Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Josefa Hejska
na ministra strojírenství a elektrotechniky České
republiky Miroslava Grégra:
"Vážený pane ministře, dne 19.
9. 1990 jsem se spolu s ředitelem závodu TONA
Hlinsko panem Josefem Šourkem zúčastnil
jednání na odboru Vašeho ministerstva, které
vede ředitel ing. Lafek. Cílem jednání
bylo podání přihlášky výše
zmíněného závodu jako samostatného
státního podniku s dnem osamostatnění
1. 10. 1990. Jednání byl dále přítomen
pan ing. Kaše, podnikový ředitel TONA Pečky.
Žádost závodu Tona Hlinsko byla podložena
potřebnými ekonomickými rozbory a patřičným
zdůvodněním. Z vystoupení ředitele
hlineckého závodu i podnikového ředitele
vyplynulo, že s osamostatněním hlineckého
závodu je oboustranný souhlas a že neexistují
žádné závažné ekonomické
důvody, aby nemohlo být realizováno. Byla
vznesena řada argumentů, která toto osamostatnění
dále podpořila - mimo jiné i argumenty, které
jsou podle mého názoru v naprostém souladu
se současnou privatizační politikou. Pro
dokreslení situace uvádím následující
konkrétní fakta:
Závod Tona Hlinsko požádal o osamostatnění
dne 19. 9. 1990 s tím, že k osamostatnění
dojde k 1. 10. 1990. Jde o závod, který má
asi 170 zaměstnanců, ucelený výrobní
program (výroba nářadí) a univerzální
strojní vybavení umožňující
velmi operativní změnu výrobního programu.
Jeho osamostatnění nebude mít negativní
vliv na výrobu stávajícího podniku.
Odpovědí na žádost hlineckého
závodu však bylo prohlášení ředitele
odboru ing. Lafka, že další žádosti
o osamostatnění nebudou projednávány
a to na základě instrukce či rozhodnutí,
které bylo vydáno Vámi. Napříště
prý budou projednávány pouze žádosti
o založení akciových společností
ke dni založení 1. 1. 2991.
Jsem si velmi dobře vědom, že Vy jakožto
ministr vidíte celou záležitost vzniku nových
státních podniků i budoucí privatizace
v daleko širších souvislostech než řídící
pracovníci jednotlivých závodů. Proto
jsem také celkem třikrát žádal
pana ředitele Lafka o zdůvodnění,
co Vás k vydání výše zmíněného
nařízení vedlo, jaké je jeho opodstatnění.
Vysvětlení se mi však nedostalo a protože
se mi tento postup zdá býti v rozporu se zákonem
o státním podniku, ale hlavně se záměry
co nejrychlejšího a nejjednoduššího
průběhu privatizace, ke které v nedaleké
budoucnosti dojde, dovoluji si položit Vám následující
otázky:
1. Jaký je záměr Vámi vydané
instrukce zastavující již nyní vznik
nových státních podniků
2. Co brání tomu, aby byly žádosti o
osamostatnění závodů projednávány,
jestliže z nich zcela zjevně vyplývá,
že vzhledem k budoucí privatizaci by přinesly
zjednodušení a urychlení celého tohoto
procesu. Co je důvodem, jestliže je dnes zcela jasné,
že menší podniky se budou privatizovat daleko
snáze než velké výrobní celky
a vedle toho mají tyto daleko větší
šanci na přežití, daleko větší
možnost udržet si současnou úroveň
výroby i zaměstnanosti i ve změněných
ekonomických podmínkách
3. Proč je úředníky Vašeho ministerstva
na žádající závody vyvíjen
tlak, aby zakládaly akciové společnosti a
to i s podniky, od nichž by se jinak naprosto odůvodněně
odtrhly
4. Jak Vaše ministerstvo zajistí, aby v tomto přechodném
období nedošlo k úniku majetku jednotlivých
závodů. Stávající podniky mají
totiž možnost - nebudou-li žádosti o osamostatnění
vyřízeny, získat na majetek těchto
závodů půjčky, popřípadě
tento majetek, se kterým mají právo disponovat,
rozprodat
5. Jak Vaše ministerstvo zajistí, aby v případě
vzniku akciových společností nestaly se tyto
prostředkem k uchování nežádoucích
řídících struktur.
Na výše uvedené otázky požaduji
písemnou odpověď.
V Hlinsku, dne 12. října 1990 | Josef Hejsek, v.r." |