Ministr vnitra České republiky Tomáš
Sokol odpověděl poslanci Františku Neradovi
na jeho interpelaci dopisem ze dne 4. prosince 1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra vnitra České
republiky Tomáše Sokola na interpelaci poslance Františka
Nerada, která zní:
"Vážený pane poslanče, obdržel
jsem Vaši interpelaci ve věci problémů
ověřování vlastnických vztahů
pozemků a nemovitostí podnikem GEODEZIE s. p. Zároveň
navrhujete využít k tomuto účelu pozemkové
knihy, které jsou na státních notářstvích,
nebo vyčlenit pro zmíněnou agendu některý
referát okresních úřadů.
Na základě zákona č. 22/1964 Sb.,
o evidenci nemovitostí, došlo s účinností
od 1. 4. 1964 ke sloučení evidence právních
vztahů k nemovitostem s evidencí technických
údajů o nemovitostech do jediného evidenčního
aparátu, kterým je evidence nemovitostí.
Jejím vedením byl pověřen resort geodezie
a kartografie. Vedení pozemkových knih bylo současně
zastaveno a tyto byly předány do úschovy
státním notářstvím.
Zápisy právních vztahů do evidence
nemovitostí jsou prováděny na základě
příslušných rozhodnutí nebo listin
oprávněných státních orgánů.
V letech 1967 - 1987, kdy byla evidence nemovitostí postupně
vytvářena, byly příslušné
údaje zapisovány i na základě přímých
šetření u vlastníků a správců
nemovitostí, a to s podpůrným využitím
údajů z pozemkových knih a pozemkového
katastru. K tomu je nutné připomenout, že pozemky
ve vlastnictví občanů, které užívají
organizace, jsou zachyceny v evidenci podle platných předpisů
jen zjednodušenou formou, tj. příslušnou
poznámkou na vlastnických listech. Podrobnější
údaje musí být zjišťovány
v archivovaných operátech pozemkového katastru.
Právě tato činnost, která je odborně
i časově náročná, představuje
v současné době nejrozsáhlejší
agendu.
Využití pozemkových knih, jako průkazné
evidence, nepřichází v současné
době prakticky v úvahu. Právní úpravou
vlastnického práva k nemovitostem (v občanském
zákoníku) byla totiž s účinností
od 1. 1. 1951 zrušena zásada, že převod
vlastnictví se uskuteční až zápisem
do pozemkové knihy. Povinnost "knihovat" měly
nadále jen socialistické organizace, které
ji však důsledně nedodržely. Vznikl tak
značný nesoulad mezi evidencí a skutečným
stavem. Ten se také promítl do souběžně
vedeného pozemkového katastru, nahrazeného
v r. 1955 tzv. jednotnou evidencí půdy, která
ovšem obsahovala pouze údaje o uživateli pozemku
a způsobu využití. Proto byla v roce 1969 přijata
již zmíněná právní úprava.
Navrhované pověření okresních
úřadů určitými úkoly
na úseku evidence nemovitostí není možné,
protože by odporovalo jejich působnosti, vymezené
zákonem ČNR č. 429/1990 Sb., o okresních
úřadech. Podle ustanovení § 5 tohoto
zákona vykonávají okresní úřady
státní správu jen ve věcech, které
stanoví zvláštní zákon, dále
pak tu, která příslušela do účinnosti
zmíněného zákona okresním národním
výborům (pokud nebyla přenesena zákonem
č. 367/1990 Sb. na obce nebo zrušena), a nakonec ve
věcech uvedených v příloze i tohoto
zákona. Pro úplnost je nutné dodat, že
podle dosud platných předpisů ONV státní
správu na dotčeném úseku nevykonávaly.
Nejúčinnějším řešením
problémů, na které poukazujete, je urychlené
posílení středisek geodezie a kartografie
výkonnými kvalifikovanými pracovníky,
mj. i odborníky z oblasti souvisejících právních
disciplin. Konkrétní návrh předložil
již Český úřad geodetický
a kartografie vládě České republiky.
V Praze dne 4. prosince 1990 | Tomáš Sokol, v.r." |