Ministr vnitra České republiky odpověděl
poslanci Petru Lomovi na jeho ústní interpelaci
z 5. schůze ČNR dopisem ze dne 27. listopadu 1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra vnitra České
republiky na interpelaci poslance Petra Loma, která zní:
"Vážený pane, k Vaší interpelaci
ve věci zavedení slev na jízdném ČSAD
pro důchodce - seniory uvádím následující
stanovisko:
V oblasti veřejné hromadné dopravy se zřejmě
více než jinde střetávají výrazně
protichůdné názorové tendence na způsob
přechodu k tržnímu hospodářství
a míru uplatnění obecných ekonomických
podmínek trhu. Centralizace hospodářského
a společenského života, zdravotnických,
obchodních, kulturních i školských zařízení
v minulých letech vyvolaly značnou poptávku
obyvatelstva po přepravě. Nezbytnost těchto
přeprav si pak logicky vynutila postupné uskutečňování
velkorysé sociální politiky v oblasti jízdného,
které se stalo nedílnou součástí
sociální politiky státu a takto je na tyto
výhody stále nahlíženo. Ekonomické
deformace jízdného vyvolávaly již v
minulosti obtížně řešitelné
problémy a silnou závislost víceméně
monopolních dopravců na státním rozpočtu.
Změněné podmínky, konkrétně
v autobusové dopravě, její postupná
privatizace, jednoznačné úsilí finančních
orgánů omezit alespoň pro nejbližší
období poskytování dotací, potřeba
snížit spotřebu nafty v dopravě a omezit
autobusovou dopravu z ekologických důvodů
si nyní přímo vynucují přehodnocení
tarifní politiky.
Z tohoto důvodu se již při úpravě
jízdného k 1. 9. t. r. obecně formulovalo
v usnesení vlády ČSFR č. 332/1990
poskytování slev v ČSAD na komerční
bázi takto:
"Umožnit dopravním organizacím poskytování
komerčních slev jízdného například
u ČSD pro hromadné školní akce, odborářské
akce, sportovní a turistické akce a u ČSAD
zavedení zvýhodněného jízdného
pro důchodce, případně jiné
druhy slev s cílem využití přepravních
kapacit v dopravních sedlech".
Rozdílné řešení jízdného
u důchodců oproti ČSD, kde jsou nároky
důchodců zakotveny přímo v tarifu,
vyplývá ze zcela odlišných podmínek
pravidelné autobusové dopravy. Malá přepravní
kapacita autobusu a nesrovnatelně vyšší
koeficient jejího využívání oproti
železnici vylučuje možnost vyhlášení
paušálního a obecně platného
nároku důchodců na zlevněnou, resp.
bezplatnou přepravu. Takové řešení
by nesporně vyvolalo výrazné zvýšení
požadavků této sociální skupiny
na přepravu i na spojích a linkách, které
jsou již dnes plně využité. Nasazení
dalších vozidel na tyto spoje by vedlo ke zhoršení
celkové ekonomiky autobusové dopravy a jejich přeplňování,
ke zhoršení kultury cestování.
Z těchto důvodů se volilo řešení,
které umožňuje dopravcům individuálně
posoudit možnosti a využití jednotlivých
linek a určité cenové zvýhodnění
na nevyužívaných spojích pak nabídnout
v jízdních řádech.
Vydavatel Tarifu pro pravidelnou autobusovou přepravu cestujících,
zavazadel a autobusových zásilek, tj. federální
ministerstvo dopravy, výkladem potvrdil, že poskytování
těchto komerčních slev nebude z úrovně
ústředních orgánů metodicky
usměrňováno a jejich přiznání
je ve výlučně pravomoci dopravních
organizací.
Tento přístup k problematice slev z jízdného
by měl umožnit překlenout období do
realizace návrhu Zásad státní dopravní
politiky, který má být v nejbližší
době předložen ministrem dopravy vládě
ČSFR. V něm se uvádí tato zásada:
"Omezovat společensko ekonomické výkony,
které jsou dopravci ukládány ve veřejném
zájmu v podobě cenových slev pro určité
skupiny cestujících, dopravní obsluhu málo
rozvinutých oblastí apod. Určitý rozsah
výkonů kompenzovat v rámci udělených
povolení (koncesí, licencí, kdy se při
vystavování povolení k nadměrně
ziskové činnosti přidá povinnost provádět
činnost méně ziskovou, případně
i ztrátovou); zbylou část uhradit z veřejných
prostředků jako rozdíl mezi požadovanou
cenou a skutečnými náklady maximálně
racionalizovaných služeb" a dále pak:
"U sociálních slev (jízdné žákovské,
pro důchodce, děti, tělesně postižené
aj.) se hradí rozdíl mezi povoleným jízdným
a ekonomickou cenou z rozpočtu příslušného
orgánu, v zájmu kterého byl výkon
proveden".
Závěrem upozorňuji, že výše
uvedené přístupy pro zapracování
sociálních hledisek do cen jízdného
v autobusové dopravě musí v souladu s platnými
kompetencemi zabezpečit federální ministerstvo
dopravy a federální ministerstvo financí,
tj. orgány pověřené cenovou působností
v dopravě, kterým naše stanovisko zasíláme
na vědomí.
V Praze 27. listopadu 1990 | Tomáš Sokol, v.r." |