Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České republiky (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou | 182 609 900 000 Kčs |
celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou | 181 509 900 000 Kčs |
(příloha č. 1).
(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy
finanční vztahy k rozpočtům okresních
úřadů pro vyrovnání rozpočtů
okresních úřadů a rozpočtů
obcí
dotace celkem ve výši | 17 755 700 000 Kčs |
z toho účelové dotace ve výši | 9 440 200 000 Kčs |
(příloha č. 2).
(3) Rozdělení stanovených rozpočtových
výdajů do jednotlivých kapitol státního
rozpočtu republiky je uvedeno v příloze č.
4.
Podíl státního rozpočtu republiky
na daních a odvodech společných pro státní
rozpočty republik a státní rozpočet
federace se stanoví takto
a) podíl na celostátním výnosu daně
z obratu ve výši 40%,
b) podíl na celostátním výnosu odvodů
ze zisku ve výši 40%,
c) podíl na celostátním výnosu zemědělské
daně ze zisku ve výši 40%.
(1) Okresní úřady se pro vyrovnání
svých rozpočtů a rozpočtů obcí
v roce 1991 podílejí na výnosu příjmů
státního rozpočtu republiky v okresech, a
to
a) daně ze mzdy,
b) odvodu z objemu mezd,
c) zemědělské daně z objemu mezd a
odměn.
(2) Výše procentních podílů pro
jednotlivé okresní úřady se stanoví
v příloze č. 3.
Vláda České republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může
upravit ukazatele státního rozpočtu republiky
v souladu s cenovými, organizačními a metodickými
změnami. Těmito opatřeními nesmí
dojít ke zhoršení výsledného
salda příjmů a výdajů státního
rozpočtu republiky.
Zrušují se
1. § 9 zákona č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví,
s platností pro území České
republiky,
2. vyhláška ministerstva financí České
socialistické republiky č. 75/1985 Sb., kterou se
stanoví rozsah a podmínky zákonného
pojištění socialistických zemědělských
organizací provozovaného Českou státní
pojišťovnou.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1991.
Příjmy z hospodářství České republiky | 146, 700, 702 | |
v tom: | z hospodářství | 72, 678, 094 |
z vědy a techniky | 337, 262 | |
z peněžních a technických služeb | 6, 882, 534 | |
ze společenských služeb a činností pro obyvatelstvo | 4, 784, 812 | |
z bezpečnosti a vězeňství | 298, 000 | |
daň z obratu | 61, 720, 000 | |
Daně od obyvatelstva a poplatky | 35, 601, 200 | |
Ostatní příjmy | 307, 998 | |
ÚHRN | 182,609, 900 |
Výdaje ústředně řízených organizací | 163, 754, 200 | |
v tom: | na hospodářství | 33, 842, 328 |
na vědu a techniku | 4, 644, 799 | |
na peněžní a technické služby | 5, 463, 269 | |
na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo | 111, 460, 715 | |
na bezpečnost a vězeňství | 5, 821, 000 | |
na správu | 2, 522, 089 | |
Dotace do rozpočtů okresních úřadů a obcí | 17, 755, 700 | |
ÚHRN | 181, 509, 900 |
v mil. Kčs
OKRES | Dotace celkem | ||
na jmenovité stavby | na dokončení stavby KBV | ||
Benešov | 128.2 | 65.3 | |
Beroun | 72.3 | 8.5 | |
Blansko | 126.9 | 64.0 | |
Brno - venkov | 138.0 | 68.3 | |
Bruntál | 172.3 | 80.0 | |
Břeclav | 169.2 | 65.0 | 34.8 |
Česká Lípa | 209.4 | 131.7 | |
České Budějovice | 293.3 | 181.0 | |
Český Krumlov | 96.2 | 4.0 | 30.9 |
Děčín | 290.9 | 44.1 | 138.3 |
Domažlice | 88.8 | 41.7 | |
Frýdek - Místek | 242.6 | 106.7 | |
Havlíčkův Brod | 96.8 | 40.3 | |
Hodonín | 147.1 | 50.9 | |
Hradec Králové | 173.5 | 97.3 | |
Cheb | 166.8 | 79.5 | |
Chomutov | 350.8 | 41.6 | 42.1 |
Chrudim | 108.3 | 60.0 | |
Jablonec n. N. | 156.7 | 44.3 | 70.6 |
Jičín | 111.3 | 26.0 | |
Jihlava | 203.8 | 62.0 | 50.0 |
Jindřichův Hradec | 132.9 | 50.1 | |
Karlovy Vary | 240.0 | 78.0 | 82.5 |
Karviná - N. Město | 447.0 | 36.4 | 163.9 |
Kladno | 185.6 | 92.9 | |
Klatovy | 99.7 | 60.0 | |
Kolín | 127.5 | 46.8 | |
Kroměříž | 172.0 | 70.7 | |
Kutná Hora | 97.3 | 25.0 | |
Liberec | 169.7 | 99.5 | |
Litoměřice | 203.4 | 69.3 | 44.9 |
Louny | 150.3. | 61.9 | |
Mělník | 109.3 | 49.6 | |
Mladá Boleslav | 157.0 | 65.5 | |
Most | 168.6 | 97.5 | |
Náchod | 94.7 | 41.8 | |
Nový Jičín | 195.5 | 84.3 | |
Nymburk | 92.0 | 31.2 | |
Olomouc | 287.0 | 115.3 | |
Opava | 158.5 | 45.9 | |
Pardubice | 198.4 | 111.2 | |
Pelhřimov | 158.6 | 64.1 | |
Písek | 100.1 | 56.2 | |
Plzeň - jih | 88.3 | 23.4 | |
Plzeň - sever | 97.0 | 43.4 | |
Prachatice | 145.2 | 25.0 | 40.4 |
Praha - východ | 96.1 | 33.9 | |
Praha - západ | 68.7 | 18.0 | |
Prostějov | 177.1 | 45.0 | 37.1 |
Přerov | 161.5 | 56.4 | |
Příbram | 133.4 | 60.6 | |
Rakovník | 77.6 | 13.0 | |
Rokycany | 85.0 | 43.9 | |
Rychnov n. Kněžnou | 130.9 | 54.8 | |
Semily | 123.9 | 20.0 | 35.3 |
Sokolov | 178.9 | 39.0 | 67.0 |
Strakonice | 90.7 | 43.9 | |
Svitavy | 129.4 | 47.8 | |
Šumperk | 161.6 | 35.4 | |
Tachov | 122.6 | 60.6 | |
Tábor | 145.2 | 59.7 | |
Teplice | 380.1 | 66.2 | 157.5 |
Trutnov | 173.0 | 90.1 | |
Třebíč | 157.7 | 61.4 | |
Uherské Hradiště | 180.5 | 77.3 | |
Ústí n. Orlicí | 125.7 | 57.0 | |
Vsetín | 190.5 | 61.0 | |
Vyškov | 99.2 | 46.9 | |
Zlín | 343.2 | 79.2 | 117.8 |
Znojmo | 118.8 | 50.8 | |
Žďár n. Sázavou | 113.7 | 48.8 | |
Ústí n. Labem | 215.4 | 118.7 | |
Brno - město | 513.4 | 248.0 | |
Ostrava - město | 576.5 | 91.1 | 280.6 |
Plzeň - město | 242.1 | 150.0 | |
Magistrát hl. m. Prahy | 4,619.3 | 1,388.0 | 1,872.8 |
Rezerva | 205.20 | ||
Celkem | 17,755.7 | 2,198.2 | 7,242.0 |
Benešov | |
Beroun | |
Blansko | |
Brno - venkov | |
Bruntál | |
Břeclav | |
Česká Lípa | |
České Budějovice | |
Český Krumlov | |
Děčín | |
Domažlice | |
Frýdek - Místek | |
Havlíčkův Brod | |
Hodonín | |
Hradec Králové | |
Cheb | |
Chomutov | |
Chrudim | |
Jablonec n. N. | |
Jičín | |
Jihlava | |
Jindřichův Hradec | |
Karlovy Vary | |
Karviná - N. Město | |
Kladno | |
Klatovy | |
Kolín | |
Kroměříž | |
Kutná Hora | |
Liberec | |
Litoměřice | |
Louny | |
Mělník | |
Mladá Boleslav | |
Most | |
Náchod | |
Nový Jičín | |
Nymburk | |
Olomouc | |
Opava | |
Pardubice | |
Pelhřimov | |
Písek | |
Plzeň - jih | |
Plzeň - sever | |
Prachatice | |
Praha - východ | |
Praha - západ | |
Prostějov | |
Přerov | |
Příbram | |
Rakovník | |
Rokycany | |
Rychnov n. Kněžnou | |
Semily | |
Sokolov | |
Strakonice | |
Svitavy | |
Šumperk | |
Tachov | |
Tábor | |
Teplice | |
Trutnov | |
Třebíč | |
Uherské Hradiště | |
Ústí n. Orlicí | |
Vsetín | |
Vyškov | |
Zlín | |
Znojmo | |
Žďár n. Sázavou | |
Ústí n. Labem | |
Brno - město | |
Ostrava - město | |
Plzeň - město | |
Magistrát hl. m. Prahy |
Kancelář ČNR | 70,262 | 26,315 | 200 | 96,777 | |||
Úřad vlády | 57,561 | 5,500 | 63,061 | ||||
Min. pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR | 139,617 | 10,000 | 955 | 150,572 | |||
Min. financí | 758,772 | 80,160 | 50 | 838,982 | |||
Min. práce a sociálních věcí ČR | 71,527,549 | 50,000 | 196 | 71,577,745 | |||
Min. vnitra ČR | 8,294,599 | 2,761,400 | 2,997,000 | 14,052,999 | |||
Min. životního prostředí ČR | 993,324 | 85,000 | 60,990 | 1,139,314 | |||
Min. pro správu národ. majetku a jeho privatizaci ČR | 6,572 | 1,000 | 7,572 | ||||
Min. průmyslu ČR | 935,027 | 18,400 | 42,830 | 1,000 | 27,300 | 350,000 | 1,374,557 |
Min. zemědělství ČR | 2,534,688 | 230,000 | 117,311 | 62,000 | 2,231,700 | 9,675,200 | 14,850,899 |
Min. obchodu a cest. ruchu ČR | 47,770 | 2,500 | 622 | 2,500 | 53,392 | ||
Min. školství, mládeže a tělovýchovy ČR | 3,574,232 | 403,000 | 236,361 | 30,000 | 4,243,593 | ||
Min. kultury ČR | 293,789 | 30,000 | 934,082 | 876,181 | 2,134,052 | ||
Min. zdravotnictví ČR | 7,775,581 | 2,045,600 | 13,550 | 162,000 | 9,996,731 | ||
Min. spravedlnosti ČR | 1,340,983 | 153,000 | 456 | 1,494,439 | |||
Český statistický úřad | 165,556 | 11,000 | 176,556 | ||||
Český úřad geodet. a kartograf. | 253,266 | 800 | 1,000 | 13,400 | 268,466 | ||
Český báňský úřad | 18,947 | 6,000 | 250 | 25,197 | |||
Český úřad bezpečnosti práce | 40,944 | 1,000 | 3 | 41,947 | |||
Státní arbitráž ČR | 15,592 | 1,000 | 50 | 16,642 | |||
Min. státní kontroly ČR | 12,136 | 1,000 | 60 | 13,196 | |||
Generální prokuratura ČR | 150,456 | 10,000 | 100 | 160,556 | |||
Československá akademie věd | 1,135,986 | 345,800 | 35,197 | 1,516,983 | |||
Čs. rozhlas | 328,502 | 153,000 | 481,502 | ||||
Čs. televize | 11,020 | 1,000 | 426,749 | 438,769 | |||
Všeobecná pokladní správa | 36,433,212 | 1,064,244 | 792,245 | 250,000 | 38,539,701 | ||
CELKEM | 136,587,441 | 7,343,719 | 2,991,759 | 1,138,081 | 2,421,000 | 13,272,200 | 163,754,200 |
K § 1:
Návrh zákona o státním rozpočtu
republiky se opírá o ustanovení Čl.
11 odst. 1 ústavního zákona č. .../1990
Sb., kterým se mění ústavní
zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci a je v souladu s § 6 zákona České
národní rady č. .../1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky).
Předkládaný rozpočtový zákon
určuje číselné objemy státního
rozpočtu republiky. Tyto objemy vycházejí
z nového pojetí vztahů mezi státním
rozpočtem republiky a státním rozpočtem
federace.
Návrh státního rozpočtu republiky
je sestaven jako přebytkový. Přebytkovost
rozpočtu je výrazem restriktivnosti ve výdajích,
která má přispět k vytvoření
lepších podmínek pro realizaci ekonomické
reformy a ke zmírnění inflačních
tendencí.
V návrhu zákona se promítá postavení
okresních úřadů podle zákona
č. 429/1990 Sb., podle něhož rozpočet
okresního úřadu zprostředkovává
vztahy státního rozpočtu republiky k rozpočtům
obcí; výjimkou je postavení hlavního
města Prahy a statutárních měst Brna,
Ostravy a Plzně, u kterých se navrhuje uplatňovat
přímé vztahy ke státnímu rozpočtu
republiky.
K § 2:
Navržené znění odpovídá
dohodě předsedů vlád při které
byly určeny daně a odvody společné
pro státní rozpočty republik a státní
rozpočet federace. Objem těchto finančních
zdrojů pro státní rozpočet republiky
se stanoví v takové výši, aby zajišťoval
kontinuitu s dosavadní úrovní rozpočtových
výdajů. Přitom dochází ke snížení
rozdílů ve výdajích na jednoho obyvatele
v obou republikách ve prospěch státního
rozpočtu České republiky.
K § 3:
V zájmu zvýšení rozpočtové
soběstačnosti okresních úřadů
a obcí je v souladu s § 23 rozpočtových
pravidel republiky zapracován vedle dotací ze státního
rozpočtu republiky též podíl na výnosu
vybraných příjmů státního
rozpočtu republiky v okrese. Výše podílu
je pro jednotlivé okresní úřady stanovena
diferencovaně s přihlédnutím k potřebám
rozvoje obcí i s ohledem na nerovnoměrné
rozložení zdrojů.
K § 4:
Navržené zmocnění pro vládu resp.
ministra financí je pro rok 1991 nezbytné. Jeho
přijetí umožní provádět
ve schváleném státním rozpočtu
republiky operativní změny, ke kterým by
se musela Česká národní rada vyjadřovat
ve velmi krátkých termínech. Nebude tedy
zatěžována běžnými problémy
rozpočtového hospodaření. Ministr
financí zajistí následnou informovanost České
národní rady o provedených změnách.
K § 5:
Vláda České a Slovenské Federativní
Republiky svým usnesením č. 689 ze dne 11.
října 1990 vzala na vědomí konkretizaci
ekonomické reformy v agrárně potravinářském
komplexu. Přitom stanovila, že zákonné
pojištění zemědělských
organizací končí dnem 31. prosince 1990.
Zákonné pojištění státních
statků a jednotných zemědělských
družstev je založeno zákonem č. 82/1966
Sb., o pojišťovnictví, přijatým
Národním shromážděním
před federativním uspořádáním
státu a je proto možno je zrušit opět
jen zákonem.
Podle novely ústavního zákona č. 143/1968
Sb., o čs. federaci, která má být
přijata do konce roku 1990, bude náležet zákonná
úprava ve věcech pojištění do
výlučné působnosti republik.
Nový zákon České národní
rady o pojišťovnictví, jímž by bylo
možno zákonné pojištění
zrušit, nabude účinnosti až po 1. lednu
1991. Proto se navrhuje České národní
radě souhlasit s tím, aby uvedené právní
předpisy byly zrušeny zákonem o státním
rozpočtu České republiky na rok 1991. Obdobný
postup se předpokládá ve Slovenské
republice.