Ministr vnitra České republiky Tomáš
Sokol odpověděl poslancům Tomáši
Sojkovi, Václavu Povolnému, Alexandru Karychovi,
Josefu Veselému, Kamilu Procházkovi a Viktoru Dobalovi
na jejich interpelaci dopisem ze dne 4. ledna 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra vnitra České
republiky Tomáše Sokola na interpelaci poslanců
Tomáše Sojky, Václava Povolného, Alexandra
Karycha, Josefa Veselého, Kamila Procházky a Viktora
Dobala, která zní:
"Dnem komunálních voleb došlo k ukončení
činnosti národních výborů.
Tímto dnem nabyl účinnosti zákon ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích, kterým byly zrušeny
dosavadní předpisy k odměňování
poslanců národních výborů,
včetně vl. nař. č. 12/1968 Sb. (ve
znění pozdějších úprav),
o úpravě odměn a náhrad a některých
dalších poměrů poslanců národních
výborů, členů komisí a aktivů
národních výborů.
To však neznamená, že tímto dnem museli
uvolnění funkcionáři národních
výborů, kteří ukončili výkon
funkce, okamžitě odejít. MV ČR vydalo
Zásady, podle nichž k ukončení výkonu
funkce na stupni KNV a ONV mělo dojít k 30. 11.
t. r., aby uvolnění funkcionáři mohli
předat závazky a dokumentaci vyplývající
z jejich funkcí likvidátorům KNV a přednostům
okresních úřadů.
Uvolnění funkcionáři NV základního
stupně měli ukončit výkon funkce zpravidla
do jednoho týdne od konání ustavujícího
zasedání obecního zastupitelstva a zvolení
obecní rady, s možností (podle rozhodnutí
rady) ukončení až k 31. 12. t. r. Tímto
způsobem byly na všech stupních NV vytvořeny
předpoklady k předání funkcí
i potřebná kontinuita k zachování
výkonu státní správy v období
přechodu na okresní a obecní úřady.
To znamená, že k obnovení pracovního
poměru se zaměstnavatelem došlo u bývalých
uvolněných funkcionářů NV až
po předání funkce, neboť po tuto celou
dobu pobírali dosavadní měsíční
odměnu za výkon funkce.
Zrušením vládního nařízení
č. 12/1968 Sb., bylo zrušeno i dosavadní poskytování
vyrovnávacích příspěvků
k vyrovnání rozdílu mezi dosavadní
vyšší odměnou za výkon funkce a
základním platem v novém zaměstnání.
Jejich přiznávání bylo v porovnání
se sousedními evropskými zeměmi zcela ojedinělé
a vzhledem k současné ekonomické situaci
neúnosné.
Přitom zrušení vyrovnávacích
příspěvků není možno kvalifikovat
jako diskriminující, neboť při výkonu
svých funkcí měli uvolnění
poslanci národních výborů řadu
jiných výhod. Jednou z nich bylo např. osvobození
20% jejich celkových příjmů od daně
ze mzdy. V letošním roce jim dále MV ČR
umožnilo vyplatit jednorázové odměny
z fondu rezerv a rozvoje hospodářství NV,
ve výši trojnásobku jejich základních
měsíčních odměn za výkon
funkce, ačkoliv hospodářské výsledky
národních výborů nebyly ještě
uzavřeny. Přitom se jednalo o částky,
pohybující se v průměru od 18 do 24
tis. Kčs u jednoho funkcionáře KNV. Na nižších
stupních národních výborů byly
tyto odměny úměrně k přiznaným
měsíčním odměnám nižší.
Jsem si vědom toho, že bývalí funkcionáři,
kteří se vracejí na svá původní
pracoviště mají situaci obtížnější.
Je však nutno připomenout, že i nadále
platí § 147 zákoníku práce, podle
kterého je organizace povinna je zařadit na původní
práci a pracoviště. Pokud zaměstnavatel
nemůže z organizačních důvodů
bývalého uvolněného poslance dále
zaměstnávat, vztahují se na něho při
rozvázání pracovního poměru
v plném rozsahu vyhlášky FMPSV č. 195/1989
Sb., a č. 312/1990 Sb., o zabezpečení pracovníků
při organizačních změnách a
občanů před nástupem do zaměstnání.
Řešením koncepce kontroly včetně
organizačního zabezpečení výkonu
kontroly na okresních úřadech se vláda
ČR zabývala na svém zasedání
dne 5. 12. 1990. Při tomto jednání vzala
na vědomí, že ministr státní
kontroly připraví návrh zákona ČNR
o kontrole a předloží jej do 31. ledna 1991
vládě s tím, že počty pracovníků
kontroly budou stanoveny po přijetí tohoto zákona.
Do této doby pracovníci bývalých výborů
lidové kontroly ONV (pokud neodešli v rámci
předchozích organizačních změn
na ONV) pracují v nástupnických organizacích,
tj. v okresních úřadech. V tomto smyslu byli
informováni všichni přednostové okresních
úřadů při projednání
vnitřní organizační struktury okresních
úřadů a stanovení počtu pracovníků
a jejich osobních a věcných výdajů.
S pozdravem
V Praze dne 4. 1. 1991 | Tomáš Sokol, v.r." |