VI. volební období
76A
ODPOVĚĎ NA INTERPELACI
poslance Vladimíra Budínského
na předsedu vlády České republiky
Petra Pitharta
ve věci zařazení reorganizace Bezpečnosti
do plánu činnosti vlády České republiky
do konce roku 1990
Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím
řádu ČNR, poslancům České
národní rady následující odpověď
na písemnou interpelaci poslance ČNR Vladimíra
Budínského na předsedu vlády České
republiky Petra Pitharta:
"Vážený pane poslanče, stejně
jako Vy, tak i vláda České republiky je vážně
znepokojena skutečnostmi, které uvádíte
ve své interpelaci ze dne 8. října 1990 (tisk
České národní rady č. 76).
Lze konstatovat, že veřejnobezpečnostní
situace v Severočeském kraji není v porovnání
s ostatními kraji České republiky výjimečná;
obdobný stav je v podstatě na území
celého státu. Příčiny tohoto
neradostného stavu mají objektivní i subjektivní
charakter.
Skutečností však zůstává,
že eliminaci kriminality nelze redukovat pouze na orgány
činné v trestním řízení
a z nich především na orgány Bezpečnosti.
I když na tomto úseku sehrává Bezpečnost
jako součást mocenského aparátu významnou
roli, musí se stát boj proti kriminalitě,
jejím příčinám a všem
ostatním negativním jevům záležitostí
celospolečenskou.
Bezpečnostní situace je jedním z určujících
kriterií pro personální a materiálně-technické
zabezpečení policejního aparátu. Potřebná
opatření jsou již zapracována do návrhu
nového zákona o policii a návrhu zákona
o služebním poměru. Přijetí dalších
opatření se připravuje např. i v souvislosti
s projednáním státního rozpočtu
České republiky na rok 1991.
Novým podmínkám se přizpůsobuje
i organizace policie na území republiky. Mezi hlavní
zásady lze mimo jiné zařadit i důsledné
oddělení státní správy od samotného
výkonu služby, výrazné posílení
pravomoci, působnosti a odpovědnosti nejenom základního
stupně řízení, ale i Hlavního
velitelství policie a přiblížení
se co nejvíce oprávněným potřebám
a požadavkům občanů. Vláda je
si vědoma, že musí dojít k výraznému
posílení přímého výkonu
služby; policie musí být budována zdola
a musí se oprostit od činností, které
s přímým výkonem služby nesouvisí.
Vím, že uvedené principy nejsou nové
a převratného charakteru; jde však o zásady,
které v minulosti dodržovány nebyly a nyní
se jejich nerespektování projevuje v plné
nahotě.
V rámci nové organizační struktury
policejního aparátu je reálné, že
v rámci Severočeského kraje bude rozšířena
stávající síť policejních
oddělení z 50 ZÚ VB na 64 a celkově
bude vybudováno 93 policejních stanic, s celkovým
nárustem 532 tabulkových míst pro pořádkovou
službu. K výraznému posílení
v časovém období 1990 - 1994 dojde i v dalších
oblastech výkonu služby.
Na základě usnesení č. 15 ze 4. společné
schůze výborů branných a bezpečnostních
SL a SN Federálního shromáždění
bylo doporučeno výkon služby nadále
posilovat vojáky pohraniční stráže.
Pro Severočeský kraj toto rozhodnutí představuje
zvýšení dosavadního počtu 80
vojáků na celkový počet 500 a to od
1. 11. 1990.
Rozhodnutím vlády České republiky
byl početní stav policie zvýšen o 1000
funkčních míst, z toho pro Severočeský
kraj s účinností od 1. 10. 1990 připadá
nárust 160 míst.
Je skutečností, že od novelizované trestně
právní úpravy se očekávalo
podstatné zjednodušení přípravného
řízení, větší ofenziva
v odhalování trestné činnosti a dokazování,
účinnější zásahy proti
pachatelům zejména závažné trestné
činnosti. Současná praxe však odhaluje
některé složitosti v otázkách
přípravného řízení a
ve svém výsledku nepotvrzuje úspěšnější
vedení boje s kriminalitou. V této souvislosti z
podnětu ministra vnitra České republiky bylo
provedeno zhodnocení účinnosti novel trestně
právních předpisů a o výsledku
bude informována iniciativní skupina poslanců
Federálního shromáždění
tak, aby mohly být navrženy další legislativní
úpravy.
Na podkladě závěrů jednání
kolegia ministra vnitra České republiky bylo rozhodnuto
zpracovat novelu Směrnice pro zřizování
a činnost výjezdových skupin Veřejné
bezpečnosti a novelu Nařízení MV ČR
o součinnosti mezi útvary vyšetřování
a ostatními útvary policejního sboru. Obsah
norem bude experimentálně ověřen v
podmínkách Severomoravského kraje s předpokladem
nabytí účinnosti pro celou Českou
republiku od 1. ledna 1991.
Závěrem mně dovolte, vážený
pane poslanče, ubezpečit Vás, že vláda
České republiky bude boji proti kriminalitě
věnovat i nadále prvořadou pozornost.
S pozdravem
V Praze, dne 19. listopadu 1990
Petr Pithart, v.r."
Dagmar B u r e š o v á, v.r.