V souvislosti se změnami na úseku místní
státní správy je nezbytné legislativně
upravit též některé otázky dotýkající
se oblasti požární ochrany, a to zejména
postavení a úkoly orgánů státní
správy na úseku požární ochrany
a pracovněprávní vztahy příslušníků
Sboru požární ochrany.
Správy a útvary Sboru požární
ochrany byly podle zákona ČNR č. 133/1985
Sb., o požární ochraně, konstituovány
jako zvláštní orgány a zařízení
krajských a okresních národních výborů.
Tato koncepce, přetrvávající v zásadě
nadále podle stávající právní
úpravy i pokud jde o okresní úřady,
se však v praxi neosvědčila.
Zápory spočívaly především
ve dvojí podřízenosti správ a útvarů
Sboru požární ochrany, a to jednak bývalým
okresním národním výborům a
krajským národním výborům,
v současné době pak okresním úřadům,
v otázkách vlastní činnosti, jednak
ministerstvu vnitra České republiky, pokud jde o
jejich odborné řízení. Tento stav
vede v praxi ke každodenním značným
obtížím zejména při zajišťování
jednotného, účinného a operativního
řízení správ a útvarů
Sboru požární ochrany a způsobuje i
značnou roztříštěnost a nejednotnost
jejich ekonomického zabezpečení. Příslušníci
Sboru požární ochrany jsou mimo to v současné
době v pracovněprávních vztazích
k 75 organizacím a jsou odměňováni
podle čtyř odlišných platových
předpisů. Problémy v této oblasti
vyplývají též z podstatně odlišného
charakteru práce těchto příslušníků
ve vztahu k ostatním činnostem převážně
administrativní povahy vykonávaným u okresních
úřadů; tato skutečnost je vyjádřena
i odchylnou úpravou pracovněprávních
vztahů příslušníků Sboru
požární ochrany od zákoníku práce,
jakož i tím, že úkoly vedoucího
organizace v těchto vztazích plní náčelník
správy Sboru požární ochrany.
Uvedený stav se navrhuje řešit vytvořením
samostatného, jednotně organizovaného a na
místních orgánech státní správy
nezávislého Sboru požární ochrany,
který by jako státní orgán vykonával
státní správu na úseku požární
ochrany a prováděl práce související
se zdoláváním požárů.
Toto řešení by vytvořilo nepochybně
lepší podmínky pro rychlé a účinné
nasazování sil a prostředků požární
ochrany jak při plnění běžných
úkolů, tak i při zdolávání
rozsáhlých požárů, následků
živelních pohrom a jiných mimořádných
událostí. Navrhované řešení
je odůvodněno mimo jiné i tím, že
s přihlédnutím k úpravě obsažené
v zákoně ČNR o okresních úřadech
by bylo nezbytné řešit koncem roku 1992 opětovně
otázky související s postavením útvarů
Sboru požární ochrany, jakož i další
existenci Sboru požární ochrany. V této
souvislosti je třeba zdůraznit, že orgány
státní správy na úseku požární
ochrany - správy Sboru požární ochrany,
a vlastní výkonné jednotky - dosavadní
útvary Sboru požární ochrany tvoří
jeden celek, jejichž činnost je úzce propojena
a vzájemně se podmiňuje; orgány státní
správy na úseku požární ochrany
čerpají podklady pro svoji činnost zejména
z činnosti výkonných jednotek, a naopak,
výkonné jednotky získávají
poznatky o požárním nebezpečí
a opatřeních k předcházení
vzniku požárů především
z kontrolní činnosti orgánů státní
správy.
Nabytím účinnosti zákona ČNR
o obcích přechází působnost
místních národních výborů
na úseku požární ochrany na obce, což
je vyjádřeno i tím, že dobrovolné
veřejné požární sbory patří
do působnosti obcí. V návaznosti na to se
uvádí, že případné podřízení
útvarů Sboru požární ochrany
obcím v sídle okresu by vedle výše zmíněných
problémů mohlo vést v praxi i k některým
dalším obtížím. Útvary Sboru
požární ochrany likvidují požáry,
havárie a jiné události i na území
ostatních obcí v okresu, a to zejména v menších
případech, kdy aktivizace dobrovolných veřejných
požárních sborů odvoláváním
jejích členů ze zaměstnání
by byla ekonomicky nevýhodná a pro zaměstnavatele
členů těchto jednotek i nepřijatelná.
Přitom je třeba vzít v úvahu, že
využívání jednotek Sboru požární
ochrany mimo jejich sídla by bylo tak časté,
že by pravděpodobně vyvolávalo oprávněné
námitky ze strany obcí, které by nesly náklady
na jejich činnost. K tomu přistupuje i stále
se zvyšující potřeba vybavovat jednotky
požární ochrany speciální technikou
a ochrannými prostředky, které je nezbytné
využívat na území celého okresu.
Vzhledem ke značným finančním nákladům
na jejich pořízení jsou však jimi vybavovány
především profesionální jednotky
požární ochrany. I z těchto důvodů
je nezbytné zachovat nadále jednotné, účinné
a operativní využívání těchto
jednotek na území celého okresu s tím,
že jejich převedení do působnosti pouze
jediné obce není z uvedených hledisek žádoucí.
S realizací zákona nevznikají zvýšené
požadavky na státní rozpočet ani na
pracovní síly; zabezpečování
úkolů podle tohoto zákona není rovněž
spojeno se zvýšením administrativní
náročnosti v činnosti příslušných
orgánů. Sbor požární ochrany
podle tohoto zákona by byl vytvořen z dosavadních,
vládou České republiky schválených,
početních stavů Sboru požární
ochrany. Finanční prostředky budou na základě
rozhodnutí vlády České republiky ze
dne 14. listopadu 1990 soustředěny s účinností
od 1. ledna 1991 v rozpočtu ministerstva vnitra České
republiky, a to ve výši částek určených
na zabezpečování požární
ochrany národních výborů.
Předpokládá se, že v návaznosti
na dokončení legislativních prací
vztahujících se k reformě národního
hospodářství a místní státní
správy bude v průběhu roku 1991 přistoupeno
k pracem na celkové novelizaci zákona o požární
ochraně, a to včetně předpisů,
které byly vydány k jeho provedení.
K čl. I
K bodům 1 až 13
V ustanoveních se promítají změny
provedené zejména zákony ČNR o obcích
a o okresních úřadech; současně
se v nich odrážejí i úpravy obsažené
v navrhovaném zákoně.
K bodu 14
Podle navrhované právní úpravy by
byly orgány státní správy na úseku
požární ochrany též hlavní
správa Sboru požární ochrany a správy
Sboru požární ochrany v okresech.
K bodům 15 až 46
V souvislosti s navrhovanou právní úpravou
se především vymezuje působnost ministerstva
vnitra České republiky, hlavní správy
Sboru požární ochrany a správ Sboru
požární ochrany v okresech; současně
se vymezuje i působnost obcí na úseku požární
ochrany.
K bodu 47
Z důvodů komplexnosti a přehlednosti se navrhuje
novelizovat celou část třetí zákona
o požární ochraně, která je odůvodňována
podle jednotlivých paragrafů.
K § 43
Největším nedostatkem dosavadní právní
úpravy na úseku požární ochrany
je skutečnost, že neřeší otázku
vytvoření jednotného Sboru požární
ochrany. Samotné pojmenování Sboru požární
ochrany neodstranilo roztříštěnost v
tom, že správy Sboru požární ochrany
jako zvláštní orgány národních
výborů byly jejich součástí,
a útvary Sboru požární ochrany zůstaly
v postavení zařízení národních
výborů. Tím nebylo dosaženo jednotnosti
v organizaci, řízení ani v celkové
činnosti Sboru požární ochrany. Účelné
a plné využití všech prostředků
a možností Sboru požární ochrany
bude zajištěno vytvořením navrhované
jednotné organizace, jejímž základním
posláním bude ochrana života a zdraví
občanů a majetku před požáry.
Zabezpečování celospolečenských
úkolů v oblasti ochrany před požáry
vyžaduje zakotvit princip vzájemné spolupráce
Sboru požární ochrany s dalšími
státními orgány (zejména s okresními
úřady, orgány prokuratury, útvary
policie), obcemi, organizacemi, sdruženími a občany.
K § 44 a 45
Uvádějí se základní úkoly
Sboru požární ochrany, které spočívají
zejména v plnění úkolů státní
správy na úseku požární ochrany
a v předcházení a zdolávání
požárů.
V zájmu zvyšování účinnosti
práce na úseku požární ochrany
se zakotvuje spolupráce Sboru požární
ochrany s orgány požární ochrany jiných
států a s mezinárodními organizacemi.
Současně se zakotvuje oprávnění
Sboru požární ochrany poskytovat odborné
služby za úplatu.
K § 46 až 49
Povaha výkonu práce ve Sboru požární
ochrany vyžaduje, aby byl vnitřně organizován
na základě nadřízenosti a podřízenosti.
Z toho vyplývá i zachování dosavadního
způsobu jmenování do funkcí a odvolávání
z nich.
Nezbytná operativnost v činnosti Sboru požární
ochrany, zejména soustřeďování
jednotek při zásazích a záchranných
pracech a jednotný výkon státní správy
na úseku požární ochrany, vyžadují
zjednodušit jeho organizaci a řízení.
Správy Sboru požární ochrany v okresech
by působily jak při výkonu státní
správy na úseku požární ochrany,
tak i při zdolávání požárů,
následků živelních pohrom a jiných
mimořádných událostí.
V dosavadní praxi se osvědčilo určování
celkových početních stavů Sboru požární
ochrany vládou České republiky. Současně
se navrhuje, aby řízení, vnitřní
organizaci a početní stavy jednotlivých správ
Sboru požární ochrany v okresech určovala
hlavní správa Sboru požární ochrany.
Vzhledem k tomu, že Sbor požární ochrany
bude působit mimo okresní úřady, stanoví
se, že náklady spojené s jeho činností
se hradí ze státního rozpočtu České
republiky s tím, že při plnění
svých úkolů hospodaří s majetkem
ve vlastnictví státu (jedná se zejména
o požární stanice, požární
techniku, výstroj a výzbroj).
K § 50
V návrhu se stanoví podmínky pro přijetí
do Sboru požární ochrany. Vedle zdravotní
způsobilosti uchazečů se kladou zvýšené
požadavky též na jejich odbornou připravenost
a bezúhonnost. S přihlédnutím k charakteru
práce ve Sboru požární ochrany a značnému
nebezpečí zejména při zdolávání
požárů, se navrhuje, aby příslušníkem
Sboru požární ochrany mohl být zpravidla
jen občan starší 18 let.
K § 51
Příslušníci budou i nadále skládat
při vzniku pracovního poměru slib. Zpřesněný
obsah slibu vyjadřuje změny, které nastaly
v naší společnosti, jakož i závazky
příslušníka vyplývající
z jeho příslušnosti ke Sboru požární
ochrany.
K § 52
Charakter výkonu práce ve Sboru požární
ochrany vyžaduje stanovit nadále některé
odchylky v pracovněprávních vztazích
příslušníků Sboru požární
ochrany od zákoníku práce.
Zachovává se odchylka týkající
se zkušební doby, která má sloužit
jednak k vytvoření předpokladů pro
důkladnou základní odbornou přípravu,
jednak má ověřit zdravotní předpoklady
příslušníka pro výkon práce
ve Sboru požární ochrany.
K § 53
S přihlédnutím k charakteru práce
ve Sboru požární ochrany se navrhuje, aby výkon
vybraných funkcí byl podmíněn odbornou
způsobilostí s jejím pravidelným ověřováním.
K § 54
Vedle důvodů stanovených zákoníkem
práce se umožňuje ukončení pracovního
poměru příslušníka též
v případě, jestliže odmítne složit
slib nebo jestliže mu byla odňata hodnost.
K § 55
Vedle základních povinností příslušníků
vyplývajících z jejich pracovního
poměru se navrhuje stanovit též jejich další
povinnosti související s postavením a úkoly
Sboru požární ochrany.
Rozkazy jsou příslušníkům vydávány
často ve složitých situacích nebo v
případech, kdy hrozí nebezpečí
z prodlení. Proto se navrhuje, aby příslušník
měl vždy povinnost splnit rozkaz s výjimkou
případů, kdy by jeho splněním
spáchal trestný čin.
Vedle odborných předpokladů je podmínkou
úspěšného plnění úkolů
příslušníků též jejich
fyzická zdatnost. Její udržování
se proto zakotvuje mezi základní povinnosti příslušníků.
K § 56
Na rozdíl od zákoníku práce se navrhuje
zachovat přímo v zákoně též
jednotlivé druhy odměn.
K § 57
Výkon práce příslušníků
Sboru požární ochrany vyžaduje odchylnou
úpravu jejich pracovní doby.
K zajištění nepřetržité
akceschopnosti Sboru požární ochrany je nezbytné
nařizovat příslušníkům
pracovní pohotovost. Navrhuje se, aby případné
povolání příslušníků
z pracovní pohotovosti k výkonu práce nad
rámec stanovené a rozvržené týdenní
pracovní doby bylo považováno vždy za
práci přesčas.
K § 58
Zdolávání rozsáhlých nebo složitých
požárů, zjišťování
příčin jejich vzniku, jakož i výkon
dalších činností s tím bezprostředně
souvisejících, vyžaduje nasazování
příslušníků na delší
dobu. Z těchto důvodů se navrhuje poskytovat
jim bezplatné stravování, které nesouvisí
se závodním stravováním, a zabezpečovat
jim podmínky pro potřebný odpočinek.
Zásahy při požáru, živelních
pohromách a jiných mimořádných
událostech probíhají zpravidla za ztížených
a zdraví škodlivých podmínek, za mimořádného
rizika a při zvýšeném fyzickém
a psychickém zatížení příslušníků.
Z těchto důvodů se navrhuje zavést
rekondiční pobyt, který by napomáhal
uvedené vlivy eliminovat a přispíval k udržování
psychické a fyzické kondice příslušníků.
K § 59
V navrhovaném ustanovení se vyjadřuje subsidiární
vztah zákoníku práce k tomuto zákonu.
K § 60 až 64
Výkon práce ve Sboru požární
ochrany, a to zejména vztahy nadřízenosti
a podřízenosti, vyžadují, aby příslušníci
měli hodnosti. Návrh vychází z dosavadní
právní úpravy, která se v praxi osvědčila.
V návrhu jsou stanoveny podmínky pro jmenování
do hodností a povyšování.
Dále se upravují důvody, pro něž
lze příslušníkovi odejmout hodnost.
Vzhledem k tomu, že jde o závažné opatření,
s nímž je spojeno okamžité zrušení
pracovního poměru, je tato pravomoc svěřena
pouze náčelníku sboru.
Charakter práce ve Sboru požární ochrany
a dlouholeté tradice u nás i v zahraničí
odůvodňují poskytovat příslušníkům
Sboru požární ochrany stejnokroj.
K bodům 48 až 66
V ustanoveních se promítají změny
provedené zejména zákony ČNR o obcích
a o okresních úřadech; současně
se v nich odrážejí i úpravy obsažené
v navrhovaném zákoně.
K bodům 67 až 79
Upravuje se působnost hlavní správy Sboru
požární ochrany a správ Sboru požární
ochrany v okresech při postihování organizací,
které porušily povinnosti vyplývající
z předpisů o požární ochraně;
současně se vymezuje působnost orgánů
obcí a správ Sboru požární ochrany
v okresech při postihování občanů,
kteří se dopustili přestupků na úseku
požární ochrany.
K bodům 80 až 93, 95 a 96
Ustanoveními se obdobně jako v předcházejících
případech provádějí některé
nezbytné úpravy.
K bodu 94
V ustanovení se upravuje částečně
odchylná úprava zabezpečování
požární ochrany na území hlavního
města Prahy.
K čl. II
V souvislosti se zřízením Sboru požární
ochrany je třeba upravit i některá společná
a přechodná opatření.
K čl. III
V zájmu zajištění kontinuity při
plnění úkolů na úseku požární
ochrany a s přihlédnutím k potřebě
urychlené právní úpravy pracovněprávních
vztahů příslušníků Sboru
požární ochrany, jakož i k nutnosti nepřipustit
jakékoliv snížení akceschopnosti profesionálních
jednotek požární ochrany, je třeba,
aby navrhovaný zákon nabyl účinnosti
již k 1. lednu 1991.