na vydání tohoto zákona České
národní rady:
Zákon České národní rady č.
368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích
se mění a doplňuje takto:
1. § 4 odst. 2 písm. d) zní:
"d) pracovníka aparátu obecního úřadu
téhož zastupitelstva, jakož i pracovníka
vykonávajícího státní správu
u okresního úřadu příslušného
pro území obce.".
2. V § 20 odst. 1 část věty za středníkem
zní:
"pokud nebyly v této lhůtě odstraněny
závady v náležitostech uvedených v §
19 odst. 2, místní volební komise kandidátní
listinu nezaregistruje.".
Jestliže při volbách do zastupitelstev v obcích,
jejichž konání bylo stanoveno na den 24. listopadu
1990, místní (městská) volební
komise nezaregistrovala kandidátní listinu pouze
z důvodu, že příslušná volební
strana na výzvu této komise nezaslala ve stanovené
lhůtě prohlášení kandidáta
[§ 19 odst. 5 a § 20 odst. 1 zákona ČNR
č. 368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích],
je dnem registrace takové kandidátní listiny
den nebytí účinnosti tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Důvodová zpráva
Některé zkušenosti z dosavadního průběhu
přípravy voleb do zastupitelstev v obcích
ukazují, že je zapotřebí zvážit
některá upřesnění a doplnění
zákona České národní rady č.
368/1990 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích.
Dosavadní platné znění § 4 odst.
2 písm. d) citovaného zákona omezuje okruh
občanů, kteří by mohli vykonávat
funkci člena zastupitelstva tím, že neumožňuje
výkon této funkce pracovníkům úřadů
vykonávajícím státní správu,
jejichž působnost se vztahuje na územní
obvod zastupitelstva. V případě zvolení
za členy zastupitelstva by u těchto pracovníků
došlo buď k zániku jejich mandátu ze zákona
nebo by museli přestat vykonávat dosavadní
zaměstnání. Platná úprava však
nevylučuje, aby tito občané byli uváděni
na kandidátních listinách volebních
stran. Vyjádření principu oddělení
státní správy a samosprávy ve složení
členů zastupitelstev se nově navrhuje řešit
tak, že funkce člena zastupitelstva nebude slučitelná
pouze u pracovníků vykonávajících
státní správu u okresního úřadu
příslušného pro území
obce. Vychází se z toho, že okresní
úřad bude odvolacím orgánem proti
rozhodnutím obcí ve věcech výkonu
státní správy a kontrolním orgánem
vůči příslušným orgánům
obce v těchto věcech.
Ustanovení platného znění § 20
odst. 1 zákona ukládá místní
volební komici nezregistrovat kandidátní
listinu v případě, že příslušná
volební strana na výzvu komise nezašle ve stanovené
lhůtě chybějící prohlášení
kandidáta o jeho souhlasu s kandidaturou na funkci člena
zastupitelstva. Při striktním postupu podle tohoto
ustanovení by mohlo dojít k tomu, že v důsledku
nepředložení takového prohlášení
např. u jednoho kandidáta nebude zaregistrována
celá kandidátní listina. Navrhovaná
změna ustanovení § 20 odst. 1 zákona
proto zpřesňuje postup při registraci kandidátních
listin tak, že pokud volební strana dodatečně
nepředloží chybějící prohlášení
o souhlasu kandidáta, nemá tato skutečnost
za následek zamítnutí registrace kandidátní
listiny, ale pouze škrtnutí takového kandidáta
na kandidátní listině.
Vzhledem k tomu, že při postupu podle dosavadního
znění § 20 odst. 1 zákona by mohlo v
praxi dojít k tomu, že příslušná
volební komise již odmítla zaregistrovat kandidátní
listinu pouze v důsledku dodatečného nepředložení
chybějícího prohlášení
kandidáta, navrhuje se v těchto případech
vyslovit registraci kandidátní listiny přímo
ze zákona. Tím se vytvoří předpoklady
pro postup podle novelizovaného znění §
20 odst. 1 při volbách do zastupitelstev v obcích
konaných 24. listopadu 1990.