ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

VI. volební období

120

Zákon

České národní rady

ze dne ..... prosince 1990

o státním rozpočtu České republiky na rok 1991

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1
(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České republiky (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou 182 609 900 000 Kčs
celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou 181 509 900 000 Kčs

(příloha č. 1).

(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy finanční vztahy k rozpočtům okresních úřadů pro vyrovnání rozpočtů okresních úřadů a rozpočtů obcí

dotace celkem ve výši17 755 700 000 Kčs
z toho účelové dotace ve výši 9 440 200 000 Kčs

(příloha č. 2).

(3) Rozdělení stanovených rozpočtových výdajů do jednotlivých kapitol státního rozpočtu republiky je uvedeno v příloze č. 4.

§ 2

Podíl státního rozpočtu republiky na daních a odvodech společných pro státní rozpočty republik a státní rozpočet federace se stanoví takto

a) podíl na celostátním výnosu daně z obratu ve výši 40%,

b) podíl na celostátním výnosu odvodů ze zisku ve výši 40%,

c) podíl na celostátním výnosu zemědělské daně ze zisku ve výši 40%.

§ 3

(1) Okresní úřady se pro vyrovnání svých rozpočtů a rozpočtů obcí v roce 1991 podílejí na výnosu příjmů státního rozpočtu republiky v okresech, a to

a) daně ze mzdy,

b) odvodu z objemu mezd,

c) zemědělské daně z objemu mezd a odměn.

(2) Výše procentních podílů pro jednotlivé okresní úřady se stanoví v příloze č. 3.

§ 4

Vláda České republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může upravit ukazatele státního rozpočtu republiky v souladu s cenovými, organizačními a metodickými změnami. Těmito opatřeními nesmí dojít ke zhoršení výsledného salda příjmů a výdajů státního rozpočtu republiky.

§ 5

Zrušují se

1. § 9 zákona č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví, s platností pro území České republiky,

2. vyhláška ministerstva financí České socialistické republiky č. 75/1985 Sb., kterou se stanoví rozsah a podmínky zákonného pojištění socialistických zemědělských organizací provozovaného Českou státní pojišťovnou.

§ 6

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1991.

Příloha č. 1 k zákonu České národní rady č. ...

Celkový přehled

státního rozpočtu České republiky
PŘÍJMY
v tis. Kčs
Příjmy z hospodářství České republiky 146, 700, 702
v tom:z hospodářství 72, 678, 094
z vědy a techniky 337, 262
z peněžních a technických služeb 6, 882, 534
ze společenských služeb a činností pro obyvatelstvo 4, 784, 812
z bezpečnosti a vězeňství 298, 000
daň z obratu61, 720, 000
Daně od obyvatelstva a poplatky 35, 601, 200
Ostatní příjmy 307, 998
   ÚHRN 182,609, 900

VÝDAJE
v tis. Kčs
Výdaje ústředně řízených organizací 163, 754, 200
v tom:na hospodářství 33, 842, 328
na vědu a techniku 4, 644, 799
na peněžní a technické služby 5, 463, 269
na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo 111, 460, 715
na bezpečnost a vězeňství 5, 821, 000
na správu2, 522, 089
Dotace do rozpočtů okresních úřadů a obcí 17, 755, 700
   ÚHRN 181, 509, 900


Příloha č. 2 k zákonu České národní rady č. 2

Vztah státního rozpočtu republiky k rozpočtům okresních úřadů pro vyrovnání rozpočtů okresních úřadů a obcí

v mil. Kčs

OKRESDotace celkem
z toho účelové dotace:
na jmenovité stavby na dokončení stavby KBV
Benešov128.2 65.3
Beroun72.3 8.5
Blansko126.9 64.0
Brno - venkov138.0 68.3
Bruntál172.3 80.0
Břeclav169.2 65.034.8
Česká Lípa209.4 131.7
České Budějovice293.3 181.0
Český Krumlov96.2 4.030.9
Děčín290.9 44.1138.3
Domažlice88.8 41.7
Frýdek - Místek242.6 106.7
Havlíčkův Brod96.8 40.3
Hodonín147.1 50.9
Hradec Králové173.5 97.3
Cheb166.8 79.5
Chomutov350.841.6 42.1
Chrudim108.3 60.0
Jablonec n. N.156.7 44.370.6
Jičín111.3 26.0
Jihlava203.862.0 50.0
Jindřichův Hradec132.9 50.1
Karlovy Vary240.078.0 82.5
Karviná - N. Město447.0 36.4163.9
Kladno185.6 92.9
Klatovy99.7 60.0
Kolín127.5 46.8
Kroměříž172.0 70.7
Kutná Hora97.3 25.0
Liberec169.7 99.5
Litoměřice203.4 69.344.9
Louny150.3. 61.9
Mělník109.3 49.6
Mladá Boleslav157.0 65.5
Most168.6 97.5
Náchod94.7 41.8
Nový Jičín195.5 84.3
Nymburk92.0 31.2
Olomouc287.0 115.3
Opava158.5 45.9
Pardubice198.4 111.2
Pelhřimov158.6 64.1
Písek100.1 56.2
Plzeň - jih88.3 23.4
Plzeň - sever97.0 43.4
Prachatice145.225.0 40.4
Praha - východ96.1 33.9
Praha - západ68.7 18.0
Prostějov177.1 45.037.1
Přerov161.5 56.4
Příbram133.4 60.6
Rakovník77.6 13.0
Rokycany85.0 43.9
Rychnov n. Kněžnou130.9 54.8
Semily123.920.0 35.3
Sokolov178.939.0 67.0
Strakonice90.7 43.9
Svitavy129.4 47.8
Šumperk161.6 35.4
Tachov122.6 60.6
Tábor145.2 59.7
Teplice380.166.2 157.5
Trutnov173.0 90.1
Třebíč157.7 61.4
Uherské Hradiště180.5 77.3
Ústí n. Orlicí125.7 57.0
Vsetín190.5 61.0
Vyškov99.2 46.9
Zlín343.279.2 117.8
Znojmo118.8 50.8
Žďár n. Sázavou 113.748.8
Ústí n. Labem215.4 118.7
Brno - město513.4 248.0
Ostrava - město576.5 91.1280.6
Plzeň - město242.1 150.0
Magistrát hl. m. Prahy4,619.3 1,388.01,872.8
Rezerva205.20
Celkem17,755.7 2,198.27,242.0


Příloha č. 3 k zákonu České národní rady č. ...

Podíly okresních úřadů na vybraných příjmech státního rozpočtu republiky pro vyrovnání rozpočtů okresních úřadů a obcí
OKRES
Podíl na příjmech (v %)
Benešov
55
Beroun
50
Blansko
45
Brno - venkov
45
Bruntál
45
Břeclav
50
Česká Lípa
55
České Budějovice
35
Český Krumlov
55
Děčín
70
Domažlice
65
Frýdek - Místek
40
Havlíčkův Brod
60
Hodonín
45
Hradec Králové
30
Cheb
80
Chomutov
80
Chrudim
40
Jablonec n. N.
30
Jičín
60
Jihlava
60
Jindřichův Hradec
60
Karlovy Vary
65
Karviná - N. Město
65
Kladno
30
Klatovy
65
Kolín
60
Kroměříž
60
Kutná Hora
60
Liberec
45
Litoměřice
65
Louny
65
Mělník
65
Mladá Boleslav
80
Most
45
Náchod
45
Nový Jičín
40
Nymburk
65
Olomouc
25
Opava
65
Pardubice
35
Pelhřimov
65
Písek
60
Plzeň - jih
45
Plzeň - sever
45
Prachatice
80
Praha - východ
45
Praha - západ
30
Prostějov
45
Přerov
50
Příbram
60
Rakovník
75
Rokycany
55
Rychnov n. Kněžnou
75
Semily
45
Sokolov
45
Strakonice
55
Svitavy
50
Šumperk
50
Tachov
55
Tábor
50
Teplice
70
Trutnov
45
Třebíč
65
Uherské Hradiště
55
Ústí n. Orlicí
45
Vsetín
30
Vyškov
60
Zlín
25
Znojmo
65
Žďár n. Sázavou
55
Ústí n. Labem
45
Brno - město
30
Ostrava - město
20
Plzeň - město
25
Magistrát hl. m. Prahy
38


Příloha č. 4 k zákonu České národní rady č. ...
Kapitoly
Rozpočtová organizace
Příspěvkové a podobné organizace
Hospodářské organizace
Výdaje celkem
Investiční výdaje
Investiční výdaje
Příspěvek na
Dotace
Kancelář ČNR70,262 26,315200 96,777
Úřad vlády57,561 5,500 63,061
Min. pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR 139,61710,000955 150,572
Min. financí758,772 80,16050 838,982
Min. práce a sociálních věcí ČR 71,527,54950,000196 71,577,745
Min. vnitra ČR8,294,599 2,761,400 2,997,00014,052,999
Min. životního prostředí ČR 993,32485,00060,990 1,139,314
Min. pro správu národ. majetku a jeho privatizaci ČR 6,5721,000 7,572
Min. průmyslu ČR935,027 18,40042,8301,000 27,300350,0001,374,557
Min. zemědělství ČR 2,534,688230,000117,311 62,0002,231,7009,675,200 14,850,899
Min. obchodu a cest. ruchu ČR47,770 2,5006222,500 53,392
Min. školství, mládeže a tělovýchovy ČR 3,574,232403,000236,361 30,000 4,243,593
Min. kultury ČR293,789 30,000934,082876,181 2,134,052
Min. zdravotnictví ČR7,775,581 2,045,60013,550 162,0009,996,731
Min. spravedlnosti ČR1,340,983 153,000456 1,494,439
Český statistický úřad 165,55611,000 176,556
Český úřad geodet. a kartograf. 253,2668001,000 13,400 268,466
Český báňský úřad 18,9476,000250 25,197
Český úřad bezpečnosti práce 40,9441,0003 41,947
Státní arbitráž ČR 15,5921,00050 16,642
Min. státní kontroly ČR 12,1361,00060 13,196
Generální prokuratura ČR 150,45610,000100 160,556
Československá akademie věd 1,135,986345,80035,197 1,516,983
Čs. rozhlas 328,502153,000 481,502
Čs. televize11,020 1,000426,749 438,769
Všeobecná pokladní správa 36,433,2121,064,244 792,245 250,00038,539,701
CELKEM136,587,441 7,343,7192,991,759 1,138,0812,421,00013,272,200 163,754,200


Důvodová zpráva

k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1991

K § 1:

Návrh zákona o státním rozpočtu republiky se opírá o ustanovení Čl. 11 odst. 1 ústavního zákona č. .../1990 Sb., kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci a je v souladu s § 6 zákona České národní rady č. .../1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky).

Předkládaný rozpočtový zákon určuje číselné objemy státního rozpočtu republiky. Tyto objemy vycházejí z nového pojetí vztahů mezi státním rozpočtem republiky a státním rozpočtem federace.

Návrh státního rozpočtu republiky je sestaven jako přebytkový. Přebytkovost rozpočtu je výrazem restriktivnosti ve výdajích, která má přispět k vytvoření lepších podmínek pro realizaci ekonomické reformy a ke zmírnění inflačních tendencí.

V návrhu zákona se promítá postavení okresních úřadů podle zákona č. 429/1990 Sb., podle něhož rozpočet okresního úřadu zprostředkovává vztahy státního rozpočtu republiky k rozpočtům obcí; výjimkou je postavení hlavního města Prahy a statutárních měst Brna, Ostravy a Plzně, u kterých se navrhuje uplatňovat přímé vztahy ke státnímu rozpočtu republiky.

K § 2:

Navržené znění odpovídá dohodě předsedů vlád při které byly určeny daně a odvody společné pro státní rozpočty republik a státní rozpočet federace. Objem těchto finančních zdrojů pro státní rozpočet republiky se stanoví v takové výši, aby zajišťoval kontinuitu s dosavadní úrovní rozpočtových výdajů. Přitom dochází ke snížení rozdílů ve výdajích na jednoho obyvatele v obou republikách ve prospěch státního rozpočtu České republiky.

K § 3:

V zájmu zvýšení rozpočtové soběstačnosti okresních úřadů a obcí je v souladu s § 23 rozpočtových pravidel republiky zapracován vedle dotací ze státního rozpočtu republiky též podíl na výnosu vybraných příjmů státního rozpočtu republiky v okrese. Výše podílu je pro jednotlivé okresní úřady stanovena diferencovaně s přihlédnutím k potřebám rozvoje obcí i s ohledem na nerovnoměrné rozložení zdrojů.

K § 4:

Navržené zmocnění pro vládu resp. ministra financí je pro rok 1991 nezbytné. Jeho přijetí umožní provádět ve schváleném státním rozpočtu republiky operativní změny, ke kterým by se musela Česká národní rada vyjadřovat ve velmi krátkých termínech. Nebude tedy zatěžována běžnými problémy rozpočtového hospodaření. Ministr financí zajistí následnou informovanost České národní rady o provedených změnách.

K § 5:

Vláda České a Slovenské Federativní Republiky svým usnesením č. 689 ze dne 11. října 1990 vzala na vědomí konkretizaci ekonomické reformy v agrárně potravinářském komplexu. Přitom stanovila, že zákonné pojištění zemědělských organizací končí dnem 31. prosince 1990.

Zákonné pojištění státních statků a jednotných zemědělských družstev je založeno zákonem č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví, přijatým Národním shromážděním před federativním uspořádáním státu a je proto možno je zrušit opět jen zákonem.

Podle novely ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci, která má být přijata do konce roku 1990, bude náležet zákonná úprava ve věcech pojištění do výlučné působnosti republik.

Nový zákon České národní rady o pojišťovnictví, jímž by bylo možno zákonné pojištění zrušit, nabude účinnosti až po 1. lednu 1991. Proto se navrhuje České národní radě souhlasit s tím, aby uvedené právní předpisy byly zrušeny zákonem o státním rozpočtu České republiky na rok 1991. Obdobný postup se předpokládá ve Slovenské republice.

V Praze dne 30. listopadu 1990

JUDr. Petr Pithart, v.r.

předseda vlády České republiky

Ing. Karel Špaček, v.r.

ministr financí České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP