o působnosti orgánů České republiky
ve věcech převodů některých
věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví
fyzických nebo právnických osob.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Ve věcech převodů některých
věcí ve vlastnictví státu do vlastnictví
fyzických nebo právnických osob je příslušné
ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky (dále
jen "ministerstvo") a jím zřízené
okresní komise pro privatizaci a Pražská komise
pro privatizaci národního majetku (dále jen
"komise").
(1) Ministerstvo řídí činnost komisí
a kontroluje dodržování předpisů
o převodech některých věcí
ve vlastnictví státu do vlastnictví fyzických
nebo právnických osob.
(2) Komise zřizuje ministerstvo ve všech okresech
České republiky a pro území hlavního
města Prahy.
(3) Při jmenování členů komisí
ministerstvo vychází zejména z návrhu
okresních národních výborů,
Národního výboru hlavního města
Prahy a dbá na to, aby v nich byli zastoupeni především
zástupci okresních národních výborů,
národního výboru hlavního města
Prahy, organizací sdružujících podnikatele,
Svazu měst a obcí a příslušných
svazových odborových orgánů.
(1) Komise volí ze svých členů předsedu,
který organizuje a řídí její
práci.
(2) O všech otázkách náležejících
do její působnosti, rozhoduje komise hlasováním.
Komise může přijímat rozhodnutí,
jen je-li přítomna nadpoloviční většina
členů. K platnému rozhodnutí je třeba
dvou třetin hlasu přítomných členů
komise.
§ 4
Organizačně, technicky a finančně
zabezpečuje činnost komisí a jejich sekcí
příslušný okresní národní
výbor nebo Národní výbor hlavního
města Prahy.
(1) V územních obvodech místních,
městských a obvodních národních
výborů zřizují komise své sekce.
(2) V sekcích musí být zastoupeny místní,
městské nebo obvodní národní
výbory, v jejichž územních obvodech
jsou umístěny provozní jednotky (dále
jen "příslušný národní
výbor") a organizace, jejichž provozní
jednotky se nacházejí v územním obvodu
příslušného národního
výboru.
(3) Sekce připravují podklady pro rozhodování
komise a podle jejích pokynů zabezpečují
jednotlivé úkony spojené s prodejem provozních
jednotek.
(1) Komise organizují a zabezpečují převody
vlastnictví provozních jednotek.
(2) Komise projedná návrhy na zařazení
provozních jednotek do seznamu s příslušným
národním výborem a se zakladatelem nebo zřizovatelem
organizace, jejíž provozní jednotka se navrhuje
k zařazení do seznamu.
(3) Komise vyhotovují seznamy a předkládají
je k potvrzení ministerstvu.
(4) Komise stanoví též výši vstupného
na prohlídku provozní jednotky.
(1) Jsou-li v seznamech uvedeny provozní jednotky organizací,
jejichž zakladatelem nebo zřizovatelem jsou ústřední
orgány státní správy, projedná
ministerstvo seznamy s těmto zakladateli nebo zřizovateli.
(2) Po projednání podle odstavce 1 ministerstvo
seznamy posoudí a po případných úpravách
potvrdí a určí tak rozsah majetku státu,
který bude nabídnut k prodeji osobám. Na
potvrzování seznamů se nevztahují
obecné předpisy o správním řízení.
(1) Náležitosti seznamu stanoví zvláštní
předpis.
(2) Komise zveřejňuje seznamy vyvěšením
na úřední desce příslušného
národního výboru.
Výnos z poplatků za oprávnění
účastnit se dražby, které platí
účastníci dražby, výnos ze vstupného,
které platí ostatní přítomní
občané a výnos ze vstupného za prohlídku
provozní jednotky, je příjmem okresního
národního výboru nebo Národního
výboru hlavního města Prahy.
(1) Komise organizují veřejné dražby,
určují licitátora a sestavují seznam
nevydražených provozních jednotek pro účely
opakované veřejné dražby.
(2) Veřejné dražby se účastní
pověřený člen komise, který
dohlíží na její řádný
průběh; o průběhu veřejné
dražby a jejích výsledcích sepíše
protokol, v němž uvede vydražitele a cenu, za
niž byla provozní jednotka vydražena. Protokol
podepíše též licitátor, zástupci
organizací, jejichž provozní jednotky byly
vydraženy a zástupce příslušného
národního výboru.
(1) Člen komise nesmí být pro výkon
své funkce zkrácen na právech a nárocích
vyplývajících z jeho pracovního nebo
obdobného poměru, zejména má nárok
na pracovní volno s náhradou ušlého
výdělku.
(2) Člen komise a licitátor mají nárok
na odměnu. Výši odměny stanoví
ministerstvo práce a sociálních věcí
České republiky v dohodě s ministerstvem
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
České republiky obecně závazným
právním předpisem.
O uložení pokut za zmaření účelu
veřejné dražby a za nesplnění
povinnosti pokračovat v prodeji základních
potravin rozhoduje okresní národní výbor,
v jehož územním obvodu se veřejná
dražba konala. Výnos těchto pokut je příjmem
příslušného národního
výboru.
Dohodu o splátkách sepisuje s vydražitelem
příslušný národní výbor.
(1) Výnos z prodeje provozních jednotek příslušných
národních výborů a organizací
zřízených nebo založených těmito
národními výbory je jejich příjmem.
(2) Z celkového výnosu prodeje ostatních
provozních jednotek případně 30% příslušnému
národnímu výboru a České republice.
(3) Výnos podle odst. 1 a část výnosu
podle odst. 2, který připadne příslušným
národním výborům, se soustřeďuje
na jejich zvláštních vázaných
účtech, které netvoří součást
jejich rozpočtů. S těmito prostředky
nesmí příslušný národní
výbor nakládat po dobu 2 let od nabytí účinnosti
tohoto zákona s výjimkou částek, které
budou určeny na uspokojení pohledávek, které
nebylo možno uspokojit z výtěžku likvidace
státních podniků založených příslušný
národními výbory.
(4) Část výnosu podle odst. 2, která
připadne České republice odvede příslušný
národní výbor na zvláštní
účet ministerstva u Státní banky československé.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem...........
Důvodová zpráva
A. Obecná část
Podle článku 9 odst. 2 ústavního zákona
č. 100/1960 Sb., ústava České a Slovenské
Federativní Republiky, ve znění ústavního
zákona č. 100/1990 Sb. je úprava podmínek
převodů majetku státu do vlastnictví
občanů nebo právnických osob svěřena
do působnosti Federálního shromáždění.
Prvním ze zákonů, který bude na základě
tohoto zmocnění vydán, je zákon o
převodech některých součástí
majetku státu do vlastnictví fyzických nebo
právnických osob. Budou v něm upraveny základní
principy transformace vlastnických vztahů, včetně
způsobu jejího provedení.
Vzhledem k tomu, že vlastní provádění
prodeje majetku státu fyzickým a některým
právnickým osobám, jakož i řízení
a usměrňování těchto prodejů
má být svěřeno do působnosti
orgánů republik, je nezbytné, aby tyto otázky
byly v souladu s platnými ústavními předpisy
upraveny v zákonech České národní
rady a Slovenské národní rady. Předložený
návrh zákona České národní
rady vymezuje postave ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky tak,
že svěřuje do jeho působnosti zejména
řízení procesu převodů majetku
státu fyzickým a některým právnickým
osobám a kontrolu dodržování právních
předpisů platných na tomto úseku.
V zájmu objektivního výběru provozních
jednotek vhodných k privatizaci budou vytvořeny
na úrovni okresů zvláštní komise
složené ze zástupců zainteresovaných
orgánů a organizací, jejichž činnost
bude řídit příslušné ministerstvo
pro správu národního majetku a jeho privatizaci.
Na území hlavního města Prahy bude
tuto činnost vykonávat celoměstská
Pražská komise pro privatizaci národního
majetku. Jako pomocné pracovní orgány budou
tyto komise vytvářet v územních obvodech
místních, městských a obvodních
národních výborů sekce, které
budou zabezpečovat zejména organizační
a technickou stránku veřejných dražeb.
Návrh zákona dále řeší
rozpočtové určení výnosů
z prodeje majetku státu a to tak, že tento výnos
bude dělen mezi místní národní
výbory a Českou republiku.
Provádění zákona nebude spojeno se
zvýšením požadavků na státní
rozpočet. Zákon předpokládá,
že činnost komisí budou organizačně
a technicky zabezpečovat okresní národní
výbory (v Praze Národní výbor hlavního
města Prahy) a že výnosy ze vstupného
za prohlídku provozní jednotky, ze vstupného
na veřejnou dražbu a z poplatků za oprávnění
zúčastnit se veřejné dražby jsou
příjmem těchto národních výborů.
Takto získané prostředky budou použity
jednak na úhradu věcných výdajů
spojených s prováděním veřejné
dražby a jednak na poskytování odměn
členům komisí a licitátorům,
jejichž výše bude určena obecně
závazným právním předpisem.
B. Zvláštní část
K § 1:
Tímto ustanovením je vymezen okruh orgánů
České republiky, které budou působit
při realizaci převodů některých
součástí majetku státu do vlastnictví
fyzických nebo právnických osob. Těmito
orgány jsou ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky, okresní
komise pro privatizaci a Pražská komise pro privatizaci
národního majetku.
K § 2:
Toto ustanovení vymezuje vztah k podřízenosti
a nadřízenosti mezi komisemi a ministerstvem a dává
ministerstvu kontrolní pravomoc na úseku dodržování
právních předpisů o prodeji majetku
státu.
Komise budou obligatorně zřízeny ve všech
okresech České republiky; na území
hlavního města Prahy bude zřízena
jedna komise s celoměstskou působností.
Členy komisí jmenuje ministerstvo na návrh
okresního národního výboru nebo Národního
výboru hlavního města Prahy; v zájmu
vytvoření předpokladů pro objektivní
výběr provozních jednotek ministerstvo dbá,
aby mimo pracovníků národních výborů
byly v komisích zastoupeny i organizace sdružující
podnikatele, svazové odborové orgány a Svaz
měst a obcí.
K § 3:
Rozhodnutí komise lze přijmout jen na základě
hlasování, kterého se musí zúčastnit
nadpoloviční většina členů.
Práci komise řídí volený předseda.
K § 4:
Nelze předpokládat, že při urychleném
vytváření komisí jako zvláštních
orgánů republiky bylo možné vytvořit
pro ně i odpovídající materiálně-technické
zázemí. Proto se navrhuje, aby jejich činnost
byla po materiální a finanční stránce
zabezpečována okresními národními
výbory. Důvodem tohoto postupu je skutečnost,
že převážná většina
provozních jednotek, které budou předmětem
prodeje, tvoří součást organizací
řízených nebo založených národními
výbory a že okresní národní výbory
by tak mohly účinně přispět
k úspěšnému průběhu privatizace.
K § 5:
Předpokládá se, že k prodeji provozních
jednotek dojde postupně ve všech obcích a městech.
Takto rozsáhlý proces transformace vlastnických
vztahů by nebylo možné zabezpečit pouze
z úrovně okresu. Proto se navrhuje, aby okresní
komise zřizovaly v jednotlivých místech své
sekce jako pomocné pracovní orgány, které
budou pověřeny zejména přípravou
podkladů pro vypracování seznamů a
technickým zabezpečením provádění
veřejné dražby.
K § 6:
Toto ustanovení upravuje základní a z hlediska
zabezpečování transformace vlastnických
vztahů nejzávažnější působnosti
okresních komisí. Jde především
o vypracování seznamů provozních jednotek,
které budou nabídnuty k prodeji, tj. o výběr
těch součástí majetku státu,
které splňují kritéria stanovená
zákonem Federálního shromáždění
a u kterých lze současně předpokládat,
že o ně projeví soukromí podnikatelé
zájem.
Zákon Federálního shromáždění
předpokládá, že každému
zájemci o vydražovanou provozní jednotku má
být umožněna její prohlídka.
V zájmu určité regulace chování
občanů při takových prohlídkách
se navrhuje, aby každý ze zájemců o
prohlídku provozní jednotky zaplatil vstupné,
jehož výši určí okresní
komise. Výše vstupného bude zákonem
stanoveným způsobem zveřejněna.
K § 7:
O rozsahu majetku určeného k privatizaci konečným
způsobem rozhoduje ministerstvo, a to tak, že potvrdí
seznamy vypracované okresními komisemi. Potvrzení
ministerstva se nevydává ve správním
řízení a není proti němu opravný
prostředek. Toto ustanovení umožňuje
ministerstvu projednat seznamy provozních jednotek určených
k prodeji s věcně příslušnými
ústředními orgány.
K § 8:
Zabezpečuje se, aby široká veřejnost
byla v dostatečném časovém předstihu
seznámena s nabídkou provozních jednotek
určených k prodeji. Tohoto účelu bude
dosaženo tím, že seznamy provozních jednotek
budou nejpozději 15 dnů před konáním
veřejné dražby zveřejněny obvyklým
způsobem, tj. vyvěšením na úřední
desce národního výboru. Nic nebrání
tomu, aby ke zveřejnění těchto seznamů
byly využity i další prostředky, např.
rozhlas, televize, tisk.
K § 9:
Provádění veřejně dražby
bude spojeno vždy s určitými finančními
náklady. Za účelem vytvoření
zdrojů pro krytí těchto nákladů
se v zákoně Federálního shromáždění
stanoví, že za oprávnění zúčastnit
se veřejně dražby budou vybírány
poplatky a za účast občanů na veřejně
dražbě bude vybíráno vstupně.
Navrhuje se, aby výnos z těchto poplatků
a ze vstupného byl příjmem okresního
národního výboru, který bude zabezpečovat
technické zázemí pro činnost okresních
komisí a jejich sekcí.
Výše poplatků a vstupného za oprávnění
zúčastnit se veřejné dražby bude
stanovena v dražebním řádu vydaném
ministerstvem pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky. Výši
vstupného na prohlídku provozní jednotky
určí okresní komise.
K § 10:
Komise za pomoci pracovních sekcí působících
v jednotlivých obcích a městech organizují
veřejně dražby, a to jak z hlediska vytvoření
všech zákonem předepsaných náležitostí,
tak i z hlediska vytváření věcných
podmínek pro jejich zdárný průběh.
Významnou působností komise je účast
jejího zástupce na veřejně dražbě,
který dohlíží na její řádný
průběh, je oprávněn odvolat licitátora,
postupuje-li v rozporu se zákonem a je povinen sepsat o
průběhu a výsledcích veřejně
dražby protokol.
Nepodaří-li se vydražit provozní jednotky
v rámci jedné veřejně dražby,
zařadí je komise do nového seznamu, který
je výchozím podkladem pro opakovanou dražbu.
K § 11:
S ohledem na význam a náročnost práce,
která je spojena s členstvím v komisích,
je třeba přímo zákonem zabezpečit,
aby ti občané, kteří budou tuto práci
vykonávat, nebyli kráceni ve svých nárocích
vyplývajících pro ně z pracovního
či obdobného poměru.
Zákon rovněž předpokládá,
že členům komisí a licitátorům
bude možno poskytnout i zvláštní odměny,
jejichž výše bude stanovena prováděcím
předpisem.
K § 12:
Zákon Federálního shromáždění
upravuje i některé sankce, jejichž cílem
je regulovat chování účastníků
dražby a v určitém směru i jednání
nových vlastníků provozních jednotek.
Zavádí se pokuta za zmaření veřejné
dražby a za nesplnění povinnosti pokračovat
v prodej i základních potravin po zákonem
stanovenou dobu. Výši těchto pokut stanoví
zákon Federálního shromáždění,
zákonem České národní rady
se stanoví jejich rozpočtové určení.
Výnosy z těchto pokut jsou příjmem
místního, městského nebo obvodního
národního výboru.
K § 13:
Je-li vydražitelem zaměstnanec provozní jednotky,
má právo zaplatit část kupní
ceny ve splátkách. Využije-li tohoto práva,
je národní výbor povinen sepsat s ním
dohodu o splátkách. Právní poměry
této dohody se řídí občanským
zákoníkem.
K § 14:
Rozpočtové určení výnosu z
prodeje provozních jednotek se navrhuje formulovat v zásadě
v závislosti na tom, kdo je zakladatelem nebo zřizovatelem
organizací, jejichž součást provozní
jednotky tvořily. Místnímu, městskému
nebo obvodnímu národnímu výboru připadne
celý výnos z prodeje těch provozních
jednotek, které tvořily součást jimi
založených nebo zřízených organizací.
Výnosy z prodeje ostatních provozních jednotek
budou děleny tak, že 30% z nich připadne uvedeným
národním výborům a 70% bude příjmem
České republiky. V zájmu protiinflační
politiky se navrhuje, aby prostředky, které budou
na účtech národních výborů,
byly po dobu dvou let od účinnosti tohoto zákona
blokovány s výjimkou částek určených
k oddlužení likvidovaných státních
podniků založených příslušnými
národními výbory.
K § 15:
Tento zákon musí nabýt účinnosti
současně se zákonem o převodech některých
součástí majetku státu do vlastnictví
fyzických nebo právnických osob.
V Praze dne 3. října 1990
Předseda vlády České republiky:
Petr Pithart v.r.
Ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci České republiky: