Důvodová zpráva
a/ obecná část
Klíčovou úlohou našeho školství
jako hlavního nositele rozvoje výchovy a vzdělávání
je jít cestou, která navazuje na historické
tradice a současně koresponduje s úlohou
školství v moderní demokratické společnosti.
Tuto úlohu nemůžeme pojímat jen jako
záležitost státního aparátu,
nechť je jakkoliv moderní, ale musí se stát
věcí veřejnou v pravém slova smyslu.
Je třeba, aby se v řízení školství
prosazovaly nejen celospolečenské zájmy prezentované
státem, ale také individuální zájmy
rodiny, lokální zájmy obce a v neposlední
řadě zájmy pedagogů, tedy společný
zájem všech na výsledcích výchovy
a vzdělávání.
Ministerstvo považuje proto za potřebné, aby
v řízení školství současně
působily dva základní prvky:
- státní správa, která prosazuje celospolečenské
zájmy na výchově a vzdělávání,
- samospráva, která prosazuje v činnosti
školy místní zájmy obce a individuální
zájmy rodiny na výchově a vzdělávání.
Právní subjektivita škol zakotvená ve
školském zákoně vyžaduje zjednodušení
struktury státní správy ve školství,
propojení odborného a ekonomického řízení.
Ministerstvo považuje za důležité, aby
především pro základní školství
stát garantoval standardní úroveň
zajištění výchovně vzdělávacího
procesu. Navrhuje proto, aby i zde, kde je zřizovatelem
školy obec, byly z prostředků státního
rozpočtu hrazeny mzdové výdaje pedagogických
pracovníků a náklady na učebnice,
učební pomůcky a potřeby. Diferencované
zájmy a možnosti rozvoje školství může
obec uplatnit prostřednictvím rady školy a
poskytnutím příspěvku pro tyto účely.
Je zřejmé, že pro úspěšnou
činnost školství je potřeba výrazně
více prostředků, než je dosud přidělováno.
Zákon umožňuje vytvářet vlastní
příjmy škol a školských zařízení,
ty však nemohou výrazně hospodářskou
situaci ve školství ovlivnit. V současné
ekonomické situaci je třeba, aby se rozhodování
o rozdělování prostředků pro
školství zúčastnila i veřejnost,
neboť ta ponese důsledky. tohoto rozhodování.
O zvýšené prostředky vynaložené
na školství bude nutno omezit jiné výdaje
státu.
Navržené demokratické principy, které
současně odstraňují dosavadní
anonymitu v rozdělování a využívání
prostředků, umožňují vysokou
míru veřejné kontroly nad způsobem
hospodaření a tím zvýšení
jeho efektivnosti.
Nabytí účinnosti zákona se předpokládá
zároveň s nabytím účinnosti
zákona ČNR o obcích a zákona ČNR
o okresních úřadech, tj. nejpozději
do 23. listopadu 1990, neboť zákon
a/ v některých směrech navazuje na ustanovení
těchto zákonů
b/ některá jejich ustanovení doplňuje,
případně stanoví odchylky vzhledem
ke zvláštnostem školství.
b/ zvláštní část
Ustanovení zakotvuje subjekty vykonávající
státní správu ve školství.
Pro zajištění samosprávných činností
v řízení školství jsou definovány
dva základní samosprávné subjekty.
Jeden z nich je spojen se samosprávnými funkcemi
obcí, druhý s odvětvovými orgány
státní správy ve školství.
Podle školského zákona školy a školská
zařízení nabývají právní
subjektivitu, proto se podstatně zvyšují pravomoci
a odpovědnosti ředitele školy nebo školského
zařízení. Ředitel, ve smyslu výkonu
státní správy jako první instance,
rozhoduje o základních otázkách studia
jako např. přijetí, vyloučení
apod. Nově se umožňuje, aby ředitel
na základě požadavků v rámci
učebních plánů modifikoval výuku.
Dojde-li z tohoto důvodu ke zvýšení
nákladů, zakotvuje se povinnost navrhovatele je
uhradit.
V návaznosti na zákon o obcích se v těchto
ustanoveních upravuje přenesená působnost
a úloha obce v řízení a správě
školství. Obci se ukládá povinnost v
přenesené působnosti zajistit podmínky
pro povinnou školní docházku dětí
obce. Vymezuje se, které školy a školská
zařízení obec povinně zřizuje,
určují se povinnosti při zajištění
jejich provozu.
Odvětvovým orgánem pro státní
správu v území je školský úřad.
Územní obvod školského úřadu
je totožný s územním obvodem okresního
úřadu. Školské úřady přidělují
jednotlivým školám a školským zařízením
finanční prostředky ze státního
rozpočtu. Dále poskytují příspěvky
obcím na investiční rozvoj a údržbu
pro školy, které zřizují obce.
Školy a školská zařízení
nabývají právní subjektivitu podle
školského zákona. Školským úřadům
se umožňuje na základě smlouvy s ředitelem
školy vykonávat některé agendy, které
vyplývají z právní subjektivity skol
a školských zařízení, avšak
jejich zajišťování školou by bylo
méně efektivní.
Uplatnění odvětvového principu v řízení
školství klade v řadě případů
nové nároky na ministerstvo. Proto se vymezují
úkoly ministerstva jako ústředního
orgánu státní správy ve školství.
Stanoví se, které školy a školská
zařízení ministerstvo zřizuje. Přitom
se vychází z principu, ze ministerstvo zřizuje
ty školy a školská zařízení,
jejichž působnost výrazně překračuje
rámec obcí i okresů.
Ministerstvo se zmocňuje k vydání vyhlášek,
které jsou nezbytné pro zajištění
činnosti škol a školských zařízení.
I když se jedná o poměrně velký
rozsah zmocnění, omezí se počet vyhlášek
oproti současnému stavu.
V souladu se zákonem o obcích se vymezují
základní funkce samosprávy ve školství.
Vzhledem k charakteru školství se jednoznačně
stanovuje povinnost zřídit komise pro výchovu
a vzdělávání v těch obcích,
v nichž je více než pět škol. Dvě
pětiny členů této komise jsou voleny
z řad pedagogů v obci proto, aby byl zajištěn
prostor pro vyjádření odborných pedagogických
zájmů. I když komise nemají přímou
rozhodovací pravomoc, předpokládá
se, ze jejich stanoviska se budou prosazovat prostřednictvím
demokratických samosprávných mechanismů
v obcích.
V současné době se zvyšuje význam
jednotlivých územních celků. Proto
se koncipuje okresní školská rada, jejímž
úkolem je sladit zájmy jednotlivých obcí
na rozvoji školství v územním celku
a usměrňovat je se záměry školského
úřadu.
Zřizuje se Česká školní inspekce
jako samostatný orgán přímo řízený
ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
ČR. Právo učitelů volit metody a postupy
ve výchovně vzdělávacím procesu
zvyšuje nároky na informace o jejich výsledcích.
Upravují se proto základní úkoly inspekční
činnosti. Vzhledem k samostatnosti škol a školských
zařízení a k přenesení odpovědnosti
za výchovně vzdělávací proces
na obce a další subjekty se nově zavádí
možnost uložení pořádkové
pokuty až do výše 1 000 Kčs.
Ustanovení upravuje základní podmínky
podmíněného vyloučení, vyloučení
ze studia a lhůty pro rozhodování v této
věci.
Jednou z možností podpory ekonomického jednání
škol a školských zařízení
je právo škol a školských zařízení
na iniciativní využívání svých
kapacit pro hospodářskou činnost. Její
výnos bude sloužit pro zvýšení
zdrojů škol a zlepšování podmínek
výchovně vzdělávacího procesu.
I když dojde k rozvoji hospodářské činnosti
škol, je možno ji chápat jen jako doplňkový
zdroj pro školství.
Zákon stanoví případy, kdy na rozhodnutí
ředitelů, obcí a školních inspektorů
se vztahují ustanovení správního řádu.
Obecné předpisy o správním řízení
se nevztahují na církevní a soukromé
školy. Respektuje se tak právo zřizovatelů
těchto skol na výběr žáků;
žáci nejsou poškozeni ve svých právech,
neboť mohou ukončit vzdělání
v ostatních školách podle školského
zákona.
Ustanovení napomáhá v přechodném
období zabezpečit plynulý průběh
delimitace škol a školských zařízení,
vyčlenění finančních prostředků
na činnost státní správy a škol,
jakož i převedení majetkových a pracovněprávních
vztahů na školské úřady a obce.
Mezi nedeklarované,ale sledované cíle při
formulaci zásad zákona o státní správě
a samosprávě ve školství patří
i snížení přebujelé administrativy,
přiblížení rozhodovacích subjektů
k objektům řízení a zajištění
zpětných vazeb k rozhodování státní
správy.V souladu s tím se předpokládá,
že provedené změny nevyvolají žádné
nové náklady z prostředků státního
rozpočtu, naopak jsou vytvářeny podmínky
a budou hledány cesty k tomu, aby bylo možno vytvořit
úspory, které by se využily pro zkvalitňování
výchovně vzdělávacího procesu.
Jde v prvé řadě o počty pracovníků,
kteří se podílí na státní
správě školství z úrovně
bývalých KNV, ONV a jimi zřízených
organizací nebo zařízení. Tento zákon
přímo nijak zásadně neovlivňuje
sítě škol a školských zařízení,
proto se nepředpokládá ani globální
nárůst počtu pracovníků, kteří
se problematikou řízení a správy zabývají,
pouze dojde k jejích přerozdělení
do školských úřadů a škol.
Tito pracovníci se momentálně nedají
zcela přesně vyčíslit, neboť
mnozí se zabývají problematikou školství
jen částí své kapacity. Přesto
lze konstatovat, že tento počet se pohybuje kolem
8 300. V globálním součtu je zahrnuto asi
850 okresních a krajských inspektorů, 500
pracovníků technických a materiálových
středisek, 1 540 pracovníků školských
správ, které pracují v některých
městech a dále jsou zde další pracovníci
účelových zařízení a
odborů školství ONV a KNV. Návrh zásad
zákona předpokládá, že tyto počty
budou i základem pro posílení hospodářské
složky škol, které se stávají samostatnými
organizacemi a pro vytvoření školských
úřadů v územních celcích,
včetně zařízení služeb
pro školy a školská zařízení,
které budou školské úřady zajišťovat.
Z návrhu dále vyplývá předpoklad,
že investiční výstavba na úrovni
předškolní výchovy a základního
školství bude zabezpečována obecními
úřady a školské úřady
budou investorem pro střední školy, školy
speciální a výchovná a jiná
zařízení. Z tohoto důvodu by mělo
dojít k doplnění školských úřadů
o přiměřený počet pracovníků
KNV, kteří se výstavbou ve školství
zabývali mimo odbor školství. Totéž
platí i pro úsek financování /finanční
odbory národních výborů, oddělení
AIS atd./. Opomenout nelze ani to, že do činnosti
školských úřadů se přesunuje
v podstatně vyšší míře problematika
správy učňovského školství,
což však není přímý důsledek
navrhovaného zákona o státní správě
a samosprávě. Rozpočty školských
úřadů a škol bude třeba posílit
cestou delimitace o prostředky na zpracováni mezd
a platů v systému AIS /dosud je spravuji MF a MV/.
Nelze také zapomenout, že jistá část
finančních prostředků, především
na provoz a údržbu škol musí být
delimitována obcím,které budou zřizovat
a spravovat základní školy. Zároveň
se však předpokládá, že obce budou
přispívat na školství i z vlastních
zdrojů a to v postupně rostoucím rozsahu.
Celkový objem výdajů plynoucích do
předškolní výchovy, základního
a středního školství, který činil
v roce 1989 17 103 mil. Kčs, nebude v důsledku přijetí
zákona o státní správě a samosprávě
nijak zřetelně ovlivňován. To samozřejmě
neznamená, že uvedeným objemem prostředků
jsou v současné době potřeby výchovně
vzdělávací soustavy dostatečně
kryty. Již realizace novely školského zákona
č. 171/1990 Sb. v květnu 1990 přináší
zvýšené náklady na prostředky
ze státního rozpočtu např. na krytí
provozu středních odborných učilišť,
mateřských škol přebíraných
od podniků apod. K výraznější
úpravě rozpočtu a zvýšení
počtu pracovníků v důsledku přijetí
zákona o státní správě a samosprávě
ve školství, dochází pouze u MŠMT,
na něž přechází značná
část činností, které dosud
vykonávaly KNV /kde pouze systemizace odboru školství
představovala 80 i více pracovníků
na každém KNV/. Vyjdeme-li z objemu rozdělovaných
prostředků /viz shora/ a dalších činností,
které ministerstvo jako zřizovatel škol a školských
zařízení přebíraných
z působnosti KNV nemůže delimitovat, vychází
požadavek na posílení aparátu ministerstva
o 80 pracovníků jako reálný. Podloženým
je i požadavek na převod 620 inspektorů z ONV
a KNV do jediného sboru školských inspektorů
při MŠMT ČR, do České školní
inspekce, která bude působit na území
České republiky. Do skupiny ekonomických
problémů, které s sebou nová koncepce
zákona přináší, spadá
i problém vlastnictví staveb, budov, strojů
a zařízení, pozemků a předmětů
postupné spotřeby, s nimiž dosud školy
a školská zařízení hospodaří.
Tento majetek, u něhož vyčíslení
skutečné hodnoty je velmi obtížné,
neboť jsou evidovány pouze ceny pořizovací,
bude rozdělen mezi obce a stát. Pro provoz školských
úřadů musí být blokovány
odpovídající prostorové kapacity v
objektech dosud užívaných národními
výbory.
Navrhovaný systém státní správy
ve školství důsledně sleduje profesionalitu
činností státní správy a její
schopnost prosazovat školskou politiku státu a zároveň
vyváří podmínky pro kontrolní
a řídící funkce samosprávy,
bezprostředně posiluje postavení obcí
a podporuje motivace a aktivitu občanů v jejich
zájmu o rozvoj a kvalitní práci škol
a školských zařízení. Z ekonomického
hlediska je cílem zajistit co nejvyšší
účelnost ve využívání
prostředků uvolňovaných pro školství
ze státního rozpočtu a zároveň
podpořit iniciativu obcí i samostatných škol
při získávání dalších
prostředků.
Přiložený informativní přehled
uvádí počty předškolních
zařízení, škol a školských
zařízení včetně dětí
a žáků.
mateřské školy | 6 907 | 407 979 | dětí |
dětské útulky | 108 | 1 193 | dětí |
spol. zař. jesle + MŠ | 421 | 11 622 | dětí |
základní školy | 3 904 | 1 235 714 | žáků |
školní jídelny | 10 461 | 1 887 682 | stravovaných |
domy dětí a mládeže | 332 | 226 326 | čl. záj. útv. |
školní družiny | 3 744 | 280 346 | žáků |
školní kluby | 259 | 16 864 | žáků |
domovy mládeže | 208 | 35 185 | ubytovaných |
speciální školy | 931 | 75 384 | žáků |
gymnasia | 212 | 99 642 | žáků |
střední odborné školy | 375 | 158 772 | žáků /vč. zdrav. šk./ |
střední odbor. učiliště | 646 | 310 223 | žáků |
lidové školy umění | 369 | 174 610 | žáků |
jazykové školy | 25 | 60 117 | posluchačů |
lidové školy jazyků | 5 | 3 711 | posluchačů |
dětské domovy | 96 | 3 172 | dětí |
dětské výchovné ústavy | 24 | 764 | dětí |
dětské diagnostické ústavy | 9 | 289 | dětí |
diag. ústavy pro mládež | 4 | 143 | dětí |
vých. ústavy pro mládež | 26 | 1 315 | dětí |
1. Druhy zařízení školního stravování
a rozsah jejich činnosti.
2. Závazné normy výživové a finanční, technologické normativy spotřeby
potravin, normativy vybavení a zařízení.
3. Způsob hospodaření a výše
příspěvků za stravování
dětí, žáků a dospělých.
4. Podmínky školního stravování
mimo resort školství v církevních a
soukromých školách a školských
zařízení. Zřizování
soukromých jídelen a podmínky stravování
v nich.
5. Úkoly obcí při zajišťování
školního stravování.
1. V případech rovnocennosti stanovené mezinárodní
dohodou platí na území ČSFR vysvědčení
vydané školou v zahraničí opatřené
ověřovací doložkou.
2. Ověřovací doložku vydává
školská správa na žádost žadatele.
Sporné případy řeší ministerstvo.
3. Podmínkou uznání vysvědčení
je rovnocennost zahraniční školy se školou
v ČSFR.
4. způsob vykonání doplňovacích
zkoušek,
5. vyhláška se nevztahuje na školy FMNO, FMV
a ministerstva spravedlnosti; u zdravotnických škol
provádí ověřování ministerstvo
zdravotnictví,
6. vzory ověřovacích doložek.
1. Na církevní školy a školy náboženských
společenství (dále jen "církevní
školy") se vztahují obecně závazné
právní předpisy, platné pro základní,
střední a speciální školy, pokud
vyhláška o církevních školách
nestanoví jinak.
2. Církevní školy zřizují církve
a náboženská společenství (dále
jen "zřizovatel").
3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
zařazuje do sítě škol církevní
školu na základě zřizovatelovy žádosti
s předepsanými náležitostmi ve stanoveném
termínu.
4. Ministerstvo vyřadí církevní školu
ze sítě na základě písemného
návrhu zřizovatele na zrušení církevní
školy nebo při zjištění závažných
nedostatků v činnosti školy.
5. Žák, který nedokončí povinnou
školní docházku v církevní škole,
ukončí povinnou školní docházku
v jiné škole.
6. Způsob klasifikace žáků může
stanovit ředitel školy v dohodě se zřizovatelem
odlišně. V tom případě je ředitel
povinen toto oznámit ministerstvu. Při ukončení
povinné školní docházky nebo studia
nebo přestupu na jinou školu vydá škola
žákovi vysvědčení podle obecně
závazných právních předpisů,
upravujících klasifikaci a hodnocení v základních,
středních a speciálních školách.
1. Přijetí do 1. ročníku denního
studia se neomezuje věkem uchazeče.
2. Žáci a uchazeči o studium si mohou podat
přihlášky na dvě střední
školy.
3. Žáci a uchazeči se přijímají
ke studiu podle svých schopností, vědomostí,
zájmů a zdravotního stavu. Kritéria
pro přijímání ke studiu ve střední
škole stanoví ředitel střední
školy podle výsledků žáka v základní
škole a výsledku přijímací zkoušky.
4. Proti rozhodnutí ředitele střední
školy o nepřijetí může žák
nebo jeho zákonný zástupce nebo uchazeč
podat do 8 dnů ode dne doručení rozhodnutí
odvolání ke školské správě.
Výši rezervy volných míst pro odvolací
řízení stanoví ředitel střední
školy.
5. Ředitel střední školy stanoví
kritéria přijímacího řízení
ke studiu při zaměstnání a kombinovanému
studiu v návaznosti na specifiku oboru.
6. Při přijímání žáků
ke studiu ve speciálních středních
školách bude vyhláškou stanovena možnost
použít takové prostředky, které
umožní žákům sluchově, zrakově
a tělesně postiženým zkoušku vykonat.
1. Zřizování a zrušování
základních škol.
2. Plnění povinné školní docházky.
3. Umožňuje se vnitřní diferenciace
školy podle zájmu žáků a zřizování
škol a tříd z rozšířenou
výukou některých předmětů.
4. Umožňuje se integrace tělesně a smyslově
postižených dětí nebo dětí
s vadami řeči do tříd základní
školy i zřizování speciálních
tříd prvních až čtvrtých
ročníků pro tyto děti na základních
školách.
5. Upravuje se organizace a řízení výchovně
vzdělávací činnosti školy, pravidla
hodnocení a klasifikace žáků.
Vyhláška upraví:
1. Typy a názvy speciálních mateřských
škol a speciálních škol.
2. Zvláštnosti organizace a výchovně
vzdělávacího procesu ve speciálních
mateřských školách a speciálních
školách.
3. Zařazování tříd pro žáky
se specifickými vývojovými poruchami učení
a chování, zřizované v základních
školách, do systému speciálních
škol.
4. Zřizování speciálních tříd
pro smyslově nebo tělesně postižené
žáky nebo pro žáky s vadami řeči
v základních školách nebo v mateřských
školách.
5. Ve zvláštních školách se zrušuje
variantní výuka a závěrečné
třídy.
6. V pomocných školách se vytvářejí
podmínky pro rozvíjení pracovních
návyků těžce mentálně
postižených žáků.
7. Pro zabezpečování diagnostické,
poradenské, terapeutické a metodické služby
pro zdravotně postižené děti předškolního
a školního věku, jejich rodiče a pedagogy
se zřizují v mateřských, základních
a zvláštních školách pro smyslově
postižené a tělesně postižené
děti speciálně pedagogická centra.
1. Na soukromé školy se vztahují obecně
závazné právní předpisy platné
pro základní, střední a speciální
školy, pokud vyhláška o soukromých školách
nestanoví jinak.
2. Zřizování, zrušování
a činnost soukromých škol, organizace vyučování
na těchto školách, zařazování
soukromých škol do sítě.
3. Zařazování soukromých škol
do sítě škol ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy (dále jen
"ministerstvo"),
4. Návrh na zařazení soukromé školy
do sítě škol předkládá
s předepsanými náležitostmi zřizovatel
ministerstvu ve stanoveném termínu.
5. Ministerstvo vyřadí školu ze sítě
na základě písemného návrhu
zřizovatele nebo při zjištění
závažných nedostatků v činnosti
školy.
6. Náklady spojené s činností školy
hradí jednak zřizovatel, jednak se hradí
dotacemi (nařízení vlády ČR
o poskytování dotací soukromým školám).
7. Žák, který nedokončí povinnou
školní docházku v soukromé škole,
ukončí povinnou školní docházku
v jiné škole.
1. Konkursy se vyhlašují na obsazování
funkcí ředitelů škol a školských
zařízení, školních inspektorů
a ředitelů školských správ.
2. Konkurs na obsazení funkce ředitele školy
a školského zařízení zřizovaných
obcemi vyhlašuje obec. Na základě výsledků
konkursního řízení, po souhlasu školské
správy a na doporučení komise pro výchovu
a vzdělávání jmenuje ředitele
do funkce obec.
3. Konkurs na obsazení funkce ředitele školy
a školského zařízení zřizovaných
ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
(dále jen "ministerstvo") vyhlašuje školská
správa. Na základě výsledků
konkursního řízení a na doporučení
komise pro výchovu a vzdělávání
jmenuje ředitele do funkce školská správa.
4. Konkurs na obsazení funkce školních inspektorů
a ředitelů školských správ vyhlašuje
ministerstvo. Na základě výsledků
konkursního řízení jmenuje ministerstvo
školního inspektora a ředitele školské
správy.
5. Stanoví se postup při sestavování
konkursních komisí, pravidla jejich činnosti
a způsob vyhlašování výsledků
konkursního řízení.
1. Výčet školských zařízení,
v nichž se vykonává ústavní a
ochranná výchova
2. Postup při poskytování ošacení
a věcné pomoci
3. Poskytování kapesného se rozšiřuje
i na děti předškolního věku a
zvyšují se jeho limity pro jednotlivé věkové
kategorie
4. Zavádí se poskytování věcných
či finančních příležitostních
darů (narozeniny, vánoce apod.)
5. Přílohy: Normy ošacení a vybavení
se stanovují podle věkových kategorií
dětí a mladistvých, aktualizuje se jejich
rozsah; vypouští se předpokládaná
doba upotřebitelnosti jednotlivých součástek.
Vyhláška upraví:
1. Zřizování a zrušování
středních škol.
2. Nové typy středních odborných škol:
obchodní škola, obchodní akademie, rodinná
škola, sociálně právní akademie,
střední zahradnická škola.
3. Změny studijního nebo učebního
oboru, přestup do jiné střední školy,
přerušení studia, přestup do vyššího
ročníku, opakování ročníku
a zanechání studia svěřit do pravomoci
ředitele střední školy.
4. Organizaci středních škol a rámcově
stanoví organizaci středních odborných
škol a gymnázií.
Vyhláška dále:
5. Umožní řediteli školy navrhnout nový
učební nebo studijní obor podle požadavků
praxe nebo územního celku, popřípadě
další vyučovací předmět,
a to se souhlasem ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy.
6. Koncipuje výuku odborného výcviku ve středních
odborných učilištích jako jednotný
celek a dosavadní organizační členění
na období přípravné a období
odborného rozvoje řeší pouze obsahově.
V oblasti výchovy mimo vyučování stanoví
základní úkoly pro všechny druhy středních
škol a při tom samostatně upraví problematiku
středních odborných učilišť
a středisek praktického vyučování.
7. Taxativně stanoví druhy dokumentace a tiskopisů,
které střední školy mohou vést.
1. Mimo území ČSFR lze plnit povinnou školní
docházku ve škole zřízené zastupitelským
úřadem ČSFR nebo ve škole na území
státu pobytu nebo ve škole zřízené
při zastupitelském orgánu jiného státu
nebo i v ČSFR ve škole jiného státu,
popřípadě individuální výukou
(zvláštní způsob školní
docházky).
2. zařazování žáků do
školy při zastupitelských úřadech
ČSFR a postup při přihlašování
ke školní docházce.
3. povolování zvláštního způsobu
plnění povinné školní docházky
ředitelem školy, kde by žák školní
docházku plnil (dále jen "kmenová škola").
4. způsob poskytování učebnic a školních
potřeb žákům.
5. zkoušky žáků v kmenové škole,
organizace zkoušek a období, za které žák
zkoušky vykoná.
6. vedení dokumentace o plnění povinné
školní docházky v kmenové škole
žáka,
7. vydávání vysvědčení a způsob doplňování klasifikace o předměty, které se na