Důvodová zpráva

A. Obecná část

V nových společenských a z nich vyplývajících ekonomických podmínkách je zapotřebí nově upravit také vztahy v oblasti neperiodických publikací.

Dosavadní právní úpravu představuje zákon č.94/1949 Sb. o vydávání a rozšiřování knih, hudebnin a jiných neperiodických publikací, ve znění pozdějších předpisů, který po léta plnil funkci přímého nástroje, jenž umožňoval orgánům státní správy rozhodovat jak o vzniku nakladatelských podniků, tak i prostřednictvím schvalování edičních plánů a jednotlivých titulů o obsahu jejich činnosti.

V souladu se skutečným respektováním svobody projevu ve všech oblastech života společnosti (zaručené Ústavou - čl. 28), byl připraven návrh zákona České národní rady o neperiodických publikacích. Záměrem tohoto návrhu je umožnit všem subjektům činnost v oblasti neperiodických publikací. Návrh současně odpovídá požadavku výrazné redukce počtu povinných výtisků a konkrétního určení subjektů - příjemců, čímž zajišťuje jejich užití výhradně pro společenské a nikoli soukromé účely.

Návrh obsahuje tyto nejzákladnější změny:

- ruší dosavadní právní úpravu vydávání a šíření neperiodických publikací a tím umožňuje všem (při respektování práv duševního vlastnictví včetně práva autorského) získávat, vlastnit, reprodukovat a rozšiřovat jakékoliv informativní materiály charakteru neperiodické publikace,

- ruší pro oblast neperiodických publikací vyhlášku č. 140/1964 Sb., o povinných a pracovních výtiscích, která, až je prováděcím předpisem, překračovala rámec zákona. Návrh zákona přímo a bez dalších možných výjimek stanoví vydavateli povinnost bezplatně odevzdat přesně vymezenému okruhu příjemců povinné výtisky. Okruh oprávněných příjemců byl oproti dosavadní praxi výrazně snížen. Toto snížení se týká zejména státních (a stranických) orgánů. Nově je upraven režim tzv. oborového povinného výtisku, který je určen pouze pro specializované knihovny jednotlivých resortů. Jedná se o ústřední knihovny jednotlivých resortů, které po řadu let kontinuálně budují fond národní odborné literatury. Je proto zapotřebí umožnit těmto knihovnám přístup k veškeré oborové produkci neperiodických publikací v dosavadním rozsahu. Na druhé straně je nutno respektovat oprávněné zájmy jednotlivých vydavatelů, a není proto možné zachovat stávající okruh příjemců bezplatných povinných výtisků. Z toho důvodu návrh zákona zřizuje institut povinného výtisku za úplatu pro potřebu vybraných knihoven,

- nová právní úprava nepočítá nadále s povinným zasíláním tzv. pracovních výtisků. Jejich poskytování může být upraveno smlouvou mezi jednotlivými vydavateli a autory a příjemci těchto pracovních výtisků.

Současně s nabytím účinnosti zákona se dosáhne podstatného snížení počtu právních předpisů v oblasti vydávání a rozšiřování neperiodických publikací. Kromě tohoto jediného zákona se v uvedené oblasti předpokládá pouze existence československých státních norem. ČSN 01 0189 stanoví povinné označování vybraných neperiodických publikací mezinárodním standardním číslem knihy (ISBN), a tak upravuje i vztah vydavatele k Národní agentuře ISBN v České republikce. Připravuje se také ČSN, která upraví povinné údaje publikací, jejich formální úpravu apod.

Článek 8 odst. 1 písm. o) ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, svěřuje věci tisku a jiných informačních prostředků do společné působnosti Československé socialistické republiky a obou republik. Ustanovení § 1 zákona č. 167/1968 Sb., o vymezení působnosti Československé socialistické republiky ve věcech tisku a jných informačních prostředků, pak svěřilo do výlučné působnosti federace mj. "přijímat zákonodárnou úpravu na úseku tisku a jiných informačních prostředků a stanovit zásady vydavatelského práva". Tato kompetence však dosud nebyla uplatněna. Podle článku 38 odst. 2 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, mohou národní rady upravit vlastním zákonodárstvím i věci patřící podle článku 37 odst. 1 písm. b) citovaného ústavního zákona do společné působnosti, kam podle článku 8 odst. 1 písm. o) téhož ústavního zákona patří i věci tisku a jiných informačních prostředků. Na základě širšího výkladu lze neperiodické publikace řadit pod pojem "jiné informační prostředky". Přesto však je nutno zdůraznit především jejich charakter kulturního statku, jehož úprava patří do výlučné působnosti republik (čl. 9 ústavního zákona č. 143/1968 Sb. ve znění pozdějších předpisů a § 9 zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky, ve znění pozdějších předpisů). Z toho důvodu ministerstvo kultury České republiky přistoupilo k úpravě vztahů v oblasti neperiodických publikací formou zákona České národní rady.

Realizace navrhovaného zákona si nevyžádá zvýšené nároky na státní rozpočet (činnost oborových knihoven je financována ze státních prostředků a nepůjde zde o zvýšení finančních nároků na státní rozpočet, ale o přerozdělení stávajícího objemu prostředků). Zároveň významných způsobem snižuje administrativní náročnost při výkonu státní správy.

B. Zvláštní část

K § 1:

Ustanovení tohoto paragrafu vymezuje předmět společenských vztahů, které jsou zákonu svěřeny k regulaci. Jde o rozmnoženiny literárních, uměleckých a vědeckých děl, ať již v původní podobě vyjádřené autorem (knihy, notoviny, díla fotografická, díla výtvarných umění, plakáty a kalendáře), nebo provedených ke sledovanému účelu výkonnými umělci a zaznamenaných na hmotný podklad umožňující rozmnožování takových záznamů příslušnou technikou (zvukové snímky ve formě gramofonových desek, kazet, zvukově obrazové snímky audiovizuálních děl ve formě filmů nebo videogramů). Časové hledisko použité jako kritérium pro vymezení a odlišení neperiodických publikací a periodického tisku je doplněno o skutečnost, že neperiodická publikace, vydaná výjimečně znovu v témže roce, neztrácí ani v takovémto případě svůj charakter. Účelem je zachovat právní povahu neperiodické publikace pro takové případy, jako je vydání samostatného díla na pokračování, dotisky, vydání sebraných spisů či souhrnného vydání děl apod.

K § 2:

V odstavci 1 je pro potřeby tohoto zákona definován pojem vydavatel a tím je vymezen okruh subjektů, jímž je předpis adresován.

Úprava obsažené v odstavci 2 představuje významnou, zásadní změnu v dosavadní koncepci vydavatelské oblasti. Namísto dřívějšího povolování vydavatelské činnosti předpokládá její pouhé oznamování. Vydavatelská činnost svým charakterem náleží mezi aktivity kulturního zaměření, které mají i jiné poslání, než výlučně komerční. Výkon funkce ministerstva kultury České republiky jakožto orgánu pečujícího o tuto oblast jek v republice, tak při její propagaci v zahraničí, si vyžaduje vytvoření určitého informačního systému, který vytvoří předpoklady pro samoregulaci vydavatelské činnosti všech zúčastněných partnerů a respektování jejich vzájemných vztahů. Evidence vydavatelů na podkladě zákona bude zároveň jediným a základním předpokladem pro kontrolu plnění povinností, které vyplývají pro vydavatele z nařízení vlády č. 159/1969 Sb., o kulturních fondech, o příspěvcích příjemců autorských odměn a odměn výkonných umělců kulturním fondům, o příspěvcích za užití volných děl literárních, vědeckých a uměleckých a o příspěvcích uživatelů děl, pokud jde o příspěvky, které tvoří materiální základnu pro plnění společenských úkolů těchto fondů.

Tato úprava má dále přímou souvislost s ustanovením o uložení sankcí za nedodržení povinnosti stanovené v § 3. Možnost uplatnění sankčních ustanovení předpokládá nezbytnou znalost okruhu vydavatelů neperiodických publikací.

V odstavci 3 je zakotvena povinnost ministerstva kultury zasílat seznamy vydavatelů okresním úřadům. Tímto opatřením se zajišťuje zpětná kontrola nutná pro případné použití sankčních ustanovení.

Při zpracování návrhu zákona byla zvažována možnost evidence i u jiných institucí, např. Národní agenturou ISBN v České republice nebo Národní knihovnou v Praze. K rozhodnutí zachovat evidenci na ministerstvu kultury České republiky bylo přistoupeno zejména z toho důvodu, že tyto uvažované instituce nepokrývají svou činností celou oblast neperiodických publikací. Zároveň se tak zvýrazňuje úloha ministerstva kultury České republiky jako instituce garantující, zprostředkující a odborně konzultující.

Toto ustanovení neznamená nárůst aparátu ani nesměřuje k byrokratickému zasahování do podnikatelské sféry organizací či jednotlivců, a to i z toho důvodu, že se jedná o následnou evidenci, k jejímuž splnění stačí např. zaslání kopie zápisu do podnikového rejstříku či rozhodnutí o registraci u příslušných orgánů.

K § 3:

V odstavci 1 je založena povinnost vydavatele odevzdat bezplatně neperiodické publikace oprávněným příjemcům, kteří jsou uvedeni taxativně v části I. přílohy tohoto zákona. Institut povinného výtisku umožňuje státu převzít garanci za rovnoprávné zpřístupnění domácí produkce neperiodických publikací a v nich obsažených informací všem občanům, zejména pak její plné využití pro vědecké účely:

- umožňuje bibliografickou registraci domácí produkce neperiodických publikací jako výchozí podmínky pro její zpřístupnění jak ve vnitrostátním, tak i mezinárodním měřítku. Podporuje propagaci české kultury a ČSFR v zahraničí,

- umožňuje trvalé uchování a zpřístupnění domácí produkce neperiodických publikací pro budoucí generaci jako důležité sbírky dokumentující ekonomický, sociální a kulturní rozvoj českého národa.

Povinný výtisk je určen tak, že zahrnuje rozmnoženiny neperiodických publikací pořízené jakoukoli technikou, tedy nejen tiskoviny, ale i zvukové, zvukově obrazové a obrazové rozmnoženiny.

V odstavci 2 je stanovena vydavateli stejná povinnost odevzdat povinný výtisk, avšak za úplatu, a to oborovým knihovnám. Druhy neperiodických publikací jsou v současné době označovány tzv. tématickými skupinami, které rozlišují jednotlivé obory a oblasti literatury. Tímto ustanovením se vyhovuje požadavkům jednotlivých resortů na zachování kontinuity při budování těchto knihoven.

K § 4:

Toto ustanovení vymezuje, které neperiodické publikace nepodléhají režimu povinných výtisků (a evidenci vydavatelů), ač vykazují veškeré znaky neperiodických publikací ve smyslu ustanovení § 1. Takto jsou vyňaty kinematografické filmy, zvukové, obrazové a zvukově obrazové snímky pořízené rozhlasovými a televizními organizacemi, určené k veřejnému užití (např. promítání v kinech přístupných veřejnosti, rozhlasové a televizní vysílání).

Dále jsou z těchto režimů vyňaty neperiodické publikace s ohledem na jejich výlučnost, mimořádný charakter, finanční náročnost, osobní a rodinný charaktere, publikace sloužící společenskému životu (např. pořádání kulturních a sportovních akcí) apod. Nezbytnost zachování kompletní dokumentace neperiodických publikací u základních knihovnických institucí, uvedených v příloze tohoto zákona, byla důvodem pro zavedení výjimek i z ustanovení tohoto paragrafu.

K § 5:

Tato ustanovení formulují v zákoně sankce za nesplnění povinností uvedených v § 3.

O pokutách budou rozhodovat orgány státní správy podle obecných předpisů /tj. zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád) a v případě občanů i předpisy upravující řízení o přestupcích/.

K § 6:

V tomto § jsou zahrnuta ustanovení přechodná a závěrečná. Ustanovení odst. 1 slouží k zachování právní jistoty existujících vydavatelů.

Odst. 2 zabezpečuje to, že uložením pokuty za nesplnění povinností stanovených tímto zákonem tyto povinnosti nezanikají.

K § 7:

Tento § obsahuje zrušovací ustanovení, které zahrnuje i řadu zastaralých a nepoužívaných, však dosud formálně platných právních předpisů. Jedná se o předpisy s časově omezených společenským posláním nebo o právní normy již delší dobu důsledná společenského vývoje neúčinné.

Zrušením právních předpisů uvedených v derogačním ustanovení se přispěje k očištění, zjednodušení a přehlednosti československého právního řádu.

K § 8:

Ustanovení upravuje účinnost zákona.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP