Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Zdeňka
Smělíka na ministra zemědělství
Bohumila Kubáta:
"V důsledku trvalého zhoršování
kvality povrchových vod stále více vystupuje,
při zásobování obyvatelstva pitnou
vodou, význam podzemních zdrojů. V posledních
desetiletích jsou však znečišťovány
látkami, které již v malých koncentracích
jsou škodlivé pro zdraví člověka,
např. ve veřejnosti známé bifenyly,
ropné látky, těžké kovy a dusičnany.
Zvyšující se koncentrace posledních
dvou komponent ve vodách jde výhradně na
vrub zemědělské velkovýroby. Ještě
před 20 - 30 lety, kdy aplikace průmyslových
hnojiv byla oproti současnému stavu pětinová,
ve sledovaných podzemních zdrojích i vodárenských
nádržích byly obsahy dusičnanů
na velmi nízkých hodnotách (okolo 10 mg/l),
plně vyhovujících ČSN 830611 "Pitná
voda".
V posledním období nárůst dávek
průmyslových hnojiv vzrostl pětinásobně,
přičemž "cílevědomým
a vědecky řízeným rozvojem JZD"
vzrostly výnosy obilovin o cca 50%. Současně
s tím trvale rostly koncentrace dusičnanů
o 1 mg/l ročně ve vodách v územích
s výraznou zemědělskou činností
i ku příkladu v oblastech Českomoravské
vysočiny. Příkladem mohou sloužit vodárenské
nádrže Hubenov, Opatovice, Vír a další.
Evidentní je výrazný nárůst
koncentrace v období březen - září.
Na zhoršování jakosti podzemních vod
se dále podílí i nevhodné vypouštění
odpadních vod na půdu pod záminkou závlah,
nízká jakost strojených hnojiv, nevhodný
sortiment hnojiv použitý v konkrétním
území apod.
Náš zákon o vodách č. 138/73
Sb. zdůrazňuje celospolečenský význam
a nenahraditelnost podzemních vod. V § 25 jsou stanoveny
povinnosti při zacházení s látkami
ohrožujícími nezávadnost podzemních
vod a podle § 17 jsou správci zemědělských
nebo lesních pozemků a rybníků povinni
obhospodařovat je takovým způsobem, aby jakost
a množství vod byly zachovány a aby i napomáhali
zlepšovat vodohospodářské poměry.
V kontextu s tímto zákonem a navazujícími
směrnicemi ministerstva zdravotnictví ČSR
č. j. MZM-324.2 - 1. 9. 78 o zásadách vymezování
a využívání ochranných pásem
vodních zdrojů k hromadnému zásobování
vodou, dále Předpisy o stanovení a vymezení
pásem hygienické ochrany jednotlivých zdrojů
a Instrukce, bývalého MZVž ČSR z 25.
8. 1987 č.j. 795/85-410 (čl. 43 Věstník
MZVž) k hospodaření zemědělských
organizací v ochranných pásmech vodních
zdrojů, musím konstatovat, že všechna
opatření jsou neúčinná, ne-li
pouze deklarativní.
Pro ilustraci uvádím příklady důsledků
zemědělské velkovýroby na jižní
Moravě. Mohutné zdroje podzemních vod v Březové
(horská oblast) zásobující Brno, mají
zvýšený obsah dusičnanů za 20
let o 20 mg/l, a obdobné zhoršení nastalo i
v údolních nivách se zemědělskou
velkovýrobou kupř. u zdrojů Hrdibořice,
Smržice - okr. Prostějov, Břest, Postoupky,
Hulín - okr. Kroměříž, Kněžpole
- okr. Uherské Hradiště, Bzenec - okr. Hodonín.
Vodní zdroj Bažantnice u Břeclavi musel být
již před 3 lety zastaven, když koncentrace dusičnanů
dosáhly 150 mg/l, a nemohl být ani výjimkou
(do 100 mg/l) dále využíván. Obdobná
situace byla u zdroje Široký dvůr a dalších.
Přitom kvalita těchto vod před 25 lety odpovídala
požadavkům ČSN a byla dodávána
do vodovodní sítě bez úpravy. V této
souvislosti považuji znehodnocování podzemních
zdrojů vod a zhoršování její
kvality, vyvolávající vážné
zdravotní problémy pro uživatele za paradoxní,
v protikladu s proklamovanými úspěchy a přednostmi
zemědělské velkovýroby v našich
JZD a státních statcích.
Negativní účinky dusičnanů
na zažívací trakt, neurotoxicitu, byly jednoznačně
prokázány a rovněž i vznik methemoglobinemie
(oxidací hemoglobinu). Neoddiskutovatelné karcinogenní
účinky mají dusitany a N-nitrosoaminy, vznikající
redukčními procesy z dusičnanů.
Nerespektování platných zákonů
a směrnic, při bezohledné exploataci zemědělské
půdy ve vodárensky exponovaném území,
vede k nenávratné devastaci přírodních
vodních zdrojů, které považuji za součást
národního bohatství. Bez neprodleného
účinného zásahu bychom byli v blízké
budoucnosti postaveni před úkol, nahrazovat tyto
zdroje technologicky složitým a ekonomicky náročným
způsobem. Současná situace nemůže
být řešena ani poskytováním výjimek
ke kvalitě pitné vody, jichž je v ČR
1.000. Nicméně i to ukazuje na velký nepoměr
mezi legislativou a praxí v pásmové ochraně
vod při vodárenském zásobování,
přičemž je nutno vzít v úvahu
rozšíření výskytu dalších
toxických látek, jako jsou pesticidy, herbicidy
aj., které v době přípravy směrnic
nebyly v zemědělské velkovýrobě
zavedeny.
Poněvadž rozdělení kompetencí
spadá do resortu ministerstva zemědělství
oblast zajišťování pitné vody a
současně činnost významného
znečišťovatele podzemních zdrojů,
žádám o odpověď na otázky:
1. Jaká účinná kontrolní opatření
bude resort uplatňovat v pásmech hygienické
ochrany podzemních zdrojů, aby byly dodržovány
vydané směrnice, nedocházelo ke zhoršování
kvality vod a odstavování zdrojů?
2. Zda budou nadále poskytovány výjimky ze
směrnice č. 51/79 hygienických předpisů
MZ a jak bude prosazováno prioritní hygienické
hledisko při vodárenském zásobování?
Brně, dne 15. října 1990 | Zdeněk Smělík, v.r." |