9.101 Interpelace poslance Petra Loma ministrovi vnitra ČR
a vládě ČR ve věci odstranění
pomníku se sovětským tankem na Smíchově.
Vážený pane předsedající,
vážený český sněme, vážená
vládo České republiky a vážení
hosté. Chci vystoupit s jednou interpelací, která
má jen zdánlivě pražský, tedy
regionální charakter. Ve skutečnosti se domnívám,
že tato interpelace má význam celostátní
i význam pro bývalý komunistický východní
blok. Obracím vaši pozornost k událostem z
5. května 1945. Snímáme z historie její
falešnou maquillage a odstraňujeme historické
lži, které i když každý věděl,
že to lži jsou - se udržely v oficiální
víře až do loňského listopadu.
Prahu neosvobodila Rudá armáda. Praha se od německé
Tousaintovy armády osvobodila sama, když německá
armáda v odpoledních hodinách 8. 5. kapitulovala
a během večera a noci Prahu opustila. Sovětská
vojska vjela 9. května v ranních hodinách
do Prahy, kterou německá armáda opustila.
V Praze zlikvidovala jen několik záškodníků.
O žádném bojování nemohla být
řeč. Za tři až čtyři hodiny,
od té doby, co čelo sovětské kolony
míjelo Ruzyň, se už tančilo na ulicích
v centru města. Tolik k mýtu osvobozování
Prahy, který byl pečlivě jinde a jinde vyzkoušenou
praktikou budován hned v prvních dnech.
A nyní se s vlastní interpelací obracím
na ministra vnitra české vlády. Mýtus
osvobození Prahy Rudou armádou měl být
potvrzen do budoucna viditelným symbolem, který
by stál na věčné časy na očích
všech. A tak se nám narodil falešný a
nepravdivý symbol osvobození Prahy, které
se nekonalo. Komunistická moc nám na Smíchově
postavila před oči sovětský tank na
monstrózním podstavci. V roce 1968 dostal pohled
na tento tank zlověstný lesk. V žádném
případě se nechci dotknout památky
všech prostých vojáků a důstojníků
sovětské armády, kteří statečně
zahájili svůj boj a bojoval ho až do vítězství.
Skláním se před nimi v hluboké úctě
stejně tak jako před na výsost statečnými
a hrdinnými letci západní armády a
všemi vojáky spojeneckých armád.
Žádám ministra vnitra a českou vládu,
aby dala odstranit ten prázdný falešný
symbol - komunistický, politický, vojenský
folklór. Navrhuji, aby tank byl prodán za cenu šrotu
a stržené peníz aby byly věnovány
na účet zdravotně postižených
dětí Jedličkova ústavu. Postavme třeba
ústřední pomník našim vojákům,
ale odstraňme ten, který nikoho v Praze neosvobodil.
9.102 Interpelace poslance Petra Pospíšila v záležitosti
spolupráce koncernu Škoda Mladá Boleslav se
zahraničními partnery
"Vážená paní předsedkyně,
pane předsedající, dámy a pánové.
Moje interpelace směřuje k několika členům
české vlády, kteří nejsou bohužel
přítomni. Žádám proto, aby jim
byl text mojí interpelace předán.
Tento čas přináší stále
nové problémy, které je nám dáno
rešit a ty, které naše rozhodnutí přinesou,
poví o našich schopnostech za dlouhé týdny,
měsíce a roky. Již v těchto dnech však
často hovoří o naší síle
či slabosti, předvídavosti či naivitě
způsob, jakým chceme tyto problémy řešit.
Budu mluvit o způsobu řešení problému
jménem Škoda Mladá Boleslav. Problému
takřka modelového, v němž se střetávají
zájmy celospolečenské a podnikové,
oprávněné zájmy jednotlivců,
jejich dovedněji či hůře skrývané
osobní ambice.
Vláda České republiky a automobilový
koncern Škoda Mladá Boleslav jednají o spolupráci
se zahraničním partnerem již několik
měsíců. Po celou dobu zůstávají
ve vedení podniku lidi, pro jejichž setrvávání
ve funkci hovoří jediný argument - snaha
naruší jednání se zahraniční
firmou a nezavdat jakoukoli příčinu k možnému
snížení výše devizové nabídky.
Přiznám se, že i já jsem byl ochoten
nechat se těmito argumenty tvrdé měny přesvědčit.
Tato argumentace má totiž svou logiku. Dnes mám
však obavy, zda jednání nebude poškozeno
spíše tím, když se jej bude účastnit
ku příkladu ředitel podniku, který
je podezřelý ze zneužívání
svých pravomocí k osobním výhodám.
Chci se zmínit o příčinách
svých obav. 27. září 1990 navštívil
automobilový koncern Škoda Mladá Boleslav pracovník
ministerstva strojírenství k projednání
opatření ministra strojírenství ČR
z roku 1990 vydaného k realizaci známého
zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
o rozšíření okruhu vedoucích
funkcí. Stačilo, aby se ředitel a. k. Škoda
vyjádřil, že nebude kandidovat na funkci předsedy
správní rady připravované akciové
společnosti, a předseda odborů podepsal bez
jakéhokoliv projednání v odborech důvěru
řediteli k řízení podniku.
Jsem o některých záležitostech zřejmě
příliš málo informován. Ptám
se proto:
K čemu se to vlastně pan ředitel svým
vyjádřením, že nebude kandidovat na
funkci předsedy správní rady, zavázal?
Pokud vím, v části čtvrté zákona
104/1990 Sb. ze dne 18. dubna 1990, o akciových společnostech,
který definuje organizaci akciové společnosti,
se hovoří pouze o těchto orgánech:
o valné hromadě, v § 50 - 54 o představenstvu,
které volí ze svých řad předsedu,
o dozorčí radě, o revizorech účtů
a o akciové společnosti v jedné osobě.
Nebo snad platí něco jiného?
Na mé připomínky ke způsobu realizace
opatření mi pan ministr Grégr sdělil:
Jsem rozhodnut, pokud mi délka mého funkčního
období dovolí, vrátit se znovu k námětům
občanských iniciativ a pracovního kolektivu
a spolu se závěry prověrky federálního
ministerstva kontroly posoudit další pracovní
zařazení ing. Dědka po vzniku akciové
společnosti.
Dovolte mi citovat rovněž ze zmíněné
zprávy o výsledcích zmiňované
prověrky a z doporučení tohoto ministerstva:
"K dosažení účinné nápravy
nedostatků bude nezbytné projednat výsledky
šetření s ministrem strojírenství
a elektrotechniky České republiky a požádat
ho o přijetí opatření v jeho pravomoci,
včetně odvolání z funkce ing. Dědka....
Vzhledem k závažnosti zjištění
doporučuji projednat výsledky šetření
s ministrem strojírenství a elektrotechniky ČR
a požádat ho o přijetí opatření
ve smyslu závěru zprávy".
K tomuto projednání se pan ministr Grégr
sešel s náměstkem ministryně federálního
ministerstva kontroly dne 22. 11. 1990. Ministerstvo strojírenství
a elektrotechniky v podstatě zopakovalo své, již
dříve vyslovené názory: "Předložené
podklady neobsahují řádně a jednoznačně
doložená nařčení ing. Dědka,
která by vytvářela zákonný
podklad pro jeho odvolání z funkce ředitele,
respektive řada podnětů je dále v
šetření orgánů činných
v trestním řízení. Posouzení
dostatečnosti či nedostatečnosti a adekvátnosti
interních opatření, přijatých
na základě výsledků prověrky
vedení.
Škody, či jejich změna, přesahuje pravomoc
ministerstva či ministra samého". Vedle toho
bylo znovu zdůrazněno, že jakékoliv
právně nepodložené a neoprávněné
zásahy centra do pravomoci tohoto podniku mohou vážně
ohrozit závěry a cíle zásadních
jednání vedených se zahraničními
partnery o budoucnosti a zaměření automobilového
průmyslu.
Náměty ministerstva kontroly by se tedy ministerstvo
strojírenství a elektrotechniky mělo zabývat
až po důkladném uzavření všech
šetření a po uzavření jednání
se zahraničním partnerem. Federální
ministerstvo kontroly znovu oponovalo, že nejde o žádná
nařčení ing. Dědka, ale o zjištěná
fakta, která jsou řádně doložena.
Pravomoc k odvolání ředitele je jasně
na zakladateli. Řešení se tedy odkládá,
a nutně se naskýtá otázka, zda panu
ministru Grégrovi délka jeho funkčního
období dovolí patřičná řešení
uskutečnit. Zdůrazňuji, že nemluvím
o trestní odpovědnosti či případném
trestním postihu kohokoliv, mluvím o způsobilosti
a oprávněnosti jistých osob k zastávání
řídících funkcí. Takže
ing. Dědek se zavázal, že nebude kandidovat
na funkci předsedy správní rady připravované
akciové společnosti. Dále zůstává
ve funkci ředitel státního podniku, který
je hlavním akcionářem vznikající
akciové společnosti a. k. Škoda, která
se zřejmě od 15. prosince spojí se zahraniční
firmou.
Ve funkcích zůstávají i další
vedoucí pracovníci, jejichž činností
se šetření federálního ministerstva
kontroly rovněž zabývalo.
Zvolená strategie o potřebě setrvání
vedoucích pracovníků ve funkcích způsobila,
že tito lidé měli dost příležitostí
k tomu, aby vzbudili u zahraničních partnerů
dojem o svých kvalitách, nepostradatelnosti a -
posléze a nejhůře - zásluh na tom,
že smlouva bude podepsána právě s tím
či oním. Je tedy pravděpodobné, že
po spojení se zahraničním partnerem budou
někteří vedoucí pracovníci
- a snad i ti, kteří své vedoucí funkce
museli v době nedávné opustit - vedením
partnerské firmy požadováni do významných
funkcí.
Tento předpoklad pokládají za celkem lehce uskutečnitelný mnozí pracovníci a. k. Škoda, mající s uvedenými funkcionáři či vedoucími pracovníky své letité zkušenosti.
Dovolte mi vyslovit požadavky na vládu České
republiky, jejichž realizace - o její možnosti
nechť rozhodne vláda sama - by výše uvedené
obavy učinila bezpředmětnými, za což
by byli mnozí škodováci a obyvatelé
Mladé Boleslavi vděčni.
Žádám tedy vládu České
republiky, především zřejmě premiéra
Pitharta a ministra pověřeného řízením
ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj
Karla Dybu, aby se seznámili se zprávou o výsledku
šetření anonymních oznámení
na nehospodárnost, prodej automobilů a obohacování
se vedoucích pracovníků a. k. Škoda
Mladá Boleslav a ředitele ing. Dědka při
výstavbě jeho rodinného domku. A rovněž
se informovali u prokuratury k jakým zjištěním
došla.
Domnívám se, že v souladu s těmito zjištěními
- a pochopitelně podle vlastního uvážení
- by měla vláda České republiky zamezit
působení ředitele a dalších vedoucích
pracovníků, o nichž se zpráva zmiňuje,
na vedoucích místech v nové akciové
společnosti, a zároveň by česká
strana měla budoucímu partneru dát zcela
jasně najevo, že náš stát, který
do akciové společnosti vnese větší
část kapitálu, nemá zájem na
tom, aby zahraniční firma požadovala cosi obdobného.
Žádám ministra státní kontroly
Bohumila Tichého, aby se v a. k. Škoda uskutečnilo
nové šetření ministerstva kontroly,
které by se mohlo týkat i některých
starších záležitostí, ale především
zřejmě záležitostí z doby po
skončení posledního šetření,
kupř. převádění majetku a.
k. Škoda do nově vznikajících akciových
společností, v jejichž správních
radách zasedají lidé, o nichž se zpráva
federálního ministerstva kontroly rovněž
zmiňuje.
Žádám, aby vláda České
republiky, samozřejmě po předchozím
souhlasu prokuratury, zabezpečila ve spolupráci
s federálním ministerstvem kontroly zveřejnění
výsledků šetření.
Žádám o důsledné uskutečnění
postupu navrhovaného federálním ministerstvem
kontroly a podrobné informování o něm,
včetně postupu prokuratury.
Žádám, aby ministr strojírenství
a elektrotechniky pan Grégr informoval Českou národní
radu, jaké kroky při řešení tohoto
problému uskutečnil či ještě
uskutečnit hodlá.
Dámy a pánové, mladoboleslavští
občané a zaměstnanci Škodovky mají
stále v živé paměti případ
Zapadlo. Vědí, proč musel tento případ
být zaretušován a komu to posloužilo.
Obávám se, že dnešní mlčení
o něčem podobném by neposloužilo nikomu.
Děkuji za pozornost.
9.103 Interpelace poslankyně Ivany Janů vládě
ČR ve věci postavení žen a rodiny v
naší společnosti.
Pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, dovoluji si
interpelovat celou českou vládu a zvláště
paní ministryni Štěpovou, vzhledem k tomu,
že se interpelace týká otázky žen
a rodiny, aby byla tak laskavá a ve vládě
tuto otázku sledovala.
Minulý týden jsme přijali návrh ústavního
zákona, kterým chceme spolu se SNR iniciovat Federální
shromáždění k přijetí
"Listiny lidských práv a svobod" jako
prvního kroku k znovuobnovení právního
státu u nás. Právního státu,
který chce uznat skutečnost, že existuje z
vůle svobodných občanů a že je
tu pro to, aby svými funkcemi přispíval k
obecnému prospěchu občanské pospolitosti.
Na jednu takovou prospěšnou funkci a nutnost jejího
zajištění chci upozornit. Jedná se o
otázku institucionálního sledování
specifické oblasti "Žen a rodiny", tak jak
nám ukládají přijaté mezinárodní
dokumenty podle jejichž plnění budeme též
posuzováni při svém vstupu do Evropy.
Převzaté mezinárodní závazky
jsou kromě Všeobecné deklarace lidských
práv, obsaženy v těchto úmluvách
OSN:
- Úmluva o odstranění všech forem diskriminace
žen (1981) - Nairobská rozvojová strategie
(1985)
- Úmluva o právech dítěte a další.
Otázkám života a práce žen byla
zatím ze strany vlády jak federální,
tak republikové věnována málo účinná
pozornost. Chybí jakákoliv instituce, výzkumné
pracoviště, či vládní orgán,
který by se zmíněnou problematikou zabýval.
Na mezinárodní úrovni se problematikou žen
systematicky zabývá Hospodářská
a sociální rada OSN. Jedním z nejdůležitějších
doporučení této komise je, aby v každém
státě byl ustaven orgán pro sledování
otázek žen a rodin a k prosazování jejich
specifických zájmů do vládních
programů.
Pro informaci uvádím několik statistických
údajů:
- Ženy tvoří v ČSFR 50% populace, současně
tvoří též polovinu obyvatelstva v produktivním
věku. Z celkového počtu vysokoškolsky
a středoškolsky vzdělaného obyvatelstva
tvoří ženy 54%. Platy žen jsou v průměru
o 600 Kčs nižší než mužů
při stejném vzdělání.
- Zaměstnanost žen v produktivním věku
patří k nejvyšší na světě
- 90% (ve skupině 25 - 55 let).
- Rozvodovost je značná: na 199 sňatků
připadá 30 a ve velkých městech až
50 rozvodů. Varující je úkaz, že
návrhy na rozvod podávají z 63% ženy.
- Zastoupení v zákonodárných sborech
je hluboko pod světovým průměrem:
ČNR 2%, FS 10%, ve federální vládě
je 1 žena, v české též, ve slovenské
žádná.
- Doporučení komise OSN pro zastoupení žen
zní na 30% v r. 1995 a 50% v r. 2000.
Vážená vládo, je mi známo, že
návrh na zřízení Výboru pro
otázky žen a rodiny byl zpracován federální
vládou již v září t. r. Rovněž
tak byl zpracován harmonogram úkolů v této
oblasti.
Můj dotaz zní:
Proč dosud nebylo nic z tohoto návrhu realizováno
ani na federální, ani republikové úrovni?
Slovensko výbor má a vede ho žena. Ještě
bych ráda zdůraznila, že mě k této
interpelaci nevede žádný vypjatý feminismus,
ale pouze pouhý pragmatismus a snaha předejít
vyhrocení problému.
Celá naše morálně a duchovně
nestabilizovaná společnost je na prahu něčeho
zcela nového, co se hlásí ke slovu nejistě
a váhavě. Velké procento žen, které
nežije v uspořádaných rodinných
poměrech, hledí do budoucnosti s velkou nejistotou,
která je stupňována starostí jak to
vše bude, až vypukne trh práce a ony jako první
neuspějí. Jak to bude s výživným,
které již teď mnohdy těžko páčí
ze svých rozvedených manželů, a co až
budou tito nezaměstnaní. Jedná se o velkou
skupinu žen.
Nejsem si plně jista, zda vláda má přehled
o tom, kolik ženských iniciativ u nás vzniklo
a jaký mají program a cíl. Jsem přesvědčena,
že by tyto otázky vládu měly zajímat,
protože celkovou transformaci naší společnosti
provedeme úspěšně jen tehdy, pokud nám
z ní nevypadnou stranou ženy, protože jsou to
právě ony, které rozhodujícím
způsobem ovlivňují atmosféru v rodinách
bez ohledu na to, zda jde o rodiny úplné či
nikoli - ale ve všech vyrůstají děti!
9.104 Interpelace poslance Stanislava Zajíčka ministrovi
strojírenství a elektrotechniky ČR ve věci
výběru motoru pro letadlo L-610.
Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, před nedávném vznesla skupina poslanců na půdě tohoto váženého sněmu, jmenovitě poslanec Dobal, Honajzer, Mašek a já otázku na pana ministra Grégra. V rovině obecné se týkala rozvoje našeho leteckého průmyslu, v rovině konkrétní žádala informace o situaci kolem výběru motoru pro letadlo L-610. Toto letadlo je produkované významnou moravskou továrnou Let Kunovice. Jsme nuceni zabývat se touto otázkou znovu a dobře si uvědomujeme, že ji mnozí mohou chápat jako zavlékání problémů provinční úrovně, jejich řešitelnosti do institutu interpelace, za kterou tento text chceme považovat.
Pan ministr nám sice odpověděl ihned 31.
října, ovšem mezitím jsme dospěli
k novým poznatkům a navíc máme obavy,
aby nedošlo k nebezpečí z prodlení.
Proto vystupuji jménem svých kolegů i dnes.
Pan ministr ve své odpovědi ohledně výběru
motorů uvedl: Pokud nabídky - rozumějme těchto
motorů - nebudou rovnocenné, pak musí zvítězit
nabídka po stránce technického řešení,
obchodního neboť i oni doporučují projednání
celé věci se zahraničními právníky.
Závěrem bych si dovolil poznamenat, že pan
ministr není zřejmě zcela přesně
informován, a proto se pokusím východiska
pro jeho odpověď poněkud upřesnit. Nejprve
otázka údajné pozdní nabídky
firmy Pratt and Whitney vůči nabídce firmy
General Electric.
Bývalý šéfkonstruktér závodů
jednal s firmou Pratt and Whitney o dodávkách motorů
pro L-610 již při zahájení konstrukčních
prací. Napsal o tom dokonce i článek do časopisu
Letectví a kosmonautika, vyšel v čísle
24 tohoto roku. Stalo se tak vzhledem k řadě motorů
nabízejících výkon podle potřeby
a zkušenostem s motory i spoluprací s firmou v letech
1967 - 1968, kdy motory tato firma dodávala pro letadla
L-410. Dobrá spolupráce byla přerušena
jako jeden z nesčetných důsledků agrese
sovětských vojsk v roce 1968.
Dopisem z 5. října 1989 firma Pratt and Whitney
zaslala nabídku a v krátké době následoval
návrh memoranda obdobného memorandu General Electric.
Během prosince byla nabídka několikrát
upřesněna a doplněna. Dne 21. prosince 1989
zasílá faxem firma Pratt and Whitney podepsaný
návrh memoranda, v němž jsou dokonce nižší
ceny než nabízí firma General Electric. Tento
dokument byl k dispozici tedy téměř měsíc
před podpisem memoranda s General Electric a nám
nezbývá než se ptát - i když nám
je jasné, že jde o pláč na nesprávném
hrobě - proč bylo podepsáno memorandum s
touto firmou, navíc s dalšími doložkami
- jak uvádí pan ministr, které vzbuzují
nyní tolik obav ze závaznosti. Na základě
technické expertízy odborníků LETu
z května tohoto roku a požadavku ředitele bylo
realizováno v červnu jednání s General
Electric, na němž byli zástupci firmy informováni,
že československá strana zvažuje další
nabídku a koncem června došlo k jednání
se zástupci firmy Pratt and Whitney, na němž
bylo podepsáno obdobné memorandum jako s General
Electric, jenomže za lepších ekonomických
podmínek.
Na posledním jednání se zástupci General
Electric, které proběhlo 16. listopadu, dokázali
pracovníci LETu, Aera, Motorletu Jinonic a Omnipolu, že
ani tzv. modifikovaný motor General Electric účelu
nevyhovuje s ohledem na změněné podmínky
vývoje letadla i mikro- a makroekonomické podmínky
a nutnost zachování podmínek STOL.
Co se týče nároků General Electric
na odškodnění z neuzavřeného
kontraktu a údajné rezignace Pratt and Whitney na
jejich náhradu - prošetřením jsme zjistili,
že firma Pratt and Whitney nikdy neslibovala úhradu
vzniklých nákladů, neboť to by pro ně
okamžitě znamenalo nebezpečí nařčení
z nekalé soutěže. Kromě toho nikdy nikdo
žádnou částku nestanovil. Výhružky
General Electric nelze brát zcela vážně
již s ohledem na to stanovisko amerických právníků,
o němž jsem se zmínil.
Na druhé straně je ovšem pravda, že Pratt
and Whitney nabízí o jeden a půl miliónu
amerických dolarů v hotovosti na instalační
náklady více než General Electric, ačkoliv
zástavba motoru je jednodušší. Tato částka
se na instalaci nemusí celá vyčerpat. Mohla
by se v nejhorším případě její
část použít na náhradu za vrácení
makety a některé další prokazatelné
a nutné výlohy General Electric. Své stanovisko
k celé věci poskytli i pracovníci Motorletu
Jinonice a jasně z něj vyplývá jejich
obava po rozumném řešení. To zde pochopitelně
nebudu číst.
Stačí říci, že také tento
závod má zájem na spolupráci s firmou
Pratt and Whitney. Je prokázáno, že technická,
ekonomická i komerční hlediska jednoznačně
hovoří pro Pratt and Whitney. Přesto se v
rozhodování váhá. Proč? Nemohu
se zbavit dojmu, že zde přece jen politický
nátlak je uplatňován. Není tajemstvím
korespondence mezi panem ministrem a velvyslankyní paní
Blackovou, jakož i její intervence z poslední
doby u pana premiéra Čalfy, stejně tak i
rozpačitá odpověď z československé
strany.
Nesolidnost z naší strany nám nikdo nebude
vytýkat, protože buď General Electric bude pouze
pomlouvat, a pak tomu nebudou všichni ochotni naslouchat,
neboť zástupci General Electric z Lynnu, což
jsou naši partneři, právě v této
věci nemají ve Spojených státech příliš
dobrou pověst. A jak dokazují naše zkušenosti
- zcela oprávněně. Nebo pokud záležitost
předají soudu, prokáže se, že General
Electric byli neseriózní - mimo jiné záměrně
vydávali memorandum za kontrakt - a v důsledku svých
politických intervencí zdrželi definitivní
rozhodnutí a tím i celý projekt letadla minimálně
o rok, čímž nám způsobili nedozírné
škody. Byl bych proto rád, kdyby pan ministr mohl
na základě této interpelace přehodnotit
svoje stanovisko a informovat Českou národní
radu o dalším jednání, respektive rozhodnutí,
neboť nemohu souhlasit s názorem - cituji: "musí
se vycházet i z pohledu ostatních československých
podniků, které v současné době
jednají s americkými firmami o další
spolupráci v jiných oblastech a tento přístup
by mohl toto jednání vážně ohrozit".
Především, pokud se jedná o dobrého
obchodníka, nebude pro jeden ztracený trh zatracovat
jiné obchody. Dala by se očekávat spíše
opačná reakce. Navíc jde jistě o jiné
divize nebo dokonce výrobce, než je výrobce
leteckých motorů v Lynnu. Nemůže se
přece ekonomicky znemožňovat jedno odvětví
průmyslu jenom proto, aby se jiným prospělo.
Nechtěl jsem do tohoto ekonomického problému
zatahovat jiné aspekty. Nicméně odpověď
pana ministra, která se zřejmě zakládá
na informacích poskytovaných zástupci zainteresovaných
stran mi vnucuje další otázky: Byly vzaty v
úvahu názory skutečně zodpovědných
pracovníků? Proč jsou v odpovědi uváděny
zkreslující informace? Kdo má zájem
na nepřesných informacích? Pracovníci,
kteří memorandum podepsali? A kdo jsou tito pracovníci?
Jaká je jejich minulost? Nejsou zde ještě hlubší
zájmy? Odkud se vynořují obavy z nového
jednání s firmou General Electric, ovšem bez
účasti finálních výrobců?
Vážené dámy, vážení
pánové, děkuji Vám za vaši laskavou
trpělivost a pozornost.
9.105 Interpelace poslance Ladislava Krčmy předsedovi
vlády ČR ve věci státní politiky
v oblasti vynálezectví.
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, vážené
poslankyně a poslanci, byl jsem pověřen Svazem
českých vynálezců v Praze, abych provedl
interpelaci na pana ministerského předsedu Pitharta.
Ovšem podle mého názoru věřím,
že této interpelace se nakonec ujme i pan ministerský
předseda Čalfa a pan federální ministr
Dlouhý.
V současné době probíhá v naší
republice tichá, nikým neorganizovaná, ale
přesto jednotná stávka. Je to stávka
zcela zvláštní, neobvyklá, naši
vynálezci přestali podávat přihlášky
svých vynálezů. Svaz vynálezců
a zlepšovatelů 20. září t. r.
se obrátil otevřeným dopisem na pana předsedu
České vlády Pitharta s konstruktivním
návrhem na renesanci vynálezecké tvorby a
na vytváření podmínek umožňujících
efektivní uplatnění čsl. vynálezů
v hospodářské praxi. Byla to cesta k překonání
technické zaostalosti našeho státu, cesta ověřená
úspěchy Japonců, kteří dovezenou
nebo licenční techniku cílevědomě
překonávali vlastní tvůrčí
činností. V naší státní
technické politice se zatím nepočítá
s mobilizací tvůrčího potenciálu.
Na podnikových úrovních se rozpouštějí
patentová oddělení a vynálezci se
ponechávají na pospas náporu zahraničních
firem. Je otázkou, zda to vedení podniku tak dělá
z nevědomosti či úmyslně, místo
technického rozvoje budem dělat pouhou údržbu
zahraniční techniky.
Po 40 let našim vynálezcům byly jejich vynálezy
zestátňovány, desetitisíce vynálezů
zůstávalo a zůstávají nevyužity
u správců vynálezů v nejrůznějších
státních organizacích.
Vynálezci proto očekávají, že
se státní a podniková politika v oblasti
vynálezů, jejich ochrany, odměňování
a jejich praktické uplatňování zásadně
změní. Svaz vynálezců očekává,
že dostane odpověď na svůj dopis, že
bude moci své návrhy odpovědně projednat
s příslušnými státními
orgány řídícími hospodářskou
politiku a rozvoj. Děkuji za pozornost.
9.106 Interpelace poslance Václava Moskala vládě
ČR ve věci urychleného předložení
zákona o pozemkových úpravách a pozemkových
úřadech.
Vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl
interpelaci svoji a dalších poslanců ČNR
- členů stálé zemědělsko-potravinářské
a lesnické komise předsednictva ČNR - k projednání
ve vládě a urychlenému předložení
k projednání v ČNR v zákonné
lhůtě návrh zákona o pozemkových
úpravách a pozemkových úřadech,
který je již ministerstvem zemědělství
připraven.
Jmenovaná skupina poslanců, členů
shora uvedené komise předsednictva ČNR, má
k předložení této interpelace a v ní
uvedenému požadavku následující
důvody:
1. Projednání tohoto návrhu zákona
nepodmiňovat projednáním a schválením
zákona o půdě ve Federálním
shromáždění.
2. Časová tíseň nedovoluje další
rozpravu k projednání zákona, neboť
v březnu příštího roku 1991 budou
zahájeny pozemkové úpravy v rozsahu pozemkové
reformy. Tato pozemková reforma je nutná pro zajištění
stabilizace půdní držby.
3. Odklad projednání zákona by znamenal odsunutí
pozemkové reformy o půl roku až o rok a s tím
spojené hospodářské potíže.
4. Pro tuto mimořádně rozsáhlou akci
v zemědělství je nutno ihned začít
s budováním příslušných
institucí, které ji budou zajišťovat,
tj. pozemkového fondu a pozemkových úřadů.
5. Pozemkový fond a pozemkové úřady
je třeba mít vytvořené v patřičném
předstihu, a to i před projednáním
a schválením zákona o půdě.
6. Není možné, aby privatizace, reprivatizace
a restrukturalizace v zemědělství byla v
časovém nesouladu a ve věcném rozporu
s jinými oblastmi národního hospodářství,
jako je malá privatizace nebo velká privatizace.
Děkuji vám.
9.107 Interpelace poslance Jiřího Macháčka
v záležitosti vytvoření komise pro ženu
a rodinu.
Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, chtěl bych ve svém krátkém
vystoupení podpořit interpelaci paní poslankyně
Janů na pana premiéra ohledně založení
vládního výboru pro ženu a rodinu. Obrátilo
se na mne velké sdružení moravskoslezských
žen, abych ve stejné věci vystoupil na půdě
ČNR. Proto jsem rád, že s tím paní
poslankyně Janů, jako žena, vystoupila první.
Protože daná problematika zde byla podrobně
zdůvodněna, myslím si, že i Česká
národní rada by k této věci měla
zaujmout nějaký kladný postoj. Myslím,
že by bylo vhodné vytvořit odbornou komisi
pro ženu a rodinu při výboru pro sociální
a zdravotní politiku. Zároveň si také
myslím, že všechna nově zvolená
obecní zastupitelstva i městská zastupitelstva
by měla zřídit oddělení péče
o rodinu a dítě a v návaznosti tak na státní
síť sociální politiky vytvořit
podmínky, aby tato sociálně slabá
skupina jedná se hlavně o osamělé
matky apod. - v té těžké době,
která nás čeká, nebyla handicapována.
Děkuji za pozornost.