ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1990

VI. volební období

108 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Juliuse Jančáryho

předsedovi vlády České republiky Petru Pithartovi

ve věci struktury a funkcí expozitur ministerstva životního prostředí ČR v Severočeském kraji

Ministr životního prostředí České republiky Bedřich Moldan odpověděl poslanci Juliusovi Jančárymu na jeho ústní interpelaci přednesenou na 7. schůzi ČNR dopisem ze dne 7. prosince 1990.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra životního prostředí České republiky Bedřicha Moldana na interpelaci poslance Juliuse Jančáryho, která zní:

"Vážený pane poslanče, k Vaší interpelaci na předsedu vlády ČR ve věci struktury a funkcí expozitur ministerstva životního prostředí ČR v Severočeském kraji přednesené 15. 11. 1990 na 7. schůzi České národní rady Vám sděluji:

Interpelace vychází z ne zcela správného pochopení usnesení vlády ČR č. 282/90 a č. 287/90 pravděpodobně z důvodů Vaší neúplné informovanosti o dané problematice ve všech souvislostech.

Velmi závažný stav životního prostředí v severních Čechách projednala vláda ČR dne 2. 11. 1990 a svým usnesením č. 287/90 vytyčila opatření k řešení problémů životního prostředí severních Čech a plně se postavila za dohodnutý soubor opatření k ozdravění životního prostředí v Severočeském kraji na léta 1991 - 1995 a s výhledem do roku 2000, který je přílohou usnesení. V souladu s citovaným usnesením vlády ČR část II, budu jmenovat zmocněnce pro obě severočeské oblasti. Jejich kompetence však nelze spojovat s odpovědností za výkon státní správy vyplývající pro ministerstvo zejména z ustanovení § 17 zákona ČNR č. 429/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a některých dalších opatřeních s tím souvisejících.

V této souvislosti pak vláda ČR svým usnesením ze dne 18. 10. 1990 č. 282 schválila koncepci systému státní správy na úsecích životního prostředí v působnosti ministerstva životního prostředí ČR i způsob zabezpečení výkonu státní správy po zrušení KNV zřízením devíti detašovaných pracovišť MŽP ČR, vymezením jejich územních oblastí i jejich působnosti. Pracoviště budou provádět vrchní státní dozor v oblastech životního prostředí v působnosti MŽP ČR, řídit a metodicky usměrňovat výkon státní správy referátů životního prostředí okresních úřadů, včetně přezkoumávání jejich rozhodnutí v odvolacích řízeních i mimořádnými opravnými prostředky. Koncepční a správní problematika životního prostředí se řeší v příslušných odborných útvarech MŽP ČR a není účelné ji slučovat s úkoly ministerstva ve správní oblasti i když vzájemná spolupráce (což se týká i územních odborů) je nezbytná.

Při vymezování územního rozsahu jednotlivých detašovaných pracovišť MŽP ČR se vycházelo ze zásady, že:

- budou respektovány zejména specifické ekologické podmínky jednotlivých oblastí,

- bude respektováno členění dané územním rozsahem stávajících okresů, aniž přitom bude respektováno územní vymezení krajů.

Proto také byly do jedné oblasti zahrnuty celé Krušné hory a Podkrušnohoří, neboť toto území sjednocuje stejná a vůči jiným oblastem odlišná problematika hnědouhelné pánve se specifickým dopadem na problematiku životního prostředí. Naproti tomu východní část severočeského kraje s Lužickými a Jizerskými horami má z ekologického hlediska velmi podobnou problematiku jako území Krkonoš a Podkrkonoší a proto bylo toto území spojeno do druhé severočeské oblasti.

Usnesením vády ČR č. 282/90 byl schválen celkový počet pracovníků detašovaných pracovišť na 299 osob. V bývalých KNV pracovalo dle plánu práce na rok 1990 celkem 241 osob v oblastech životního prostředí s výsledky, které jsou již dnes všeobecně známy a je znám i fakt, že KNV prakticky nezabezpečovaly dozorovou a dohlédací činnost ve státní správě, což bylo opakovaným předmětem kritiky zejména generální prokuratury. Nejde tudíž o dvojnásobný nárůst pracovníků v oblastech výkonu státní správy ŽP, jak ve své interpelaci uvádíte, ale z hlediska ministerstva pouze o to, abychom byli schopni alespoň v přiměřené úrovni zabezpečit úkoly státní správy v působnosti MŽP ČR. Naopak toto řešení vytváří předpoklady pro hospodárné vydávání státních prostředků zkrácením dojezdových vzdáleností při místním řízení a vede i k využití místních znalostí problematiky.

V této souvislosti musím poznamenat, že například při srovnatelných podmínkách s Bavorskem, kde se výkonem státní správy v oblastech ŽP, bez ochrany půdy a lesa, zabývá na úrovni ministerstva a oblastních správ celkem 1084 pracovníků, došlo usnesením vlády č. 282/90 k stanovení celkového počtu pracovníků na stejné úrovni pouze na 670 osob. Tolik k dokreslení situace k možné úrovni zabezpečení výkonu státní správy ŽP v České republice.

Rovněž Váš nesouhlas se způsobem obsazování funkce pracovníků pověřených vybudováním detašovaných pracovišť vyplývá zřejmě z určité neinformovanosti. Pro Vaši informaci uvádím, že funkce těchto pracovníků je výrazně dočasná a v současné době je již připraveno vypsání konkursu na tato místa. Předpokládáme, že nejpozději k 1. 2. 1991 bude na základě výsledku konkursního řízení jmenován přednosta příslušného pracoviště. S pozdravem

V Praze dne 7. prosince 1990 Bedřich Moldan, v.r."

V Praze dne 14. prosince 1990

Dagmar Burešová, v.r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP