Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslanců ČNR Jana Kryčera,
Kamila Procházky, Jaromíra Kapusty, Františka
Homoly, Jiřího Karase, Miroslava Havlíčka,
Jiřího Fiedora, Josefa Kubiše, Antonína
Chutného a Zdeňka Bárty předsedovi
vlády České republiky Petru Pithartovi:
"Vážený pane předsedo vlády,
s ohledem na připravované změny dodávek
energií, tj. i tepla a teplé užitkové
vody se zintenzivňují požadavky uživatelů
bytů na spravedlivé účtování
dodané tepelné energie a to na základě
objektivního měření dodávek
těchto energií.
Navrhujeme tato opatření:
a) zrušení ustanovení § 8 vyhl. FMPE č.
94/87 Sb., resp. jeho změny v tom smyslu, že povinnost
zavést a provozovat měřicí přístroje
na odběr tepla a teplé užitkové vody
ve všech odběrných místech přísluší
dodavateli těchto médií. Jde o analogii vztahu
k dodavatelům ostatních druhů energií
(plyn, el. proud.), tj. nastolení přímého
vztahu dodavatel média vers. uživatel bytu,
b) ve vazbě na realizaci předchozího bodu
požadujeme zrušení vyhl. č. 197/57 Úl.
o úplatě za teplo a nahrazení této
novým právním předpisem, který
bude řešit způsob rozúčtování
dle skutečného odebrání tepla a TÚV.
Iniciativu k této interpelaci vznesla ostravská
bytová družstva, ale postupně se k ní
přidala většina z 269 stavebních bytových
družstev z celé České republiky, která
spravují na 800 000 bytů, ve kterých žije
téměř 3 milióny obyvatel.
Jsou nám známy záměry vlády
a příslušných resortních orgánů
k úpravě maloobchodních cen paliv a tepelné
energie.
Iniciátoři se odvolávají na strategii
ekonomické reformy, tj. na odstranění záporné
sazby daně z obratu, což má motivovat správce
(vlastníky) budov, ale i obyvatelstvo k úsporám
paliv a energií.
Přes podporu a pochopení nutné reformy jsou
však tato tvrzení věcně správná.
Není možné podnikat opatření
k úspoře bez účinného měření
odběru tepla. Jsme toho názoru, že vládě
a zastupitelským sborům nejsou v této věci
předkládány objektivní informace.
Obyvatelstvo nemůže vyvíjet aktivitu k úsporám,
neboť v důsledku nemožnosti jejich kvantifikace
(provedené měřením) jsou odkázáni
na podklady dodavatele.
Řešení m.j. spatřujeme v dočasné
podmínečnosti použití skutečných
cen tepla po odstranění záporné daně
z obratu a liberalizace cen dodavatelem až poté, co
dodavatel zajistí objektivní měření.
Výhledově doporučujeme, aby 10 mld Kčs
získaných zrušením státních
dotací pouze v ČR bylo použito alespoň
částečně k řešení
technických problémů této oblasti,
např. odstranění nedostatečných
tepelně technických parametrů budov.
Žádáme předsedu vlády České
republiky, aby na naše připomínky účinně
reagoval, zejména aby sdělil, zda zvažuje zohlednit
naše náměty uvedené pod bodem a) a b)
této interpelace a zda úprava cen tepla bude vázána
na zavedení měřící techniky.
Odpověď žádáme písemně
v zákonných lhůtách.
Praha, dne 31. října 1990 | Jan Kryčer, v.r. |
Kamil Procházka, v.r. | |
Jaromír Kapusta, v.r. | |
František Homola, v.r. | |
Jiří Karas, v.r. | |
Miroslav Havlíček, v.r. | |
Jiří Fiedor, v.r. | |
Josef Kubiš, v.r. | |
Antonín Chutný, v.r. | |
Zdeněk Bárta, v.r." |