Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslankyně ČNR Anny
Váchalové ministrovi zdravotnictví České
republiky Martinu Bojarovi a ministrovi práce a sociálních
věcí Milanu Horálkovi:
"Chci hovořit o problému, který není
sice v tyto dny prvořadý, jeho řešení
však je a bude vizitkou humánní úrovně
naší společnosti. Mám na mysli péči
o zdravotně postižené občany, kolem
níž je, přes mnohá ujištění
a sliby, stále nejasno.
Zákonem č.203/1990 Sb. bylo od 1. 7. 1990 zřízeno
ministerstvo práce a sociálních věcí
ČR a svěřena mu paragrafem 9 odst.1 téhož
zákona i oblast sociální péče
a oblast péče o zdravotně postižené.
Toto jednoznačné ustanovení však zůstává
pouze na papíře a řadu funkcí ve zmíněných
oblastech vykonává i nadále ministerstvo
zdravotnictví ČR. Rozpor mezi kompetencí
zákonnou a faktickou má být podle mých
informací snad vyřešen předložením
novely zákona, který platí teprve tři
měsíce!
Nebudu se podrobněji zabývat argumenty svědčící
té které kompetenční variantě,
i když jsem důvodně přesvědčena
o správnosti a účelnosti platného
řešení. Chci pouze upozornit na situaci, která
je na jedné straně v rozporu se zákonem,
na druhé straně prohlubuje obtíže postižených
i jejich zástupců v konkrétních záležitostech.
Není jasné, na které ministerstvo a s kterými
problémy se mají postižení obracet,
navíc se na obou těchto orgánech setkávají
s rozpaky.
Obtíže postižených narůstají
a s ekonomickými změnami budou narůstat.
Bude se zvyšovat nájemné, již nyní
se například drasticky zvyšuje úhrada
za užívání garáží
při bezbariérových bytech pro nejtíže
postižené. Kritická je situace ve školství,
kde kupř. narůstají tlaky na rušení
speciálních výchovných zařízení
pro postižené. Postavení postižených
v pracovněprávních vztazích je nerovnoprávné,
podniky, které je zaměstnávají ve
větší míře, jsou značně
znevýhodněny. Takto je možno pokračovat
dlouho. Nyní již nejde pouze o životní
úroveň, ale o základní existenční
podmínky postižených.
Každý, kdo měl s otázkami postižených
občanů co do činění, chápe
nejvyšší naléhavost urychleného
vypracování jasné koncepce a institucionálního
systému péče o zdravotně postižené
kompetentním státním orgánem, který
bude zároveň garantem fungování této
péče.
Zdržení, ke kterému již došlo z příčin
ne zcela jasných, zatemněná kompetence a
případné změny krátkou dobu
platných norem, to vše vzbuzuje oprávněné
obavy těch, kterých se to bezprostředně
týká - samotných postižených
- z dalšího vývoje. Jejich jménem tedy
žádám jasné stanovisko obou zainteresovaných
resortů k dalšímu postupu v otázkách
péče o zdravotně postižené a
zároveň též o vysvětlení,
z jakých důvodů došlo ke zmíněným
problémům.
Osobně velmi vítám připravované
vytvoření výboru vlády ČR pro
zdravotně postižené. Aby však byl tento
výbor orgánem dělným, výkonným,
kvalifikovaným, ale zároveň i zasvěceným
a chápajícím, je nezbytné věnovat
mimořádnou pozornost jeho kompetencím a především
personálnímu obsazení. Ideální
řešení spatřuji ve využití
zdravotně postižených odborníků,
kteří kromě nutných profesionálních
předpokladů mají k celé věci
navíc hluboký vztah, daný osobním
prožitkem a zkušeností. Doporučuji, aby
všechny otázky spojené s vytvořením
tohoto potřebného orgánu byly v předstihu
projednávány s výborem pro sociální
politiku a zdravotnictví.
8. 10. 1990 | Anna Váchalová, v.r." |