rozumném řešení. To zde pochopitelně nebudu číst.

Stačí říci, že také tento závod má zájem na spolupráci s firmou Pratt and Whitney. Je prokázáno, že technická, ekonomická i komerční hlediska jednoznačně hovoří pro Pratt and Whitney. Přesto se v rozhodování váhá. Proč? Nemohu se zbavit dojmu, že zde přece jen politický nátlak je uplatňován. Není tajemstvím korespondence mezi panem ministrem a velvyslankyní paní Blackovou, jakož i její intervence z poslední doby u pana premiéra Čalfy, stejně tak i rozpačitá odpověď z československé strany.

Nesolidnost z naší strany nám nikdo nebude vytýkat, protože buď General Electric bude pouze pomlouvat, a pak tomu nebudou všichni ochotni naslouchat, neboť zástupci General Electric z Lynnu, což jsou naši partneři, právě v této věci nemají ve Spojených státech příliš dobrou pověst. A jak dokazují naše zkušenosti - zcela oprávněně. Nebo pokud záležitost předají soudu, prokáže se, že General Electric byli neseriózní - mimo jiné záměrně vydávali memorandum za kontrakt - a v důsledku svých politických intervencí zdrželi definitivní rozhodnutí a tím i celý projekt letadla minimálně o rok, čímž nám způsobili nedozírné škody. Byl bych proto rád, kdyby pan ministr mohl na základě této interpelace přehodnotit svoje stanovisko a informovat Českou národní radu o dalším jednání, respektive rozhodnutí, neboť nemohu souhlasit s názorem - cituji: "musí se vycházet i z pohledu ostatních československých podniků, které v současné době jednají s americkými firmami o další spolupráci v jiných oblastech a tento přístup by mohl toto jednání vážně ohrozit".

Především, pokud se jedná o dobrého obchodníka, nebude pro jeden ztracený trh zatracovat jiné obchody. Dala by se očekávat spíše opačná reakce. Navíc jde jistě o jiné divize nebo dokonce výrobce, než je výrobce leteckých motorů v Lynnu. Nemůže se přece ekonomicky znemožňovat jedno odvětví průmyslu jenom proto, aby se jiným prospělo. Nechtěl jsem do tohoto ekonomického problému zatahovat jiné aspekty. Nicméně odpověď pana ministra, která se zřejmě zakládá na informacích poskytovaných zástupci zainteresovaných stran mi vnucuje další otázky: Byly vzaty v úvahu názory skutečně zodpovědných pracovníků? Proč jsou v odpovědi uváděny zkreslující informace? Kdo má zájem na nepřesných informacích? Pracovníci, kteří memorandum podepsali? A kdo jsou tito pracovníci? Jaká je jejich minulost? Nejsou zde ještě hlubší zájmy? Odkud se vynořují obavy z nového jednání s firmou General Electric, ovšem bez účasti finálních výrobců?

Vážené dámy, vážení pánové, děkuji Vám za vaši laskavou trpělivost a pozornost.

9.105 Interpelace poslance Ladislava Krčmy předsedovi vlády ČR ve věci státní politiky v oblasti vynálezectví.

Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně a poslanci, byl jsem pověřen Svazem českých vynálezců v Praze, abych provedl interpelaci na pana ministerského předsedu Pitharta. Ovšem podle mého názoru věřím, že této interpelace se nakonec ujme i pan ministerský předseda Čalfa a pan federální ministr Dlouhý.

V současné době probíhá v naší republice tichá, nikým neorganizovaná, ale přesto jednotná stávka. Je to stávka zcela zvláštní, neobvyklá, naši vynálezci přestali podávat přihlášky svých vynálezů. Svaz vynálezců a zlepšovatelů 20. září t. r. se obrátil otevřeným dopisem na pana předsedu České vlády Pitharta s konstruktivním návrhem na renesanci vynálezecké tvorby a na vytváření podmínek umožňujících efektivní uplatnění čsl. vynálezů v hospodářské praxi. Byla to cesta k překonání technické zaostalosti našeho státu, cesta ověřená úspěchy Japonců, kteří dovezenou nebo licenční techniku cílevědomě překonávali vlastní tvůrčí činností. V naší státní technické politice se zatím nepočítá s mobilizací tvůrčího potenciálu. Na podnikových úrovních se rozpouštějí patentová oddělení a vynálezci se ponechávají na pospas náporu zahraničních firem. Je otázkou, zda to vedení podniku tak dělá z nevědomosti či úmyslně, místo technického rozvoje budem dělat pouhou údržbu zahraniční techniky.

Po 40 let našim vynálezcům byly jejich vynálezy zestátňovány, desetitisíce vynálezů zůstávalo a zůstávají nevyužity u správců vynálezů v nejrůznějších státních organizacích.

Vynálezci proto očekávají, že se státní a podniková politika v oblasti vynálezů, jejich ochrany, odměňování a jejich praktické uplatňování zásadně změní. Svaz vynálezců očekává, že dostane odpověď na svůj dopis, že bude moci své návrhy odpovědně projednat s příslušnými státními orgány řídícími hospodářskou politiku a rozvoj. Děkuji za pozornost.

9.106 Interpelace poslance Václava Moskala vládě ČR ve věci urychleného předložení zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech.

Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl interpelaci svoji a dalších poslanců ČNR - členů stálé zemědělsko-potravinářské a lesnické komise předsednictva ČNR - k projednání ve vládě a urychlenému předložení k projednání v ČNR v zákonné lhůtě návrh zákona o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, který je již ministerstvem zemědělství připraven.

Jmenovaná skupina poslanců, členů shora uvedené komise předsednictva ČNR, má k předložení této interpelace a v ní uvedenému požadavku následující důvody:

1. Projednání tohoto návrhu zákona nepodmiňovat projednáním a schválením zákona o půdě ve Federálním shromáždění.

2. Časová tíseň nedovoluje další rozpravu k projednání zákona, neboť v březnu příštího roku 1991 budou zahájeny pozemkové úpravy v rozsahu pozemkové reformy. Tato pozemková reforma je nutná pro zajištění stabilizace půdní držby.

3. Odklad projednání zákona by znamenal odsunutí pozemkové reformy o půl roku až o rok a s tím spojené hospodářské potíže.

4. Pro tuto mimořádně rozsáhlou akci v zemědělství je nutno ihned začít s budováním příslušných institucí, které ji budou zajišťovat, tj. pozemkového fondu a pozemkových úřadů.

5. Pozemkový fond a pozemkové úřady je třeba mít vytvořené v patřičném předstihu, a to i před projednáním a schválením zákona o půdě.

6. Není možné, aby privatizace, reprivatizace a restrukturalizace v zemědělství byla v časovém nesouladu a ve věcném rozporu s jinými oblastmi národního hospodářství, jako je malá privatizace nebo velká privatizace.

Děkuji vám.

9.107 Interpelace poslance Jiřího Macháčka v záležitosti vytvoření komise pro ženu a rodinu.

Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, chtěl bych ve svém krátkém vystoupení podpořit interpelaci paní poslankyně Janů na pana premiéra ohledně založení vládního výboru pro ženu a rodinu. Obrátilo se na mne velké sdružení moravskoslezských žen, abych ve stejné věci vystoupil na půdě ČNR. Proto jsem rád, že s tím paní poslankyně Janů, jako žena, vystoupila první.

Protože daná problematika zde byla podrobně zdůvodněna, myslím si, že i Česká národní rada by k této věci měla zaujmout nějaký kladný postoj. Myslím, že by bylo vhodné vytvořit odbornou komisi pro ženu a rodinu při výboru pro sociální a zdravotní politiku. Zároveň si také myslím, že všechna nově zvolená obecní zastupitelstva i městská zastupitelstva by měla zřídit oddělení péče o rodinu a dítě a v návaznosti tak na státní síť sociální politiky vytvořit podmínky, aby tato sociálně slabá skupina jedná se hlavně o osamělé matky apod. - v té těžké době, která nás čeká, nebyla handicapována. Děkuji za pozornost.

V Praze 5. prosince 1990

Dagmar Burešová, v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP