Obce vybírají, usnesou-li se na jejich zavedení,
tyto místní poplatky (dále jen "poplatky")
a) poplatek ze psů,
b) poplatek za lázeňský a rekreační
pobyt,
c) poplatek za užívání veřejného
prostranství,
d) poplatek ze vstupného,
e) poplatek z ubytovací kapacity v rekreačních
a školících zařízeních,
f) poplatek z bytů užívaných k jiným
účelům než k bydlení,
g) dislokační poplatek,
h) poplatek z alkoholických nápojů.
(1) Poplatek ze psů platí fyzická osoba,
která je držitelem psa, obci příslušné
podle místa jejího trvalého bydliště.
(2) Poplatku ze psů podléhají všichni
psi starší 5 měsíců, vyjma psů,
které užívají k doprovázení
nebo ochraně osoby nevidomé, bezmocné a držitelé
průkazek ZTP-P (zvláště těžce
postižený s průvodcem).
(3) Sazba poplatku ze psů činí až 1
000 Kčs ročně za jednoho psa. U druhého
a každého dalšího psa může
obec horní hranici sazby zvýšit až o 50%.
(1) Poplatek za lázeňský a rekreační
pobyt se vybírá od fyzických osob, které
přechodně pobývají v lázeňských
místech a v místech soustředěného
turistického ruchu za účelem léčení
nebo rekreace.
(2) Poplatku za lázeňský a rekreační
pobyt nepodléhají
a) osoby nevidomé, bezmocné a držitelé
průkazek ZTP-P (zvlášť těžce
postižený s průvodcem) a jejich průvodci,
b) osoby nemocné, kterým byla lázeňská
péče poskytnuta na účet státní
zdravotní správy [Výnos ministerstva zdravotnictví
a sociálních věcí (ČSR č.
j. LP/3-265 ze dne 3. 11. 1988 o poskytování lázeňské
péče v zařízení státní
zdravotní správy, publikovaný pod č.
10/1988 ústředního věstníku
ČSR,],
c) vlastníci objektů pro individuální
rekreaci [§ 47 až 58 vyhlášky federálního
ministerstva pro technický a investiční rozvoj
č. 82/1976 Sb., o obecných technických požadavcích
na výstavbu.], ležících v obci,
jejich manželky (manželé) a příbuzní
v pokolení přímém,
d) osoby mladší 18 let.
(3) Poplatek za lázeňský a rekreační
pobyt ve stanovené výši vybírá
pro obec fyzická nebo právnická osoba, která
přechodné ubytování poskytla nebo
zprostředkovala.
(4) Sazba poplatku za lázeňský a rekreační
pobyt činí až 15,- Kčs za osobu a za
každý den pobytu. Den příchodu se nezapočítává
do doby pobytu. Obec může stanovit poplatek roční
paušální částkou.
(1) Poplatek za užívání veřejného
prostranství se vybírá za zvláštní
užívání veřejného prostranství,
kterým se rozumí umístění zařízení
sloužícího k poskytování služeb,
umístění stavebních, prodejních
nebo reklamních zařízení, zařízení
cirkusů, lunaparků a jiných atrakcí,
umístění skládek a trvalé parkování
vozidel mimo vyhrazená parkoviště. Z kulturních
akcí pořádaných na veřejném
prostranství bez vstupného nebo jejichž výtěžek
je určen na dobročinné účely
se poplatek neplatí.
(2) Veřejným prostranstvím podle tohoto zákona
jsou např. silnice, místní komunikace, tržiště,
náměstí.
(3) Poplatek za užívání veřejného
prostranství platí fyzické i právnické
osoby, které užívají veřejné
prostranství způsobem uvedeným v odstavci
1.
(4) Sazba poplatku za užívání veřejného
prostranství činí až 10, - Kčs
za 1 m2 užívaného veřejného
prostranství a den. Za zvláštní užívání
veřejného prostranství k umístění
prodejních zařízení, zařízení
cirkusů, lunaparků a jiných atrakcí
může obec zvýšit sazbu až na její
desetinásobek. Obec může stanovit poplatek
týdenní, měsíční nebo
roční paušální částkou.
(1) Poplatek ze vstupného se vybírá ze vstupného
na kulturní a sportovní akce, burzy a akce obdobného
charakteru. Z kulturních akcí, jejichž celý
výtěžek je určen na dobročinné
účely se poplatek neplatí.
(2) Poplatek ze vstupného platí fyzické a
právnické osoby, které akci pořádají.
(3) Sazba poplatku ze vstupného činí až
30% z úhrnné částky vybraného
vstupného. Obec může poplatek stanovit roční
paušální částkou.
(1) Poplatek z ubytovací kapacity v rekreačních
a školících zařízeních
platí právnické osoby, které zařízení
vlastní nebo které k němu mají právo
hospodaření a fyzické osoby, které
podnikají podle zvláštních předpisů
[Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů.].
(2) Sazba poplatku z ubytovací kapacity v rekreačních
a školících zařízeních
činí až 3,- Kčs za každé
lůžko a den bez ohledu na jeho využití.
(1) Poplatek z bytů užívaných k jiným
účelům než k bydlení platí
uživatelé bytů, t.j. fyzické a právnické
osoby, které byty užívají k jiným
účelům než k bydlení. Poplatek
se neplatí za byty, u kterých byl udělen
souhlas k jejich užívání k nebytovým
účelům [§ 57 odst. 2 zákona
c. 41/1964 Sb., o hospodaření s byty, ve znění
zákona ČNR č. 146/1971 Sb.].
(2) Sazba poplatku z bytů užívaných
k jiným účelům než k bydlení
činí až pětinásobek částky
ročního nájemného z takto užívaných
bytů.
(1) Dislokační poplatek se platí za umístění
kanceláří, provozoven, skladů a dalších
zařízení sloužících k
podnikatelské činnosti v územním obvodu
obce. Poplatek se neplatí za umístění
zařízení pro základní činnost
spojů, železniční a leteckou dopravu.
(2) Poplatek platí fyzické a právnické osoby podnikající podle zvláštních předpisů [Např.
Zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku.
Zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů.
Zákon č. 162/1990 Sb., o zemědělském družstevnictví.
Zákon č. 176/1990 Sb., o bytovém, spotřebním a výrobním družstevnictví, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 104/1990 Sb., o akciových společnostech.
Zákon č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční
majetkovou účastí ve znění
zákona č. 112/1990 Sb.].
(3) Sazba poplatku činí až 10% z částky
rovnající se ročnímu nájemnému,
které je v místě obvyklé.
(1) Poplatek z alkoholických nápojů se platí
z prodeje výrobků majících charakter
alkoholických nápojů, tj. pivo, víno,
lihoviny, likéry a míšené alkoholické
nápoje všeho druhu.
(2) Poplatek platí fyzické osoby podnikající
podle zvláštních předpisů [Zákon
č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání
občanů.] a právnické osoby provozující
restaurační, kavárenské, ubytovací
nebo jiné pohostinské služby, ve kterých
prodávají produkty a výrobky uvedené
v odstavci l (dále jen "poplatník").
(3) Sazby poplatku činí až 10% z prodejní
ceny těchto produktů nebo výrobků.
(4) Poplatník dohodne s obcí vykonávající
správu tohoto poplatku vhodnou průkaznou evidenci
příjmů z prodeje výrobků podle
odstavce 1.
Nebudou-li poplatky zaplaceny (odvedeny) včas nebo ve správné
výši, vyměří obec poplatek platebním
výměrem a může zvýšit včas
nezaplacené (neodvedené) poplatky o 50%. Vyměřené
poplatky se zaokrouhlují na celé koruny nahoru.
(1) Poplatky nelze vyměřit ani vymáhat po
uplynutí tří let od konce kalendářního
roku, ve kterém se obec dověděla o skutečnosti,
která je předmětem poplatků.
(2) Od konce kalendářního roku, ve kterém
se poplatník od obce dověděl o úkonu
provedeném k vyměření nebo vymáhání
poplatků, běží nová tříletá
lhůta.
(3) Poplatky nelze vyměřit ani vymáhat, uplynulo-li
od konce kalendářního roku, v němž
nastala skutečnost která je předmětem
poplatku, 10 let.
O řízení ve věcech poplatků
platí zvláštní předpisy [Vyhláška
ministerstva financí č. 16/1962 Sb., o řízení
ve věcech daní a poplatků. Zákon č.
71/1967 Sb., o správním řízení.].
Správu poplatků vykonává obec, která
je ve svém územním obvodu zavedla.
Zavedení poplatků stanoví obce obecně
závazným nařízením, ve kterém
upraví podrobnosti jejich vybírání,
zejména stanoví konkrétní sazbu poplatku,
ohlašovací povinnost ke vzniku poplatkové povinnosti,
splatnost, úlevy a případné osvobození
od poplatků. U poplatku za užívání
veřejného prostranství určí
místa, která jsou v obci veřejným
prostranstvím.
Obec, která poplatky spravuje, může ke zmírnění
nebo odstranění tvrdosti v jednotlivých případech
poplatky snížit nebo prominout.
Zrušují se:
1. Pro území České republiky zákon
č. 82/1952 Sb., o místních poplatcích,
2. pro území České republiky vyhláška
ministerstva financí č. 67/1966 Sb., o místních
poplatcích,
3. vyhláška ministerstva financí, cen a mezd
České socialistické republiky č. 216/1988
Sb., o místním poplatku ze psů a o lázeňském
poplatku,
4. vyhláška ministerstva financí, cen a mezd
České socialistické republiky č. 7/1989
Sb., o některých místních poplatcích
vybíraných v Krkonošském národním
parku.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1991.
Obecná část
Cílem nové úpravy místních
poplatků je zvýšení vlastní příjmové
základny obcí a výrazné zvýšení
jejich pravomoci na tomto úseku. Zároveň
se sleduje zjednodušení administrativy při
správě poplatků a v neposlední řadě
se reaguje i na ekologické problémy v obci.
Současná právní úprava rozeznává
dva druhy místních poplatků:
Obligatorní (poplatek ze psů a lázeňský
poplatek), fakultativní (poplatek za užívání
veřejného prostranství, poplatek ze vstupného,
poplatek z přechodného ubytování).
Specifický je poplatek z ubytovací kapacity v rekreačních,
školících a rehabilitačních zařízeních
organizací a poplatek za vydání povolení
k vjezdu do vybraných míst. Oba poplatky platí
pouze pro území Krkonošského národního
parku.
Nová právní úprava navrhuje pouze
fakultativní charakter poplatků, aby obce mohly
podle místních poměrů samy rozhodnout,
který poplatek budou vybírat. U jednotlivých
poplatků se navrhuje vymezit, za co se poplatek platí,
kdo jej platí a navrhuje se horní hranice sazby.
U některých poplatků je stanoveno, kdo poplatek
neplatí. Přesný postup při vybírání
poplatku bude stanoven v místní vyhlášce
(viz § 14 návrhu). Při zpracování
návrhu bylo přihlédnuto k poznatkům
a zkušenostem ze zahraničí např. Rakouska
a Maďarska.
Všechny dosavadní druhy poplatků vybírané
na celém území České republiky
se navrhuje zachovat s tím, že byly podstatně
rozšířeny možnosti jejich aplikace. Poplatek
z ubytovací kapacity v rekreačních, školících
a rehabilitačních zařízeních
byl v upravené formě rozšířen
na celé území ČR. Naopak poplatek
za vydání povolení k vjezdu motorových
vozidel do vybraných míst KRNAP, který se
neosvědčil, nebyl již do návrhu zahrnut.
Nově se navrhuje zavést místní poplatek
z bytů uzívaných k jiným účelům
než k bydlení, jehož cílem je působit
na uživatele, aby byty byly užívány k
určenému účelu, tj. k bydlení.
Dále se navrhuje možnost zavedení dislokačního
poplatku, jehož cílem je vyjádření
efektu, který vzniká podnikateli z práva
umístit svůj podnik na území obce.
Poplatek by měl být zaváděn zejména
tam, kde půjde o atraktivní oblasti s mimořádnými
podmínkami, např. soustředění
obchodní sítě, dopravy, společenských
center a podobně.
Nově navrženým poplatkem je rovněž
poplatek z alkoholických nápojů, který
kromě fiskální funkce by měl působit
i regulačně při spotřebě alkoholu.
Finanční dopad navrhované úpravy:
S ohledem na fakultativnost poplatků lze provést
jen velmi přibližnou kvantifikaci celkového
finančního dopadu na rozpočty obcí
(viz. přiložená tabulka). U jednotlivých
poplatků, které jsou vybírány již
v současné době, lze většinou
předpokládat zvýšení výnosů
s ohledem na zvýšení horní hranice sazeb.
Vynos poplatku ze psů se pravděpodobně zvyšovat
nebude. U nově navrhovaných poplatků, t.j.
poplatku z bytů užívaných k jiným
účelům než k bydlení a dislokačního
poplatku, bude výnos záviset na stanovení
úhrady za užívané bytové či
nebytové prostory. U poplatku z alkoholických nápojů
vychází kvantifikace z tržeb za alkoholické
nápoje v provozovnách veřejného stravování.
II. Zvláštní část
K § 1
V tomto ustanovení je uveden taxativní výčet
všech místních poplatků, které
mohou obce ve svém územním obvodu zavést.
Žádné další místní
poplatky nelze v obci vybírat.
K § 2
Místní poplatek ze psů se navrhuje v zásadě
zachovat tak, jak se vybírá v současné
době, ruší se vsak jeho obligatorní
charakter. Z důvodu zajištění právní
jistoty osobám zdravotně postiženým
jsou ze zpoplatnění vyloučeni psi, které
tyto osoby užívají k doprovázení
či ochraně. Další úlevy a osvobození
od poplatku, jakož i ostatní podrobnosti jeho vybírání
v obci budou upraveny místní vyhláškou.
K § 3
Navrhuje se spojit dosavadní lázeňský
poplatek s poplatkem z přechodného ubytování
s tím, že pro oba poplatky se navrhuje fakultativnost
a stejný režim pro jejich zavádění.
Horní hranice se zvyšuje z dosavadních 6, -
Kčs u lázeňského a z 2, - Kčs
u poplatku z přechodného ubytování
na horní hranici 15, - Kčs. Vychází
se zejména z požadavků lázeňských
míst a obcí, kde se uskutečňuje rekreace,
neboť tyto obce mají nesrovnatelně vyšší
náklady na veřejně prospěšné
služby pro obyvatelstvo. Tyto obce tedy právem požadují,
aby rekreant či lázeňský host na tyto
zvýšené náklady formou poplatku přispěl.
Přitom se předpokládá, že tyto
obce budou citlivě diferencovat sazby poplatku v jednotlivých
částech rekreačního či lázeňského
místa i u jednotlivých skupin rekreantů a
návštěvníků lázní,
zejména důchodců. Rovněž je možno
vybírat poplatek různou sazbou v různých
ročních obdobích s cílem regulovat
počet návštěvníků. Paušální
částka se většinou použije tam,
kde to přinese zjednodušení správy poplatku.
Z důvodu obecného zájmu a z důvodů
sociálních se navrhuje ze zpoplatnění
vyloučit osoby zdravotně postižené,
osoby, kterým je poskytována lázeňská
péče na účet státní
zdravotní správy (křížkové
lázně), dále vlastníky rekreačních
objektů a jejich rodinné příslušníky
a osoby mladší 18 let.
K § 4
Místní poplatek za užívání
veřejného prostranství má úzký
vztah k ekologické problematice a životnímu
prostředí konkrétního místa.
Obecní úřad má možnost prostřednictvím
tohoto poplatku ovlivňovat pořádek v obci,
napomáhat zkrácení doby u stavebních
prací a podobně. Návrh nové úpravy
vymezuje příklady, jaké prostory lze označit
jako veřejné prostranství. Zcela ponechává
v kompetenci obce, aby v místní vyhlášce
označila konkrétní místa, která
jsou veřejným prostranstvím.
Horní hranice denní sazby se zvyšuje ze 4,-
Kčs za 1 m2 veřejného prostranství
na 10,- Kčs. Obce budou mít možnost stanovit
sazbu diferencovaně v rámci svého obvodu,
např. ve středu města 10, - Kčs, na
okraji 3, - Kčs a podobně. V některých
případech může národní
výbor zvýšit sazbu poplatku až na desetinásobek.
Jde zejména o krátkodobé intenzivní
užití veřejného prostranství,
např. při prodeji zboží. Z důvodu
obecného zájmu se navrhuje od poplatku osvobodit
kulturní akce pořádané na veřejném
prostranství bez vstupného nebo akce, jejichž
výtěžek je určen na dobročinné
účely. Při stanovení paušální
částky poplatku bude sledován stejný
cíl jako u ostatních poplatků, tj. zejména
zjednodušit poplatkové řízení.
K § 5
Místní poplatek ze vstupného se navrhuje
vybírat ze všech akcí kulturního a sportovního
charakteru. Dosud byl vybírán pouze z kulturních
akcí převážně zábavního
a komerčního charakteru, přičemž
bylo upuštěno od vybírání poplatku
z akcí převážně politicko výchovných
a sportovních, dále divadelních a filmových
představení a podobně. V nové úpravě
se navrhuje, aby obec ve své vyhlášce, případně
v jednotlivých případech stanovila, kdy se
poplatek vybírat bude, v jaké výši a
jaké akce lze osvobodit. Obce požadují nástroj
tohoto charakteru, pomocí něhož mohou podle
místních podmínek působit žádoucím
směrem na pořádání kulturních
a sportovních akcí v místě. Přitom
je nutno vycházet ze skutečnosti, že je v zájmu
občanů obce, aby měli možnost pořádat
i účastnit se kvalitních kulturních
a sportovních akcí a je v zájmu kulturních
a sportovních organizací, aby s obecními
úřady a obyvatelstvem v tomto směru spolupracovaly.
K podpoře kulturních akcí, jejichž výtěžek
bude použit na dobročinné účely
se navrhuje tyto akce od poplatku osvobodit.
Sazba poplatku vychází z úhrnné částky
za skutečně vybrané vstupné nebo se
stanoví paušální částkou.
K § 6
Poplatek z ubytovací kapacity v rekreačních
a školících zařízeních
byl dosud vybírán pouze v Krkonošském
národním parku od organizací. Nyní
je navrženo jej rozšířit na celé
území České republiky s tím,
ze je možno jej vybírat od všech fyzických
i právnických osob, které poskytují
ubytování. U fyzických osob jde o podnikatele,
kteří tuto činnost provozují podle
zákona o soukromém podnikání občanů.
Cílem tohoto poplatku je motivovat vlastníky těchto
objektů k co nejúčelnějšímu
využití lůžkové kapacity, např.
formou pronájmu. Navrhované opatření
by mělo zvýšit možnosti pro rekreaci a
zároveň působit i na omezování
výstavby dalších rekreačních
objektů.
V rámci rozpětí stanovené sazby je
možné diferencovat výši poplatku jak z
hlediska územního, tak z hlediska ročního
období.
K § 7
Místní poplatek z bytů užívaných
k jiným účelům než k bydlení
se navrhuje zavést s cílem vyvíjet tlak na
uživatele bytových prostor užívaných
k nebytovým účelům tak, aby tyto prostory
opět sloužily k bydlení. Při současném
nedostatku bytů, očekávaném rozvoji
soukromého podnikání a vzniku drobných
provozoven lze předpokládat zesílení
nežádoucích snah využívat byty
k nebytovým účelům.
K § 8
Dislokační poplatek se navrhuje vybírat za
umístění zařízení sloužících
k podnikatelské činnosti na území
obce. Cílem tohoto poplatku je působit na rozvoj
a regulaci podnikatelské činnosti v obci. Předpokládá
se, že sazba poplatku bude diferencovaná podle atraktivnosti
umístění zařízení podniku
a rovněž podle prospěšnosti, kterou podnik
obci přináší. Konkrétní
sazby budou stanoveny v místní vyhlášce.
K § 9
Poplatek z alkoholických nápojů platí
osoby (fyzické i právnické) provozující
pohostinské služby, v kterých prodávají
alkohol a alkoholické výrobky. Tento poplatek sleduje
zejména fiskální zájem obcí
a zpoplatňování zbytných výrobků,
jejichž konzumace by měla být spíše
omezována. Navržený poplatek vychází
z požadavku Svazu měst a obcí.
Obecní úřady si musí zajistit vhodný
způsob kontroly správnosti a úplnosti odvádění
tohoto poplatku.
v mil. Kčs
a) poplatek ze psů | 71,4 | 70,0 | Sazba se nemění |
b) lázeňský poplatek | 20,3 | 50,0 | Zvýšení sazby |
c) poplatek z přechod. ubytování 91,4 | 120,0 | Zvýšení sazby | |
d) poplatek z užívání veř. prostranství | 91,4 | 50,0 | Zvýšení sazby |
e) poplatek ze vstupného | 21,0 | 25,0 | Sazba se nemění |
f) poplatek z ubytovací kapacity | 100,0 | Dosud zaveden jen v Krkonoších | |
g) poplatek z bytů užívaných k jiným účelům než k bydlení | 15,0 | Nově zaváděný poplatek | |
h) dislokační poplatek | 100,0 | Nově zaváděný poplatek | |
mezisoučet | 183,1 | 530,0 | |
i) poplatek z alkoholických nápojů | 400,0 | Nově zaváděný poplatek [vychází se z tržeb za alkoholické nápoje v provozovnách veřejného stravování za rok 1989 7,4 mld a uplatnění poplatku u 70% obcí a sazby do 8%.] | |
Celkem | 183,1 | 930,0 | Zvýšení cca o 750 mil. |