Zpracovatel: | |
Za bezvadnost: |
(1) Ústřední orgány státní
správy České republiky a okresní úřady
předkládají privatizační projekty
za jimi založené podniky se svým stanoviskem
ministerstvu.
(2) Ústřední orgány státní
správy České republiky a okresní úřady
předkládají ministerstvu ve lhůtě
stanovené vládou České republiky (dále
jen "vláda") projekty privatizace týkající
se účastí státu na podnikání
právnických osob.
(3) Privatizační projekty podle odstavce 1 a projekty
privatizace podle odstavce 2 schvaluje a zveřejňuje
ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci.
Vláda si může vyhradit schválení
privatizačního projektu nebo projektu privatizace.
Ministerstvo uděluje Fondu národního jmění
České republiky souhlas k uzavření
smlouvy o prodeji podniku nebo jeho části mimo veřejnou
soutěž, je-li prodáván za cenu nižší
než je ocenění jmění v privatizačním
projektu.
(1) Zřizuje se Fond národního jmění
České republiky (dále jen "Fond").
(2) Fond je právnická osoba a zapisuje se do podnikového
rejstříku.
(1) Jmění zrušeného podniku nebo vyňatá
část jmění podniku podle privatizačního
projektu přechází dnem zrušení
podniku nebo dnem vynětí tohoto jmění
na Fond.
(2) Na Fond nepřechází ta část
jmění zrušených podniků se sídlem
v České republice, která se nachází
na území Slovenské republiky.
(3) Pro peněžní prostředky vedené
na účtech peněžních ústavů
a pro jmění spočívající
v právech a závazcích je pro případy
uvedené v odstavci 2 určující místo
organizační složky podniku, s jejíž
činností jsou tato práva a závazky
spojeny.
(4) Ústřední orgány státní
správy České republiky a okresní úřady
jsou povinny ke dni určenému v projektu privatizace
převést na Fond účasti státu
na podnikání právnických osob.
Orgány Fondu jsou presidium, výkonný výbor
a dozorčí rada.
Nejvyšším orgánem Fondu je presidium,
jež se skládá z devíti členů.
Předsedou presidia je ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky a místopředsedou
ředitel Hlavního ústavu Státní
banky československé pro Českou republiku.
Dalších sedm členů presidia jmenuje
vláda na dobu pěti let z řad odborníků.
Tyto členy presidia může vláda odvolat
i před uplynutím jejich funkčního
období.
(1) Presidium je schopné se usnášet, jestliže
se jeho zasedání účastní nadpoloviční
většina jeho členů včetně
předsedy nebo místopředsedy.
(2) K rozhodnutí presidia se vyžaduje souhlas většiny
přítomných. V případě
rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedajícího.
(3) Jménem presidia podepisuje dokumenty předseda
a v jeho nepřítomnosti místopředseda.
(1) Do působnosti presidia patří:
a) jmenovat a řídit výkonný výbor
a dohlížet na jeho činnost,
b) schvalovat statut Fondu, kterým se stanoví podrobnosti
o organizačním uspořádání
Fondu a jeho činnosti,
c) schvalovat odměňování členů
výkonného výboru,
d) vypracovávat návrh rozpočtu Fondu,
e) schvalovat jednací řád presidia a výkonného
výboru,
f) projednávat roční účetní
závěrku Fondu,
g) projednávat nejpozději do 30. dubna výroční
zprávu o činnosti Fondu za předcházející
rok.
(2) Návrh rozpočtu, roční účetní
závěrku a výroční zprávu
překládá vládě ministr pro
správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky. Vláda předkládá
návrh rozpočtu, roční účetní
závěrku a výroční zprávu
České národní radě ke schválení.
(1) Činnost Fondu řídí v rámci
pokynů presidia výkonný výbor Fondu
(dále je "výbor").
(2) Výbor jedná jménem Fondu v rozsahu vymezeném
statutem. Statut stanoví, ke kterým písemným
právním úkonům se vyžadují
podpisy dvou členů výboru. Statut dále
určí, kdy a v jakém rozsahu členové
výboru jednají jménem Fondu a udělují
zmocnění jednat jménem Fondu.
(3) Výbor zajišťuje vypracování
návrhů a zpráv pro presidium a vládu.
(1) Výbor se skládá z devíti členů
jmenovaných presidiem na dobu pěti let. Před
uplynutím této lhůty může presidium
člena výboru odvolat, jestliže porušuje
své povinnosti nebo není schopen řádně
vykonávat svou funkci.
(2) Členové výboru volí ze svého
středu předsedu a nejvýše dva místopředsedy.
(3) Členové výboru jsou zaměstnanci
Fondu.
(1) Dozorčí rada Fondu (dále je "rada")
dozírá na činnost Fondu, jeho presidia a
výboru. Podle povahy věci upozorňuje presidium,
ministerstvo, vládu, popř. jiné příslušné
orgány na zjištěné nedostatky.
(2) Rada projednává návrh rozpočtu,
roční účetní závěrku
a výroční zprávu před jejich
předložením vládě.
(1) Rada se skládá z pěti členů
volených Českou národní radou na dobu
pěti let. Česká národní rada
může člena rady odvolat i před uplynutím
jeho funkčního období. Volba i odvolání
člena rady se provádí tajným hlasováním.
(2) Členy rady nemohou být zaměstnanci Fondu.
(1) Rada volí ze svého středu předsedu
a místopředsedu.
(2) Ustanovení § 8 platí obdobně.
(1) Člen presidia, výboru a rady se může
před uplynutím funkčního období
těchto orgánů své funkce vzdát
písemným podáním orgánu, který
jej do funkce ustanovil.
(2) Funkce člena presidia, výboru a rady jsou neslučitelné.
Členové presidia, výboru a rady nesmějí
vykonávat činnost, jež by byla v rozporu se
zájmy Fondu, zejména nesmějí být
členy orgánů akciových společností,
na jejichž podnikání má Fond majetkovou
účast.
Fond zaměstnává odborné pracovníky,
jejichž odměňování schvaluje
presidium.
(1) Jmění Fondu tvoří jmění
převedené na něj podle § 5 a zisk z
jeho účasti na podnikání obchodních
společností.
(2) Jmění Fondu netvoří součást
státního rozpočtu České republiky
a lze ho použít pouze k těmto účelům:
a) v souladu se schváleným privatizačním
projektem nebo projektem privatizace:
1. k vyrovnání nároků oprávněných
osob podle zvláštních předpisů
[Např. zákon č.
403/1990 Sb., o zmírnění následků
některých majetkových křivd].
2. k založení akciové nebo jiné obchodní
společnosti a k nakládání s účastmi
na těchto společnostech,
3. k prodeji privatizovaného jmění podniku
nebo jeho části,
4. k jiným podnikatelským účelům,
jestliže nebude dočasně možné dosáhnout
cílů uvedených pod bodem 1 až 3,
b) ke snížení nebo odstranění
zadlužení podniku podle rozhodnutí ministerstva,
c) k posílení prostředků bank a spořitelen
určených k poskytování úvěrů.
Fond hradí náklady spojené se svou činností
ze svého jmění, a to v rámci svého
rozpočtu schváleného Českou národní
radou podle obecně platných mzdových předpisů.
V rámci privatizačního projektu nebo projektů
privatizace schválených podle § 1 uzavírá
Fond svým jménem smlouvy a činí jiné
právní úkony při nakládání
svým jměním, a to zejména:
a) zakládá akciové a jiné obchodní
společnosti nebo se účastní na jejich
zakládání a vkládá do nich
vklady, k nimž se zavázal,
b) nabývá akcie na základě své
účasti na podnikání akciových
společností a vykonává práva
akcionáře včetně účasti
na valných hromadách,
c) vykonává práva společníka
ve své účasti na jiných než akciových
společnostech,
d) podílí se na hospodářském
výsledku obchodní společnosti, jejíhož
podnikání se účastní a nese
jeho důsledky ve formě zisku a ztrát,
e) prodává akcie nebo podíly na jiných
než akciových společnostech,
f) podílí se na likvidačním zůstatku
společnosti v rozsahu své účasti na
jejím podnikání, jestliže dojde k jejímu
zrušení,
g) uzavírá smlouvy o prodeji podniků, jejich
organizačních částí, a čísti
jejich majetku, jež tvoří jeho jmění;
přitom může využít též
veřejné soutěže,
h) pronajímá tyto hodnoty do doby jejich použití
pro privatizaci,
i) vypracovává a zveřejňuje seznamy
privatizačních projektů a projektů
privatizace, v jejichž rámci je možno získat
akcie za investiční kupóny.
Při uskutečňování činností
uvedených v § 20 vznikají Fondu práva
a závazky. Fond je oprávněn domáhat
se svých práv u soudu nebo jiných příslušných
orgánů a může být žalován
za nesplnění svých závazků
nebo jiných povinností, za jejichž porušení
odpovídá celým svým jměním.
(1) Vláda vypracuje do tří měsíců
od účinnosti tohoto zákona zásady
zahájení privatizačního procesu.
(2) Na základě zásad vlády vypracovaných
podle odstavce 1 předloží ústřední
orgány státní správy České
republiky a okresní úřady vládě
seznam podniků a účastí státu
vykonávaných ústředními orgány
státní správy České republiky
a okresními úřady, které budou zahrnuty
do privatizace.
(3) Seznamy podle odstavce 2 obsahují zejména
a) název, zakladatele, jmění a počet
pracovníků podniku,
b) u účastí státu na podnikání
jiných právnických osob název právnické
osoby, její právní formu a předmět
podnikání, jakož i rozsah této účasti.
(4) Seznamy podle odstavce 2 schvaluje vláda.
Vláda stanoví lhůty, ve kterých podniky
uvedené v seznamu podle § 22 odstavec 2 vypracují
privatizační projekty podle § 1 odstavec 1.
Projekty privatizace podle § 1 odstavec 2 vypracují
ve stanovené lhůtě ústřední
orgány státní správy České
republiky a okresní úřady.
Podniky a účasti státu vykonávané
ústředními orgány státní
správy České republiky a okresními
úřady zahrnuté do seznamu podle § 22
odstavec 2 se privatizují pomocí investičních
kupónů.
Ke dni účinnosti tohoto zákona přecházejí
prostředky na zvláštním účtu
ministerstva zřízeném podle zvláštních
předpisů [Zákon
č. .../1990 Sb., o převodech některých
věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví
fyzických a právnických osob] na Fond.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem ..........
A. Obecná část
Podle čl. 9 odst. 2 ústavního zákona
č. 100/1960 Sb., Ústava ČSFR, ve znění
ústavního zákona č. 100/1990 Sb.,
je úprava podmínek, za kterých lze převádět
majetek státu do vlastnictví fyzických nebo
právnických osob, svěřena do působnosti
Federálního shromáždění.
V souladu s tímto ustanovením byl vypracován
návrh zákona o převodech majetku státu
na jiné osoby pro účely podnikání,
který řeší základní otázky
transformace státního majetku a postavení
Federálního fondu národního jmění.
V návaznosti na tento zákon Federálního
shromáždění je třeba v souladu
s příslušnými ustanoveními zákona
o čs. federaci připravit i zákony národních
rad, které upraví působnost orgánů
republik ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby pro účely podnikání
a postavení a funkce fondů národního
jmění republik.
Předložený návrh zákona České
národní rady vymezuje především
působnost ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky. Jde
zejména o působnost, která směřuje
k zabezpečení organizační stránky
procesu privatizace a k urychlení jeho průběhu.
Návrh zákona podrobně upravuje postavení
a funkce Fondu národního jmění České
republiky. Fond národního jmění je
koncipován jako samostatná právnická
osoba zvláštního druhu, která bude v
právních vztazích vystupovat svým
jménem. Úkolem Fondu bude především
transformace státního majetku do soukromovlastnických
forem, vydávání a správa akcií
pro akciové společnosti a účast na
hospodaření privatizovaných podniků.
Zdrojem příjmů Fondu budou prostředky
získané v procesu privatizace majetku státu.
Použití takto získaných prostředků
bude účelově určeno, a to na vypořádání
nároků původních vlastníků
majetku odňatého státem, na oddlužení
privatizovaných podniků a na posílení
úvěrových zdrojů bank a spořitelen.
Prostředky Fondu budou odděleny od prostředků
státního rozpočtu.
Předložený návrh zákona nepovede
ke zvýšení výdajů ze státního
rozpočtu. Výdaje potřebné k zabezpečení
průběhu privatizace majetku státu popř.
jeho reprivatizace, budou hrazeny z Fondu národního
jmění České republiky.
B. Zvláštní část
k §1
Všechny privatizační projekty vypracované
pro podniky založené ústředními
orgány státní správy, jakož i
pro podniky, u kterých vykonávají funkci
zakladatele okresní úřady, budou z hlediska
privatizační politiky posuzovány ministerstvem
pro správu národní ho majetku a jeho privatizaci
České republiky.
Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky bude rovněž
posuzovat projekty privatizace týkající se
účastí státu na podnikání
právnických osob. Tyto projekty budou ministerstvu
předkládány ve lhůtách stanovených
vládou.
Privatizační projekty a projekty privatizace předložené
ministerstvu schvaluje a zveřejňuje ministr pro
správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky.
k § 2
Zákon umožňuje vládě, aby si
na základě svého vlastního zvážení
vyhradila schvalování privatizačních
projektů nebo projektů privatizace. Půjde
zejména o takové projekty, které budou mít
zásadní význam pro rozvoj národního
hospodářství.
k § 3
Zákon předpokládá, že majetek
státu bude zásadně privatizován za
ceny určené v privatizačních projektech
s výjimkou případů, kdy půjde
o prodej majetku ve veřejné soutěži.
Pokud by ve výjimečných případech
mělo dojít k prodeji majetku za nižší
cenu než je cena v privatizačním projektu uvedená,
je k takovému snížení ceny třeba
souhlasu ministerstva, které souhlas udělí
po posouzení a zvážení důvodů,
za kterých se snížení ceny majetku navrhuje.
k § 4
Pro účely zabezpečení řádného
a plynulého procesu privatizace, zejména všech
majetkových a finančních operací s
ním souvisejících, se zřizuje Fond
národního jmění České
republiky jako zvláštní typ právnické
osoby.
k § 5
Ve fondu národního jmění české
republiky se soustřeďuje ta část majetku
státu, ke kterému do svého zrušení
vykonávaly právo hospodaření státní
podniky a další státní organizace založené
ústředními orgány státní
správy České republiky nebo okresními
úřady. To platí i o těch částech
tohoto majetku, které byly z majetku státních
organizací vyňaty pro účely privatizace.
Jmění Fondu tvoří kmenové jmění
zrušených státních podniků určených
k privatizaci. Z hlediska rozsahu jmění, které
bude náležet Fondu národního jmění
České republiky, je volen územní princip.
Část jmění podniků se sídlem
na území České republiky, která
tvoří majetkovou podstatu jejich organizačních
jednotek působících na území
Slovenské republiky, připadne Fondu národního
jmění Slovenské republiky.
Ústředním orgánům státní
správy České republiky a okresním
úřadům se ukládá povinnost
převést na Fond národního jmění
České republiky účasti státu
na podnikání právnických osob.
k § 6
Tímto ustanovením jsou vymezeny orgány Fondu,
kterými jsou presidium, výkonný výbor
a dozorčí rada.
k § 7
Nejvyšším orgánem Fondu je presidium,
jehož složení reprezentuje zájem státu
na úspěšném průběhu procesu
privatizace. Tento záměr je vyjádřen
zejména tím, že funkce předsedy presidia
je personálně totožná s funkcí
ministra pro správu národního majetku a jeho
privatizaci České republiky.
k § 8
Tímto ustanovením jsou upraveny základní
procedurální otázky práce presidia
včetně zastupování jeho předsedy
a způsobu podepisování přijatých
dokumentů.
k § 9
Toto ustanovení vymezuje působnost presidia Fondu
jako jeho nejvyššího orgánu.
k § 10
Funkci řídícího orgánu Fondu
zabezpečuje výkonný výbor. Jménem
Fondu je oprávněn jednat v mezích stanovených
statutem. Mezi nejdůležitější činnosti
výkonného výboru náleží
vypracovávání zpráv a návrhů
pro presidium a vládu České republiky.
k § 11
Výkonný výbor je při své činnosti
podřízen presidiu, což je vyjádřeno
zejména tím, že presidium jmenuje všechny
jeho členy a může je též z jejich
funkcí odvolat. Návrh zákona stanoví
obligatorní počet členů výboru,
kteří se ze zákona stanou zaměstnanci
Fondu. Presidium jmenuje členy výkonného
výboru na dobu 5 let a výkonný výbor
volí ze svého středu předsedu a místopředsedy.
k § 12 a 13
Funkci kontrolního orgánu v rámci Fondu vykonává
pětičlenná dozorčí rada volená
Českou národní radou. Její kontrolní
funkce spočívá v posuzování
návrhu rozpočtu Fondu, roční účetní
závěrky a výroční zprávy.
Dále je dozorčí rada oprávněna
a současně i povinna signalizovat zjištěné
nedostatky v činnosti Fondu presidiu Fondu, ministerstvu,
vládě, České národní
radě, popř. jiným příslušným
orgánům, tj. včetně orgánů
státní kontroly a prokuratury.
Česká národní rada volí a odvolává
členy dozorčí rady tajným hlasováním.
k § 14
Předsedu a místopředsedu volí dozorčí
rada ze svých členů.
Procesní stránka činnosti dozorčí
rady se řídí stejnými pravidly jako
jednání a rozhodování presidia.
k § 15
Každý člen presidia, výkonného
výboru a dozorčí rady má právo
vzdát se své funkce před uplynutím
funkčního období.
k § 16
Členové presidia, výkonného výboru
a dozorčí rady se nemohou stát členy
orgánů akciových společností,
na jejichž podnikání má Fond majetkovou
účast. Tím se zaručuje nestranné
a objektivní působení Fondu.
k § 17
K zabezpečení činnosti Fondu je nezbytný
odborný aparát, jehož odměňování
se svěřuje do působnosti presidia.
k § 18
Kromě jmění podniků a majetkových
účastí státu převedených
na Fond podle privatizačních projektů a projektů
privatizace tvoří jmění Fondu též
zisk z jeho účastí na podnikání
obchodních společností.
Jmění Fondu je přísně odděleno
od prostředků státního rozpočtu
a jeho použití je omezeno taxativním výčtem
účelů, ke kterým může
jmění Fondu sloužit. Všechny tyto účely
jsou úzce spjaty s procesem privatizace popř. reprivatizace
majetku státu.
k § 19
Náklady spojené s činností Fondu budou
kryty výlučně z jeho prostředků.
k § 20
Fond je realizátorem jednotlivých privatizačních
projektů a projektů privatizace a v rámci
toho zejména nakládá se svým jměním,
které na něj přešlo z privatizovaných
podniků nebo jejich částí. Zúčastňuje
se též hospodářské činnosti
nově vytvářených právnických
osob a podílí se na zisku i ztrátách
z této jeho účasti vyplývajících.
k § 21
Fond bude v právních vztazích vystupovat
jako samostatná právnická osoba, která
bude hospodařit se svým majetkem a bude samostatně
odpovídat za své závazky, které vyplynou
z jejího hospodaření.
k § 22
Vládě České republiky se ukládá
povinnost vypracovat v rámci zahájení procesu
privatizace zásady pro usměrnění zahájeni
tohoto procesu. Ústřední orgány státní
správy České republiky a okresní úřady
sestaví podle těchto zásad seznamy podniků
a účastí státu, které jsou
vhodné k privatizaci. Vláda tyto seznamy schválí
a určí tak rozsah majetku státu, který
bude privatizován.
k § 23
Na základě schválených seznamů
podle § 23 určí vláda lhůty,
ve kterých musí být vypracovány privatizační
projekty a projekty privatizace.
k § 24
Podniky a účasti státu zahrnuté do
seznamů schválených vládou se budou
privatizovat za pomoci metody investičních kupónů.
V zájmu informovanosti široké veřejnosti
se v § 21 písm. i) tohoto zákona stanoví,
že seznamy takových projektů zveřejní
Fond.
k § 25
Zůstatek na zvláštním účtu
ministerstva, na němž se soustřeďuje čistý
výnos z prodeje provozních jednotek podle §
20 odst. 1 zákona ze dne 25. 10. 1990 o převodech
vlastnictví státu k některým věcem
na jiné právnické nebo fyzické osoby,
se tímto ustanovením převádí
na Fond národního jmění České
republiky.
k § 26
Účinnost tohoto zákona by měla byt
shodná s účinností zákona o
převodech majetku státu na jiné osoby pro
účely podnikání.