Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslanců ČNR Leonarda
Danneberga, Jaroslavy Moserové, Milana Tatára, Eduarda
Vacka, Lenky Šepsové, Vladimíra Budínského
a Tomáše Ratiborského předsedovi vlády
České republiky panu Petru Pithartovi ve věci
zrušené možnosti přidělovat byty
lékařům a farmaceutům v Severočeské
hnědouhelné pánvi mimo pořadník:
"Nařízením vlády č. 205/90
Sb. ze dne 10. května 1990, kterým se stanoví
další případy, kdy lze přidělit
byt ve státním zájmu, upravila vláda
nově možnost přidělit byt mimo pořadník,
kromě případů již v ust. §
20 odst. 1 zák. 41/64 Sb., o hospodaření
s byty.
Současně tím zrušila další
důvody uvedené pod písm. a) až n) v
nařízeních vlády ČR 36/69 Sb.,
č. 88/70 Sb., č. 1/85 a č. 85/87 Sb., tedy
zejména zrušila možnost přidělit
byt mimo pořadník
"lékařům a farmaceutům zdravotnických
zařízení poskytujících zdravotnické
služby v okresech Sokolov, Chomutov, Most, Teplice, Ústí
nad Labem, v okrese Česká Lípa mimo obce
Doksy a z okresu Louny v obcích Počerady, Blažim,
Vyškov a Břvany",
jak to stanovilo nyní zrušené nařízení
vlády ČR č. 1/85 Sb. ze dne 19. 12. 1984,
písm. n).
Stav životního prostředí v Severočeské
hnědouhelné pánvi je Vám i celé
vládě dobře znám z jednání
s Ekofórem SHP, ze "Zprávy o stavu životního
prostředí a jeho vlivu na zdravotní stav
obyvatelstva teplického okresu" vypracované
Společnou komisí Ekofóra OF Teplice a nezávislých
odborníků z ledna 1990, i z Vaší návštěvy
v pánvi, kterou jste později opakoval s celou vládou.
Je Vám tedy dobře známo, že střední
délka lidského života v pánvi je znatelně
kratší než činí republikový
průměr, některé choroby se zde vyskytují
podstatně častěji než-li v jiných
oblastech republiky, vrozené vývojové vady
dětí jsou zde častější,
pracovní neschopnost zaměstnanců je zde v
průměru podstatně delší než-li
na ostatním území České republiky.
Je proto prohloubení lékařské zdravotní
péče jedním z opatření, které
obyvatelé pánve, mimo jiných opatření,
od české vlády nejen požadují,
ale přímo očekávají. Zatímco
všechna opatření, směřující
ke zlepšení životního prostředí,
jsou velmi náročná na finanční
prostředky a čas, zlepšení zdravotní
péče nejeví se z tohoto pohledu tolik problematické.
V protikladu k tomu však chybí v okrese Teplice 80
lékařů, což je 20% střízlivě
plánovaného stavu a 21 farmaceutů, což
představuje celých 50%. V současné
době odmítá nastoupit v okrese Teplice asi
15 lékařů a farmaceutů, s nimiž
OÚNZ vedl úspěšná jednání
o jejich nástupu, jelikož mezitím odpadla možnost
zajistit jim přidělení bytu mimo pořadník,
což byla jediná preference, kterou jim bylo možno
nabídnout jako protihodnotu za nástup v této
život ohrožující oblasti.
Znění nař. vlády ČR č.
205/90 Sb. je v příkrém rozporu se závěry
pracovní komise při MZ ČR, která připravila
podklady pro jednání vlády ČR, týkající
se "opatření pro stabilizaci lékařů
a farmaceutů v pánevních okresech Severočeského
kraje a okresu Sokolov".
Navrhujeme proto, vážený pane ministerský
předsedo, aby vláda ČR novým nařízením
doplnila výčet uvedený v ust. § 1 vyhl.
205/90 Sb. o písm. g), jehož text by byl shodný
s písm. n) nař. vlády ČR 1/85 Sb.,
viz shora.
Přitom bylo by možno uvažovat o spolupůsobnosti
ústředního orgánu státní
správy ve zdravotnictví, jak to také stanoví
písm. d) a e) odst. 1 § 1 nař. vlády
ČR č. 205/90 Sb.
Praha, dne 25. září 1990 | Dr. Leon Danneberg, v.r. |
Jaroslava Moserová, v.r. | |
Milan Tatár, v.r. | |
Eduard Vacek, v.r. | |
Lenka Šepsová, v.r. | |
Vladimír Budínský, v.r. | |
Tomáš Ratiborský, v.r." |