VI. volební období
88A
ODPOVĚĎ NA INTERPELACI
poslance Josefa Hejska
ministrovi strojírenství a elektrotechniky ČR
Miroslavu Grégrovi
ze dne 12. října 1990 ve věci
zastavení zakládání státních podniků
Ministr strojírenství a elektrotechniky České
republiky Miroslav Grégr odpověděl poslanci
Josefu Hejskovi na jeho interpelaci ministrovi strojírenství
a elektrotechniky ČR ve věci zastavení zakládání
státních podniků dopisem ze dne 16. listopadu
1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra strojírenství
a elektrotechniky České republiky Miroslava Grégra
na ústní interpelaci poslance Josefa Hejska, která
zní:
"Vážený pane poslanče, odpovídám
na Vaši interpelaci týkající se v zásadě
zastavení zakládání státních
podniků v resortu strojírenství a elektrotechniky
ČR, jakož i v této souvislosti konkrétního
řešení žádosti o osamostatnění
závodu Hlinsko ze státního podniku TONA Pečky.
Předně konstatuji, že Vaši interpelaci
jsem obdržel dne 26. 10. 1990, tedy v době, kdy již
bylo zakladatelem kladně rozhodnuto o založení
státního podniku PISTOL Hlinsko.
Konkrétně vedení ministerstva strojírenství
a elektrotechniky uzavíralo řešení žádosti
na nové státní podniky dne 12. října
1990 a rozhodlo o založení 41 státních
podniků, mezi nimi státního podniku z bývalého
závodu Hlinsko. V tomto počtu byly také státní
podniky k 1. 11. 1990 založeny.
Pokud se zmiňujete o navrhovatelem požadovaném
termínu založení státního podniku
k 1. 10. 1990, nutno dodat, že svoji žádost předložil
zakladateli 19. 9. 1990. Není reálné ve lhůtě
z toho vyplývající prakticky 14 dnů,
a to při velké četnosti obdobných
žádostí, zabezpečit věcné
komplexní dořešení žádostí
příslušnými odbornými útvary
ministerstva, projednat navrhované rozhodnutí vedením
ministerstva a zabezpečit příslušnou
legislativní přípravu na vznik nových
státních podniků, včetně projednání
vzniku s příslušnými orgány.
Naproti tomu lze uvést, že bývalý závod
Hlinsko pro své rozhodování o podání
žádosti o osamostatnění mohl využít
své zákonné možnosti dříve,
tj. od ledna tohoto roku.
Těžiště Vaší interpelace spočívá
v uváděném zastavení procesu vzniku
nových státních podniků v resortu
strojírenství a elektrotechniky ČR.
Výše uvedený počet založených
nových státních podniků (a dalších
i k termínu 1. 10. 1990 a k 1. 9. 1990) je dostatečným
důkazem probíhající decentralizace
výrobně technické základny v resortu.
Jde zřejmě o to, že byla mylně vyložena
cesta, kterou resort strojírenství a elektrotechniky
ČR prosazoval, a to využití možnosti přímého
zakládání více akciových společností
ze státního podniku a z jeho částí
v situaci, kdy jeho vnitřní jednotky předložily
žádosti o osamostatnění. Tuto koncepci
opírající se o výklad zákona
o státním podniku, jeho § 32, odst. 3 a 4,
v možnosti zrušení státního podniku
zakladatelem a vložení jeho majetku, včetně
práv a povinností, do více akciových
společností zakládaných státem
jako jediným zakladatelem po schválení vládou
ČR, považovalo MSE ČR za racionální
a logickou, která by naopak napomohla urychlení
procesu deetatizace a přípravy privatizace.
V případě její realizace by nebylo
nutné na krátkou a přechodnou dobu zakládat
nové státní podniky. V tomto smyslu také
odborné útvary ministerstva projednávaly
zabezpečení potřebné přípravy
na přímé založení akciové
společnosti ze státního podniku či
z jeho částí, konkrétně ve
Vámi citovaném případě přípravu
na založení a.s. z bývalého závodu
Hlinsko a další a.s. ze zbývající
části státního podniku TONA Pečky.
Tento postup však nebyl akceptován Legislativní
radou vlády ČR, takže MSE ČR řeší
proces decentralizace cestou zakládání nových
státních podniků, samozřejmě
na krátkou a přechodnou dobu do zahájení
procesu jejich deetatizace a privatizace po vydání
transformačního zákona.
Protože závěrem své interpelace požadujete
zodpovězení příslušných
otázek, rekapituluji:
1. Instrukce zastavující vznik nových státních
podniků vydána nebyla. Naopak od svého založení
MSE ČR založilo celkem 56 nových státních
podniků v procesu decentralizace.
2. MSE ČR však pokládalo za logické
a racionální při decentralizaci výrobně
technické základny řešit žádosti
o osamostatnění vyčleněním
příslušné jednotky ze státního
podniku a založením z ní akciové společnosti
státem jako jediným zakladatelem. Zakládání
více a.s. z jednoho státního podniku nebylo
však Legislativní radou vlády ČR umožněno.
3. Přípravu na zakládání více
akciových společností z jednoho státního
podniku organizovanou odbornými útvary ministerstva
nelze kvalifikovat jako tlak úředníků
ministerstva proti osamostatnění příslušných
vnitřních organizačních jednotek státního
podniku, ale naopak jako záměr urychlení
procesu deetatizace a privatizace.
Takto založené akciové společnosti by
se soustřeovaly především již na
proces privatizace.
4. Nakládání s majetkem svěřeným
státnímu podniku řeší zákonné
opatření předsednictva Federálního
shormáždění ze dne 30. srpna 1990. Podle
něho státní podnik nemůže majetek,
se kterým hospodaří v rámci státního
podniku jeho závod, rozprodat nebo vložit do jiné
společnosti bez udělení výjimky zakladatele.
5. Organizace akciové společnosti je zásadně
odlišná oproti státnímu podniku. Řídící
orgány při založení a.s., tj. představenstvo
a dozorčí radu, volí valná hromada,
jejíž funkci plní zakladatel do doby, než
přistoupí další akcionáři.
Tím je obava ze zachování dosavadních
řídících struktur v a.s. zcela bezpředmětná,
resp. není jasné, z čeho je námitka
odvozována.
Vážený pane poslanče, očekávám,
že zásadní otázky a námitky uplatněné
Vaší interpelací jsou tímto vysvětleny.
V případě potřeby dalšího
objasnění věci doporučuji přímou
konzultaci s mým zakladatelským odborem, ředitelem
ing. Mikuleckým tak, aby se předešlo nepřesným
informacím a výkladům postupu ministerstva
strojírenství a elektrotechniky ČR v předmětných
záležitostech.
S pozdravem
V Praze, dne 16. listopadu 1990 Miroslav Grégr, v.r."
Dagmar B u r e š o v á, v.r.