ve věci vypořádání finančních
prostředků investovaných státními
podniky do stavebních akcí veřejně
prospěšného charakteru na základě
sdružení prostředků, dále ve
věci uzavírání smluv na odběr
elektrické energie podniky a ve věci řešení
obtížné finanční situace vzniklé
nedůsledně provedeným finančním
vypořádáním při delimitaci
zapříčiněné ministerstvem průmyslu.
Ministr průmyslu České republiky Jan Vrba
odpověděl poslanci Josefu Hejskovi na jeho interpelaci
ze dne 5. listopadu 1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra průmyslu České
republiky Jana Vrby na interpelaci poslance Josefa Hejska, která
zní:
"Vážený pane poslanče, na schůzi
ČNR jste vystoupil s interpelací ve věci
vypořádání finančních
prostředků investovaných státními
podniky do stavebních akcí veřejně
prospěšného charakteru na základě
sdružení prostředků, dále uzavírání
smluv na odběr el. energie podniky a ve věci řešení
obtížné finanční situace vzniklé
nedůsledně provedeným finančním
vypořádáním při delimitaci
zapříčiněné ministerstvem průmyslu.
Jak uvádíte, Vaše vystoupení bylo motivováno
žádostí ředitelství s. p. Dekora,
Hlinsko o urychlené řešení výše
uvedených problémů. Z těchto důvodů
byla celá záležitost podrobně projednána
s ředitelem, předsedou dozorčí rady
a předsedou odborové organizace s. p. Dekora, Hlinsko
s následujícími závěry:
1. Vypořádání finančních
prostředků investovaných státními
podniky do stavebních akcí veřejně
prospěšného charakteru na základě
sdružení prostředků.
Dne 9. 12. 1987 byla uzavřena HS mezi s. p. Bytex Liberec
a Vodovody a kanalizace Hradec Králové o sdružení
prostředků na výstavbu ČOV. Výstavba
byla rozpočtována částkou 10 483 tis.
Kčs. Z toho s. p. Bytex uhradil splátky včetně
r. 1990. S. p. Dekora zbývá uhradit poslední
splátku ve výši 3 483 tis. Kčs investic
a 415 tis. Kčs provozních nákladů
v r. 1991.
Od smlouvy nelze ustoupit, neboť výstavba ČOV
byla podmínkou pro souhlas vlády s udělením
výjimky pro nynější s. p. Dekora ve
vypouštění vod do zahájení provozu
čistírny. Tento závazek vyplývající
ze smlouvy byl delimitován na s. p. Dekora delimitačním
protokolem ze dne 29. 9. 1990.
Souhlasím s Vámi, vážený pane
poslanče, že vynaložené prostředky
na poslední splátku ČOV zatíží
v roce 1991 rozpočet s. p. Dekora Hlinsko, ale nepovažuji
takto vynaložené prostředky za neúčelné
a pro sdružovatele zcela nepoužitelné.
Jsem přesvědčen, že takto vynaložené
prostředky poslouží dobré věci.
Jelikož do současné doby není rozhodnuto
o tom, jak s. p. Vodovody a kanalizace bude konstituován
(zda a. s. či jiná forma) projedná MP ČR
s ministerstvem zemědělství možnost
účasti s. p. Dekora na výsledcích
hospodaření současného s. p. Vodovody
a kanalizace.
2. Uzavírání smluv na odběr elektrické
energie
Základní podmínky dodávek paliv a
energie byly zrušeny novelou hospodářského
zákoníku v květnu 1991.
Sjednávání konkrétních podmínek
odběru elektrické energie se plně přesouvá
do smluvních vztahů uzavřených v rámci
hospodářské smlouvy mezi dodavatelem a odběratelem.
Výroba a dodávka el. energie má z hlediska
výrobního a rozvodného svá platná
specifika (bezporuchovost, soudobost, okamžité zatížení
elektrizační soustavy, nemožnost skladování),
která je nutno obecně řešit. Z těchto
důvodů Rozvodné energetické podniky
(dodavatel) v návrhu hospodářské smlouvy
využívají již neplatnou vyhlášku
č. 171/82 Sb. V současné době je zpracováván
návrh Podmínek odběru el. energie jako obecně
závazný právní předpis, ve
kterém ustanovení vyhlášky č.
171/82 Sb., která se týkala direktivních
závazků do uzavírání HS, budou
vypuštěna.
Již v roce 1990 neplatí penalizace odběratele
za nedočerpání sjednaného odběru
el. energie.
3. Řešení obtížné finanční
situace vzniklé nedůsledně provedeným
finančním vypořádáním
při delimitaci zapříčiněné
MP ČR
První žádost o vyčlenění
organizační jednotky závodu 9 Hlinsko ze
stávajícího národního podniku
Bytex, Liberec byla předložena na MP ČR koncem
měsíce března 1988. Na základě
zamítavého stanoviska s. p. Bytex nedoporučilo
MP ČR založení samostatného podniku.
Zamítavé stanovisko vyjádřil Úřad
vlády ČR svým dopisem ze dne 8. července
1988. V této době vstoupil s. p. Bytex do komplexního
experimentu a všem podřízeným jednotkám
byla přislíbena větší pravomoc.
Na podporu vytvářeného soutěžního
prostředí vydalo MP ČR Opatření
č. 1/1990 ministra průmyslu, ze dne 9. 1. 1990 ke
stanovení postupu dalšího zakládání
státních podniků v působnosti resortu
MP ČR.
Na základě tohoto opatření byla doručena
na MP ČR dne 26. 1. 1990 žádost o vyčlenění
organizační jednotky závodu 9 Hlinsko ze
stávajícího podniku Bytex Liberec. Tato žádost
byla posouzena odvětvovou komisí a dne 7. 3.1 990
ji projednala koordinační komise pro přehodnocení
výrobně-technické základny resortu
MP ČR. K předložené žádosti
byl přijat závěr posoudit tuto žádost
až po vyjasnění záměrů
s vytvořením a. s. ze závodů současného
s. p. Bytex Liberec s termínem do 30. 6. 1990. K tomuto
termínu byl s. p. Bytex rozdělen na deset samostatných
státních podniků.
Jak jistě uznáte, bylo třeba podrobně
zvážit celou problematiku rozdělení
s. p. Bytex v návaznosti na možné ekonomické
dopady na nově vznikající subjekty. V této
souvislosti bych se chtěl vyjádřit k problematice
úhrady studie skotské firmy KPMG za provedenou analýzu.
Státní podnik Bytex objednal s vědomím
MP ČR vypracování studie o organizačním
uspořádání a posouzení ekonomické
situace státního podniku v tržních podmínkách
k 1. 1. 1991. Tato studie měla sloužit jako podklad
pro rozhodnutí o novém organizačním
uspořádání s. p. Bytex.
Úhrada studie byla provedena z majetkového společného
účtu, který dle vzájemné dohody
obhospodařuje s. p. Byservis s tím, že byl
uplatněn požadavek na Úřad předsednictva
vlády k úhradě celého případu
z britského fondu "know-how". Vyjádření
k možnosti úhrady bude známo do jednoho měsíce.
Pokud se týká fondu rozvoje, při dělení
s. p. Bytex byla vyrovnána tvorba jeho zdrojů do
výše potřeb tak, aby zůstatek fondu
byl nulový. Veškeré nerozdělené
zdroje byly soustředěny do rezervního fondu.
Tento postup byl zvolen s ohledem na nejširší
možnosti použití prostředků právě
rezervního fondu. Současně se problém
dělení zůstatků zúžil
na tento fond. Ve Vašem vystoupení, vážený
pane poslanče, je uvedeno, že větší
část rezervního fondu byla převedena
na závod Jihlava. Ze záznamu o organizačním
uspořádání s. p. Bytex ze dne 5. 6.
1990 vyplývá pro s. p. Bytex povinnost dořešit
financování investiční výstavby
v závodě Jihlava. Tímto MP ČR sledovalo
zabezpečení závazného výstupu
státního plánu v oblasti investic pro rok
1990. Zbývající část fondu
byla rozdělena v souladu s vyhláškou č.
31/1988 při použití rozvrhové základny
ukazatele čisté produkce.
Informace o neúčelnosti vynaložených
prostředků na dostavbu závodu Jihlava z důvodu
projeveného zájmu bývalého majitele
je mylná.
Ze záznamu z porady ředitelů nově
vzniklých státních podniků, která
se konala 3. 7. 1990 vyplývá, že bylo odsouhlaseno
všemi řediteli, že devizové hospodářství
bude do konce r. 1990 zabezpečovat s. p. Byservis. Opakovaně
bylo toto stanovisko odsouhlaseno na jednání s PZO
Centrotex dne 28. 8. 1990.
Oba tyto dokumenty jsou stvrzeny i podpisem ředitele s.
p. Dekora, Hlinsko. Proto nemohou souhlasit s Vaším
tvrzením, že MP ČR schválilo nerozdělení
devizového normativu mezi nově vzniklé státní
podniky a cituji z Vašeho vystoupení "vydalo
informaci, že ředitelé chtějí
mít tento fond společně".
Podle delimitačního protokolu byly státnímu
podniku Dekora předány zásoby dle účetního
stavu k 30. 6. 1990 ve výši 92 751 tis. Kčs,
přičemž problematika zásob a jejich
finančního krytí nebyly ze strany s. p. Dekora
rozporovány. Z důvodů nedostatečné
vzájemné informovanosti mezi s. p. Dekora a s. p.
Byservis zůstaly finančně nekryty zásoby
ve výši 16 099 tis. Kčs. K dnešnímu
dni je však tento rozpor získáním úvěru
vyřešen a s. p. Dekora uhradí v 1. dekádě
měsíce prosince tuto částku s. p.
Byservis.
Pokud se týká s. p. Byservis, je třeba říci,
že bývalý s. p. Bytex, Liberec byl rozdělen
na deset samostatných podniků. Devět státních
podniků bylo založeno z původních závodů,
s. p. Byservis byl založen z části bývalého
podnikového ředitelství. Se založením
tohoto státního podniku vyjádřili
souhlas všichni ředitelé bývalých
závodů s. p. Bytex při jednání
o organizačním uspořádání
konaném dne 5. 6. 1990 na MP ČR.
Zde bylo současně dohodnuto, že tento podnik
bude pověřen provedením delimitací
a bude plnit funkci nástupnické organizace bývalého
s. p. Bytex, Liberec.
S. p. Byservis je inženýrskou organizací, která
v souladu se svým předmětem činnosti
poskytuje inženýrské služby a provádí
obchodní činnost, kterou provádí mimo
jiné ve vlastní obchodní síti. Podle
delimitační dohody všech nástupnických
organizací zabezpečuje do 31. 12. 1990 vedení
devizového majetkového účtu pro všechny
nově vzniklé státní podniky z původního
s. p. Bytex. V této souvislosti zabezpečuje devizové
platby pro tyto podniky, přičemž jejich ekonomická
a finanční samostatnost není naprosto dotčena.
Platební neschopnost s. p. Byservis byla vyvolána
11. 9. 1990 obstávkou běžného účtu,
kterou provedla pobočka Státní spořitelny
v Liberci ve výši 150 mil. Kčs. Příčinou
bylo nevypořádání delimitovaného
úvěru na ostatní nově vzniklé
státní podniky. Při prověrce dluhů
s. p. Byservis vůči s. p. Dekora k 20. 11. 1990
bylo zjištěno, že Byservis dluží
Dekoře 22 205 tis. Kčs a Dekora dluží
Byservisu 22 926 tis. Kčs.
Vážený pane poslanče, jsem přesvědčen,
že výše uvedené skutečnosti rozptýlily
Vaše podezření na "nekalé manipulace"
ministerstva průmyslu. S pozdravem
V Praze, dne 30. listopadu 1990 | Jan Vrba, v.r." |