Ministr strojírenství a elektrotechniky České
republiky Miroslav Grégr odpověděl poslanci
Vladimíru Zemanovi na jeho interpelaci dopisem z 14. října
1990.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra strojírenství
a elektrotechniky České republiky Miroslava Grégra
na interpelaci poslance Vladimíra Zemana, která
zní:
"1. Jaké jsou konkrétní záměry
vlády České republiky v řešení
zadluženosti státního podniku TESLA Rožnov?
2. Jaké má vláda záměry vůči
podnikům nacházejícím se v podobné
situaci jako státní podnik TESLA Rožnov, které
by těmto podnikům umožnily přežití?
3. Jaké jsou konkrétní záměry
vlády ve stanovení státní politiky
vůči elektronickému průmyslu, především
vůči součástkové základně?
4. Zda-li již vláda má konkrétní
představu o pomoci státnímu podniku TESLA
Rožnov při navazování kontaktů
se zahraničními partnery, kteří by
využili stávající výrobní
potenciál podniků?
5. Jak bude vláda postupovat k řešení
sociálních dopadů nezaměstnanosti
na region Rožnovska?
1. Při realizaci projektu deetatizace - transformaci st.
podniku na a. s. budou nelikvidní závazky st. podniku
vyhodnoceny podle principů "návrhu zákona
o převodech státního majetku do soukromého
vlastnictví" a uplatněny k vypořádání
s fondem národního majetku. Dojde ke snížení
základního kapitálu a. s. (kmenové
jmění st. podniku) a to z těchto důvodů
- nepotřebné zásoby
- nepotřebné základní prostředky
- ostatní nelikvidní závazky (zadluženost).
Jde o tituly vzniklé ze změny možnosti užití
na trhy RVHP (NDR, POLSKO, SSSR), u platební neschopnosti
jde z části (cca 60 mil. Kčs) o druhotnou
platební neschopnost (od odběratelů), kterou
lze řešit s institucemi bank vzájemným
zápočtem. Na růst platební neschopnosti
se kromě vlastních důvodů podniku
(změna v užití, nárůst zásob),
projevuje i vliv restriktivní politiky bank - kdy v srpnu
a září došlo ke splácení
úvěrů dříve než bylo zakotveno
v úvěrových dohodách.
Kromě zápočtu pohledávek a závazků,
je principiálním řešením vypořádání
nelikvidních závazků k fondu národního
majetku.
2. Základem je připravenost podniku
a. privatizační projekt
b. obchodně technický - podnikatelský záměr.
Zatímco realizací privatizačního projektu
můžeme pomoci podniku v zadluženosti, pro dobré
fungování podnikatelského subjektu je potřebné
vědět, jak změnit výrobní program,
strukturu výroby. Systemizačními opatřeními
strukturální politiky lze pak nadějné
podnikatelské programy podpořit (např. úvěrově,
odkladem některých odvodových povinností,
výpomocí z fondu národního majetku
apod.).
3. Oblast elektroniky patří v České
republice do působnosti ministerstva strojírenství
a elektrotechniky České republiky. Tento resort
připravuje v současné době pro vládu
České republiky strategii dalšího rozvoje
elektroniky v České republice. K tomuto materiálu
proběhlo dne 24. 10. 1990 meziresortní připomínkové
řízení. V průběhu listopadu
má být projednán v hospodářské
radě vlády České republiky. Konkrétní
strategické cíle českého elektronického
průmyslu:
a) Rozvíjet elektronickou výrobu ve vybraných
agregacích, které navazují na strojírenskou
výrobu, tj. převážnou oblast průmyslové
elektroniky. Jedná se zejména o výrobky automatizační
techniky, telekomunikační a radiokomunikační
techniky, měřící a laboratorní
techniky a elektroniky pro zdravotnickou techniku.
b) Strukturální změny ve výrobě
součástkové základny orientovat ve
prospěch vybraného sortimentu pasivních součástek,
konstrukčních součástek a výkonových
polovodičů. Oblast mikroelektroniky zaměřit
přednostně na zabezpečení potřeb
vybraných agregací průmyslové elektroniky
při omezení výroby mikroelektronických
obvodů, jejichž výroba nedosahuje ekonomických
sérií nebo vyžaduje neúměrně
vysoké investiční náklady.
c) Z úrovně republikových a federálních
orgánů podporovat podnikatelské záměry
podniků ČR s významnými světovými
firmami. Joint-ventures v odůvodněných případech
zakládat i s převažujícím zahraničním
podílem.
4. MSE ČR využívá možnosti vládních,
parlamentních i resortních mezinárodních
jednání pro zajištění publicity
o našich nabídkách a potřebách
s cílem umožnění kontaktů na
podnikové úrovni. V oblasti součástkové
základny již došlo k jednání se
zahraničními partnery. Především
byla požádána společnost MORGAN STANLEY
o vyhledávací službu (nalezení vhodného
partnera pro TESLA Rožnov). Přímá jednání
uskutečnil resort se společnostmi Philips, Samsung,
Thomson, Bull, IRI a k jednání byly vyzvány
další firmy (IBM). Několika cestami předány
návrhy a informace pro japonské výrobce.
Kromě toho vede s dalšími organizacemi jednání
přímo TESLA Rožnov. (Texas Instruments, Toshiba,
Analog Devices, Amstrad atd.).
Připravuje se jednání s International Finance
Corporation. V současné době je trh v oblasti
polovodičových součástek sortimentních
skupin vyráběných v TESLA Rožnov dostatečně
nasycen a je snaha západních výrobců
naopak do ČSFR dodávat. Čs. uživatelé
mají snahu nakupovat u zahraničních dodavatelů
raději než od s. p. TESLA Rožnov (spolehlivost,
nižší ceny, důvěra atd.).
V průběhu října 1990 se uskutečnilo
meziministerské jednání mezi SSSR a ČSFR.
Pokračování dodávek součástek
pro elektroniku z produkce ČSFR do SSSR není zajištěno
z důvodů platební neschopnosti partnera,
i když o řadu našich mikroelektronických
součástek je velký zájem.
Písemné nabídky dodávek z TESLY Rožnov
byly předány na ministerstvo spojů, elektrotechnického
průmyslu a obranného průmyslu. Tyto výrobky
však nejsou zapojeny v tzv. indikativním seznamu,
proto jsou hledány možnosti barterových obchodů.
Z toho důvodu je plánováno jednání
se sovětskými institucemi na republikové
úrovni.
Jako náhradní program se v TESLE Rožnov připravuje
spolupráce se sdružením TORIY v SSSR při
společné výrobě mikrovlnných
trub. Dodavatelem magnetronů má být partner
v SSSR. Kompletaci včetně elektronického
uzlu by zajišťovala TESLA Rožnov. Je předpoklad
založení společného podniku do konce
roku 1990 nebo začátkem roku 1991.
5. Z hlediska zaměstnanosti ve státním podniku
TESLA Rožnov a jeho závodů dislokovaných
přímo v Rožnově lze uvést následující
skutečnosti - stávající nebo již
zajištěné výrobní programy poskytují
možnost zaměstnání pro 6 632 pracovníků
z celkového počtu 7 570.
Se zahrnutím pracovníků v evidenčním
stavu (mateřské dovolené, základní
vojenská služba) se problém nezaměstnanosti
může vztahovat až na 1 600 pracovníků.
Z toho je zatím zajištěno náhradní
zaměstnání (ještě v tomto roce)
pro 300 osob, další pracovní příležitosti
se opírají o připravované, ale dosud
smluvně nepotvrzené projekty (mikrovlnné
trouby se sdružením TORIY, montáž barevných
televizorů a další) a mohou být realizovány
až v průběhu roku 1991.
V zásadě lze předpokládat, že
po dořešení otázky dle bodu 1 (řešení
zadluženosti) lze postupně zavést v Rožnově
náhradní výrobní programy, schopné
eliminovat hlavní část sociálních
dopadů. Kromě toho může MSE ČR
nabídnout volná místa v jiných organizacích
resortu, ovšem s ohledem na malou mobilitu naší
populace (bytový problém) nelze s tímto řešením
počítat ve velkém rozsahu.
V Praze, dne 14. října 1990 | Miroslav Grégr, v.r." |