ve věci vypořádání finančních
prostředků investovaných státními
podniky do stavebních akcí veřejně
prospěšného charakteru na základě
sdružení prostředků, dále ve
věci uzavírání smluv na odběr
elektrické energie podniky a ve věci řešení
obtížné finanční situace vzniklé
nedůsledně provedeným finančním
vypořádáním při delimitaci
zapříčiněné ministerstvem průmyslu.
Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Josefa Hejska
ministrovi průmyslu České republiky Janu
Vrbovi:
"Vážený pane ministře, z pověření
ředitelství státního podniku DEKORA
Hlinsko obracím se na Vás se žádostí
o urychlené řešení tří
problémů tohoto podniku, z nichž první
dva mají podle mého názoru platnost daleko
přesahující zájem jen jediného
podniku.
1. Vypořádání finančních
prostředků investovaných stáními
podniky do stavebních akcí veřejně
prospěšného charakteru na základě
sdružení prostředků
Jak je Vám, pane ministře, jistě známo,
byly v minulosti mnohé veřejně prospěšné
akce realizovány na základě sdružení
finančních prostředků státními
podniky. Při přechodu na tržní ekonomiku
vzniká těmto podnikům velmi závažný
problém s finančním vypořádáním.
Takto vytvořené a následně spotřebované
zdroje prostředků poskytnutých na stavební
akce formou sdružení prostředků jsou
dosud hrazeny z přerozdělení čistého
disponibilního zisku /tj. fondu rozvoje, v budoucnosti
z fondu rezervního/. Podniky, které takto získají
základní prostředky od sdružovatelů
/v podmínkách tržního mechanismu prakticky
darováním - dosavadní praxe/ na výstavbu
provozních zařízení, jim služby,
provozované pomocí těchto zařízení
budou zpětně prodávat. Tyto zdroje jsou tedy
pro sdružovatele zcela nepoužitelné. Neúnosně
ztěžují jejich finanční situaci
a tlačí je do platební neschopnosti.
Navrhované řešení je trojí
- odečtení sdružených podílů
jednotlivých podniků z daní
- vydání akcií na tyto podíly a jejich
předání podnikům
- vrácení vynaložených finančních
prostředků.
Prosím, abyste v této záležitosti rozhodl
co nejdříve, neboť hospodářské
smlouvy uzavřené na tyto účely platí
přinejmenším ještě pro příští
kalendářní rok. Upozorňuji, že
výše zmíněné akce nejsou budovány
pouze pro účely podniků a k využití
jejich zaměstnanci. Stavby na základě sdružení
finančních prostředků realizované
se navíc pravděpodobně stanou majetkem jiného
založeného státního podniku, popřípadě
akciové společnosti.
Pro dokreslení uvádím konkrétní
případ:
Podnik Bytex Vratislavice uzavřel hospodářskou
smlouvu s VčVAK Hradec Králové dne 9. 12.
1987 o sdružení finančních prostředků
na výstavbu čističky odpadních vod
v Hlinsku. Hospodářská smlouva platí
do 30. 5. 1991 a při deetatizaci závodu Bytex Hlinsko
(dnes s. p. Dekora Hlinsko/ přešlo její plnění
cele na tento podnik, který do tohoto termínu musí
uhradit ještě asi 4 milióny Kčs /celková
částka vynaložených investičních
nákladů na podnik připadající
je 10 483 000 Kčs, k tomu ještě 565 000 Kčs
provozních nákladů/. Už vůbec
pochybené v dnešních a zvláště
nastávajících ekonomických podmínkách
je to, že Dekora /mimo vynaloženou dotaci/ z nařízení
ONV staví správní budovu k této čističce.
V podobné situaci se nachází řada
dalších podniků, celková částka
sdružených finančních prostředků
je téměř 90 miliónů Kčs.
Přitom podnikům dodnes nepředložil nikdo
projektovou dokumentaci, jak se ukázalo, podniky neplatí
jen výstavbu samotné čističky, ale
také dalšího zařízení,
které se samotnou čističkou nemá nic
společného a jehož rozsah není znám.
2. Uzavírání smluv na odběr elektrické
energie
V nedávné minulosti byly mezi jednotlivými
podniky a energetickými závody smlouvy o odběru
elektrické energie uzavírány tak, že
při nedodržení sjednaných odběrů
byly podniky penalizovány a to v případě
překročení odběru i v případě
neodebrání sjednaného množství
energie. V současné době dochází
k uzavírání smluv na odběry v podstatě
za nezměněných podmínek, přestože
vyhláška č. 171/82 FMPE takovýto způsob
penalizace zrušila. Energetické podniky totiž
zrušení této vyhlášky obešly
tím, že podniky neinformovaly o jejím zrušení,
naopak informaci o nutnosti uzavření nové
smlouvy na odběr energie doplnily upozorněním,
že nesjedná-li podnik novou smlouvu s akceptováním
prakticky starých podmínek, bude od elektrovodné
sítě odpojen. Pokud v této věci nebude
zjednána náprava, hrozí další
plýtvání elektrickou energií, protože
náklady vynaložené na odběr el. energie
jsou nižší než penále za její
neodebrání. Vedle zjevného plýtvání,
ke kterému jsou podniky z důvodu svých ekonomických
zájmů nuceny, jde také o to, že náklady
za zbytečně odebranou el. energii v celostátním
měřítku činí několik
desítek miliónů Kčs.
3. Řešení obtížné finanční
situace vzniklé nedůsledně provedeným
finančním vypořádáním
při delimitaci zapříčiněné
ministerstvem průmyslu
Dovolím si obrátit Vaši pozornost ještě
k jednomu problému se žádostí o Vaše
stanovisko, návrh, popřípadě poskytnutí
pomoci s. p. Dekora Hlinsko. Byl jsem informován, že
tyto problémy vznikly díky nedůsledně
provedenému finančnímu vypořádání,
nedořešením všech nejasných a sporných
záležitostí a nerespektováním
oprávněných požadavků státních
podniků, které vznikly rozdělením
s. p. Bytex Vratislavice v době, kdy jste byl jedním
z pracovníků ministerstva, do jehož kompetence
vyřešení rozdělení Bytexu náleželo.
Protože se mi dostalo informace, že tuto záležitost
jste řešil přímo Vy sám, pak
mám zato /pokud jsou mé informace v tomto směru
správné/, že je poskytnutí pomoci zároveň
Vaší morální povinností.
Ke dni 30. 6. 1990 byl rozdělen Bytex Vratislavice na jednotlivé
samostatné státní podniky. Teprve k tomuto
datu ze závodu Bytex Hlinsko vznikl s. p. Dekora Hlinsko,
přestože tento o osamostatnění žádal
opakovaně po tři roky a k osamostatnění
došlo teprve po velkém nátlaku. Jak se později
ukázalo deetatizaci úspěšně bránili
někteří úředníci ministerstva
průmyslu. Při rozdělení Bytexu Vratislavice
byl zrušen fond rozvoje a vytvořen jen rezervní
fond ve výši 47 500 000 Kčs, ze kterého
větší část dostal jihlavský
závod /31 mil. Kčs/, a to za situace, kdy bylo zřejmé,
že výstavba tohoto závodu nebude pokračovat,
protože se o něj přihlásil bývalý
majitel. Dekora Hlinsko měla dostat 7 miliónů
Kčs, ale dostala jen jeden milión Kčs. S
takovýmto rozdělením ministerstvo vyslovilo
souhlas, ačkoli si muselo být vědomo, že
tím podnik poškozuje. S. p. Dekora žádal,
aby byl rozdělen devizový normativ na jednotlivé
podniky /sám vyváží 60% svých
výrobků do zahraničí/. Devizový
normativ rozdělen nebyl. I toto ministerstvo schválilo.
Naopak vydalo informaci, že ředitelé jednotlivých
podniků chtějí tento vést společně.
Jak se ukázalo, tato informace neodpovídala skutečnosti.
Na tomto ztrácí Dekora přes 2 milióny
korun, po devalvaci dokonce přes 8 miliónů
korun.
Lze uvést ještě další příklad
ztráty nejen pro Dekoru, ale i pro ostatní podniky:
Úhrada skotské firmě KMPG za provedenou analýzu
finanční situace podniku Bytex Vratislavice v květnu
až červnu 1990 ve výši 954 011 Kčs,
což se rovná částce 37 000 liber. Uvedená
položka měla být uhrazena z centrálních
zdrojů, ale teprve po 1. 7. 1990 bylo rozhodnuto o úhradě
z prostředků Bytexu - úhrada byla provedena
z majetkového devizového účtu dne
1. 8. 1990. Z porovnání termínů zániku
podniku a dat žádostí o osamostatnění
závodů vyplývá naprostá zbytečnost
provedení zadané analýzy a vyhození
takto vynaložených nákladů doslova a
do písmene oknem. K tomu všemu došlo přes
četná jednání a protesty Dekory i
dalších podniků. Konečné slovo
však mělo ministerstvo, jmenovitě ing. Hanus,
náměstek ministra pro textilní, oděvní
a kožedělný průmysl. Devizové
prostředky, které měl obdržet s. p.
Dekora, obdržely podniky, které ve větší
míře dovážejí. Uvedené
prostředky tak byly opět přerozděleny
podnikům exportně slabším.
Delimitované zásoby Dekory ve výši 92
miliónů Kčs byly kryty obratovým fondem
ve výši 35 mil. korun a dlouhodobým provozním
úvěrem ve výši 36 mil. korun. O 16 miliónů
korun byl veden spor - Bytex Vratislavice úvěrem
na pohledávky kryl zásoby, což se projevilo
po rozdělení na jednotlivých podnicích.
Důsledkem je, že Dekora místo toho, aby zisk
z výroby investovala, musí těchto 16 mil.
Kčs splácet. I toto je následek rozhodnutí
ministerstva, následek, který může zapříčinit
ekonomický pád podniku, jehož výrobky
jsou vyváženy a jsou konkurenceschopné na západních
trzích.
Jedním z podniků vzniklých deetatizací
Bytexu Vratislavice je i podnik Byservis. Tento podnik je anomálií
ve státě, protože nemá výrobní
činnost, ale veškeré platby pro podniky vzniklé
deetatizací jsou prováděny jeho prostřednictvím.
Protože je v současné době v platební
neschopnosti /asi 120 mil Kčs dluhu/, dluží
Dekoře 35 miliónů korun a tím tento
podnik tlačí k tomu, že žije doslova ze
dne na den.
K záležitosti Byservisu bych ještě dodal
to, že tento podnik vznikl v podstatě z bývalého
ředitelství. Budova potřebná pro jeho
činnost byla před rozdělením Bytexu
na devět státních podniků s posvěcením
ministerstva z majetku Bytexu vyčleněna včetně
zařízení, kancelářské
a výpočetní techniky. Přes Byservis
jdou veškeré platby, které má tento
možnost ovlivňovat. Situace je vskutku kuriózní,
protože Byservis nejen že nemá výrobní
činnost, jak jsem se již zmínil výše,
ale prodává dnes devíti státním
podnikům i jejich vlastní vstupní data. Jestliže
dojde v budoucnosti ke zrušení této ekonomické
kuriozity, 9 zbývajících státních
podniků pak může v aukci budovu a drahé
zařízení v hodnotě 88 miliónů
Kčs, které sami zaplatili, odkoupit.
Vážený pane ministře, pro nezasvěceného
se výše uvedená fakta mohou jevit natolik fantastická,
aby jim přičítal jakoukoli sebemenší
míru důvěryhodnosti. Já jsem však
byl již v dubnu účasten jednání
o osamostatnění Dekory, kde byl mimo jiné
přítomen i podnikový ředitel Bytexu
Vratislavice ing. Bubník a zástupce ministerstva
ing. Částek a podle argumentů, které
jsem od nich vyslechl, je za nedůvěryhodné
nemohu pokládat. Přiznám se Vám, že
tehdy ve mě vzniklo podezření z nekalých
manipulací ze strany ředitelství Bytexu Vratislavice
i ministerstva. Jsem však dalek toho, abych si na základě
svých dojmů a informací, které mohou
být neúplné, učinil jednostranný
úsudek. Proto Vás žádám o prošetření
celého problému a o pomoc při řešení
tíživé situace hlinecké Dekory do které
se tento podnik zcela evidentně nedostal vlastní
vinou. Tato situace by totiž nemohla vzniknout, kdyby bylo
vyhověno osamostatnění Dekory ke dni 1. 2.
1990.
Ještě jednou si Vás dovolím, pane ministře,
se vším důrazem požádat o skutečně
urychlené řešení těchto tří
problémů. Opakovaně upozorňuji na
nedozírné škody, které každým
dnem vznikají nejen Dekoře Hlinsko, ale i v poněkud
jiné situaci celé řadě dalších
podniků.
Na výše uvedené problémy požaduji
písemnou odpověď.
V Hlinsku dne 5.11.1990 | Josef Hejsek, v.r.,. |